Tillfällig inhängnad eller långlina?

Bukefalos 30 år!

Sele och spårlina som du håller i är mitt förslag. Att sätta fast en hund i långlina och somna är faktiskt inte lagligt. Är hunden uppbunden ska man ha 100% uppmärksamhet på den hela tiden. Djurskyddslagen är väldigt tydlig på den punkten.
Nu hittar du på. TS har ingenstans antytt att hen skulle ligga och sova.
Varför dra upp sånt som inte är aktuellt?

Min hund är ALTID bunden ute. I något fast eller i mig. Vi är totalt lagliga. Speciellt eftersom lös hund inte är tillåten i terräng (dvs där jag bor). Bunden innebär att jag har två händer fria.
Alernativet just nu är att han sitter på altanen. Same same. Vi är lika långt ifrån varann men han har mindre aktionradie.

Jag har hyrt ett hus i sommar i en liten by. Det finns andra hus och hundar i närheten. Jag hyrde samma hus förra året och min i grunden lydiga och väluppfostrade hund tyckte då att det här med att stanna på tomten är onödigt....

När vi är ute i skogen och promenerar är inkallningen 100% (hon går alltid lösa, kopplar henne om vi möter någon).

Men när vi var ute på tomten utanför huset ... plötsligt så tyckte hunden att granntomten och grannhunden var mycket intressantare....

Ska tilläggas att hunden aldrig är ute ensam. Hon är ute när jag är ute.

Funderar lite hur jag ska göra denna sommar. Långlina som jag fäster någonstans är ett alternativ. Då kan jag koppla av, ligga i gräset eller solstolen utan att behöva vara 100% fokuserad på hunden. Men sen ser jag framför mig hur hon trasslar in sig i långlinan, snurrar den flera varv runt solstolen ... osv.

Mitt andra alternativ är en tillfällig inhängnad. Men, jag är hyfsat säker på att det blir för dyrt och krångligt. Jag har tummen mitt i handen och kan inte bygga något själv.

Jag äger som sagt inte huset, så någon permanent lösning är inte att tänka på...

Hur gör ni när ni är ute i trädgården med era hundar och den inte är inhängnad? Kan långlina fungera? Andra lösningar?

För att förtydliga kommer hunden aldrig att vara ensam ute. Hon är alltid tillsammans med mig. Har jag koll på henne så går hon ingenstans. Men om jag somnar i solstolen, läser eller gör något annat ute så finns det saker som är mer intressanta än husse...

Min hund är ALTID bunden ute. I något fast eller i mig. Vi är totalt lagliga. Speciellt eftersom lös hund inte är tillåten i terräng (dvs där jag bor). Bunden innebär att jag har två händer fria.
Alernativet just nu är att han sitter på altanen. Same same. Vi är lika långt ifrån varann men han har mindre aktionradie.
Mjo? Sista meningen har jag markerat här.
Men oavsett så får man bara binda upp hunden kortvarigt, är det något som sker flera timmar och varje dag så är det rätt långt ifrån kortvarigt. Och längre upp i föreskriften säger de att de ska vara under kontinuerlig uppsikt, det har man inte om man somnar.

Man fick tidigare binda upp dem i lina längre har jag för mig. Men resultatet av det var att flera hundar satt fast varje dag när ägare var på jobbet tex.

1782556393934.webp

Ska man vara riktig paragrafryttare så känns det som att många som har sina hundar uppbundna på rutin bryter mot den här föreskriften. Men nej, jag tycker inte att det här är det viktigaste när det gäller hundhållning.

Min hund är inte pålitlig lös och min tomt saknar staket (skulle dessutom bli väldigt dyrt att stängsla in pga stor tomt), så han får gå med spårlina på när vi är ute. Fäst i sele för att spara nacken om det blir något tvärstopp.

Jag håller inte i linan hela tiden utan så länge han sköter sig så kan den släpa längs marken, men jag är beredd att ställa mig på den om det behöver nödbromsas. Linan är ändå 15 meter och jag tycker det är en mer än tillräcklig aktionsradie för herrn.

Min hund är inte pålitlig lös och min tomt saknar staket (skulle dessutom bli väldigt dyrt att stängsla in pga stor tomt), så han får gå med spårlina på när vi är ute. Fäst i sele för att spara nacken om det blir något tvärstopp.

Jag håller inte i linan hela tiden utan så länge han sköter sig så kan den släpa längs marken, men jag är beredd att ställa mig på den om det behöver nödbromsas. Linan är ändå 15 meter och jag tycker det är en mer än tillräcklig aktionsradie för herrn.
Jag har också en stor trädgård och orkade aldrig hägna in hela men löste det med att ha hundarna i en mindre inhägnad av kompostgaller och där trivdes dom utmärkt sen fick dom vara i hela trädgården när jag hade uppsikt.

Personligen tycker jag inte linor är trevligt för hundar tycker dom ska få känna sig mer fria i en trädgård 🥰

Jag har hyrt ett hus i sommar i en liten by. Det finns andra hus och hundar i närheten. Jag hyrde samma hus förra året och min i grunden lydiga och väluppfostrade hund tyckte då att det här med att stanna på tomten är onödigt....

När vi är ute i skogen och promenerar är inkallningen 100% (hon går alltid lösa, kopplar henne om vi möter någon).

Men när vi var ute på tomten utanför huset ... plötsligt så tyckte hunden att granntomten och grannhunden var mycket intressantare....

Ska tilläggas att hunden aldrig är ute ensam. Hon är ute när jag är ute.

Funderar lite hur jag ska göra denna sommar. Långlina som jag fäster någonstans är ett alternativ. Då kan jag koppla av, ligga i gräset eller solstolen utan att behöva vara 100% fokuserad på hunden. Men sen ser jag framför mig hur hon trasslar in sig i långlinan, snurrar den flera varv runt solstolen ... osv.

Mitt andra alternativ är en tillfällig inhängnad. Men, jag är hyfsat säker på att det blir för dyrt och krångligt. Jag har tummen mitt i handen och kan inte bygga något själv.

Jag äger som sagt inte huset, så någon permanent lösning är inte att tänka på...

Hur gör ni när ni är ute i trädgården med era hundar och den inte är inhängnad? Kan långlina fungera? Andra lösningar?

För att förtydliga kommer hunden aldrig att vara ensam ute. Hon är alltid tillsammans med mig. Har jag koll på henne så går hon ingenstans. Men om jag somnar i solstolen, läser eller gör något annat ute så finns det saker som är mer intressanta än husse...
Jag byggde en hage av kompostgaller till mina hundar upplevde att dom kände sig mer fria så än i lina. Kompostgaller kanske redan finns i husets källare eller liknande?
Folk med hus brukar samla på sig det annars är det inte så dyrt. För en tusenlapp kan du få en vettig inhägnad och det kanske det är värt?

Jag har också en stor trädgård och orkade aldrig hägna in hela men löste det med att ha hundarna i en mindre inhägnad av kompostgaller och där trivdes dom utmärkt sen fick dom vara i hela trädgården när jag hade uppsikt.

Personligen tycker jag inte linor är trevligt för hundar tycker dom ska få känna sig mer fria i en trädgård 🥰

Det blir mycket kompostgaller det, för att göra en dräglig inhägnad för en labbe på 64 cm mankhöjd. Dessutom skulle jag inte lita ett dugg på att det skulle hålla om han en dag skulle vilja bryta sig ut. Eller hoppa över, han kan liksom hoppa sin egen höjd från stillastående så om han tog sats skulle han säkert segla över ett kompostgaller med.

Romantisera fritt spring allt du vill men respektera att inte alla kan ha det så.

Det blir mycket kompostgaller det, för att göra en dräglig inhägnad för en labbe på 64 cm mankhöjd. Dessutom skulle jag inte lita ett dugg på att det skulle hålla om han en dag skulle vilja bryta sig ut. Eller hoppa över, han kan liksom hoppa sin egen höjd från stillastående så om han tog sats skulle han säkert segla över ett kompostgaller med.

Romantisera fritt spring allt du vill men respektera att inte alla kan ha det så.
Ingen aning om vad du har för hund men det är klart inte kompostgaller funkar om din hund hoppar över :)

Köp plastad vajer. Finns superbilligt på Biltema. Fäst med vajerlås mellan två träd, slang på vajern runt träden om träden riskerar skav. Två karbinhakar i var ände på lina som bara precis ska nå ner till hundens sele när vovve ligger ner. Det finns väl kanske fortfarande plastad skruvad lina att köpa till hund?Naturligtvis får inte hunden lämnas ensam i denna uppbindning.

Jag har full respekt för att man kan ha begränsad budget, och att snyggt staket är extremt dyrt. Allt beror såklart på hur stor tomt man har också, och hur den ser ut. Men generellt så är inte rutnätsstaket jättedyrt, och finns mellan ca 1 meter till 2 meter högt, i alla maskor man kan tänka sig typ. Kompostgaller håller jag med om är en väldigt tillfällig lösning, som främst är lämplig för väldigt små hundar eller som "tänk till-stopp" typ. Inte faktisk inburning där man kan lämna dem utan uppsikt. Tillomed mina småttingar kan hoppa över det om de vill liksom, trots att det nog är 3-4 ggr deras höjd.

Min personliga plan är just någon form av sånt fyrkantsgaller och vanliga trästolpar i början när jag köpt hus. Detta för att det kostar förhållandevis lite och går rätt fort att sätta upp.

Det här är givetvis inte relevant för TS, eftersom vi pratar om en tillfälligt hyrd stuga. Då skulle lina kunna vara ett alternativ.

Gör jag? Läs igen så ser du att ts skriver just "somna i solen".

Att vissa tycker att djurskyddslagen är överdriven är orsaken till att den finns. Andra tycker att det är miniminivå.

Det står inget på jbv hemsida om "full uppsyn" utan de skriver tom att man får lämna hunden korta stunden om man går in och handlar i en affär. Så det är ju påhitt från din sida.

Vi har en hundägare som vill vara ute i sommar och försöker hitta ett bra och säkert sätt att ha hunden.
Det är inte så att hon tänker binda hunden på en sida av huset och gå in och lämna hunden där i gassande sol, utan hon kommer hänga ihop med hunden.

Hundar har bundits upp i århundraden och även om jag är glad över att det inte längre är kutym i Sverige, tycker jag inte om den här synen på hundar, det är ingen liten bebis. En vuxen hund ska klara av att bindas upp ett tag.

100% uppsikt innebär att ägaren sitter och tittar på hunden, att ligga på en solstol bredvid och slumra till är full tillräckligt med uppsyn över en normal vuxen hund.

Det står inget på jbv hemsida om "full uppsyn" utan de skriver tom att man får lämna hunden korta stunden om man går in och handlar i en affär. Så det är ju påhitt från din sida.

Vi har en hundägare som vill vara ute i sommar och försöker hitta ett bra och säkert sätt att ha hunden.
Det är inte så att hon tänker binda hunden på en sida av huset och gå in och lämna hunden där i gassande sol, utan hon kommer hänga ihop med hunden.

Hundar har bundits upp i århundraden och även om jag är glad över att det inte längre är kutym i Sverige, tycker jag inte om den här synen på hundar, det är ingen liten bebis. En vuxen hund ska klara av att bindas upp ett tag.

100% uppsikt innebär att ägaren sitter och tittar på hunden, att ligga på en solstol bredvid och slumra till är full tillräckligt med uppsyn över en normal vuxen hund.
Det står kontinuerlig uppsikt, jo.

1782564613923.webp

Full uppsyn och kontinuerlig uppsyn är inte samma sak.
Definitionen på kontinuerlig uppsyn är: Med kontinuerlig uppsyn avses oavbruten, fortlöpande övervakning eller tillsyn.

Att sova eller ens gå runt hörnet passar inte in här. Eller vad menar du att kontinuerlig uppsyn innebär?

Det betyder ungefär att man ska vara i närheten och ha koll men att man inte behöver ha sån koll som det vore en 2 åring på stranden :)
I mina ögon lite befängt med s´å strkt tolkning.
Om hunden är lös och går iväg till favoritplts i skuggan så stirrar väl få ägare på den hela tiden. Men är den i lång lina där den ligger så måste man kontnuerligt titta på den.

Ungefär lika logiskt som att blasten jag tar från moroten i landet får ligga kvar där. Men bryter jag av den i köket måste den läggas i sluten kompost.

I mina ögon lite befängt med s´å strkt tolkning.
Om hunden är lös och går iväg till favoritplts i skuggan så stirrar väl få ägare på den hela tiden. Men är den i lång lina där den ligger så måste man kontnuerligt titta på den.

Ungefär lika logiskt som att blasten jag tar från moroten i landet får ligga kvar där. Men bryter jag av den i köket måste den läggas i sluten kompost.
Det är för att det är en skaderisk.

Ingen här hade väl ens kommit på idéen att sätta fast en häst på samma sätt? De reagerar hyffsat lika om de fastnar och får panik.

Lagen är jättetydlig. Men givetvis är det här en lag som är väldigt svår att göra kontroll på. Så länge inte hunden är ute ensam och fastbunden när djurskyddshandläggaren kommer på besök så blir det rätt svårt att få en anmärkning på en sådan sak.

Det är för att det är en skaderisk.

Ingen här hade väl ens kommit på idéen att sätta fast en häst på samma sätt? De reagerar hyffsat lika om de fastnar och får panik.

Lagen är jättetydlig. Men givetvis är det här en lag som är väldigt svår att göra kontroll på. Så länge inte hunden är ute ensam och fastbunden när djurskyddshandläggaren kommer på besök så blir det rätt svårt att få en anmärkning på en sådan sak.
Då förutsätter det en så tanklös ägare att hunden kan fastna? I t.ex. vad? :confused: Hjälp mig förstå.
Jag måtte ha dålig fantasi som inte kan förställa mig scenariot.

Dessutom är hästar flyktdjur och hundar rovdjur. Mina hästar blev inte sällan livrädda för jagularerna bakom stora stenar. Ingen hund har reagerat så.

Liknande trådar

• Klövjeväska till mindre hund.
  • Hund och bebis
  • Hundras? Spetshund eller våga testa annan hundtyp?
  • Kontroll över larmande

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka