Tips för att få upp hullet på äldre sto?

Görel

Trådstartare
Moderator
Mitt 19-åriga halvblodssto har alltid varit lättfödd, men efter fölningen förra året har jag inte lyckats få upp henne i hull igen.
Fölet vandes av i början av februari, och stoet får så mycket protein att foderstatsprogrammet på Hippocampus ifrågasatte om jag inte gav henne för mycket trots att jag fyllde i att hon var mager.

Stoet får hösilage, hö, lusern, kornkross, betfor, mineraler och tokosel. Hennes foderstat har varit densamma i flera år, det är bara mängderna som har ändrats.

Någon som har tankar och tips om vad jag kan göra för att förbättra hullet på henne? Mammamagen är borta nu men man känner flera revben i flanken.
 
Sv: Tips för att få upp hullet på äldre sto?

Du verkar ju göra allt du kan och jag misstänker att fölet (eller 1-åringen) är i bra hull?

Det ända du skulle kunna göra nu förutom att avvakta är att ge olja också. Sedan behöver hon ett bra bete men det har du säkert räknat ut.

Förmodligen hann hon inte äta det hon behövde i vintras när det var kallt och hon dessutom gav di och satte ny päls. Detta ser man nu när hon fällt.

Lycka till!
 
Sv: Tips för att få upp hullet på äldre sto?

skulle oxå prova olja, om mask och tänder är kollade?

Har ett fullblod som ligger på 145 Mj och runt 1000 g Smrp... Det är typ det dubbla på båda mot vad hippocampus rekommenderar...
 
Sv: Tips för att få upp hullet på äldre sto?

Stoet är hälften fullblod så jag har alltid gett henne mer än vad Hippocampus föreslår och det har hon hållit sig bra på. Har haft henne i sex år och har bra koll på hur hon funkar, men jag har aldrig haft en så gammal häst förut.
Hon har fått olja förut och jag gav henne det i flera månader kring årsskiftet och även efter att fölet blev avvant men jag såg ingen förändring den här gången. Har haft funderingar kring att det gått åt mycket näring till att tappa och sätta päls.

Hon är avmaskad för inte så länge sen men tänderna är inte kollade på ett par år. Skulle gjort det i november men veterinären fick influensa och sen när den var frisk hade jag influensa... När hon kollades sist hade hon ett väldigt bra bett och det behövdes typ två rasptag på en tand.
 
Sv: Tips för att få upp hullet på äldre sto?

Åringen är för tillfället lite mager för nu håller han på att släppa sin vinterpäls.

Ska testa med olja igen, har använt det förut när hon stod i ett stall vars hösilage hade så dåliga värden att hon såg ut som ett fall för djurskyddsmyndigheterna:crazy: Har varit lite konfunderad över att det inte funkat den här gången men det kan ju vara så att pälsbytet tagit all näring. Hon började fälla några dagar efter avvänjningen och slutade inte förrän i påskas!
 
Sv: Tips för att få upp hullet på äldre sto?

om det var några år sen tänderna är kollade, skulle jag börja med det!
Sen beror det ju på vem som kollar på tänderna, har själv en hästtandläkare som jag tar ut till min häst, har haft en vet men blev inte lika bra resultat... (finns ju självklart veterinärer som oxå är bra på tänder)
 
Sv: Tips för att få upp hullet på äldre sto?

Det var en hästtandläkare som kom men vetten som skulle sedera var sjuk. Gången innan dess en var i stallet var hon dräktig och skulle inte sederas.

Hennes tänder ska kollas så fort det finns möjlighet.
 
Sv: Tips för att få upp hullet på äldre sto?

Du kan kanske prova med ett av de foder som finns för äldre hästar? Jag gav min 18-åring det och hon tog sig fint på en foderstat av hösilage, hö, kraftfoder för hästar 16+, lucern och mineraler. Hon har lätt att få stor mage men svårt att få en fin överlinje, men på denna foderstaten blev hon jättefin. Du kan skicka PM om du vill ha tips på vilket foder jag gav. Tyvärr visade det sig att hon inte tålde majsen i fodret så nu försöker jag hitta något som är lika bra men utan majs.
Lycka till, jag vet hur svårt det är att få rätt på.
 
Sv: Tips för att få upp hullet på äldre sto?

Finns en underkur som brukar fungera på alla friska hästar, gräs och bete. Eventuellt med tillskott om hästen är mycket nedsatt. Så det är ju rätt årstid att göra det på.
 
Sv: Tips för att få upp hullet på äldre sto?

Mitt gamla sto har tidigare varit svår att få i hull. Inte så glupsk och pigg på att gå och springa omkring.

Nu är hon i mycket gott hull och skall föla i mitten av maj. Hoppas hålla henne fin och kunna betäcka om.

Hon väger ca 350 kg (welsh sekt B) och äter fri tillgång på hösilage/hö/halm = får i sig ca 5 kg ts.

Jag ger också 1 kg müsli, 1/2 kg havre och 0,75 lusern + mineraler.
 
Sv: Tips för att få upp hullet på äldre sto?

Antar att jag vet vilket foder du menar, har fått tips om det och ska kolla in det!
 
Sv: Tips för att få upp hullet på äldre sto?

Hon är inte förskräckligt mager men i underhull och brukar klara sig bra på bete som hon går på minst tre månader varje sommar. Däremot brukar hon inte lägga på sig så mycket på betet, bara hålla den form hon hade innan.
 
Sv: Tips för att få upp hullet på äldre sto?

Får hon fri tillgång på hö/hösilage? Om det är praktisk möjligt rekomenderar jag det som åtgärd i första hand, det brukar göra många äldre svårfödda hästar gott. Om det inte är praktiskt möjligt för att hon t.ex. går i hage med andra lättfödda hästar så kan hon få fri tillgång den tiden hon står inne - dvs hon får så mycket hö till natten att det är kvar dagen efter. Lycka till!
 
Sv: Tips för att få upp hullet på äldre sto?

Jag har aldrig lyckats ge henne så mycket till kvällen så att det finns kvar på morgonen eftersom hon äter tills det tar slut. När jag fölvakade fick hon 7 kilo hösilage på kvällen och jag såg i kameran att hon åt upp det på en timme:crazy: Ingen har någonsin sett en så snabbätande häst! När hon stått på halm vid fölning har hon tuggat i sig den också.
Därför tror jag inte att ens 15 kilo skulle lämna något kvar på morgonen. Och i hagen går hon med ett sto som är högre i rang än hon så att öka givorna där skulle inte heller hjälpa eftersom det inte är säkert att hon skulle få i sig den extra givan.

Ser fram emot att gräset kommer så att hon får äta så mycket hon vill ifred!
 
Sv: Tips för att få upp hullet på äldre sto?

Tror att du behöver ge extra "allt". Men börja med en koll av tänder.

Har erf. att fullblod som i bra hull - lätt håller hullet (och som inte blir fet på bete utan håller fason) men när det burit iväg åt fel håll så krävs det Mycket och Massor av mat tills normalhull uppnås.

Det verkar som om hon är hungrig! Eftersom hon glupar i sig maten så snabbt. Jag skulle utan tvekan skaffa en egen hage alt annat sällskap och börja ge fritt med hö/silage med BRA värden. Alt släppa på bete MEN ge tillskott tills hon ser ut som hon ska.Krafft Rehab, Proteintillskott (vissa är rädda för soja men jag har gett utan problem närmare maxgiva), Lucern - etc.
Strunta i Hippocampus!! Tycker i allmänhet att det ligger lågt, faktiskt, i synnerhet för tunna hästar och i synnerhet då fbl/korsningar.

Mitt fbl är en snabbätare och otroligt hungrig när han inte står på fritt med hö.
 
Sv: Tips för att få upp hullet på äldre sto?

Det är väl positivt om hästen äter fortare om den har svårt att hålla hull. Då kan du ju öka givan massor så den får i sig mer.
Det är betydligt värre om/när gammelhästarna blir lite segtuggande så de inet får i sig mer än några kilo om dagen. (Vår fjording får bara i sig typ 11-12 kg+gräs, och hon skulle behöva mkt mer.)
Hur mkt hösilage ger du nu? Och hur mkt av resten?

Att hippocampus skriker proteinöverskott är knappast något ovanligt. Med vårat foder brukar det göra det redan efter några kg, men trots det så får vi i våra hästar minst det dubbla av det under vintern (även de lättfödda, har aldrig fyllt i lättfödd!)

Det enda som gäller om hästen är mager eller behöver gå upp i vikt är ju att öka på maten. Ju äldre de blir desto svårare blir det att få upp dem i hull, så teoretiskt sett skulle man ju behöva öka givan/behovet varje år..
 
Sv: Tips för att få upp hullet på äldre sto?

Hästen äter alltid fort och mycket, när hon tidigare stått på fri tillgång har hon blivit så fet att hon haft valkar mellan frambenen!

Glädjande nog har hon lagt på hullet de senaste veckorna sedan pälsfällningen slutade och jag är inte orolig längre!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 975
Senast: axel
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 878
Senast: Madick
·
S
Foder & Strö Min häst tränas normalt-hårt och har en bra muskulatur/kondis och fint hull. Men kan inte riktigt få upp hullet på honom vid flanken...
2
Svar
36
· Visningar
6 214
Senast: cristobal
·
Foder & Strö Min kompis har ett sto med en tre veckor gammal fölis. (arab 5 år) Problemet är att stoet tappar hull. Tyvärr fick hon...
Svar
4
· Visningar
807
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp