Timanställd och dagistider

taccotad

Trådstartare
Jag jobbar timmar, har viss del på schema men det är enbart helger. Hoppar in så mkt jag kan när det är behov av det. Enligt dagis kan vi ha sonen där 3 tim 3 ggr/vecka när jag enbart jobbar helger, mest för att han ska få vara där nånting.
Brukar försöka lämna in tiderna till dagis men i stort sett varje vecka ändras det för mina jobbetider ändras.

Nu verkade personalen vara lite irriterad på att sonens tider ändras för jämnan. Ändå har dom från början sagt att det är ok bara vi berättar för dom.

Hur gör andra som är timanställda? Lämnar ni ett schema nån vecka innan och isåfall tackar nej till ev jobb som dyker upp?

Tänkte att vi ska prata ordentligt med personalen där i morgon då det förhoppningsvis är mindre stressigt. Vill bara höra hur andra timanställda har det.
 
Sv: Timanställd och dagistider

När jag jobbade som timanställd så fick dagis bara anpassa. Jag ringde och meddelade dagis alla ändringar så fort jag visste dom själv. Själv jobbade jag aldrig kvällar eller helger om det inte fanns en framförhållning på max 2 dagar (krav ifrån dagis för att kunna ställa upp med personal på kvällar/helger).
 
Sv: Timanställd och dagistider

Här är det aldrig tal om att ha sonen på dagis efter kl 16. Mestadels kan det handla om typ 7-12, 7-15 och liknande.
Hon jag pratade med sa det precis som jag är den enda som hoppar hit och dit i tiderna. Sen blir det väl extra komplicerat när dom lovat oss 3tim*3 dagar i veckan när jag enbart jobbar helg, men vad händer då om han varit där sina tre dagar och jag helt plötsligt måste jobba? Nej, det känns som det är hög tid att prata ordentligt med dom så man kan undvika irritation från båda hållen.
 
Sv: Timanställd och dagistider

Svara bara med ett leende att du också önskar dig ett fast schema. Jobbar delvis på ett fritis och där är det flera barn som har schemaändringar flera gånger i veckan. Det är sånt man får ta som dagis/fritis personal även dagis använder ju timvikarier.
 
Sv: Timanställd och dagistider

Men jag måste bara fråga, hur gammal är sonen? För det måste ju vara så att din son liksom andra barn har rätt till 15 timmars-vecka även om du inte arbetar den veckan? Är du timanställd är du väl tekniskt sett arbetslös när du INTE är inringd och arbetar?
Men som sagt, jag är ingen expert på det rent tekniska.

Så har vi i alla fall det. Men jag jobbar på ett litet föräldraägt ställe så jag kan ibland tycka att vi anpassar oss FÖR mycket efter föräldrarna men ändå...Tider mitt på dagen är ju aldrig några problem. Ett barn till ett par timmar om dagen är väl inget, vi är ju där för att ta hand om barnen. :)
 
Sv: Timanställd och dagistider

Jag är i liknande sits. Har en timanställning och hoppar hit och dit. För det mesta vet jag inte ens kvällen innan om jag ska jobba (blir förhoppningsvis ändring på det snart). Min kille är 17 månader nu och har rätt till 15 timmar i veckan. Enligt dom på komunen så får jag lämna in ett cirka schema och sen snacka med dagis vidare. Ett jäkla strul är det och man blir ju gråhårig för mindre. De veckor som jag inte får jobba går han 3 dagar i veckan (tis-tors), jobbar jag mindre än 17 timmar i veckan har jag för mig att det var kan jag fortfarande använda mig av 15timmars grejen.

Mitt förslag är att du ringer till komunens ansvarig för dagis och pratar med dom om vad som gäller för din sits.
 
Sv: Timanställd och dagistider

Tack för era svar! Sambon pratade med en i personalen där idag och enligt henne var det inga problem alls. Han bad henne att informera alla i personalen om varför vi krånglar och håller på.

Kantarell: Jag sa precis så, log och sa att jag önskar också att jag någon gång får ett fast schema.

Angelwings: Han är 2 år.

Scporpan: Vi har varit i kontakt med kommunens ansvarig och enligt henne får vi ha han där 3tim*3dagar när jag enbart jobbar helg. Men jag känner att jag vill få rätsida på hur det funkar om han redan förbrukat sina tretimmarsdagar och sen råkar jag bli inringd och måste jobba te x en hel fredag...
 
Sv: Timanställd och dagistider

Vi brukar få "interna" sceman av föräldrar med hoppiga tider. Dvs. hos kommunen står det 7-17 eftersom det är mellan de klockslagen de utnyttjar sin förskoleålats- Vi får tiderna t.ex. 7-14, 9-15 eller för den delen 7-17. De kan variera väldigt. Det jag tycker är jobbigt om jag inte får schema är att om det står 7 på Pelle och han inte dyker upp räknar jag med att han inte kommer. Går vi iväg då 8.55 när jag tror att alla kommit och Peller kommer 9 blir ju hans föräldrar väldigt sura...
 
Sv: Timanställd och dagistider

*kl*

Vi har officiell tid 9-18 alla dagar.

Oftast är Eskil (snart 4) där 10-16.15. Men de dagar jag får ett akutfall jag inte kan bryta mitt i är det väldigt skönt att ha tid uppsatt.

Vi försökte lämna exakta tider vecka för vecka förut men när vi båda jobbar så vi ALDRIG kan veta vår sluttid förrän vi slutat blev det helt ihjälstressande att försöka hinna till den magiska tiden vi gissat på.

Ofta hämtar jag barnet i en lämplig brytpunkt och åker tillbaka med honom till jobbet, eller fortsätter jobba hemifrån under bolibompa-timmen.

Jag upplever också att det är väldigt svårt att få riktig förståelse för oregelbundna och "oplanerade" arbetstider från personalen :crazy: Men vi som har sådana jobb har också rätt till dagisplats.

Du borde ha en grundplacering på 15 timmar/vecka och så allt du verkligen jobbar utöver det med hur kort varsel som helst.

Mitt råd är att du går den formella vägen och aldrig tar några diskussioner typ tjafs "hur jobbar du egentligen?" med personalen på förskolan utan se till att du har tydliga godkända villkor för dagistiderna ett steg högre upp i hierarkin.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Som nog endel vet så är jag in lagd på bup igen men jag har dag permisson så jag är på hvb på dagarna och jag ska kanske till skolan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 686
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 048
Senast: MiaMia
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 611
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 761
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp