Till er som alltid rider med säkerhetsväst

Jag säger köp en ulltröja, tunn merinoull-style från typ en friluftsbutik typ (skulle vilja länka men ja buke likt SVT och deras regler... suck). Med underställ (helst det med i ULL ;) ) under är den galet skönt varmt och tunt. När jag hade väst var det mitt allt. Värmde upp med jackan lite öppen och blev sedan varm nog på typ framskrittningen att ta av mig jackan och bara rida i den.

(merino)Ull är guld. Köpte en svart pullover liknande som jag använder än idag. Kostade lite pengar dock. Den är så pass tunn att den inte märks även när jag har den under min tajta animokavaj på vintern. Har den när jag hoppat träng och måste ha min racesafe-väst. Har den ofta helt enkelt.

Ull är GULD övht. Varmt när det behöver men ANDAS när det är varmt och då blir det svalt. Springer i merinoullstrumpor året runt, svettas aldrig (mycket) och fryser aldrig. ULL JAG SÄGER ULL!
 
Ja okej, Men alla dom ponny ryttare som tävlar har ju sina ridvästar över kavaj och allt. Hur tänker alla kring det då? Eftersom västen nu ska sitta så nära kroppen som möjligt?

Kvajer är ju regel något tunnare än (vinter)jackor och dessutom så är tiden man tillbringar på tävling relativt liten jämfört med vardagsridningen.

Jag har underställströja och en tunn fleece under västen och en något vidare skaljacka ovanpå. Är det riktigt kallt så har jag en lite större fleece under skaljackan. Är dock sällan det behövs. Ett hett tips är att titta på tröjor och jackor för längdskidåkning/vandring. Figurnära funktionskläder som fungerar betydligt bättre till ridning än de värdelösa bomullsvarianter man hittar i ridsportsaffärer.
 
  • Gilla
Reactions: KSF
Ja okej, Men alla dom ponny ryttare som tävlar har ju sina ridvästar över kavaj och allt. Hur tänker alla kring det då? Eftersom västen nu ska sitta så nära kroppen som möjligt?

Jag har kavajen under, är ju dock inte supernitisk med att enbart ha en tunn tröja mellan mig o västen. Däremot skulle jag aldrig ha vanlig väst/jacka under som är fodrad. Hela poängen är väl att säkerhetsvästen inte ska glida iväg/hamna fel pga att man har tjocka grejer mellan sig o västen utan att materialet i västen ska ta upp stöten korrekt o nära kroppen. Man får nog avgöra själv var man drar sin gräns med vad man har för övriga plagg under :)
 
Kvajer är ju regel något tunnare än (vinter)jackor och dessutom så är tiden man tillbringar på tävling relativt liten jämfört med vardagsridningen.

Jag har underställströja och en tunn fleece under västen och en något vidare skaljacka ovanpå. Är det riktigt kallt så har jag en lite större fleece under skaljackan. Är dock sällan det behövs. Ett hett tips är att titta på tröjor och jackor för längdskidåkning/vandring. Figurnära funktionskläder som fungerar betydligt bättre till ridning än de värdelösa bomullsvarianter man hittar i ridsportsaffärer.

Så gör jag också men har istället för skaljacka när det är kallt en bomberjackemodell från typ fristad. Alltså det går inte att frysa :D o den tar jag av när jag ridit fram om jag rider inne, ute behåller jag den på. Rider dock framförallt med väst när jag hoppar numera, dvs på träning o då brukar jag behöva ta av jackan.
 
Okej tack för alla svar! Brukar rida med underställ, tunnare tjocktröja typ collagetröja. Sedan väst och sist jackan ni ser på bilden ;) Har fungerat bra och provade med racesafe idag och det fungerade också. Så får blir så.

Ska dock tänka på att kanske använda Ull, har aldrig direkt tänka på material och det var suger smart ju. Dock har jag svårt att rida utan jacka eftersom jag bara rider ute på ridbanan och det regnar eller blåser fruktansvärt här nere i skåne ;)
 
Ja okej, Men alla dom ponny ryttare som tävlar har ju sina ridvästar över kavaj och allt. Hur tänker alla kring det då? Eftersom västen nu ska sitta så nära kroppen som möjligt?

Har du provat ha kavaj över väst? Man ser ut som en ninja turtle ;)
Kavajerna är tunna, inte alla att jmf med en jacka eller hoodie. Jag har tunn fleece under min väst med. Figurnära.
 
Har du provat ha kavaj över väst? Man ser ut som en ninja turtle ;)
Kavajerna är tunna, inte alla att jmf med en jacka eller hoodie. Jag har tunn fleece under min väst med. Figurnära.

Menade att om man nu skulle ha västen så nära som möjligt så är ju inte en kavaj precis det närmaste, var bara en liten motfråga ;) Och nej, jag har aldrig tävlat med en kavaj så jag vet ej. Skulle dock ALDRIG ha min väst under ;)
 
Menade att om man nu skulle ha västen så nära som möjligt så är ju inte en kavaj precis det närmaste, var bara en liten motfråga ;) Och nej, jag har aldrig tävlat med en kavaj så jag vet ej. Skulle dock ALDRIG ha min väst under ;)

Ja rent strikt så är det inte idealiskt att ha den över kavaj heller om man inte har en kavaj lika tunn som en t-shirt. Men blir ju lite en avvägning mellan ideal och verklighet, ja och i viss mån fåfänga då ;P
 
Västen närmast kroppen som så många sagt tidigare i tråden. Tävlar dock med västen över kavajen, men kavajen min är tunn. Men egentligen, vem bryr sig om att man ser grov ut, är ju knappast någon överaskning för någon att västen finns där under jackan. Sen tror jag inte att en tunn kroppsnära fleecetröja under gör någon större skillnad och blir det sen kallare så att man behöver klä på sig mer än det så ser man ut som en michelingubbe hur man än gör, både med och utan väst.
 
Underställströja och sedan väst. Över kör jag med fleece eller jacka och då blir det tyvärr större storlekar för att slippa korvskinn även man ser ut som en heffaklump.

Jag tycker säkerheten är viktig och försöker ofta övertyga barn och föräldrar i stallet, är där även under barngrupperna då dottern rider och är känd för att hjälpa till med ställa in hjälmar och ge lite feedback på västar.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hej var och provade säkerhetsvästar med 6-åringen ikväll och vi hittade ingen som passade riktigt bra. Har tidigare haft Aerowear Reiver...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: Maartinaaw
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
14 086
Utrustning Jag använder nästan aldrig säkerhetsväst längre (:o) av den enkla anledningen att jag inte riktigt trivs i den.Jag har alltid haft...
Svar
7
· Visningar
1 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp