Tidsåtgång morgonbestyr före skola/jobb?

Alarmet låter kl 06:00. Jag börjar med att väcka två barn på väg till toaletten. Efter det besöket väcker jag tredje barnet, sedan går jag till toa igen för en snabb dusch där jag bara tvättar håret. Duschar nämligen varannan kväll om inget extra behov finns men måste tvätta håret varje dag för att det inte ska vara fett som smör. Sedan påminner jag barn nummer tre om att gå upp. Sedan klär jag på mig kläder jag tog fram dagen före. Jag tar min medicin, dricker lite, fixar en nutrilettshake och sveper den. Ser till så att barnen äter, borstar mina tänder och mitt hår. Påminner om deras tänder.
Min väska är redan packad kvällen före så jag behöver bara se till att jag har med den, min telefon, mina solglasögon vid sol och min blindkäpp, sedan går vi till bussen kl 07.00. Ska jag ha med något från kylen stoppar jag förstås ner det också, men annars inte.

Jag kan självklart stressa på 10 minuter också. Gjorde alltid så som ung och trivdes utmärkt med det. Men numera orkar jag inte med sådant, det får mig att må dåligt och göra fel. Med tanke på mitt dåliga minne, min dåliga syn och hur viktigt det är för mig att göra rätt så är det inte bra att utsätta mig för saker som jag märker leder till dumma misstag som kan undvikas. Jag vill inte ha tröjan på avigsidan eller bak och fram, jag vill inte glömma telefonen, jag vill inte missa tandborstning elelr hårborstning och jag vill inte känna mig stressad hela dagen för att jag stressar på morgonen. Det är nytt sedan synen blev sämre. I takt med det blev jag känsligare för sådant här. Bara att göra det som funkar med andra ord.

Med tanke på att jag blev arbetslös från måndags den 1 april så ser det alltså inte ut så nu, min förhoppning är dock att jag snart ska få jobb igen och att det är de rutinerna som gäller igen sedan förstås.
 
Jag är väldigt morgontrött och har väldigt svårt att bli klar på kortare tid än en timme. En gång i tiden startade jag dagen genom att ligga en timme i badet och äta frukost och läsa tidningen. Nu brukar jag sätta klockan på 6.30, snooza till ungefär 6.50 och gå hemifrån runt 8. Äter frukost, läser tidningen samtidigt som jag kollar på morgontv, klär på mig långsamt, fixar håret och målar mig.
 
Kul att läsa allas svar! Hittills verkar det vara fler som är som mig än som är som min granne.



Det här också intressant, tycker jag! Om man är kvälls- eller morgonduschare. Jag skulle aldrig få för mig att duscha på morgonen en jobbmorgon! Glömde kanske det viktigaste förresten, vilken tid jag börjar. Börjar 7.00 (ngn enstaka gång 7.30) och då har jag ca 40 min promenad eller 15-20 min på cykel till jobbet.



Och det här också! Jag snoozar aldrig själv, skulle bara bli tröttare av det tror jag. Går upp vid första pipet.
Jag började jobba 08.30, tog bussen 07.06 och sedan tåget 07.25. Är nog egentligen hellre en morgonduschare i grunden, men det är smidigare på kvällen tycker jag, för då kan man ta det lugnt i duschen.
Snoozar ibland en gång, det vill säga 5 minuter.
 
Brukar ta typ 30 min. Om något går fel pga ”fuldag” kan det dock ta smärre oändlighet då luggen kan vara kaooooz, ungdomlig acneattack kan ha uppkommit högst olägligt i fejset eller att det kan krävas att jag provar igenom hela garderoben (oftast blir resultatet ändå kaozz).

Kliver sällan upp före 09. Om jag gör så är hela dagen ofta just... ”kaozz”
 
Börjar jobbet 9.30 en vanlig dag.
Går oftast upp mellan 7 - 7.30 om vädret är hyfsat, är vädret skit ligger jag och hundarna och drar oss minst till åttasnåret. Bortstar tänder, klär på mig jobbkläderna, promenerar hundar till mellan 9 - 9.15 då jag ger dem en liten snack och går till jobbet.
Äter inte frukost men dricker kaffe på jobbet.
 
Mobilen väcker mig 05:27. Klockan 6:20 eller absolut senast 6:25 så går jag till bussen, oftast börjar jag ta på mig ytterkläder osv 6:20 och låser ytterdörren 6:25, vill ha några minuter på mig att kolla så att alla nycklar, busskort osv faktiskt är med.

Från det att jag vaknar tills jag går hemifrån så hinner jag:
Klä på mig, gå med hundarna till min mor (ca 15 min promenad), mata hundarna, äta frukost, snabbkolla buke.

Jag jobbar som brevbärare och har därför företagets kläder på jobbet. Jag byter om i jobbets omklädningsrum. Börjar jobba kl 7, men är gärna där 10-15 min tidigare för att hinna prata med kollegorna en stund innan. Vi brukar sitta i lunchrummet och babbla, läsa dagens tidning och babbla lite mer.

När jag cyklar till jobbet (kan inte det nu pga cykel i lägenhet och avstängd hiss, så jag får inte ut cykeln) så kan jag ge mig av från morsan kl 6:40. Jag längtar lite tills den är igång igen, så att jag kan sova lite längre på mornarna :p
 
1 timme och 30min är det från jag går upp tills jag åker. Hatar att stressa. Går på toa, gör mig i ordning, äter långsam frukost, släpper ut hundarna en liten stund och slänger in hästarnas hö-påsar i lösdriften. Åker dessutom en halvtimme innan jag börjar fast restiden bara är 10-15min. Så är alltid tidig på jobbet. Är undersköterska på äldreboende. Hatar stress speciellt på morgon, och är livrädd att komma för sent eller försova mig :eek: går alltså upp 2 timmar innan jag börjar fast restiden bara är max en kvart.
 
Ja, som rubriken lyder; hur lång tid tar ni på er från att väckarklockan ringer tills ni stiger utanför ytterdörren en morgon när ni ska till skolan eller jobbet?

Och till vad går tiden? Vad jobbar ni med eller vad studerar ni till?

Jag är nyfiken eftersom jag och min granne verkar vara varandras motpoler - jag hör henne börja greja i köket 80 minuter innan jag hör henne stänga ytterdörren och gå hemifrån.

För min egen del tar jag ca 15-20 minuter på mig nu för tiden när jag kommit på att jag inte vill stressa, tidigare var det ca 7 minuter.

Men då kliver jag bara upp, går på toa, tar fram matlådan, klär på mig och går. Sminkar mig inte, använder jobbets kläder på jobbet och dricker kaffe och äter frukost på jobbet.
Hade jag sminkat mig, använt privata kläder och ätit frukost hemma hade det ju sett annorlunda ut.

Det beror på vad jag ska jobba med och även ibland hur tidigt jag tvingas upp.
Ska jag rida hästar kan jag gå upp, ut med hund och mata henne, ev duscha, äta, borsta tänder och dra. Det kan gå på 30 minuter max.
Ska jag ha lektioner också kan jag sminka mig något, ca 5 minuter extra tid.
Ska jag jobba i civila kläder, ha kundmöten eller utbildningar av ÅF ex så brukar jag fixa håret lite snabbt samt sminka mig kanske 15 minuter utöver ovan saker.

Jag hatar mornar och går gärna upp så sent som möjligt för att hinna. :laugh:
 
Jag jobbar oregelbundna tider och sambon 7-16.
Börjar jag kl 7 går vi vuxna(nåja jag, sambon är världsmästare i snoozning...)upp kl 5, barnen 5.30. Vi åker hemifrån 6.30 och sambon lämnar ett barn och jag ett då den ena går på dagis och andra i skolan. De får då frukost på dagis/fritids.
Ibland börjar jag 8 och då får oftast båda barnen sova till 06 och äta frukost hemma så lämnar jag bägge. Åker då vid 7.20 ungefär, jag cyklar alltid pga inget körkort men skolan ligger 5 min bort och på väg mot dagis(älskar min elcykel!).
Om jag jobbar kväll/är ledig en vardag går stora barnet och jag upp kl 6.30 sen vaknar lilla oftast av sig själv vid 7-7.30 och 7.45 följer vi storasyskonet till skolan.
Jag har några pass då jag börjar 6.45 och då får sambo lämna båda barnen själv för jag har inte en chans att hinna från varken skolan eller dagis, till jobbet och byta om mellan 6.30 och 6.45.

Jag varken sminkar mig eller äter frukost hemma utan inhalerar bara en kopp kaffe i farten och slänger på mig kläder som verkar acceptabla att bära på allmän plats.
Har arbetskläder, får frukost på jobbet och behöver bara se "hel och ren" ut.

Jag minns den tiden innan barn, när jag gick upp samma tid dvs 05 och åt frukost och slösurfade i 1,5 timme. Och duschade på morgonen före jobbet! Livet ändras 🙄😊
 
Vanliga arbetsdagar ringer klockan första gången 07.30. Jag snoozar kanske 20 minuter, sitter en timme med kaffet och tidningen. Brukar komma iväg mot jobbet ca 09.30.
 
45 min. Klockan ringer 05.45 och kl 06.30 lämnar vi huset. Då har jag hunnit göra iordning mig och två barn varav de ena är under 2.
 
Tänker att stress är väldigt olika för olika människor.
Jag kan få höra av kollegor att jag ska chilla ner när jag dundrar in på kontoret, hämtar och lämnar saker i en rasande fart innan jag galopperar vidare.
Men jag är inte ett dugg stressad, jag är sjukt effektiv och trivs bäst när jag har en viss tidspress.

Har jag för mycket tid på går jag i något energisparläge och för ingenting. Även när jag är ledig behöver jag sätta upp tidsmål för att få något gjort, annars kan jag lika gärna sitta på en stol i köket och titta ut genom fönstret i flera timmar.

Mycket därför jag gillar mitt jobbet, det är verkligen antingen eller. Lugn och ro till plötsligt kaos, jag kan växla i effektivitet lika snabbt och har järnkoll på vad som ska göras för att lika snabbt återgå till lugnet igen.
 
Går upp senast 6 och vill helst gå hemifrån 7.15.

Snoozar aldrig. Gör kaffe och ger hundarna mat. Medan jag dricker första koppen gör jag frukost; i princip alltid varm sådan. Gröt och scrambled egg till mig, sonen äter nudelsoppa (!), varm macka eller bananpannkaka. Väcker barnet absolut senast 6.30 och stressar i honom mat för minst varannan gång blir det en diskussion om att man inte kan gå naken till förskolan. Har bara några minuters gångväg till förskolan och vill helst kunna gå långsamt så hundarna får kissa. Lämnar 7.30 när förskolan öppnar, cyklar 30 min till hundvakt och sedan ca 15 min till jobbet. Kommer alltid försent, börjar egentligen kl 8.
 
Klockan står på 5.45 varje dag. När jag har morgonlektion går jag hemifrån klockan 6, då har tiden gått åt till att klä på mig, borsta tänder och packa med mig frukost till skolan. De andra dagarna ligger jag kvar i sängen till 7.15 och pratar med killen i USA innan jag går upp. Jag behöver inte lång tid på mig för att bli klar, men på lediga dagar har jag inget emot att ligga kvar och sega ett tag innan jag behöver sätta fart.
 
Jag har klockan igång cirka en timme innan bussen går. Då kör jag in till stan, parkerar och går till bussen. Och det tar cirka 25 minuter. Då har jag gott om tid på mig, kan inte stressa, jag blir så snurrig om jag är rädd att missa bussen. :laugh:

Jag ligger lätt kvar i sängen 10 min och surfar. Så jag har 25 min på mig att gå upp, hitta kläder, äta frukost, packa matlåda osv.

Duschar ALDRIG på morgonen. Oavsett om jag skulle behöva åka 06 eller 13. :D
 
När jag inte hade barn gick jag upp 6.25 klädde på mej, toabesök, släppa ut hästar, sätta sej i bilen. Aldrig mer än 10 minuter.
6.35 (som senast) rullade bilen.
Snoozade, i sömnen, ca en halvtimme🙄
Har testat att ställa klockan och gå upp på en gång.. Funkar i n t e på mej....

Jag har hästarna hemma, inget kraftfoder på morron för att spara tid, hö redan utlagt i hage, under tak. Bara en häst med eventuellt täcke.
Jag Börjar 7.00.

(Jag äter frukost kl10 på jobbet, sminkar mej lätt i all hast innan jag börjar. )

Nu har jag två barn, väcker dom 5.40. Har då snoozat sen 5.20
6.10 är vi i bilen, är på förskolan ca 6.20.
Dom äter frukost där.
Vi är ganska inrutade på vardagarna 😅

Skulle jag behöva äta frukost och göra mej mer iordning innan brukar jag tänka att 50 minuter räcker.
 
Oj.
Klockan ringer 5.30. Går upp. Fixar te och macka. Läser ett par morgontidningar på datorn, duschar och gör mig presentabel. Lämnar hemmet vid strax efter 7. Behöver jag tvätta håret så tar det en kvart till, innan jag åker.

FDixar inte att stressa på morgonen, jag behöver tid för at starta. På helgerna kan det ta flera timmar innan jag är på fötter på allvar och börjar med vad jag nu än ska göra den dagen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 199
Senast: Soapbubble
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 099
Senast: Sol
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 896
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp