Vuxna - använder ni säkerhetsväst?

Men är innebär inte det att du får ha olika uppsättningar kläder för tex stalljobb/arbete från marken och ridning?
Jag hade nog fått gå upp två storlekar för att få plats med väst under jackan nämligen.

Jag skulle behöva gå upp minst två storlekar, och då skulle jackan bli otympligt stor för stalljobb och sånt. Troligtvis en kombination av min kroppsform, jackmodellerna jag trivs bäst i, och min säkerhetsväst.
En annan kropp, annan väst och andra jackor kanske fungerar utmärkt i vanlig storlek eller bara lite rymligare :)
 
Jag tänker att det är en riskavvägningsfråga. Man KAN ramla av illa även på en snäll häst i skritt, men risken att det ska hända ökar markant om man slänger in hinder i ekvationen. Jag tror också att sannolikheten att västen ska göra stor skillnad ökar om det finns bommar, stenar och liknande att landa på. Landar man platt i spånet upplever jag inte att den tryckutjämnande förmågan gör så stor skillnad.
Ska man vara SÄKER borde man väl inte sätta sig på ett 500 kg reaktiv flyktdjur över huvud taget.
Absolut, det har du helt rätt i!
 
Men är innebär inte det att du får ha olika uppsättningar kläder för tex stalljobb/arbete från marken och ridning?
Jag hade nog fått gå upp två storlekar för att få plats med väst under jackan nämligen.

Jag brukar ha en storlek större ungefär, men har sällan tighta modeller utan lite naturligt generösa, framför allt med jackor. Tror nog det är olika som någon annan sa.
Men jag tar alltid med västen i beräkningen när jag handlar ridkläder! :)
 
Nej tyvärr kan jag inte det. Förstår att det låter konstigt men så är det. Skulle vara jätteintressant om det kom studier på ämnet, att det minskar risken för allvarliga skador!

Om det hade varit mitt barn känner jag väl att jag inte hade låtit sätta sig på en häst utan väst eftersom jag vet hur det skyddat mig själv. Tycker definitivt det borde göras fler studier också, här ser du ett citat från en av dem.

"wearing vests for cross country was correlated with decrease in reported injuries (p=0.036) and showed a trend towards a lower incident severity level (p=0.062). Wearing body protection during cross country reduced the relative risk of injury by 56%."

Tycker man kan se vissa paraleller med när bilbältet kom, man kunde ju skada sig på det också sades det.
 
Rider med westernsadel och är nojig att man ska fastna i hornet. Kommer bara ihåg det där extremt klumpiga sakerna, vi var tvungna att ha det på skolan när vi red ut. Sjukt obekväma och bockade hästen så höll du på att åka i backen för man var så styv och orörlig.
Tänker ibland att jag borde skaffa en väst, för det gör ONT när man trillar av. Men kommer inte längre än så.

Det med hornet tänker jag också på och har inte vågat använda västen i westernsadeln.
 
Det med hornet tänker jag också på och har inte vågat använda västen i westernsadeln.
Jag har funderat på att bara ha en för ryggen, dels så är den enklare än västen, så tror att jag hade använt den mer reglerbundet. Det finns ju de som ser ut som en tröja framtill, tänker att det är svårt att hornet kan kila sig fast.
Sen tycker jag det är skönt med ett horn, skrittar jag eller rider på en hand så är det så enkelt att grabba tag i hornet och hålla sig kvar. Har dessutom bucking rolls på sadeln, så det ska mycket till innan jag trillar av.
 
Jag har funderat på att bara ha en för ryggen, dels så är den enklare än västen, så tror att jag hade använt den mer reglerbundet. Det finns ju de som ser ut som en tröja framtill, tänker att det är svårt att hornet kan kila sig fast.
Sen tycker jag det är skönt med ett horn, skrittar jag eller rider på en hand så är det så enkelt att grabba tag i hornet och hålla sig kvar. Har dessutom bucking rolls på sadeln, så det ska mycket till innan jag trillar av.

Jag red för tränare första gången jag red western och frågade henne då om väst men hon trodde inte det var en bra idé. Jag tänker på risken att fastna i hornet när jag ska hoppa av. Vad är bucking rolls? Jag är ny inom western.
 
Om det hade varit mitt barn känner jag väl att jag inte hade låtit sätta sig på en häst utan väst eftersom jag vet hur det skyddat mig själv. Tycker definitivt det borde göras fler studier också, här ser du ett citat från en av dem.

"wearing vests for cross country was correlated with decrease in reported injuries (p=0.036) and showed a trend towards a lower incident severity level (p=0.062). Wearing body protection during cross country reduced the relative risk of injury by 56%."

Tycker man kan se vissa paraleller med när bilbältet kom, man kunde ju skada sig på det också sades det.
Vad betyder cross country? du får jättegärna länka hela studien!
 
Jag red för tränare första gången jag red western och frågade henne då om väst men hon trodde inte det var en bra idé. Jag tänker på risken att fastna i hornet när jag ska hoppa av. Vad är bucking rolls? Jag är ny inom western.
Ja, de finns de som har fastnat med bh'n när de hoppat av. Alltid en hand på hornet! När du hoppar av och på, framförallt när du lutar dig fram och svingar benet över sadeln. Är du osäker så finns det bra filmer på Youtube som går igenom det mesta. (Hur man ska sadla på bästa sätt, olika sätt att sitta av (om man vill ha foten i stigbygeln eller inte) o.s.v.)
26311

Bucking rolls är de svarta bulorna. Drar man upp knäna något och håller i hornet så hinner man för det mesta reda ut situationen.
 
Ja, de finns de som har fastnat med bh'n när de hoppat av. Alltid en hand på hornet! När du hoppar av och på, framförallt när du lutar dig fram och svingar benet över sadeln. Är du osäker så finns det bra filmer på Youtube som går igenom det mesta. (Hur man ska sadla på bästa sätt, olika sätt att sitta av (om man vill ha foten i stigbygeln eller inte) o.s.v.)
Visa bifogad fil 26311
Bucking rolls är de svarta bulorna. Drar man upp knäna något och håller i hornet så hinner man för det mesta reda ut situationen.

Jag fick en noggrann genomgång av tränaren :-) men jag tänker verkligen på det där med att fastna i hornet. Dra upp den nedre dragkedjan på jackan så att att det blir en glipa där nere så att jackan inte kan fastna i hornet osv.

Jag har kollat mycket på YT! Finns många bra filmer som förklarar det mesta man kan undra som nybörjare i western :-)
 
Flexcell Women
Hittade detta och blev sugen, när jag rider så är det framförallt ryggen som känns oskyddad.
Har jag en tunntröja över så borde det minska risken att fastna i hornet.
 
Jag fick en noggrann genomgång av tränaren :-) men jag tänker verkligen på det där med att fastna i hornet. Dra upp den nedre dragkedjan på jackan så att att det blir en glipa där nere så att jackan inte kan fastna i hornet osv.

Jag har kollat mycket på YT! Finns många bra filmer som förklarar det mesta man kan undra som nybörjare i western :-)
Vad bra! Du verkar ha hittat en "ordentlig" tränare.
 
Vad betyder cross country? du får jättegärna länka hela studien!

Som svarat ovan, fälttävlan :) Studien var väldigt liten och de menar att de hade sett större frekvens av mätbara skillnader i en större grupp, speciellt med fler som använde väst. Om du googlar "safety vest equestrian study" ska det vara första resultatet som visar sammanfattningen av studien.
 
Är inte evidensen rätt låg för att undvika skador med säkerhetsväst?

Jag har letat för ett par år sedan och hittade ingen evidens för säkerhetsväst vid ren avfallning då, men hittade att det definitivt var bra vid spark och tramp och avfallning på tex sten på terrängbana (så jag tänker att om jag red terräng eller tömkörde så absolut.)

Jag fick ha väst en gång i England på terrängbana, tidigt 90-tal, en platta som skyddade ryggen bara. -bra så att ambulansen lättare kan flytta dig om ryggen gått av sa de.


Nej tyvärr kan jag inte det. Förstår att det låter konstigt men så är det. Skulle vara jätteintressant om det kom studier på ämnet, att det minskar risken för allvarliga skador!

Jag håller med, jag känner mig också osäker. Självklart hade barnet väst när han red på ridskola, man var tvungen. Men när han föll av har jag aldrig sett någon falla så handlöst och smack bang, som en sköldpadda på rygg. Det var riktigt otäckt att se. Men vad gör man, självklart fick han ha den ändå. Men när vi red småbarnsridning på ett annat ställe skippade jag det. Var lite sugen på ett slalomskydd men han gillade inte.
 
Angående om västar skyddar eller är skadliga så tänker jag att det finns rätt många avtrillningar som aldrig rapporteras där västarna verkligen gjort sitt jobb. Alla mina t.ex.
Jag tror inte västar är skadliga, de är ju till för att skydda och det är väl toppen att man börjat tänka till när det gäller ryttare och skador. Men det finns ju flera skäl till att inte använda väst som också kan vara mycket noggrant genomtänkta, som jag då gjort för mitt barn och som jag är trygg med. Skulle fälttävlan eller hoppning komma på tal får jag fatta nya beslut.
 
@Amanda_F du vet ju inte om du hade blivit skadad utan väst eftersom du hade väst ;)

Framförallt är dom bra när man ramlar på fasta hinder, stenar och vid tramp. Jag hade nog hellre använt den uppblåsbara västen faktiskt om jag hade velat ha väst till vardags. Den är ju mjuk i alla fall och stör inte mer än vilken jacka som helst. Gäller bara att ha en skottsäker häst :laugh:
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 126
Senast: JennyLz
·
Utrustning Har en säkerhetsväst som varit med några år. Har varit med vid några avramlingar, dock inga särskilt farliga och den har inte blivit...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: Andromedae
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 876
Senast: Valle
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 678
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp