Tigrering (färgen) under barocken.

Jag bara väntade och hoppades på att du skulle hitta hit :bow:

Jo, visst är det så att vad som i realiteten är "bäst" och vad som i konsten anses vara finast ofta skiljer sig åt.

Man ser ju ofta målningen med Napoleon på en tigrerad häst visandes just det prickiga området på hästen (kruppan).

Att den bruna hästen ansågs vara den bäst lämpade! Kanske det är det som levt kvar en del och det är därför det är den färg man helst vill ha på halvblod?

Ser du någon skillnad i literaturen beroende på var den är skriven (var författaren har sin hemort)? Med tanke på att det ofta är mer snö i norden borde skimlar vara mer eftertraktade här än i södra Europa och fuxar borde ju egentligen vara mer eftertraktade där nere eftersom de smälter in bättre i landskapet. Tog man hårt på att hästens temperament "styrdes" av färgen?

Varför just ETT vitt bakben? Var det "drömmen" om en Bukephalos?

Så om jag förstår dig rätt föredrog man att på krigsfälten (både innan och efter allmän värnplikt?) ha bruna hästar, men för ridning utanför krigsfälten (både adelsmännens ridning och böndernas?) ville man ha en så annorlunda häst som möjligt och då gärna en tigrerad?
 
Nja, snarare är det så att hårsäcken upphör att prducera pigment.
Det är samma process som när vi människor får grå hår. Tycker inte
skimling (eller mina egna grå hår på huvudet) kan kallas för en sjukdom.
 
Men varför skimlar skimlar av och inte andra färger? Visst kan gamla bruna hästar ha lite vita hår, men de blir ju inte helt vithåriga.

Det måste ju vara något i generna som gör att de isåfall "tappar" pigmenten?
 
Tigeranlaget hos tigrillo kommer från Khediven I, samma hingst som gett uuphov till tigreringen hos gotlandsruss! Khediven i sin tur har fått tigerfärgen från sin mamma som var efter en knabstruperhinst.
 
Prickigt matchar väl hermelinbrämet i manteln fint om man skulle råka vara kung eller så. Avancerat garnityr :D
 
Man kan ju fundera över om färgen på hästen har något med dess ursprungsmiljö att göra. Det var förresten intressant att höra att alla tamhästar stammar från en och samma urhingst. Vilken färg hade han???
Man kan tänka sig att en vit häst reflekterar värme och därför passar i t.ex. ökenklimat. En häst med svart hårrem kan bli väldigt varm soliga sommardagar.
Av grottmålningarna att döma fanns det prickiga hästar för 25 000 år sedan, men också brunblacka. Prickigheten kunde säkert vara en bra kamoflagefärg ungefär som zebrans ränder. Black anses annars vara en ur-färg för hästar. Blackanlaget är dominant och präglar alla avkomma. Man kan notera att de författare som ansåg att färgen motsvarade hästens temperament uttryckligen varnar för blacka hästar som bara beskrivs som usla. Det är kanske inte så konstigt, böckerna skrevs för adelsmän och de skulle inte rida på allmogens blacka småhästar. (Hertigen av Newcastle tyckte dock att de "isabellfärgade" norska hästarna var fina.)

Beträffande skäckiga och tigrerade hästar har böckerna inte så mycket att säga, bara något vagt om att hästen fått egenskaper från flera färger. I grund och botten trodde författarna (Grisone, Löhneyssen och deras efterkommande)inte helt på sina egna påståenden. De garderar sig med att påpeka att det finns undantag, bra hästar trots dålig färg. Föreställningen om att en människas/ ett djurs utseende skulle motsvara dess karraktärsdrag beskrevs redan i det antika Grekland. Ridlärornas författare följer bara en tradition.

När man tänker på hästar genom historien så får man inte glömma alla vagnshästar. Det låg en gigantisk prestige i att kunna komma åkande i en vagn förspänd med sexspann av hästar i exakt samma färg och teckning. Vid hovstallen var man därför mån om att avla på vissa färger. I Danmark hade man till exempel en stogång för fuxanlag, en annan för gråa hästar etc.

Här försöker jag föresten lägga en länk till en jättefin prickig 1600-talshäst. Håll tillgodo!

/Ann
 
Om man tittar på en häst i solljus i sommarhagen kan man ofta se en tigrering - fast inte så mycket i färg som i struktur hos håren. En kompis kallade det för "trivselfläckar" --- ungefär som apelkastning. Men undrar som det finns något samband med tiger-färgen?/T_B
 
Angående tigrerade hästar på grottmålningar.

Studera bilderna noggrant. På en hel del av dessa grottmålningar av hästar som kan till synes vara tigrerade så är det liknande prickar runt omkring själva hästen.

Det finns även liknande på andra djur, tex bison. Vissa forskare anser att det snarare rör sig om symboliska sår på djuren. Dvs målaren har duttat dit prickar på djurmålningen som en sorts jaktmagi.

Men ljusa djur (tex en vit häst med tigerfläckar) sägs klara sig bättre mot knott och mygg då dessa undviker ljusa färger. Så visst kanske ljusa djur av olika slag ha haft en fördel på de kalla stäpperna nere i Europa under istiden.

Även den blacka färgen som tex tarapanättlingar och fjordingar ofta har är ju ljus.



/Kung Tulle
 
Varför just ETT vitt bakben? Var det "drömmen" om en Bukephalos?

Detta fick mig att tanka pa det engelska ordspraket:

Four white legs, keep him not a day
Three white legs, send him far away
Two white legs, give him to a friend
One white leg, keep him to the end

:)
 
Det är svårt det här med länkar :p
Jag misslyckades när jag utlovade en fin bild på en 1600-talshäst, och jag vill ju unna alla chansen att få se den!
Så titta:
prickig häst
Den är inte så värst ädel till utseendet så jag tror inte att den burit någon hermelinpälsklädd furste, möjligen hans barn!
Ta bort "/spotted.jpg" från adressen så ser ni andra hästmålningar av samma 1600-talskonstnär. :)
/Ann
 
Varför just ETT vitt bakben? Var det "drömmen" om en Bukephalos?

Det finns ett gammalt engelskt ordspråk som låter ungefär så här...

"Four white legs keep him not a day,
three white legs send him far away,
two white legs give him to a friend,
One white leg keep him to the end."

/KT
 
Om ni vill se de prickiga hästarna från Pech Merle sök på tex googles bildsök . Pech Merle ska ni söka på.

(Jag hittade ingen bild som var lätt att länka till!)

/KT
 
Jag har ett halvblodsto e: Origo 638 ue:Amoudar xx Dansk hingst hon har prickiga strumpor, hennes första son e: Raggaso har även han fyra höga strumpor med svarta prickar.
Det kannske har varit nån försikommen Knabbe som har varit i farten nån gång i tiden. :rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 959
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 525
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 660
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 451
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp