Tips för täckes fanatiker och andra

Trams!?! Vari ligger tramset? Att hästar "sköts" på det sätt jag beskrivit, eller att jag överhuvud taget tar upp det? Det är inte "min syn" på andras hästhållning, utan den trista verkligheten för somliga hästar. Eltråds-exemplet är inte hämtat från Bukefalos.

Sant är att detta är ytterligheter, men inte desto mindre verkligheten.
Även om "De flesta här är sansade, tänkande hästägare som sköter sina hästar på ett bra sätt" så finns uppenbarligen representanter också för andra kategorier.

Det är sannerligen inte jag som står för ytterligheterna, vilket jag också förklarat (om du läser inläggen!).

Varför så ilsk? Jag har inte angripit dig, såvitt jag förstår?



Överhuvudtaget, gäller hela diskussionen, känns det som om det mesta är sagt, åtminstone för min del. Frågor och påståenden återkommer på ett sådant sätt, att det klart framgår, att man inte läst eller tagit till sig det som står. Känns meningslöst att förklara och skriva samma sak om igen.

LIA
 
Viss rasskillnad finns ju faktiskt.

Har hört flera med islänningar och shettisar säga att de är torra längst in i pälsen trots ihållande regn en hel dag. Det är då inte min häst, inte ens i vinterpäls; han är nog inte ens torr i en timme.
 
Inser också att denna diskussionen inte ger så mycket längre.

Jag accepterar fullt ut att vi tycker olika men snälla respektera våra val och förutsett inte att vi gör det vi gör för att skada hästarna.

Vi älskar ju våra hästar allihop men vår hantering skiljer sig åt.
 
Jag är inte ilsk. Inte ett dugg. Men du osar svavel så fort någon skriver täcke. Ge dig nu LIA. Inse att bara för att man inte har samma åsikter som du har så är vi inte sämre hästägare.
 
Nej, jag tror heller inte att någon gör något i akt och mening att skada sin häst. Samtidigt kommer inlägg efter inlägg som berättar att hästar far illa, fysiskt och/eller mentalt. Uppenbarligen upplever många att hästar, av olika anledning, inte mår bra, och det tycker jag att vi alltid skall kunna ventilera. Det kan gälla misspassande sadlar, felaktigt justerade selar, tokig foderstat, inga beteshagar eller vad som helst.

Att man har olika idéer om vad som är bäst för hästen, behöver ju inte alltid betyda att en uppfattning är rätt och alla andra fel. Sanningen är väl snarare att det, för hästens del, ofta ligger på en gråskala och inte är svart eller vitt.
Dvs, inte en fråga om alltid eller aldrig täcke/skor! ;)

Jag håller för självklart människors rätt till olika val och åsikter i olika hänseenden, men aldrig om jag uppfattar det som skadligt för hästen. Det hoppas jag ingen gör.
Samtidigt kräver jag min rätt att också ha, ge uttryck för och argumentera för mina egna åsikter, i stort som i smått. Om dom inte passar somliga, så må det vara hänt. Detta med tanke på en del inlägg.

Tack för ett sansat meningsutbyte!

LIA
 
Skall jag ge mig? Det är inte jag som angriper dig, utan tvärtom.
Vad kan du egentligen klaga på, när det gäller det jag skrivit om täcken i den här tråden? :confused:
Har fokuserat på sakfrågorna och inte angripit någon person här. Den är jag som angrips!
Är ditt agerande förenligt med ditt uppdrag som moderator?

När det gäller hästhållning i stort, finns mycket att ha åsikter om. Trodde att det är vad forumet är till för: att diskutera allt som hör ihop med hästlivet. Ber om överseende om jag missuppfattat.

Skall försöka hålla min uppfattning i olika områden för mig själv framöver, så du slipper bli trampad på tårna.

LIA
 
Fio

Ja *suck* smaken är som (|) baken.
Du verkar (märk ordet )vara en av de som tyvärr fastnat i den trallen där man anser sig inte använda shettisar.

Men du svarade inte på min andra (?!) fråga: Tillhör du dom som stämplar shettisar för att tillhöra "slit & släng" varan eller gå och drälla i hagen??? :mad:
 
den som har provat svampa "bort" blöt lera på en häst vet ju att man förr GNUGGAR IN leran i pälsen på den...och vart det leder med en sadel på eller sele vet ju varenda människa :crazy: skall man dessutom jobba hästen svett...det är då inget JAG håller på med :mad:
har man grisar och vet man skall ut och jobba dom spec när det är blött o lerigt ute så nog f-n slänger jag på dom ett täcke....dessutom så ÄR hästar i hög kondition mycket mer mottaglig för t ex infektioner då dom använder mycket energi till arbete
J*vla trams att säga att man inte skall täcka hästar...mina unghästar o fölmärren går alltid otäckade , men dom som tränas får täcke när det är skitväder...om det gör mig till en dålig hästmänniska så får jag väl vara det då :mad:
Detta är ju som du förstår inte till dig Snuffsis :D
 
Är ditt agerande förenligt med ditt uppdrag som moderator?

Vad är det jag har gjort som inte är förenligt med moderatorsysslan? Haft avvikande åsikt från dig? Jag debatterar och diskuterar som Snuffsan - inte som moderator.
 
Jag bryr mig inte så mycket om ordet "naturligt" utan tänker mer i termer om "hälsosamt".
Jag har min häst ute året om dygnet om (okej, vissa undantag finns, men mkt sällan) Jag anser att stallmiljön nästan utan undantag är mer eller mindre skadlig för en häst.
Han går oskodd, det fungerar utmärkt. Använder minimalt med utrustning - minsta möjliga för bästa funktion s.a.s. Aldig lindor eller andra skydd. Har inte sett något behov av det. Är dock inte fanatisk motståndare. Skulle jag se behov skulle jag använda det.

Då det regnar eller snöar om det är runt noll eller kallare så lägger jag på (regn-)täcke.
Tycker inte att pålle ska stå i regnet utan täcke oavsett om det är naturligt eller ej.
Där jag bor blir det KALLT på vintern, men det bekymrar mig mindre. Han får rejäl päls (är för övrigt kallblod) och fri tillgång på grovfoder.
Blåst och nederbörd är det som oroar mig. Då åker täcket på. Torr vindstilla kyla klarar hästar hur bra som helst, men jag brukar ändå lägga på ett fodrat täcke då det kryper under 20-25 minus. Blir det kallare än 35 blir det dubbla täcken (ull/fleece+utetäcke). Det kanske inte behövs, men det känns bättre för mig.

Blir han svettig under ridningen lägger jag på någon form av fukttransporterande täcke så han torkar. Ev får han stå inne tills han är torr, det beror på hur svettig han är.

I all den här diskussionen är det en sak jag undrar över, och det är termen "tävlingshäst". Är det en speciell ras, eller vad då? Att man tar hänsyn till om hästen är mer ömtålig är väl en sak, men vad är så märkvärdigt med just en "tävlingshäst"? Jag trodde alla som hade häst ville få ut mesta möjliga prestation, men aldrig på bekostnad av hästens hälsa.
 
En tävlingshäst är en elitidrottare som tränar hårt. Den duschas om den blivit svettig och klipps om den är långhårig. Detta gör att den varken har fett i pälsen eller en tjock hårrem som skyddar mot kyla och väta. Därför bör den ha ett regntäcke när det regnar och ett varmt täcke när det är kallt.

Många tävlingshästar har idag också ganska mycket fullblodinslag. Fullbloden kommer ursprungligen från orienten och de har avlats selektivt i 400 år. Det är mao mycket en produkt av människan och inte en naturhäst på samma sätt som tex en fjording eller en islandshäst.
 
Jag tycker inte det har att göra med om det är en "tävlingshäst" eller ej. Inte alla som tävlar har fullblod, och inte alla fritidsryttare har fjordingar. Att duscha hästen är inte reserverat för tävlingsryttare.
 
det beror på hästen, vad den används till och vad man har för förutsättningar i stallet.
Jag har boxar av "engelsk modell" i mitt stall dvs hästarna har en dörr rakt ut mot gården där halva övre dörren kan stå öppen även när dem är inne. Och den är öppen så länge det är över plusgrader. Sen har jag en separat uppvärmd avdelning för persedlar, skötplats där man kan borsta och sadla häst, spolspilta etc. Vi har med andra ord kallt i stallet men gott om frisk luft. Mina tävlingshästar som rids hårt är klippta för att orka prestera maximalt och inte behöva stå med blöt svettig päls timtals efter arbete, vilket jag anser att dem INTE mår bra av. Dem har därmed täcken dygnet runt. Unghästarna som har lång fet smutsig päls har bara täcken i träningssyfte samt om det skulle bli extremt skitväder (-15 och storm), dem har fri tillgång på hö i hagen. Unghästarna är oftast oskodda - behöver dem skor får dem det. Tävlingshästarna har alla skor pga att dem behöver det.

Jag förstår egentligen inte varför folk blir så upprörda över att man täckar sina hästar. Allt kan gå till överdrift. Var häst är en individ med sina egna behov.

Att spolning av en hellerig häst innan ridning skulle befrämja den hästens häsla /välmående har jag absolut ingen förståelse för. Däremot bidrar det till nedkylning och ingnuggning av lerparriklar i pälsen och risk för skavsår. Helt orealistiskt.
 
Nej men det är fullblod i i stort sett alla tävlingshästar idag även om det inte är rent fullblod så brukar det vara ungefär 50% fullblod, men dom går ändå under benämningen halvblod och det gör dom ända upp till 99%fullblod.

Såklart det har med att göra om det är tävlingshäst eller friditshäst. Hur många tränar sin friditshäst intill max såsom tävlingshästen tränas??????????

Till Shettisar:
Nej jag anser inte att shettisar är slit och släng varor , vad har du fått det ifrån :confused:
Men det är dom raser hästfynd brukar handla om, shettisar , islänningar och western.
 
Fio

Eftersom du i ditt tidigare inlägg skrev :
Hästfynd riktar sig nog enbart till shettis och islandshästägare , till sådana som aldrig rider,tränar,tävlar eller ens måste borsta sin häst. Till dom som har sina hästar på lösdrift året om.
så "lät" i din ton att du ansåg att shettisar inget annat gör eller används till mer än att går i en hage och äter och är "sällskap" åt folk och fä. :(

Rent allmän upplysning så anser jag att shettisar är en väldigt duktig allround ponny för så väl barn(men framförallt under vuxnas uppsikt) som vuxna .Jag själv kör med mina och något roligare finns nog inte.En shettis är och förblir den bästa allround och tåligaste rasen i mina ögon.Tyvärr så finns det många som anser att shettisen endast passar som sällskap och låter dessa gå dagarna i ända i en hage och inte får den självklara träning och aktivering som hästen den är sällskap åt får.Men man kan ju alltid hoppas att synen på shettisen förbättras för varje år som går och att fler får upp ögonen för denna otroligt energiska och duktiga ponnyn! :love:
 
Det var inte min mening att delta mer i den här tråden, eftersom den till slut spårat ur på ökänt sätt, men ett par "förklaringar" får du här:

Vad gäller klippning, utevistelse i hagar etc har jag tidigare klargjort mina ståndpunkter och även motiverat dom.

"Jag förstår egentligen inte varför folk blir så upprörda över att man täckar sina hästar. Allt kan gå till överdrift. Var häst är en individ med sina egna behov."
Det är väl just överdrifterna man pekar på i den här tråden, dvs överdrivet täckande. Idag verkar det som om nästan alla betraktar sina hästar som superkänsliga kramdjur, som måste förses med med både täcken och annat. Oavsett det behövs eller inte.

"Att spolning av en hellerig häst innan ridning skulle befrämja den hästens häsla /välmående har jag absolut ingen förståelse för. Däremot bidrar det till nedkylning och ingnuggning av lerparriklar i pälsen och risk för skavsår. Helt orealistiskt."
:confused: Det är frånvaron av täcken som befrämjar hästens hälsa och välmående.
Den nerkylning du nämner, blir både kortvarig och liten och har aldrig bekymrat våra hästar. Jag förstår inte: "ingnuggning av lerparriklar i pälsen"(om du sett någon skriva "gnugga in lera i pälsen, så är det INTE jag! :( ), eftersom avspolningen ju syftar till att avlägsna leran, i mitt fall vägpartiklar. Därefter använder jag några minuter till att frottera hästen för att få bort det mesta av vattnet. Vad är det som är orealistiskt?

Obs att ovanstående är vad jag tycker och inga bevisade sanningar. För säkerhets skull. :smirk:

LIA
 
Re: Fio

Eftersom du i ditt tidigare inlägg skrev :
Hästfynd riktar sig nog enbart till shettis och islandshästägare , till sådana som aldrig rider,tränar,tävlar eller ens måste borsta sin häst. Till dom som har sina hästar på lösdrift året om.

Det kanske inte skulle varit något komma tecken efter shettisar och islandshästar utan kanske istället OCH till dom som inte rider osv......
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 116
Senast: Jerseyite
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 117
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp