Tips för svårfödd tunn häst?

Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

*Knapplån*

Förstår din frustration, jag kan bara rekommendera PAVO. Kolla in deras hemsida för mera information. Jag har fått super resultat med deras foder. Värt att pröva kanske?

Hoppas att du hittar en lösning!

//p
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Jag tycker att det låter som den har problem med tänderna o skulle söka second opinion.

HW täcken med patentknäppningen ger inte skav på ngn häst.

Jag skulle klippa den en del för att ston ofta eftersvettas= slösar energi.

Har den föl nu skulle jag ge Hestekraft o havre. Betfor ger endast snabb energi.

Ett eksemtäcke under högsommaren där man syr fast fårskinn på utsatta ställen alt. ta in hästen när bromsen är som värst.

Tycker att den ser fin ut på sommarbilderna. de ska vara lagom som din då ser ut.
Det verkar mer vara ett vinterproblem o täcken kan spara rejält på hullet o fri tillgång på hö ute.

Så mina råd är- kolla tänderna... ordentligt!!, köp en säck Hestekraft o se skillnad på både aptit o hull per omgående samt köp ett varmt HW täcke som håller i många år.

du har en jättefin häst o problemet borde vara ganska lättlöst:angel:
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Vilket underbart huvud hon har! Verkligen! Hennes föl var också väldigt väldigt fina. Och jag hade nog väntat mig en häst i ännu sämre skick än vad hon är i på bilderna. Det känns som att du verkligen försöker allt och att du är väldigt hård mot dig själv. Vad andra tänker och tror är naturligtvis jobbigt, men du *vet* att du gör ditt allra bästa för henne. (Och vi vet det också nu! =D)
Man kunde ju önska att folk inte har förutfattade meningar om en häst innan de vet hur det står till, men det är ju naturligtvis önsketänkande. Så länge hon mår bra för övrigt så kanske man får finna sig i att hon är lite tunn. Då är det nästan värre, tycker jag, med de hästar som är tjocka. Man ser många skrämmande exempel på hästar som är otroligt feta men deras ägare anser att de är "normala". Kanske hästar avspeglar samhället i stort då vi går mot ett samhälle med extrem övervikt även på våra djur.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Håller med du o anser att den är perfekt på sommarbilderna.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

jag är tvärt om, skulle INTE dragit ner på träning, för vissa (min) blir totalt omotiverad att äta om hon inte får jobba... + att jag tror lite på att hålla igång systemet så att säga. Det du ska skära ner på är isf ren förbräningsträning, inte megalångturer. Glad häst äter!

tycker INTE du ska skämmas, du är medveten om problemet och söker ju hjälp. Annat hade varit om hon hade varit skitig och matt i blicken och tunn, du har en superfinhäst som bara behöver mer massa!!! (skitsöt dessutom, tycker hon ser ball ut!).

ang. täcke. Jag har inte samma problem, bara det klassiska bogskaven+ att hon en vinter skalade av hela manken (5*7cm typ å varade och var som miniblåsor i den...)... skitkul mitt i vintern å få en manke att läka...
MEN, jag bytte till amigo - inte ett skav sedan dess! De ser trånga ut i bogen men det är de inte (om man inte har megabreda hästen). testa!!!

sen vet du säkert redan, men INTE bomullsfoder, måste glida!! å ös på glansspray, håll allt rent, speciellt täcket!! :)

hoppas du inte tar illa upp å tycker att vissa saker är självklara, inte meningen att trampa på tår, känner bara VÄLDIGT mycket med dig och din frustration!! :)
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Tyvärr håller jag inte om att det är ett vinterproblem, även om jag inte hade några "bra" bilder. Jag grävde lite i arkivet och hittade en bild inför en fölvisning. Skum vinkel, men man anar hur tunnt fettlagret är över revbenen och tittar man över korset noga så ser man hur tunnt med muskler det är och att man kan se korsbenet sticka upp och hur muskelfattigt det är kring manken. I jämförbart dåligt skick som vinterbilderna. Ganska typiskt för sensommaren/hösten. Så ska vi hårddra det så är det en senvinter/sensommarproblem hon har.

aug.jpg


Angående täcken så har vi hittat en modell av vintertäcke som hon klarar av utan att få skav av, men jag ska hålla HW i huvudet nästa gång vi behöver byta. Flugtäcken/exemtäcken däremot har vi inte hittat något, där har vi bland annat testat HW. Tipset med fårskinn runt bogen kan kanske vara värt att testa, men du tror inte att det blir för varmt?
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

flugtäcken är SVÅRT!!! de får skav av dem om de är känsliga tyvärr!!

bogskydd då? köp en gjordtunnel å klipp sönder lite och sätt längs kanten :) alt. mjuk handduk vid bringan :)

börja fodra upp med MYCKET protein + lite B-vitamnkurer då och då innan pälssättning (så de har lite att ta av till pälsen) + vid fällning!
Tydligen (lärde mig det nyss) ska man börja redan i februari inför sommarpälsen! :) kanske är det som tar så hårt på henne?
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

börja fodra upp med MYCKET protein + lite B-vitamnkurer då och då innan pälssättning (så de har lite att ta av till pälsen) + vid fällning!
Tydligen (lärde mig det nyss) ska man börja redan i februari inför sommarpälsen! :) kanske är det som tar så hårt på henne?

Vi körde igång med foderjästen redan i slutet av december i år - det har ju varit en knasig vinter så vi var rädda att de skulle sätta igång och fälla tidigt... :
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

hoppas du inte tar illa upp å tycker att vissa saker är självklara, inte meningen att trampa på tår, känner bara VÄLDIGT mycket med dig och din frustration!! :)

Jag tar inte illa upp så länge det känns som någon vill hjälpa. Jag har ju redan fått flera nya idéer här, så det känns som det finns mer att prova innan jag beslutar mig för att sälja. :bow:

Jag tar inte illa upp av de som kommer fran till mig eller tjejen som rider henne och bekymrat säger att jag måste ger henne mer foder heller. Det är ju bara att berätta som det är då. Det jobbiga är ju snarare de som INTE kommer fram och frågar utan bara drar sina egna slutsatser eller nöjer sig med att snacka skit bakom ryggen.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Hon har idag som bas ett ganska kraftigt hösilage (hon får gå med unghästarna) som hon har fri tillgång till.
Om jag förstår det hela rätt går hon ute på lösdrift med unghästar? Har du kollat hur mycket hon rör sig? Det kanske helt enkelt är bättre att stalla upp den här hästen och ställa henne i hage med annat sällskap?

Funderar också på om hon kommer åt att äta så mycket hon vill? Fri tillgång innebär ju inte alltid att alla verkligen kommer åt att äta.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Jag hade kollat upp ev magsår innan jag lade ut massor av pengar på olika sorters foder. Är det magsår som spökar så är det ju behandlingsbart. Något att testa OM det verkar vara magen som spökar är ju någon magtarmbalans, man kan även ge Rennie-tabletter till häst (finns receptfritt på apoteket, man ger 6 tabletter 2-3 ggr/dag). Vet själv hur jobbigt det är med tunn häst, min gamla var hopplös att hålla i hull ffa under vintern då hon reds och tävlades.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Hur funkar hon på havre? vanlig enkel havre är faktiskt ett utmärkt "fettmedel" för spinkisar :) om hon inte blir galen på det så testa, gärna tillsammans med hippo alfan.
Plus att jag än inte träffat en enda häst som INTE glatt mumsar i sig varenda havrekorn i krubban =)
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Fast det är ju långt ifrån idealiskt med spannmål till hästar som behöver en del kraftfoder. Bl a med tanke på stärkelsen.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

äh, vad har hästar fodrats med i alla år? inte F-n är det muskel, groov, fibergi and beyond, det är havre och hö, hur enkelt som helst. Man ska inte stirra sig blind på analyser och en massa "borde, ska, ska inte" osv.
Havre är naturlig mat och rätt mängd tillsammans med bra grovfoder till en häst som inte blir tokig av havren är alldeles utmärkt.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Nej, spannmål är alls inte naturligt för hästar, var kommer det ifrån?!

Stärkelse är inte idealiskt för hästar, det finns betydligt bättre fodermedel att välja mellan. Bara för att man agade barn förr i tiden behöver man inte göra det nu, när man vet bättre.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Nej såklart att det under ett antal hundra år varit förkastligt hur hästarna fodrats :rofl:
Jag fodrar med ögat, alltid gjort, testat alla möjliga fodersorter, en del funkar bra på groov, en del på pavo, och en del på havre, och det är faktiskt ett bra foder, mitt fbl käkar havre och är i mkt bra hull, annars svårfödd.
Testar man inte, så vet man ju inte om det funkar, eller hur?!
Och som jag skrev, i RÄTT MÄNGD, inte ösa krubban full.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Vi är av olika uppfattning, helt klart.

Jag ser ingen anledning att använda fodermedel som inte är optimala för hästen, särskilt inte börja laborera till en häst som redan har problem. För bästa möjliga upptagning (hästen verkar ju dessutom ha problem med näringsupptaget av vad ägaren tror) - varför välja ett foder man vet kan innebära problem för hästar?
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

kl

Måste bara säga till dig, ts, vilket underbart huvud din häst har, och en fantastiskt feminin utstrålning! Och heder åt dig som kämpar så med hennes hull. Jag tycker inte du ska sälja henne för att du tror att någon annan skulle lyckas bättre än du. Det är inte alls säkert att hon kommer till en ägare som månar om henne lika mycket som du, så behåll du henne med gott samvete, tycker jag. Hon ger ju mycket vackra avkommor och om hon verkar glad i övrigt så lider nog hon själv inte så mycket av sin spinkighet.

Du har fått många fodertips redan. Jag tillägger bara att även jag skulle testa att ha henne på box istället för lösdrift. Kan vara värt ett försök, om det går att lösa rent praktiskt för er, det vill säga.
 
Sv: Tips för svårfödd tunn häst?

Jag tror det är Kung Tulle som i ett annat inlägg totalt slagit hål på myten om havre som hästfoder "förr i tiden". Främst för att man inte gav hästarna människors mat. Hoppas Tulle, om det var hon som hade inlägget, hoppar in och klargör.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 462
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Detta är min första gång här, så om jag lägger dessa frågor under fel rubrik ber jag om ursäkt. Om någon kan flytta den till rätt plats...
Svar
3
· Visningar
1 420
Senast: lewellyn
·
Hästhantering Vet att det finns jätte många såna här trådar, men väljer ändå att beskriva mitt/vårat problem. Har en halvblodskille på 170 på 5...
Svar
4
· Visningar
1 391
Senast: Arwyn
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 876
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp