Tik som morrar åt andra tikar - hur går det med valp?

Bukefalos 30 år!

Nos mot nos med okända hundar är det ju rätt många som inte gillar tänker jag :) jag tänker att du får känna efter om det är tiktjurighet eller enbart att hon inte känner dom hundarna lika bra? Leka måste man ju inte heller med alla tänker jag 🤷‍♀️
Sant! Främmande hundar behöver hon inte gilla på direkten. Senast vi träffade min kompis tik visade min hund tydligt att hon ville leka(!) men sen ångrade hon sig rätt snabbt då det började gå lite för vilt till. 🤷‍♀️

Ja, regelrätta slagsmål är ju fruktansvärda! 😢Märkte du på förhand att den äldre tiken inte gillade andra tikar?
Nä, hon gillade alla andra hundar innan den andra tiken kom. Den yngre tiken är knepig och gillar inte andra hundar. Numera bor dom isär: den gamla tiken kommer överens med andra hundar - den yngre: not so much. Min exman tog den äldre tiken, jag den yngre.

Visst är det så! Morr behöver ju dock inte betyda att hunden vill slåss utan enbart lämnas ifred. Men man vet ju aldrig 😅
Ja, det är svårt att veta just varför hunden morrar.

Igår när vi hälsade på grannens gamla (9 år) hund så morrade hon. Ny i huset sedan ett par dagar men hon berättade ändå att min hund skulle hålla sig på mattan. Sedan fick hon vara lös på golvet medan min satt i knä.
Efter en stund umgicks de fint och började leka.

Vi visste ju inte exakt varför hon morrade men jag själv uppfattade det bara som en "statusmarkering"

Ja, det är svårt att veta just varför hunden morrar.

Igår när vi hälsade på grannens gamla (9 år) hund så morrade hon. Ny i huset sedan ett par dagar men hon berättade ändå att min hund skulle hålla sig på mattan. Sedan fick hon vara lös på golvet medan min satt i knä.
Efter en stund umgicks de fint och började leka.

Vi visste ju inte exakt varför hon morrade men jag själv uppfattade det bara som en "statusmarkering"

Det är ju ändå en väldigt schysst hund som tolererar okända hundar i sitt hem utan neutral introduktion tycker jag. Morr i sig säger ju ingenting egentligen, mer än att den ville vara ifred just då.

Det är ju ändå en väldigt schysst hund som tolererar okända hundar i sitt hem utan neutral introduktion tycker jag. Morr i sig säger ju ingenting egentligen, mer än att den ville vara ifred just då.
Absolut. Det är en helt fantastisk tik.
Kan du förklara vad du menar med neutral introduktion?

De möttes så att bägge hölls i famnen och vi kollade hur de reagerade. Tiken - som varit i hemmet inte fullt två dygn - fick gå fritt. Min satt i mitt knä. Hon kom till oss och det var helt odramatioskt. Sen fick min komma ner på govet, men fortfarande i kort koppel. Efter ett tag släppte jag min. Allt gick bra.

Du är`mycket kunnigare än jag - hur skulle du gjort?

De möttes så att bägge hölls i famnen och vi kollade hur de reagerade. Tiken - som varit i hemmet inte fullt två dygn - fick gå fritt. Min satt i mitt knä. Hon kom till oss och det var helt odramatioskt. Sen fick min komma ner på govet, men fortfarande i kort koppel. Efter ett tag släppte jag min. Allt gick bra.

Gå en koppelpromenad på neutral mark där ingen av hundarna får hälsa och sen släpper man ihop dom på neutral mark (om båda är vänligt inställda) :)

Men alltså, beror ju på vad för hund man har. Jag har haft hundar jag bara tagit in nya hundar till efter en kort promenad och hundar som behöver långsam introduktion innan de får hälsa överhuvudtaget. Beror ju också på den andra hunden och hur den beter sig.

Personligen skulle jag inte ha dem i famnen/kort koppel när de får hälsa, risken är ju att en hund känner sig låst och kanske reagerar aversivt iom detta, vilket ju kan trigga konflikt.

Föredrar att mötas ute på kort promenad (eller bara släppa ihop dem, beroende på ras/individer) så de får hälsa mer neutralt som @linnsan skriver.

Personligen skulle jag inte ha dem i famnen/kort koppel när de får hälsa, risken är ju att en hund känner sig låst och kanske reagerar aversivt iom detta, vilket ju kan trigga konflikt.

Föredrar att mötas ute på kort promenad (eller bara släppa ihop dem, beroende på ras/individer) så de får hälsa mer neutralt som @linnsan skriver.
För mig skulle det kännas som overkill för två sansade glada sällskapshundar på ett par kg. Som var uppenbart glada att se en rasfrände.
Sitta i knä innebär just det. sitta på mina lår, inte fasthållen.

Antar att jag skulle gkirt annorlunda med stora vaktande raser. Det har jag aldig ägt.

Hejsan!

Har någon erfarenhet av en tik som morrar åt andra tikar? Kan det gå bra att skaffa en tikvalp trots detta beteende?

Vi har en retrievertik som älskar att leka med retrieverhanar, men tikar blir hon osäker av och morrar. Märkte av detta beteende då hon var ca 3 år. Kan eventuellt bero på att det råkat sig så att det bara bor hanar här i närheten som hon fått leka med och hennes bästa kompis tidigare var en hane. Att hon inte vant sig vid tikar helt enkelt.

Nu vill vi gärna skaffa en valp, men jag oroar mig för hur det ska gå med en tikvalp. Tänk om vår hund inte kan acceptera en syster i huset?
Jag hade en tik som inte gillade andra hundar särskilt mycket. Särskilt inte tikar. Och absolut inte valpar. Så när jag skaffade en tikvalp så fick jag hålla dem åtskilda i nästan en vecka. Ett kompostgaller mellan två rum gjorde att det inte blev bråk. Efter någon vecka så hade hon vant sig och gick med på att den där irriterande valpen bodde hos oss.

Hejsan!

Har någon erfarenhet av en tik som morrar åt andra tikar? Kan det gå bra att skaffa en tikvalp trots detta beteende?

Vi har en retrievertik som älskar att leka med retrieverhanar, men tikar blir hon osäker av och morrar. Märkte av detta beteende då hon var ca 3 år. Kan eventuellt bero på att det råkat sig så att det bara bor hanar här i närheten som hon fått leka med och hennes bästa kompis tidigare var en hane. Att hon inte vant sig vid tikar helt enkelt.

Nu vill vi gärna skaffa en valp, men jag oroar mig för hur det ska gå med en tikvalp. Tänk om vår hund inte kan acceptera en syster i huset?
Vi har haft/ägt mer än 1 tik åt gången många gånger, bruksras och terriers. Det har förr eller senare alltid blivit gruff och bråk emellanåt i perioder.
Vi har omplacerat någon då det känts ohållbart i längden.
Tycker generellt det är lättare med två hanar ihop än två tikar. Ras och aktivitetsnivå spelar såklart in också!

Jag hade en tik som inte gillade andra hundar särskilt mycket. Särskilt inte tikar. Och absolut inte valpar. Så när jag skaffade en tikvalp så fick jag hålla dem åtskilda i nästan en vecka. Ett kompostgaller mellan två rum gjorde att det inte blev bråk. Efter någon vecka så hade hon vant sig och gick med på att den där irriterande valpen bodde hos oss.
Tack, jag ska förbereda oss med kompostgaller och långt tålamod. Gissar att det kan ta mer än en vecka här för att hon ska vänja sig vid nykomlingen.

Vi har haft/ägt mer än 1 tik åt gången många gånger, bruksras och terriers. Det har förr eller senare alltid blivit gruff och bråk emellanåt i perioder.
Vi har omplacerat någon då det känts ohållbart i längden.
Tycker generellt det är lättare med två hanar ihop än två tikar. Ras och aktivitetsnivå spelar såklart in också!
Intressant! Jag har mest hört om hanar som måste separeras, men så har jag också mest haft kontakt med ägare till hanar. 🤷‍♀️😊

Intressant ämne. Jag har aldrig närmare funderat på kön på valp.

En av mina bästa vänneer har haft irländska settrar sen början av 80-talet. Alltid tikar. När en tik fått somna har en ny valp kommit till huset. Inte en enda gång har jag sett trubbbel med att införliva valpen i huset.

Kan det vara olika beroende på raser?

Jag har en tik som kan morra och be andra okända hundar hålla avstånd, både tikar och hanar. Men det har alltid gått bra med valpar, där blir det mer lekmorr och att hon ska lära valpen vad som är okej, inte okej.
Men hon har alltid älskat "sina" hundar i vår familj, kan dock vara att hon har velat ha lite space i början. Har då haft lite extra koll på valpen och sett till att min tik fått vara ifred om hon vill det.

En av mina bästa vänneer har haft irländska settrar sen början av 80-talet. Alltid tikar. När en tik fått somna har en ny valp kommit till huset. Inte en enda gång har jag sett trubbbel med att införliva valpen i huset.

Klart olika raser har olika mycket aggression mot andra hundar. Både samma kön och i allmänhet.

Setter är väl en av de raser som ofta fungerar bra ihop med andra hundar med tanke på användningsområde.

Såklart det är olika beroende på ras. det skiljer enormt.

Tack, jag ska förbereda oss med kompostgaller och långt tålamod. Gissar att det kan ta mer än en vecka här för att hon ska vänja sig vid nykomlingen.
Varför ska du göra så? Jag förstår faktiskt inte varför du tänker krångla till det? Låt hundarna vara tillsammans och gör ingen grej av det. En äldre hund får morra åt en jobbig valp.

Varför ska du göra så? Jag förstår faktiskt inte varför du tänker krångla till det? Låt hundarna vara tillsammans och gör ingen grej av det. En äldre hund får morra åt en jobbig valp.
Fast om man har en hund med stor integritet som tycker det är jobbigt med närgågna och påflugna hundar är det väl bara sunt förnuft att se till att alla inblandade är trygga och bekväma? Självklart får hunden morra, men ska den behöva göra det i parti och minut? Vad händer om valpen inte ger sig?
Det är inte det minsta märkligt att skapa en trygg zon för båda hundar när man skaffar en ny.

Fast om man har en hund med stor integritet som tycker det är jobbigt med närgågna och påflugna hundar är det väl bara sunt förnuft att se till att alla inblandade är trygga och bekväma? Självklart får hunden morra, men ska den behöva göra det i parti och minut? Vad händer om valpen inte ger sig?
Det är inte det minsta märkligt att skapa en trygg zon för båda hundar när man skaffar en ny.
Jag tycker det är märkligt att måla fan på väggen och krångla till det, behöver valpen begränsas absolut men det är precis lika viktigt att matte är lugn och låter hundarna bonda i lugn och ro.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?