Bukefalos 28 år!

Tidöavtalet- lärare och läkare ska ange sina patienter och elever

Det här börjar lukta Östtyskland och stasi. Steg för steg normaliseras det. Tills föräldrar angiver barn, barn sina föräldrar. Lärare sina elever, läkare sina patienter. Man vet aldrig vem man kan lita på och vem som kommer anmäla och man får besök av polisen och sparkas från sitt jobb. Nej vi är inte där inte ens i början av där. Men vi är möjligen i slutet av början, som Churchill uttryckte det.
 
Det här börjar lukta Östtyskland och stasi. Steg för steg normaliseras det. Tills föräldrar angiver barn, barn sina föräldrar. Lärare sina elever, läkare sina patienter. Man vet aldrig vem man kan lita på och vem som kommer anmäla och man får besök av polisen och sparkas från sitt jobb. Nej vi är inte där inte ens i början av där. Men vi är möjligen i slutet av början, som Churchill uttryckte det.
Det är ju också så smutsigt av tidölaget att anklaga oppositionen för att polarisera när de påpekar det odemokratiska i vad de håller på med.
 
Hur ser facken på en sådan här sak? Borde inte dom gå in och skydda dom anställda mot detta
Facket vet jag inte men vet att arbetsgivaren har gått in för att försöka få anställda att få vara kvar, utan större framgång.

Grejen är att det inte går att byta från flyktinginvandring till arbetsinvandring när personen är i Sverige utan måste tydligen till landet som dom är medlemmar i och där ifrån söka som arbetskraftinvandring istället. Så jävla dumt så klockorna stannar om det inte blivit ändrats sedan Bilal.
 
Följer man inte lagen och begår tjänstefel så är ju det straffbart. Då hoppas jag arbetsgivaren gör löneavdrag iform av böter eller ger dom sparken så lär dom sig nog. Och får dom sparken så utgår inga bidrag eller A- kassa när dom begått tj-fel och så ska dom hamna i belastningsregistret hos polisen så lär nog ingen arbetsgivare ge dom nåt mer jobb eftersom allt fler arbetsgivare begär utdrag i belastningsregistret innan dom anställs

Ptja, jag kommer då aldrig ange mina patienter. Då får de väl sparka mig och bli av med en legitimerad självgående läkare som samhället lagt nästan 7 år på att utbilda.

Sen kan jag ju också fundera lite på hur de i så fall skulle komma på mig om jag inte berättar något självmant? Jag kan ju bara neka till att jag kände till att patienten var en illegal flykting. Vad vet jag, hen kanske är på semester här och därför har reservnummer?

Det finns andra jobb. Man måste kunna leva med sig själv också och stå upp för det som är rätt.
 
Det fattar jag inte. Utvisa folk med jobb och inkomst men gör våldtäktsmän till svenska medborgare medan dom väntar på domän.

Det är lite mer komplext. De som beviljas medborgarskap är oftast minderåriga och att skilja barn och föräldrar och splittra familjen strider mot barnkonventionen, dvs svensk lagstiftning. Ansökan prövas av vad som gällde vid inlämnandet.

Man gör en vandelsprövning, vilket har fått det absurda resultatet att någon som åkt fast för fortkörning men har arbete, betalar skatt och har stark anknytning till Sverige förvägras medborgarskap.

Numera är det så att uppfyller du inte kraven så avslås din ansökan om medborgarskap men du beviljas PUT (permanent uppehålls och arbetstillstånd) om du bedöms ha en stark anknytning till Sverige. Tex varit bosatt här i många år, och ffa om du har barn. Eftersom rätten till båda föräldrar är ett krav enligt barnkonventionen och återigen svensk lagstiftning.

De personer som utvisas bedöms att ha en otillräcklig anknytning till Sverige pga deras relativt korta tid här och lagstiftningen kräver då att de ansöker som arbetskraftsinvandring gör det utomlands, i sitt hemland eller på någon annan svensk ambassad. Svenska ambassader är inte skyldiga att motta ansökningar och flesta ambassader i Europa gör inte det. Det är därför inte att bara åka till Danmark eller Finland och ansöka.

Du kan under vissa omständigheter växla från asyl till arbetskraftsinvandring men det krävs då att vissa villkor är uppfyllda.

https://www.migrationsverket.se/Pri...ar-i-Sverige/Asylsokande-som-fatt-arbete.html

Personligen är jag emot möjligheten att växla spår eftersom det innebär att många utnyttjar asylrätten när de är ekonomiska migranter. När man pratar om att begränsa antalet asylsökande måste man tänka på att upp till en tredjedel inte har asylskäl utan enbart vill arbeta i Sverige.
 
Ptja, jag kommer då aldrig ange mina patienter. Då får de väl sparka mig och bli av med en legitimerad självgående läkare som samhället lagt nästan 7 år på att utbilda.

Sen kan jag ju också fundera lite på hur de i så fall skulle komma på mig om jag inte berättar något självmant? Jag kan ju bara neka till att jag kände till att patienten var en illegal flykting. Vad vet jag, hen kanske är på semester här och därför har reservnummer?

Det finns andra jobb. Man måste kunna leva med sig själv också och stå upp för det som är rätt.
Håller fullständigt med. Jag jobbar inte kliniskt nu men har följt debatten. Har en fd kollega som jobbat mycket med ofrivilligt migrerade och även de som är här ”lagligt” (hur nu en människas existens kan vara illegal), har ju redan ett lågt förtroende för myndigheter. Det här blir katastrof och kommer drabba de svagaste som redan är drabbade av så mycket annat.
 

Liknande trådar

Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 616
Senast: Korven
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 467
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 354
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp