Tips för svårfödd tunn häst?

Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

har du träckprov:at hästen? ordentliga täcken (fryser de så bränner de ju)...

lider med dig, det är så himla jobbigt att inte få upp dem i vikt å speciellt när de bara vill äta en viss mängd mat! Därför är mitt råd att INTE ge hack, det tar ibland på höet (asså att de tycker de äter strå å skiter i något annat).

Regelbundet träckprovad (har inte behövt maska mer än en häst en gång sedan vi började med det... :cool:)

Vi håller henne täckad både inne och ute vintertid (men oj oj vad det är svårt att hitta täcken som inte skaver - och då menar jag inte bara hårlösa fläckar utan i princip en lång vattenblåsa utmed halslinningen på bogen och under bogspännena. Efter 1-2 dagar med. Sa jag att hon hade tunn hud och stora rörelser..? :crazy:). Men pga täckesproblemen har vi inte kunnat ha henne täckad sommartid då hon ju dessutom blir varm och ännu lättare får skav...
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Somliga är jobbigare än andra - jag vet precis hur ni har det :D

Det är över ett år sedan fullblodet vandrade över regnbågsbron, men det händer att jag sitter i bilen och får lätt panik över att det kanske ändå var fel täcke vi lade på imorse. Han blev för varm så fort solen tittade fram (svettades på den sida han stod och solade) och då började han springa av irritation. Skor rök, skador uppstod.

Var han däremot för kall stod han bara och spände sig, vilket resulterade i ryggont och oridbarhet. Fick han inte tillräckligt med mat i hagen, sprang han (se följder ovan).

På sommaren var det flugtäcke eller regntäcke - vilket var bäst? Flugtäcke och det började regna - risk för kall (se ovan). Regntäcke och risk att bli för varm - se ovan.

Livet är onekligen lugnare nuförtiden...
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Vad gäller Equi-Jewel så fick jag rådet att bara ge det en tid. Alltså inte jämt. Man skulle ge 2 "kaffekoppar" morgon och kväll i 2 veckor och sedan 1 "kaffekopp" morgon och kväll tills 2 säckar tagit slut. Sedan ska man hålla upp.
Jag har bara hört massor av gott om Equi-Jewel, men nackdelen är ju förstås att det är dopingklassat.

Det skulle vara roligt att få se en bild på din häst, hur tunn hon är. Och jag vet precis hur du känner dig när folk ber dig ge henne mer mat... :( Min moster hade en hund som var sådär pinnsmal och vad hon än gav så hände inget... Folk kan vara verkligt elaka i sina kommentarer!
Du verkar ju redan göra allt som står i din makt för att hon ska lägga på sig! :)
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Equi-Jewel är jättebra, men som sagt: inte intressant om man ska tävla. Och det är verkligen rätt dyrt.

Vi gav det varje dag, men väldigt liten giva. Trots det såg vi tydliga resultat. Nu verkar det inte vara så jättesmakligt, vår började med en matsked och matvägrade en vecka-10 dagar innan han började acceptera det. Vi kom nog upp i en - två dl till slut.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Spillers Conditioning Mix har jag använt med bra resultat.Finns på Svenska Foder.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Ger vår svårfödda fullblods vallack Rehab 1kg + Lucern pellets 1kg + 2-3dl torr betfor som blöts naturligtvis + några dl Rapsolja + ca 1kg morötter efter att han ridits = 1gång per dag (får inte i honom mer annars skulle jag vela ge med Lucern). Går på lösdrift med fri tillgång på selage (första vintern på lösdrift, han är 10år). Ända täcke som han inte får skav av är Rhino, passar hans fullblods kropp som en handske, vi har även renskinn under sadeln annars blir det skav. Tjock/mullig blir han aldrig men han har än så länge klarat sig hyfsat i hull (540kg ca 1.64 hög), man kan skymta revbenen i vissa vinklar/håll och känner dom lätt.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Det skulle vara roligt att få se en bild på din häst, hur tunn hon är.

Roligt och roligt... Rätt jobbigt att visa bilder på henne faktiskt, eftersom jag skäms som en hund över hur hon ser ut... Inte har jag särskilt många bra bilder på henne heller - förmodligen för att det inte är "kul" att fota henne när hon ser ut som hon gör... Det är inte jag på bilderna, så jag har halshuggit och blurrat bort ryttare och medhjälpare...

Men här kommer några bildbevis på eländet då...

Nyfölad och i rätt fint hull:
mars.jpg


November förrförra året. Inga muskler, revbenen syns tydligt till och med genom vinterlurvet och höftknölarna... ja... vad ska man ens säga om det...
nov.jpg


Ett par veckor efter betessläpp förra året, hyfsad i hullet, men lite tunn:
juni.jpg


Och så en riktigt jäkla jobbig bild där det verkligen syns vilken djurmisshandlare jag är... :cry: Trollflätan uppstod under en veckas semester (det är säkert! :crazy: ), vilket ännu mer förstärker intrycket av misskött häst... Numera har hon kort man. :p Hon har förvisso en tunn hals till att börja med, men här ser man hur överlinjen på halsen tunnat ur ordentligt... Oktober, också förra året.
oktober.jpg


Och nu i januari, höftbensknölen står ut, vojlocken döljer revbenen och det finns verkligen inget kvar på rumpan :(
jan.jpg



Och eftersom det kändes riktigt tungt att visa de där bilderna känner jag att jag måste bevisa att jag faktiskt inte misshandlar alla mina hästar i alla fall... :p

Dottern vid samma tillfälle och samma hage som den eländiga trollfläte-bilden från oktober ovan. Lider uppenbarligen inte av samma åkomma, här är hon inte fodrad med kraftfoder alls och rids regelbundet.

...och dottern med polare vid betessläpp efter en lång vinter med bara grovfoder...
 
Senast ändrad:
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Har du så svårt att få upp hästen kanske du ska överväga att dra ner på träningen och bara skritta/vila till dess skutan vänder.

Jag säger inget om hullet, utan vet hur svårt det kan vara att ens få en liten förändring i vissa fall. Då kan det vara värt att i alla fall prova alla energibesparande åtgärder.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Vi har provat att dra ned träning och till och med ställa av helt. Inget av det verkar underlätta att få upp hullet eftersom hon äter mycket sämre då. Just nu har vi dragit ned på den "intensiva" träningen och det blir större andel rena skritturer eftersom hon helt enkelt känns så omusklad att vi är rädda för skador. Hon visar lite sämre aptit (lämnar kraftfoder oftare), men när man väljer mellan pest och kolera...
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Mmmm, känner igen det där. Vi hade full panik innan vi hittade något som han verkligen åt (Alfa) och vi fick i honom 4,5 kg/dag som mest, när han var i träning och/eller krävde som mest.

Viktigast var att fodret smakade, var det någon bal som gick bort eller något konstigt i krubban - matvägran och minus 50 kg direkt. Nervpåfrestande.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Bara en tanke.
Har ni tagit blodprov, där ni kollat upp proteinhalten i blodet?
Om hästen har svårt att tillgodogöra sig proteinet i maten eller på annat sätt förlorar det protein den tar upp, tappar den ju muskler, och det kan man se mha blodprov.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Jobbigt när de är så svårfödda.

Ger du betfor?? Det brukar de flesta hästar gilla. Det är snällt mot magen och lättsmält, och har ganska högt näringsvärde (väljer du en med tillsatt olja eller melass är den mer näringsrik än havre!).

Oftast så är det näringsupptaget som är dåligt också, inte bara att de förbrukar mkt energi. Och då hjälper det inte att ge massa havre etc eftersom det kan ställa till problem i tarmen. Så satsa på att basera din foderstat på näringsrika, magvänliga foder.

Försök ge en rejäl giva på kvällen, min ena är svårfödd och på dagen så har han liksom inte tid att äta upp, då händer det så mkt annat spännande. Men på natten är det tråkigt så då äter han upp allt han får.

Jag skulle provat betfor (du kan ge flera kg utan problem), alfa eller mer lusernpellets, maxgiva linfröpellets och linfröolja. Potatisprotein istället för soja. Jäst eller annan form för probiotika.

Använd ett tjockt täcke, så hon inte använder all mat till att hålla värmen.

Btw, du vet att alla maskar inte syns på träckprov? Och att man därför kan behöva avmaska ibland även om proven ser fina ut.

Håller också med ovanstående om att du kanske får reducera träningen. Åk inte och tävla etc, håll dig till att skritta i skogen eller jogga lite, har de inget hull alls så kan de inte heller bygga muskler.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Håller med Lovisaleonora här, jag hade dragit ner på ridningen och inte tävlat eller tränat något förrän hon fått upp hullet lite. Då har du ju även möjlighet att sätta in equi-jewel. Det är inte kul med svårfödda hästar :(
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Viktigast var att fodret smakade, var det någon bal som gick bort eller något konstigt i krubban - matvägran och minus 50 kg direkt. Nervpåfrestande.

Ja just det där att det vänder så fort har vi också märkt... En veckas vila när tjejen som rider henne är borta och *poff* försvinner massor med kilon tillsammans med aptiten... Nervpåfrestande var ordet.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Jo, träningen är neddragen och hon är egentligen inte tävlad heller - bilden med vita ridbyxorna var en enkel pay-n-ride-klass utan stora krav eller belastning (ryttarträning!). Men eftersom träningen är så hårt länkad med hennes aptit så går hon faktiskt ned om hon blir allt för lite riden. Vi som ryttare har känner egentligen inget behov av att rida henne eftersom vi ju har fem andra busar att hålla igång och som skulle kunna sysselsätta oss fullt ut, så det är faktiskt för hennes egen skull hon hålls igång!
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Med tanke på det som du skriver om din häst så hade jag fortsatt att rida henne och inte haft henne ute så mycket istället. Om hon är lugn i stallet alltså. Jag har också haft en sådan häst som din så jag vet hur det är :) Går det inte att flytta henne till ett stall där de fodrar fler gånger per dag? (Kan ev ha missat någon info i din tråd ang detta).
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Ger du betfor?? Det brukar de flesta hästar gilla. Det är snällt mot magen och lättsmält, och har ganska högt näringsvärde (väljer du en med tillsatt olja eller melass är den mer näringsrik än havre!).

Japp hon får betfor. Utan tillsatt olja i sig, men hon får olja också som komplement. Melass är jag lite rädd för att ge då jag ofta blivit varnad för det och är rädd om hennes tänder. Däremot är hon inte jätteförtjust i det, så det går inte fodra några jätteportioner av det...

Oftast så är det näringsupptaget som är dåligt också, inte bara att de förbrukar mkt energi. Och då hjälper det inte att ge massa havre etc eftersom det kan ställa till problem i tarmen. Så satsa på att basera din foderstat på näringsrika, magvänliga foder.
Ja, jag är övertygad om att hon har ett sämre näringsupptag. Det finns inte en möjlighet att hon skulle bränna så mycket energi utifrån hur aktiv hon är i hagen, hur hårt och ofta hon tränas och yttre miljö, jag kan inte tänka mig det. Det svåra är ju att hitta något som faktiskt fungerar för henne.

Försök ge en rejäl giva på kvällen, min ena är svårfödd och på dagen så har han liksom inte tid att äta upp, då händer det så mkt annat spännande. Men på natten är det tråkigt så då äter han upp allt han får.
Hon får sin största giva på kvällen så hon har tid på sig att peta i sig den... Men oftast är det ju inte tiden som är problemet utan lusten.

Jag skulle provat betfor (du kan ge flera kg utan problem), alfa eller mer lusernpellets, maxgiva linfröpellets och linfröolja. Potatisprotein istället för soja. Jäst eller annan form för probiotika.
Att öka mängden betfor fungerar tyvärr inte (hon börjar protestera redan när vi närmar oss ett halvkilo(!!) torr betfor (blötlagd vid fodring naturligtvis)... Foderjäst får hon. Jag har kikat lite på linfrökakor men inte slagit till på dem än.

Btw, du vet att alla maskar inte syns på träckprov? Och att man därför kan behöva avmaska ibland även om proven ser fina ut.
Jepp. Hon är avmaskad i samband med att hon hade föl, det var nästan 2,5 år sedan sist.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Med tanke på det som du skriver om din häst så hade jag fortsatt att rida henne och inte haft henne ute så mycket istället. Om hon är lugn i stallet alltså. Jag har också haft en sådan häst som din så jag vet hur det är :) Går det inte att flytta henne till ett stall där de fodrar fler gånger per dag? (Kan ev ha missat någon info i din tråd ang detta).

Klart det går att flytta henne till ett annat stall. Men eftersom vi har eget stall med flera andra hästar skulle det inte fungera för oss människor att ha hästar på ytterligare ett ställe. Men jag har som sagt funderat på att helt enkelt sälja henne till någon som kan ge henne andra förutsättningar även om det känns som en trist anledning till att sälja.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Mitt halvblod var väldigt svår att hålla i hull när hon var 4-5 år, ffa fram på vårkanten i med pälsbyte. Såg verkligen inte trevlig ut första våren jag hade henne, trots superhö. Började då fodra på med kornkross, men fick fodra i väldigt stora mängder för att få resultat, vilket inte är särskilt optimalt med tanke på stärkelsen.
Numera väljer jag alltid lusern i första hand till tunna hästar, det ger resultat och man behöver inte oroa sig för att ge för mycket. Men jag har då fodrat MYCKET mer än vad en beräknad foderstat (med tunn häst i åtanke) visar. För hästar som är svåra att få i lusern så finns ju även varianten hackad mix som innehåller melass.

På vårkanten brukar jag även ge foderjäst, om det är allt extra protein som ger resultat, eller att magen jobbar på bättre kan jag inte svara på, men det fungerade i alla fall.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 462
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Detta är min första gång här, så om jag lägger dessa frågor under fel rubrik ber jag om ursäkt. Om någon kan flytta den till rätt plats...
Svar
3
· Visningar
1 420
Senast: lewellyn
·
Hästhantering Vet att det finns jätte många såna här trådar, men väljer ändå att beskriva mitt/vårat problem. Har en halvblodskille på 170 på 5...
Svar
4
· Visningar
1 391
Senast: Arwyn
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 876
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp