Bukefalos 28 år!

Tillbaka till hästlivet, vad är din historia?

A

amlab

"Att göra en pudel" var lite fel beskrivning av tråden, så jag gör ett nytt försök!

Jag är nyfiken på om det finns någon därute med en historia om att "göra en pudel" (som någon kallade det), alltså att riva upp sitt liv totalt i vuxen ålder och satsa på ett hästliv?

Jag red i flera år som liten men gav upp det när tonåren kom, och vi hade rätt knapert med pengar så jag såg ingen framtid inom ridsporten. Nu har det gått över tio år och jag har aldrig riktigt hittat rätt i livet, angående vad jag vill göra/jobba med osv.

Behövde en motionsform - tänkte "jag börjar rida igen, kul grej" - fastnade totalt och nu har jag sagt upp mig från jobbet, ska börja plugga och söker febrilt efter någonstans jag kan få praktisera och skaffa mig hästvana för att utforska om jag vill jobba med det eller bara ha det som ett intresse. Just nu känner jag att det är det roligaste jag vet, och att jag skulle vilja jobba med något inom hästnäringen.

Men, får om och om höra att det är omöjligt för att det tar en hel livstid att få den erfarenhet man behöver, och att utbilda sig som vuxen verkar omöjligt med, finns inte ens utbildning till hästskötare på eftergymnasial nivå vad jag kan hitta - så praktik verkar vara enda sättet. Jag får hela tiden höra överallt ifrån att det inte går, att det är försent (jag är 27), att det inte är någon idé osv, det är jävligt knäckande, men jag tror ändå någonstans att om man verkligen vill och satsar så kan man. Jag är jävligt ambitiös, har bra hand med hästar och jag VET vad jag inte kan, vilka situationer jag är osäker i osv. Så jag ger inte upp hoppet. Är det korkat av mig? Borde jag bara inse att det inte går?

Är det någon därute som har gjort något liknande i vuxen ålder?

Jag kanske bara är barnslig och naiv som tror att det är en möjlighet att styra om kosan såhär sent? Jag har aldrig hört en sådan historia, alla som jag pratat med/läst om har varit omgiven av hästar sen dom lärde sig att gå, typ.

Behöver lite positiva berättelser! Eller att någon talar om för mig att det faktiskt, på riktigt, ÄR omöjligt, så jag inte gör ett dumt val. Hjälp?
 
Sv: Tillbaka till hästlivet, vad är din historia?

27 år är ju knappast lastgammalt. Man räknas ju som ungdom till typ 25 nu för tiden så du är ju nätt och jämt vuxen ;)
Go for it. Man kommer långt med passion.
 
Sv: Tillbaka till hästlivet, vad är din historia?

På Strömsholm finns det en hästskötarkurs på distans. Då slipper du flytta för att gå kurs.

Lycka till!

/K, som gick kursen på Strömsholm vid 32 års ålder
 
Sv: Tillbaka till hästlivet, vad är din historia?

Det är ju super med en distanskurs! Men de vill ha dokumenterad erfarenhet. Hm. Så det blir väl att praktisera först i vilket fall. Tack för tipset!!

Nej, 27 är fan bara barnet ;) Men inom hästvärlden verkar det vara pensionsålder. Haha. Folk har redan hunnit med en hel karriär och ett helt hästliv, jag får ju panik. Men jag vet, man måste släppa det där och inte lyssna till såna människor :)
 
Sv: Tillbaka till hästlivet, vad är din historia?

Go for it, hästskötare är ju ändå inget lyxjobb, så du får nog räkna med endel "skitgöra" vilket som. Bara du trivs med skitgörat så kommer du långt ska du se:D
 
Sv: Tillbaka till hästlivet, vad är din historia?

Jag gjorde ungefär som du, red som barn och slutade när jag var runt 15 år. Sedan fick jag barn och livet rullade på. När jag var 25 fick jag erbjudande om att börja jobba (praktik) på ridskolan i staden jag bodde. Jag kände mej som total nybörjare men kom snabbt in i det igen. Jag läste några kurser på SLU och på Strömsholm genom jobbet, fick fast jobb ganska snart och hade hand om handikappridning och nybörjarna. Jag fungerade också som fritidsledare på eftermiddagarna och det fungerade utmärkt :laugh:

Tyvärr skadade jag mej riktigt illa så jag kan tyvärr inte jobba alls längre men hade jag inte gjort det så hade jag gärna jobbat likadant fortfarande. Jag älskade mitt jobb och varje dag jag fick dra på mej ridbyxorna var en bra dag. Det är tungt, skitigt och slitigt och emellanåt väldigt kallt men åhh vad roligt det var :love:
 
Sv: Tillbaka till hästlivet, vad är din historia?

Jag vet en man som jobbade inom musikbranchen, var en riktig entreprenör men tröttnade på sitt jobb. Han satt upp på en häst första gången när han var 30 eller 35 år, och nu mindre än 10 år senare har han en jättehästfarm och rider o tävlar, å bedriver ridskola och avel på fulltid. Så visst går det! Även utan "häst"utbildning.

Det finns hippologprogrammet som SLU håller i. Samt andra utbildningar, tror det är strömsholm ev flyinge som också har utbildningar.

Jag är själv jättehästbiten och är 20 år. 5 år av hästerfarenhet. Jag vet att jag måste lägga av med hästar i ungefär 5-6 år då jag ska plugga på heltid och kommer bli ganska fattig. MEN efter det tänker jag försöka skaffa en stabil ekonomi och satsa på lantliv och hästar. Kanske känns som en dröm och jag kommer nog känner mig ganska ur form när det gäller hästar just då, men har man ambition - då tror jag det går.

Du skulle kunna bli lärling hos någon som bedriver hästverksamhet och sedan bli anställd eller starta eget.

Ett populärt sätt utomlands kallas WWOOFing eller help-exchange. Där får du utbildning inom viss sorts lantbruk allt från stora pampiga hästgårdar till ekologiska vingårdar. Och du jobbar för mat och boende. T ex de som vill bli tattuerare blir ju också lärlingar under 1-2 år och sedan oftast blir anställda. Också vanligt bland snickare!

Ingenting är omöjligt, GO FOR IT!
 
Sv: Tillbaka till hästlivet, vad är din historia?

Praktik låter ju som ett jättebra sätt att komma in i det hela. Också ett sätt att testa om det verkliga hästlivet stämmer överens med dina drömmar..

Sen finns det KY-utbildningar som brukar vara väldigt bra. Absolut något att kolla upp!
Vill du verkligen satsa så är hippologprogrammet bra.

Men alla (vad jag vet) hästutbildningar kräver förkunskap, de har ofta intagningsprov. Sen är det ju olika vilka krav som ställs..
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 337
Senast: Cattis_E
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 576
Senast: Emtherlia
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 431
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 107
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp