Tillverka smycken

Vad fina de där större i vänsterkanten är. Är de glasfusade?

Önskar att jag hade känsla för att göra smycken. Pluggade på universitetet vid sidan av smyckeskonstnärer och är så fascinerad av det, men håller mig till att titta på och ibland bära det.
Ja, de är jättefina! Det är någon stenkomposit tror jag, känns inte som glas. Jag köpte dem lite på chans men det ska nog gå att göra något kul 😁

Äh, vadå ingen känsla? Jag tror man kan träna upp det, känslan för passform, färger, etc. Åtminstone har jag blivit bra mycket bättre på sånt än vad jag var för bara något år sedan 😅
 
Ja, de är jättefina! Det är någon stenkomposit tror jag, känns inte som glas. Jag köpte dem lite på chans men det ska nog gå att göra något kul 😁

Äh, vadå ingen känsla? Jag tror man kan träna upp det, känslan för passform, färger, etc. Åtminstone har jag blivit bra mycket bättre på sånt än vad jag var för bara något år sedan 😅
Absolut, det kan man säkert. Jag blir dock tokig av småpillande och har lite för höga krav på mig själv. 😅
Skulle dock gärna ha ett bad för elektroformning att greja med. 🙂
 
Absolut, det kan man säkert. Jag blir dock tokig av småpillande och har lite för höga krav på mig själv. 😅
Skulle dock gärna ha ett bad för elektroformning att greja med. 🙂
Ah, då är åtminstone inte seed beads något för dig. De minsta är bara någon millimeter och det är ett fasligt pillande 😅 Vet inte heller hur många gånger jag sytt en infattning som jag sen behövt klippa upp och göra om igen för att den inte blivit tillräckligt fast :laugh:

Vad är elektroformning för något?
 
Så nyfiken på vad du kommer skapa gör underverk med dessa! :D

Vart köper du pärlorna ifrån? Jag skulle också vilja prova på att pärla något enklare, men känner mig lite lost i pärldjungeln! :rofl:
Jag med! Vi får se om det blir något underverk eller mer en huvudvärk :laugh:

Om du bara ska testa att pärla med seed beads räcker det om du köper några förpackningar Miyuki eller Toho från någon svensk pärlbutik (typ Anjalu eller Himlas Pyssel). Toho är billigare men inte riktigt lika jämna som Miyuki men ska man bara testa ett enklare mönster så funkar det bra vilket som tycker jag :) Köp inte seed beads från Wish eller liknande, de är oftast så ojämna att du gör det bra mycket svårare för dig själv.

Kolla Youtube först, det är oftast lättare att följa enkla mönster där första gången man ger sig på det, och när du hittat ett mönster du vill prova köper du hem det material som krävs. Sök på beading pattern på Youtube så hittar du massor av lätta nybörjarmönster som man inte måste ruinera sig för att genomföra (vilket man gör senare när man fått upp ångan :laugh:)
 
Jag plockar snäckor och stenar lite här och var och brukade knyta fisknät runt och göra halsband. Senare addade lite pärlor. Givit till vänner och familj

Screenshot_20210520-200424_Instagram.jpg
 
Pga udda system så är 1700talet 18th century på engelska. MEN dom gillade sina pråliga grejjer då med. :D

Jewelry 18th century
Åh gud, du har ju rätt 😁

Helt otroliga grejer i alla fall! Jag älskar smycken som inte ber om ursäkt för sig, som tar plats, syns på flera kilometers avstånd och som lätt stjäl en hel outfit. Jag måste börja skissa på några sådana halsband och då är ju den här eran en grym inspiration.

Vad bär du idag till dina kläder?
 
Åh gud, du har ju rätt 😁

Helt otroliga grejer i alla fall! Jag älskar smycken som inte ber om ursäkt för sig, som tar plats, syns på flera kilometers avstånd och som lätt stjäl en hel outfit. Jag måste börja skissa på några sådana halsband och då är ju den här eran en grym inspiration.

Vad bär du idag till dina kläder?

Jag har bara underkläder så än så länge har jag INGA accessoarer, näst på listan står skor, sen halsband och hatt!

Men att be om ursäkt för att ta plats var inte riktigt 1700talets stil (för de rika i alla fall...)

Har funderat på att lära mig att göra halsband själv för att kunna återskapa smycken, men vettefan om jag har tid med det med :p
 
Jag har bara underkläder så än så länge har jag INGA accessoarer, näst på listan står skor, sen halsband och hatt!

Men att be om ursäkt för att ta plats var inte riktigt 1700talets stil (för de rika i alla fall...)

Har funderat på att lära mig att göra halsband själv för att kunna återskapa smycken, men vettefan om jag har tid med det med :p
Jag fattar, bara att sy kläderna måste ju ta evigheter. Finns det en marknad för det, kan du till exempel sy upp och sälja kläder på beställning?

Ja jag blev tvungen att spara hem bilderna i min inspo-mapp :D Måste sortera allt bättre när jag får tid och ork över.

Namnlös.jpg
 
Jag fattar, bara att sy kläderna måste ju ta evigheter. Finns det en marknad för det, kan du till exempel sy upp och sälja kläder på beställning?

Ja jag blev tvungen att spara hem bilderna i min inspo-mapp :D Måste sortera allt bättre när jag får tid och ork över.

Visa bifogad fil 69869

Nice med inspo-mapp! :D

Ja det tar en evighet, jag handsyr en hel del med. Finns helt klart en marknad, men jag är inte så intresserad av att göra kläder åt andra. Få vill betala det faktiska priset för så mycket arbete som läggs ned. :)
 
Jag vill se ett samarbete mellan @Zinfernia och @Tonto 🤩 kan bara bli fantastiskt!!
Oj, ja det hade varit en ära att göra något med @Tonto! Har alltid beundrat hennes stil 😍

Vad tror ni om det här halsbandet jag påbörjade idag förresten? Det här är en oval sten (som ser rund ut på bilden), 3x4 cm och ametystfärgad.
Första gången jag innefattar en sten överhuvudtaget, lagom pilligt 😅

IMG_20210520_220711_edit_66676510164825.jpg
 
Nice med inspo-mapp! :D

Ja det tar en evighet, jag handsyr en hel del med. Finns helt klart en marknad, men jag är inte så intresserad av att göra kläder åt andra. Få vill betala det faktiska priset för så mycket arbete som läggs ned. :)
Inspomapp är ett måste att sitta med tråkiga dagar på jobbet 😁

Ah, kan lätt tänka mig det. Folk vill väl knappt betala för materialet, än mindre arbetstiden.
 
@Millicent Har du kollat Pandahalls sortiment på Toho & Miyuki? De har hur mycket som helst och massor av större förpackningar. Tänkte själv beställa några provförpackningar och se om jag gillar färgerna 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp