Tidsåtgång morgonbestyr före skola/jobb?

Jag går upp 0650. Borstar tänder, hår, tar på mig kläder, hämtar ev matlåda, utanför dörren vid 07. Åker spårvagn till jobbet. Väl framme på sjukhuset byter jag till arbetskläder och går på morgonmöte 0730. stressar ganska mycket om morgnarna men brukar klara mig fint utan frukost!
 
Jag vet faktiskt inte riktigt hur lang tid det tar?

Jag vaknar tidigt (nu nar det precis blivit sommartid sa 6.30, men innan dess 5.30) av mig sjalv, och sen har jag sallan nagon exakt tid jag behover vara pa jobbet (narhelst mellan 8-9.30 typ) och bussarna gar var sjunde minut, sa jag rullar pa utan tidspress nastan varje morgonen, men pa ett ungefar ar det:

Vakna, toa, frukost. Borsta tander, kla pa mig och ibland smink, men det det tva minuter.

Ibland dusha pa morgonen om jag glomt tvatta haret. Tror inte det kan ta mer an ca 45 min?
Gillar att ata frukost i lugn o ro och lasa nyheterna.
 
20 minuter om jag bara ska kliva upp, sminka mig, borsta tänder, mata katter, rensa kattlåda och gå ut. 30 minuter om jag ska äta frukost. 45 minuter om jag vill sitta vid köksbordet och äta.

Är hemsk på att snooza. Hatar dock att komma sent så stressar ibland en del på morgonen beroende på om jag sovit bra eller inte.
 
Jag älskar lugna morgonar alla dagar i veckan och blir på uruselt humör om jag måste stressa på morgnarna. Jag ställer därför klockan på 7 = 1 timme och 20 min innan jag går till jobbet. 20 minuter går till att vakna, 40 minuter till att göra & äta frukost (det är främst här jag är beroende av lugn och ro) och 20 minuter till att packa väskan, klä på mig och eventuellt dutta på lite mascara.

Nån morgon i veckan tar jag med mig frukosten till jobbet istället, och då går jag upp först en halvtimme innan jag ska gå.
 
Om jag börjar tidigt så är det antingen 6 eller 7. Börjar jag kl 6 går jag upp 5.20. Klär mig, fixar ögonbrynen, rastar hunden, packar med mig matlåda och åker till jobbet 5.40 så att jag hinner byta om och skicka hem nattskiftet före kl 6. Det är lite kutym att dyka upp 10-15 min tidigare. Har hunden med mig.

Börjar jag kl 7 lämnar jag hunden på dagis 6.30 när de öppnar, så jag går upp 6.10.

Jag snoozar aldrig, hatar det. Och jag har ett jobb där en inte behöver tänka på att klä sig eller styla sig öht. Jag målar ögonbrynen men thats it, jag gör det kvällen innan och fyller bara i dem på morgonen för att spara tid. Äter inte frukost hemma, det gör jag på jobbet vid 9. Tar ev en frukt när jag kommer dit kl 6 eller kl 7.
 
Jag behöver också tid på mig att vakna och var nog mer beroende av det innan när jag hade närmre till jobb. Blir ljudkänslig och får lätt huvudvärk. Nu när det tar mig 45 minuter till jobb så får jag den tiden ändå, så länge jag kommer iväg i tid och slipper känna mig stressad. Väljer bl.a. en längre väg som är lugnare och mindre trafikerad.
 
Om jag börjar 7 (vilket är en mardröm i sig alltså) så går jag upp 6.30, då hinner jag duscha och ta på nig kläder samt rasta hunden innan jag behöver åka till jobbet. Klockan brukar ringa strax innan 6 men jag znoosar typ alltid för långe eftersom jag egentligen vill gå upp typ 6.15 senast! Turligt nog är hunden lika trött på morgonen så han är väldigt snabbrastad bara han får gå tillbaka upp till sängen och sova.

Börjar jag lite senare eller jobbar fler timmar än 2,3-3 så brukar jag försöka pallra mig upp lite tidigare och tvinga ut hunden på längre rastning, men annars är det bara toa/snabbdusch och påklädning som gäller. Äter aldrig frukost och sminkar mig aldrig, men måste typ duscha för att vakna.

När jag jobbar eftermiddag eller kväll däremot så kan morgonen ta en evighet med lång frukost, slösurfade osv.
 
Vaknar 4:45 och åker iväg 6:05. Tar god tid på mig, läser tidningen och rastar och matar hundarna. Sminkar, klär på och borstar tänderna och håret. Klar.
 
Kliver upp direkt klockan ringer.
Vi äter en stadig frukost i lugn och ro. Ägg, fil, müsli, macka och te. Tar en timme på oss varav nästan all tid går till frukosten.
Inget smink eller hårfix.
Jag kör sonen till skolan 1,5 mil bort, det tar ca 15 min dit.

Snooza har jag aldrig fattat poängen med. Störa sömnen med larm :confused:

Jag snoozar för att jag inte orkar gå upp men borde gå upp för att hinna med det jag vill 😴
 
Numer jobbar jag ju natt, men när jag jobbade dagtid tog det ca 20 minuter och då hann jag kissa hunden på den tiden också.

Ska jag upp numer och åka iväg tidigt så tar det mindre än det, eftersom jag bara släpper ut hundarna så de får kissa medan jag själv går på toa, borstar tänderna och klär på mig. Jag har alltid ett gäng drickyoghurtar i kylen för tidiga mornar när jag tvingas upp.
 
Har väldigt skiftande starttid på jobbet, som tidigast 4.44 och som senast 8.42. Tar 20-30 min på mig, äter då frukost i bilen. Snoozar aldrig, men ställer ofta klockan 75 min innan jag börjar.
Vaknar oftast mellan 5.30 och 6 av mig själv, finns tid så ligger jag kvar ett tag och kollar läget på telefonen eller går upp och plockar lite.
 
Tänker att stress är väldigt olika för olika människor.
Jag kan få höra av kollegor att jag ska chilla ner när jag dundrar in på kontoret, hämtar och lämnar saker i en rasande fart innan jag galopperar vidare.
Men jag är inte ett dugg stressad, jag är sjukt effektiv och trivs bäst när jag har en viss tidspress.

Har jag för mycket tid på går jag i något energisparläge och för ingenting. Även när jag är ledig behöver jag sätta upp tidsmål för att få något gjort, annars kan jag lika gärna sitta på en stol i köket och titta ut genom fönstret i flera timmar.

Mycket därför jag gillar mitt jobbet, det är verkligen antingen eller. Lugn och ro till plötsligt kaos, jag kan växla i effektivitet lika snabbt och har järnkoll på vad som ska göras för att lika snabbt återgå till lugnet igen.
Så är det här med. Eller rättare sagt, när jag berättar för kollegavännen hur jag gör vissa saker så svarar hon alltid något i stil med "Ah. Jag orkar inte hålla på och stressa", vilket i sin tur får mig att se ut som ett levande frågetecken :p Min mor kan iofs också vara sådan. Jag stressar inte, men kan skynda mig och kan göra en rad saker på riktigt effektivt sätt i högt tempo utan att spilla tid på massor av onödiga saker. För mig är det inte konstigare än att jag under en promenad kan välja att gå jättelångsamt eller gå lite snabbare. Det behöver ju verkligen inte betyda att jag är stressad när jag går snabbare.
 
15-20 minuter innan jag åker.
Släpper ut hundarna i trädgården, klär på mig, sminkar mig, packar ned matlåda och frukost (förberett dagen innan), tar ut hundarna till hundgårdarna och ger dem mat där, åker till jobbet :p
Vi har precis börjat med flex, så nu går jag upp typ 06 och är på jobbet vid 06.30. Har drygt 10 min att köra.
 
Om jag ska till ladugårdsjobbet, 20 minuter. Sätter mackor i brödrosten, går på toa, sätter två nya mackor i brödrosten, klär på mig, brer mackor, ordnar något att dricka. Hoppar i skorna och går till bilen. Äter i bilen på väg till jobbet.
Lägger till en halvtimme om jag ska släppa ut hästarna före jobbet.
Inga hästar på morgonen: uppstigning 05.00 ca.
Hästar på morgonen: uppstigning 04.30 ca.

Ska jag jobba som elprocadritare så kliver jag upp kring sju och gör frukost, går på toa, sätter mig antingen vid datorn och äter medan jag jobbar om det är riktig bråttomjobb. Är det lugnare äter jag frukost framför tvn i en timme och börjar jobba vid åtta. Jobbar i pyjamas. Lyxigt att jobba hemifrån
 
När jag jobbade dag.
Upp 05:00, toa, tänder, på med ytterkläder för att kolla hästarna och eventuellt fodra och vattna, in för att byta till jobbkläder, hämtar matlåda och om det behövs så in med kläder i tvättmaskinen, åka senast kl 05:30.
 
Kl ringer 6.30. snoozar till 7. Ligger kvar i sängen och kollar mail, sociala medier, kanske Buke, spelar Wordfeud till ca 7.40. Går på toa, klär på mig, går med hundarna runt huset (tack och lov för lösdrift till hästarna) kör till jobbet strax innan 8.
En del säger att de vill ha mer tid för att de är morgontrötta, för mig är det tvärtom. Jag vill ha så mycket sängtid som möjligt 😴 Har jättesvårt att kliva upp direkt.
 
Sällan klar under 1,5 timme. Är en zombie på morgonen, tur man har flex.
Äter inte frukost, men dricker kaffe till morgon-TV för att inte utgöra en trafikfara.

Börjar med att göra mig representativ för jobbet.
Ger utedjuren kraftfoder, blötlägger deras eftermiddagsmat samt matar innedjuren.
Slänger kanske igång någon tvättmaskin (under tiden jag blötlägger foder), plockar ur diskmaskinen om det behövs (om kaffet inte är klart än), dricker kaffe till morgon-TV och plockar med mig sopor eller källsorteringspåsar på väg ut.

Ibland ger jag bara djuren mat och dricker kaffe, men det tar lika lång tid ändå! :confused: :D
 
Jag brukar behöva 50-60min, stressar inte.

Går upp på en gång armbandsklockan vibrerar (kan inte tänka mig ljudalarm längre), dricker vatten och tar kosttillskott, sen toabesök.
Efter det gör jag 7minuter lätt träning/stretch och skriver en "self care checklist" efter inspiration av Danika Brysha. När den är gjord slår jag av flygplansläge på mobulen och äter frukost i 10-15minuter och sen borstar jag tänder, hår, tvättar ansiktet samt smörjer det och är klar för dagen efter att ha fyllt i ögonbrynen.
 
Mellan 05:40 och 06:00 vaknar jag. Kollar om katten är i sängen, är hon inte där ropar jag på henne och vi gosar 10 minuter ish.
Går upp, tvättar ansiktet och smörjer in det. Kissar med katt i knät, så det kan ibland ta 5-10 min innan jag kommer från toan. Matar katt. Sminkar mig, tar kanske 5-7 minuter beroende på hur min hy bestämt sig för att se ut.
Borstar tänderna, tar alltid 10 minuter. Klär på mig, tar kanske 2 minuter. Fixar ihop matlåda från rester alternativt grabbar tag i en jag gjort dagen innan, tar typ 5 minuter absolut max.
Kollar om jag behöver fixa kattlåda, klär mig och går.
Tar mellan 30-40 minuter. Åker till jobbet och är framme strax innan 8.
 
Duschar alltid på kvällen. Då är man ren när man lägger sig i lakanen och man är ren på morgonen. Skulle jag duscha på morgonen skulle jag lägga mig skitig och det vill jag inte.

Jag går upp 07.00 och sitter i bilen 07.30. Då har jag gått upp, klätt på mig, gett hästarna krubba, hängt ut hö, öppnat till hönsen och tagit ut hästarna.

Kan inte äta på morgonen, måste vara fysiskt aktiv först.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 199
Senast: Soapbubble
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 099
Senast: Sol
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 896
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp