tipps på träning hund som sackar efter vid fot ,lös

Rotterö

Trådstartare
Min lilla tik 14 mån. Hon är gör duktig på att gå fot i koppel. Hon fixar vändningar mm
Men är hon lös så sackar hon efter. Vill ligga bakom i stället för vid sidan.
Bra tipps , mer än att öka takten.
 
Sv: tipps på träning hund som sackar efter vid fot ,lös

Du ska inte öka takten över huvud taget! Gå långsammare istället.
Jag kämpade med fotgåendet i jag vet inte hur länge med min terrier som dessutom är svår att motivera, jag gick fortare och fortare och stog där som en jäkla clown och hejjade. Sen åkte jag på ett seminarium, ett ekipage hade precis samma problem..tränaren sa åt henne att sakta ner..och vips gick det bättre.
Jag åkte hem och gjorde samma sak, gick yttepyttesteg i början och fokuserade på att han skulle gå i perfekt position där med kontakt.
Hunden fick självförtroende på en gång för att han hann med och jag kunde så småningom öka på takten lite. Kommer nyss in från en lite träningsstund och han går bättre fot än någonsin!!!! Han är vaken och alert och den lilla skiten gör allt för att få kontakt med mig och håller perfekt position. Man är mäkta stolt:D
 
Sv: tipps på träning hund som sackar efter vid fot ,lös

Prova att gå och snacka lite tyst med henne i uppmuntrande ton, du ska låta superglad och som om att du har dödskul! Sen kan du ju succesivt dra ner på snacket, bara någon gång då och då så hon kommer ikapp till super-jätte-dö-roliga matte!
Detta funkar på min då han av någon anledning börjar sacka efter eller börjar tycka det är tråkigt.

Annars kör jag med boll på min - jag kör alltså fotgåendet under förväntan. Bollen ligger osynligt i fickan och jag kastar den framåt alt. kampar med honom. Lite beroende på hur han är för dagen. Är han mycket framåt så kampar jag med honom och är han lite slö så kastar jag framåt. Belöningen kommer alltså framåt. Jag sular inte iväg bollen så långt jag kan utan skickar bara den en meter eller två framåt och när han kommer tillbaks med den så kampar vi en liten stund innan "allvaret" börjar igen. Nu är ju min visserligen boll-idiot och han skulle nog gå igenom eld för sin boll men så länge det funkar så! Alla sätt är bra utom dom dåliga! ;)
 
Sv: tipps på träning hund som sackar efter vid fot ,lös

:angel::angel:

Ibland har man sina ljusa stunder! :idea:
 
Sv: tipps på träning hund som sackar efter vid fot ,lös

Okej några bra tipps. tack
bra med fler.
 
Sv: tipps på träning hund som sackar efter vid fot ,lös

nån till som har nån tips? min hund går jättelångsamt i fotgående.

Själva träning av fotgående där hon har fart (någorlunda men går jag långsamt och anpassar tempo till henne så dra hon ner på tempo ännu mer)
http://www.youtube.com/watch?v=iN4aZJoRhoI

Sista tävling i nybörjarklass helt ok fotgående
http://www.youtube.com/watch?v=ZpI2oJfNPxc

Men idag skulle jag träna nån bana för att hon kopplar inte ihop rallylydnad med fotgående. Hon är inte intresserad av leksaker, vill ibland få lov att springa ett par varv i mellan brukar tycka om när jag klappar i händer eller busar försiktigt med henne (en slagen omplaceringshund). På debut i fortsättningsklass i slalom eller spiral sackar hon efter mig, jag stanna för att samla henne annars sprang hon lite ifrån mig då och då. Idag på träning kändes det allt skit, hon sackar efter det går inte alls att dra henne med en godisbit klistrad till mitt ben. Nu såg jag inte innan att alla koner är inte med, men kolla själva om ni kan ge oss lite tips. Synd att på slutet syns det inte hon följde mig lite snabbare så hon fick en näve med bästa godis och avslutning. Möjligen skulle jag köra kortare pass? Sen kanske jag klickar för tidigt ibland ja att hon följer mig men långt ifrån mig och får in henne i fot genom att ge godis EFTER klicker. Alla tips är välkomna för att idag känns det att jag vill sluta träna med henne.... Hon är en hund som måste vila mellan träningspass och inte alltid är sugen på att träna. Möjligen det var inte hennes dag idag men allt känns surt :(

https://www.youtube.com/watch?v=iN4aZJoRhoI
 
Sv: tipps på träning hund som sackar efter vid fot ,lös

Kollade bara på första filmen och där belönar du genomgående halter och avslutade moment. Om du vill förstärka fart och framåtanda blir det lite bakvänt om alla belöningar kommer när hon är stillastående. Tänk också på var du placerar din belöning, vill du ha fram positionen så belöna framåt. Jag hade faktiskt kastat en godis framåt så du får till lite jaktlek också.
 
Sv: tipps på träning hund som sackar efter vid fot ,lös

Tack! Det nog det att jag belönar lite "fel" själv skrev jag en sammanfattning till en vän

Jag har kommit själv till möjliga orsaker:

1. Det var helt enkel inte hennes dag eller tidpunkt för träning

2. Jag såg att hon var galen i torkade lever så vi körde på det - troligen tröttnade hon på det om och om igen. Nu välkomnar vi korv, köttbullar, blodpudding och fiskbullar igen. Variation är viktigt!

3. Jag stannar om hon inte följer mig och väntar ut henne - då lärde hon sig att det lugn matte väntar på mig. Plus jag klickar för att hon följer mig men långt bak och hjälper henne i position med godisbit istället för att klicka när hon är i position och ge belöning direkt.

4. Jag är rätt tråkigt med belöningsform i med att hon tycker inte om leksaker och lek så fastande jag med att belöna från min hand. Men det finns massor av olika andra former - extern belöning, kasta en större godisbit framför henne, springa ifrån henne med en godisbit och låta henne jaga den.

5. Bryta moment i ännu mindre bitar, vara inte rädd om att backa i träning. Om hon behöver belöning efter varje steg belöna då.

Jag delade lite korv och la de i fickan när vi skulle gå ut på kvällspromenad. Ja i för sig var Mila kopplad men hennes FART!! Ge mig korven NU! Hon följde mig fint både på vänster och höger sida. Hon var MED mig!! Tänk vad en oplanerad träningspass kan göra en SÅ glad. Nu har vi en chans fortfarande Mila! Vi ska inte ge upp! Du är min bästa vän! :heart
 
Sv: tipps på träning hund som sackar efter vid fot ,lös

Jag har tränat mycket rallylydnad med Ivan, och tänker såhär kring dina funderingar och filmer:

Mila verkar inte ha så mycket energi, men det verkar inte du heller ha. Och inte bara tempomässigt, ni ser inte direkt ut att ha jätteroligt - och det är ju ändå en av grunderna med rallylydnad; att ha kul och utstråla det! Lite roligare matte = lite roligare hund = lite roligare träning. Minskar hennes energi behöver du öka din.

Tycker hon att det är roligt när ni springer tillsammans?
Spring i så fall några steg emellanåt, när ni har bra kontakt och du känner att "nu behöver vi ladda upp med lite mer energi här".
Alltså gå, kontakt, gör en "kulsignal" (antingen ett "Tjoho!" eller vissling eller lårklapp eller annat) och spring några steg (3-7 stycken, kanske?), håll kontakt, gå, belöna med godiskast, paus, fortsätt sedan gå.
Överlag skulle jag akta mig för att toknöta i evigheter och inte "gå och gå och aldrig komma till dörren", det hade tråkat ut min hund för länge sedan. Var lite busig, lägg in några överraskningar och håll dig till rimliga mål utifrån dagsform (eftersom du skriver att hon kräver rätt tidpunkt, dag och humör för att träningen ska bli bra).

Tänk såhär:
Det ska ju alltid vara roligast och mest lönsamt att gå med dig, annars missar man kanske både bus och godis - och det är inte värt att chansa. :)
 
Sv: tipps på träning hund som sackar efter vid fot ,lös

På de två senaste tävlingar som jag visade filmer skrev och sa domare att det syns att vi har trevligt tillsammans och utstrålar glädje. Jag tycker att från varje tävling är Mila mer med mig, mer engagerad. Det bara att hon inte alltid vill träna, hon går bäst om hon får en vecka vila innan tävling då är hon taggad på riktigt :)

Ja springa tycker hon om. Bara om hon hänger mer och inte är långt borta. Jag kan se om vi lyckas träna något imorgon (idag var vi ute på koppelös promenad och jag passade på när hon kom i kapp mig gå en bit med henne lite snabbare än vanligt och belöna massor inte många steg innan belöning kom men farten var det viktigare för mig) så kan vi se en skillnad sen den dagen jag skrev om hjälp. Den dagen efter den träningspass kändes allt skit. Men troligen var det belöning att hon fick samma belöning som hon en gång i tiden älskade - jag hade också tröttnat på samma maträtt hela tiden :P - plus att allt serveras från min hand. Jag köpte nya kex de är rätt hårda att dela i bitar men de skulle passa som extern belöning att skicka henne dit ett par steg mot den har vi fart och position ja då är det bara VARSÅGOD :D Tack Blueberry för tips och råd utifrån filmen. Jag fick tips att aldrig mer träna HELA bana med henne, ja möjligen om jag belönar på banan. Vi på kurs gör nu ett par skyltar oftast tre sen lägger instruktör en skylt innan de tre och sen en till innan. Klart vi har en del att förbättra med fotgående men sen igår kvällens oplanerad träning och idag lite smått känns allt ljusare. Jag ska bara hitta det bästa RÖRLIGA belöning för henne - det hade varit mycket enklare med en leksak (har en leksakstokig tax hemma)
 
Sv: tipps på träning hund som sackar efter vid fot ,lös

Det går att lära dem att gilla leksaker och att kampa, ofta handlar det mest om att de bara inte har fattat grejen.
Om inte annat så är belöningsvärdering en halv vetenskap, läs på lite och se om det finns något du tror kan fungera :)

Annars kan du kanske prova belöna i flera steg?
Steg 1: Säga "Bra!" + kasta boll (som signalerar att du är nöjd, hunden är duktig och uppgiften är klart. Har du tur så kanske hon springer efter bollen, men hon behöver inte greppa den).
Steg 2: Sedan belönar du med godis.

Det som är bra med att belöna med att kasta leksak är att hunden blir mer aktiv, plus att du kan kasta leksaken i den riktning som du vill ha ett sug = "gratis" energi framåt. Och som sagt, hon behöver inte ens ta i bollen - den är mest en markering på "Bra jobbat, nu är uppdraget slutfört!"
Så har jag jobbat mycket när jag och Billy har tränat agility, och det fungerar väldigt bra för oss.

Bästa bollarna som vi använder är små tennisbollar med pip från Kong Air Dog, de heter Squeaker och man köper dem i trepack. Finns i flera olika storlekar och är fantastiskt populära hos mina leksakskräsna hundar :)

Skönt att det känns bättre i dag - ibland kommer det oväntade lösningar från ett håll man aldrig hade kunnat ana.
 
Sv: tipps på träning hund som sackar efter vid fot ,lös

Jag försökte i ett år med en uppsjö av olika många på lång snöre men då springer hon mot mig och skiter i en leksak :D ja hon kan kampa FÖR att få godis :P

Idag var de lösa och jag kunde fånga henne och gå fot belöna med BRA och kasta korvbiten eller nåt annat framåt. Sen fick de mat hemma, sen sov vi så tänkte jag nu är det dags att gå ut och rasta sig, tog koner och tänkte testa. De sånt fart vill jag ha i henne och ser att det går. Jag ser också att jag borde belöna oftare i visa moment tex när jag svänger ut från henne och hon kommer i kapp. Men annars?
http://www.youtube.com/watch?v=8KVqV0wiJLI&feature=youtu.be

Sen tog vi lite paus där hon sökte godis från förra filmen som jag kastade och hade lite "tråkigt" fotgående med kasta godisbitar framåt. Vad kan vi förbättra här? hon är inte alltid med direkt att söka sig fot och godisbitar var nog för små att kastas.
http://youtu.be/nB2mMcinx0U
 
Sv: tipps på träning hund som sackar efter vid fot ,lös

En fråga tittar du på hunden när du går lek och busa upp hunden gå några snabba steg när hunden har full kontakt bus och lek igen.
 
Sv: tipps på träning hund som sackar efter vid fot ,lös

Ja det bara att hon uppskattar inte lek eller bus på riktigt - det en skillnad att "acceptera" den och tycka om den :)
 
Sv: tipps på träning hund som sackar efter vid fot ,lös

Tittade på din ena film och jag gör som du, vänner överkroppen mot hunden.

Hundarna vi haft reagerar med att hamna ännu mer bakom när jag gör det, så mitt tips är att sträck på dej och gå med hela kroppen dit du ska.
 
Sv: tipps på träning hund som sackar efter vid fot ,lös

Jag ser inte då om hon är MED mig :) Taxen älskar nät jag tittar på henne så det går att lära de att det okej att jag tittar :)
 
Sv: tipps på träning hund som sackar efter vid fot ,lös

Tittandet har liten betydelse det har inte våra hundar häller nått i mot.
Helt annan sak att vinkla hela överkroppen (bål, axlar).

Märker stor skillnad på våra i fot men framför allt inkallning hur den utförs och min hållning.
 
Sv: tipps på träning hund som sackar efter vid fot ,lös

Bjud mer på dig! Överraska hunden, driv lite med den, lek tillsammans med henne - bygg upp en förväntan om humor! Det krävs inga leksaker eller föremålsintress för att kunna leka med hunden, det går ypperligt att göra enbart genom social kontakt.

Över lag så skulle jag försöka jobba upp en större repertoar på beteenden från din sida, så att hunden inte har fullt så bra koll på exakt vad som väntas från dig. Man behöver inte komma som ett skott till en matte som ändå sitter kvar och väntar, och tom lockar igen. Däremot en matte som efter en inkallningssignal helt plötsligt kastar sig i full fart åt andra hållet, eller dyker ner på backen och gräver i jorden, eller... eller... Att stå stilla med kadaverdisciplin och kalla in en hund fungerar när den redan har explosiviteten och uppmärksamheten. ;)

Över lag så tror jag att de flesta hundförare skulle tjäna på att våga göra bort sig mer, våga spela apa och faktiskt ha buskul när de tränar!
 
Sv: tipps på träning hund som sackar efter vid fot ,lös

Ja just såna tips vad jag kan göra utan att blanda in leksaker behöver jag :) sen fotgående behöver jag till rallylydnad inte lydnad och där finns ingen typisk inkallning :) jag för väl belöna henne mer efter ett par steg med massor av bus även om hon kanske första gång frågar vad jag håller på med :) sen köra ett par steg till innan jag belönar andra gång.

Tex kolla här på slutet det brukar hon tycka om att få springa ett par varv däremot fungerar det inte som belöning på ne tävling :D
http://www.youtube.com/watch?v=rCpMImQCD4E
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
25 26 27
Svar
521
· Visningar
14 363
Senast: Lingon
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 289
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
631
Senast: Fetaost
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
865
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp