Tillfällig "paddok"

L

Liljan80

Tillfällig \"paddok\"

Hej!
Vet inte riktig hur jag skall skriva utan att det låter dumt, men försöker väl.

Rider en häst som står uppstallad ganska långt ut i skogen. På ägarens barndomsgård. Nu är det så att det inte finns någon paddok i närheten och vi håller på att lastträna för att senare kunna ta oss till en paddok/ridhus.

Min fundering är nu om mam skulle kunna använda en del av hagen som paddok, att man hägnar in och ev klipper till gräset son är där. (Hagen är relativt platt).
Bonden som äger marken godtar ej att vi gör en ordentlig paddok, ägaren till hästen har tjatat i ca 15 år utan att fått godkänt. :(

Eller blir det ändå för ojämt att rida lättare dressyr på??

TACKSAM FÖR ALLA TIPS OCH IDEER!!!
:bow: :bow:
 
Re: Tillfällig \"paddok\"

Naturligtvis behövs ingen ridbana för att träna dressyr.
Visst kan du hägna in en fyrkant att rida i, och du tycker det blir lättare.
 
Re: Tillfällig \"paddok\"

"Min" häst står också ute i obygden utan ridbana, och jag har inget körkort så att jag kan åka med henne till ridhus.
Jag rider dressyr på diverse gärden utan staket. För att ha någorlunda koll på spåret lägger jag ibland tunnor/dunkar i "hörnen". Då är det också lättare att rida på rakt spår.
Annars rider jag mycket dressyr när jag rider ut. Raka, smala grusvägar är utmärkta att rida både öppna, sluta och skänkelvikning på. Större vägar är bra när man ska rida serpentiner. Och halvhalter, ökningar och minskningar, galoppombyten och vad man nu brukar roa sig med behöver man inte heller någon bana för att öva på. Det enda som kan bli klurigt är volter...
 
Re: Tillfällig \"paddok\"

Hägna in dne planaste deleb av hagen så ska du se att det går hur bra som helst att rida på. Det enda som kan bli bökigt är om det regnat och gräset blir halt. En annan bra sak med att hägna in är att hästarna inte går och trampar där när de är ute och då blir det inte lerigt.

Annars kanske det finns en stallplan som kan duga att rida på?
 
Re: Tillfällig \"paddok\"

Jag fick lov av min markägare att lägga 2.5 cm sand på " min " ridbana. När jag tröttnar på att arrendera marken så går det att plöja ner sanden i jorden utan problem. Får dock fylla på längs fyrkantsspåren varje år då det trampas ner i jorden. Håller bra trots regn. Hör efter om det inte skulle funka för dig!
 
Re: Tillfällig \"paddok\"

Bara ett tips om voltridning om man inte har dressyrbokstäver att rätta sig efter, eller då med, faktiskt! :idea: Något som är suveränt är att sätta upp fyra portar, bestående av två koner, två stenar, två vedträn elelr vad du nu har, bara nåt som du kan ställa i en cirkel med ca 1 m mellanrum i positionerna kl 12, kl 3, kl 6 och kl 9, om du förstår? Det blir alltså en volt där du skall rida från port till port. För att kunna styra ordentligt på en tiometersvolt MÅSTE man titta på NÄSTA port redan strax innan man når den första, och det är svårare än det låter men det ger suveränt resultat. Jag har aldrig fått till så runda volter som sedan jag började rida så här, det blir helt enkelt lättare att veta hur spåret går när man har nåt att titta på. :) Och detta går ju att fixa var som helst där marken är någorlunda platt.
 
Re: Tillfällig \"paddok\"

Detta är något för alla körnissar också. I början blir det en konstig fyrkant :crazy:(hjulen avslöjar mycket i grusen) men efter ett tag så formar sig en cirkel och man blir jättestolt över en liten rund ring (ibland krävs det inte så mycket för att man ska hoppa av lycka :bump:).
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 674
Senast: scizofren
·
Hästmänniskan Jag är väldigt kluven, jag tänker och tänker och tänker, men kommer inte fram till något bra. Så nu tänkte jag se om jag kunde få några...
Svar
13
· Visningar
1 451
Senast: Lager
·
Hästvård Jag känner att jag behöver lite råd och vägledning. För två månader sedan flyttade vi till en gård med tillräckligt många hektar (stora...
Svar
3
· Visningar
849
Senast: Boj
·
Träning Hoppas någon orkar läsa, och att jag lagt tråden rätt. Hoppas moderatorn kan hjälpa mig att lägga den rätt annars...
2
Svar
32
· Visningar
3 156
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp