Jag har hyrt ett hus i sommar i en liten by. Det finns andra hus och hundar i närheten. Jag hyrde samma hus förra året och min i grunden lydiga och väluppfostrade hund tyckte då att det här med att stanna på tomten är onödigt....
När vi är ute i skogen och promenerar är inkallningen 100% (hon går alltid lösa, kopplar henne om vi möter någon).
Men när vi var ute på tomten utanför huset ... plötsligt så tyckte hunden att granntomten och grannhunden var mycket intressantare....
Ska tilläggas att hunden aldrig är ute ensam. Hon är ute när jag är ute.
Funderar lite hur jag ska göra denna sommar. Långlina som jag fäster någonstans är ett alternativ. Då kan jag koppla av, ligga i gräset eller solstolen utan att behöva vara 100% fokuserad på hunden. Men sen ser jag framför mig hur hon trasslar in sig i långlinan, snurrar den flera varv runt solstolen ... osv.
Mitt andra alternativ är en tillfällig inhängnad. Men, jag är hyfsat säker på att det blir för dyrt och krångligt. Jag har tummen mitt i handen och kan inte bygga något själv.
Jag äger som sagt inte huset, så någon permanent lösning är inte att tänka på...
Hur gör ni när ni är ute i trädgården med era hundar och den inte är inhängnad? Kan långlina fungera? Andra lösningar?
För att förtydliga kommer hunden aldrig att vara ensam ute. Hon är alltid tillsammans med mig. Har jag koll på henne så går hon ingenstans. Men om jag somnar i solstolen, läser eller gör något annat ute så finns det saker som är mer intressanta än husse...