Bukefalos 28 år!

Tinkerhästar i AR

K

knyttet

Det här är inte tänkt att skapa nån rasdebatt om vilka hästar som är bäst lämpade till vad, var och en får bli salig på sitt... :smirk: Det här är bara ren nyfikenhet...
Vad jag funderar på är att jag träffat på en del tinkerhästar på olika kurser (på "basnivå" om man säger så). De flesta jag sett är ruskigt överbyggda bak och har en ganska märkligt vinklad bakkärra (de kanske ska se ut så enligt rasstandarden, vad vet jag). Skulle gärna vilja veta om ni som ser AR i andra delar av landet har tinkrar med på era kurser och i så fall, finns det någon som utbildat sin tinker till någon form av samlingsgrad? Skulle vara roligt att se bilder i så fall, vill gärna se en skolad tinker i arbete! :)
 
Finns en tjusig sådan i en av BB's böcker ;) Kommer inte ihåg vilken av dom, den första tror jag.
 
Jag som inte alls är här så mycket har redan sett att pallas athena har ett tinkersto...du får väl vänta tills "hon kommer in här" om hon inte tillhör de bortskrämda vilket man ju inte får hoppas.
 
Athena och Paul har du väl redan sett har jag för mig och de är de enda tinkrarna jag sett hitills.

Athena är jätte trevlig, men har kanske inte vinklarna så jätte mycket för sig.
Paul har väl mer vinklarna för sig, men som jag fattat det så är han ett undantag för rasen med sin exteriör.
 
Hej :D

carina har berömt palla för hennes vackra kropp, hon har ett väldigt fint kors som passar väldigt bra till AR har jag fått höra av alla, paul har en väldigt kort bakdel och sluttande kors vilket inte är rastypiskt men det funkar ju i AR och jag tycker han e jätte mysig och fin.
har varit med och rastypat många tinker hästar och den "tanten" som hade palla på foder är enda rastyparen av tinkrar i sverige. hon sa att palla är en av dom korrektaste tinkrarna hon ngnsin sett och då har hon vart i holland och england också och tittat på stuterier.

nu är hon tyvärr omusklad då hon precis kommit hem från sin fodervärd där hon fått bebis :D och bara gått i en hage och varit häst.
håller på att longera henne just nu och skall sitta upp om en vecka ungefär *längta^r*
kan skicka kort på hennes rumpa (som dom även tagit kort på och har med i foldern för rastypiska tinkrar) men vill muskla henne lite innan ja skickar kort för hon ser ut som en knubbsäl :rofl: :rofl: :rofl:
men här är två kort iaf på henne som ni kan få se
http://www.svenskatinker.se/start/fol_pallas1.jpg
http://www.svenskatinker.se/foto/pallas_athena.jpg

Palla funkar jätte bra till AR,CE berättade för mig att palla passar mig perfekt som en lärohäst då jag måste ta extra lång tid på mig att lära henne en sak men sedan sitter det stenhårt på oss båda.
tinkerhästar är kända för att lära sig snabbt :idea:

innan jag lämnade henne på foder gick hon i tramp och lite skolgalopp( ej mycket alls)

om jag ngnsin skall rida upp för spöet blir det på min ståtliga prinsessa :love:

nu låter det som om jag bara skryter men klart jag gör det när jag har världens vackraste och underbaraste prinssesa och hennes bebis :love: :love: :love: :love: :love:
 
hehhehe vänta ngra månader tills jag fått musklat min prinsessa så ska du få se på ngt ståtligt, men du har väl sett henne?annars e det ju bara att komma förbi för vi bopr väl högst 1 mil från varandra :D :D :D


förresten jag har en billig valack just nu,tror du vet vad jag menar ;) :D
 
Jag blir lite beklämd när man börjar prata om vilka hästar som passar för AR. Alla hästar passar för AR eftersom filosofin går ut på att utveckla hästarna efter deras enskilda förmåga, och att kompensera ev. brister i fysiken så att de håller att ridas ändå. Ju taskigare fysik, desto större anledning att rida efter AR principer; Dressyr för hästens skull!
 
Jag väntar gärna några månader för att få se Palla med lite muskler... ;)
Hon är ju bra byggd, de flesta tinkrar jag sett är så höga bak och dåligt vinklade.

Har som sagt aldrig sett en tinker i någon direkt grad av samling, bara framåt-nedåt (unghästform). Var mest nyfiken om det finns någon som utbildat sin tinker i AR som kommit till piaffen etc.

Och du...jag har också en häst till salu, men hon är till salu på riktigt den här gången... :crazy:
 
Jag gillar inte heller diskussionen om vilka hästar som "passar", alla hästar mår bra av bra utbildning.
Jag är inte heller intresserad av huruvida folk anser att tinker är lämpade för skolning eller ej, jag är intresserad av att få veta om det finns någon som skolat sin tinker lite längre i AR. Precis som jag skrev i min fråga.
 
Tinker tycker jag helt klart ar en intressant häst. De jag har träffat på är oerhört starka mentalt, men tar rätt lång tid på sig med sin kropp. De två jag jobbar med är byggda helt olika. Bandit är kort och kompakt och är rastypisk (enligt både tyska och amerikanska mått) medan Magic är rätt lång i kroppen och något överbyggd, men med arbete så har manken kommit upp mer så skillnaden är betydligt mindre nu än tidigare. Eftersom dessa hästar traditionellt avlats till arbets-/körhäst upplever jag att de har en tendens att gärna lägga vikt på framdelen initialt.

Vad jag har förstått så behåller "the Gypsies" de bästa hästarna för sig själva och säljer de mindre bra, därav en hel del florerande av mindre goda exemplar av tinkrar (åtminstone i USA).

(--->Pallas Athena; ett par foton är på gång :))
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 145
Senast: monster1
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 285
Senast: Totola
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 712
Senast: IngelaH
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp