Bukefalos 28 år!

Tillfällig föräldrapenning

Energi

Trådstartare
Hittar inget när jag googlar så jag chansar på att fråga här.

Jag är mammaledig och sambon jobbar. Sambon har tagit ut tillfällig föräldrapenning tidigare när jag har varit sjuk. Nu är jag inte sjuk men har en viktig läkartid och jag kan inte ta med barnet.
Kan min sambo ta tillfällig föräldrapenning under den tiden eller går det bara om jag är sjuk? Någon som vet?
 
Jag vet inte men jag tog nog för givet att det inte gick. Ni kan ju inte båda få föräldrapenningsförmån samtidigt när du är sjuk, så då borde man ju inte heller få det när du behöver gå till läkaren. Så att man får lösa det som när man har en läkartid när man jobbar. (Vilket i praktiken blir krångligare eftersom det är rätt vanligt att lösa det med flex/komp.)
 
Fråga f-kassan. Jag tror att man kan vara sjukskriven när man ska göra läkarbesök och i så fall skulle det funka med tillfällig föräldrapenning. Det kan kanske vara olika vid olika typer av läkarbesök, men det kostar inget att fråga.
 
Fråga f-kassan. Jag tror att man kan vara sjukskriven när man ska göra läkarbesök och i så fall skulle det funka med tillfällig föräldrapenning. Det kan kanske vara olika vid olika typer av läkarbesök, men det kostar inget att fråga.

Jag ser att jag varit otydlig. Gentemot försäkringskassan är det inga problem då jag inte tar ut något fp alls.
Jag tänker mer på sambons jobb. De är väldigt kinkiga och vill inte gärna bevilja någon ledighet eller att sambon slutar någon timme tidigare. Har sambon däremot rätt till tillfällig fp är det inga problem att stå på sig mot jobbet.
 
Är barnet gammalt nog att överhuvudtaget kunna tas ut tillfälligföräldrapenning för? 240 dagar måste hen vara.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 658
Senast: Elendil
·
Relationer Försöker att förklara kortfattat utan att ge för mycket info.. Min mamma är sjuk, och kommer inte att bli frisk igen. Vi i familjen...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Sleepy
·
Kropp & Själ Vad har ni för erfarenhet? Jag har äntligen vågat ringa och boka läkartid för att diskutera PMS-besvär. Sedan minsta föddes för snart 3...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 524
Senast: Milosari
·
Fritid Jag försöker besvara en fråga om skörden år 1823. Enligt frågeställningen kan snittvärdet ligga på mellan 1 och 5, och år 1823 blev...
Svar
8
· Visningar
478
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp