Tips för täckes fanatiker och andra

Nu har jag ju en ponny och inte en häst...

Hon går på lösdrift året om, hon tränas normal efter sin ålder och vi gör något i stort sett varje dag.

Inte behöver jag täcka henne för det.

Vaddå fördomar förresten??
 
Mina hästar har inte läst den artikeln. De rullar sig när de känner för det inte inom givna tidsintervall.

Om man spolar en nygeggad häst så tar det några timmar innan man kan rida den, om det nu är häst med vinterpäls vi pratar om, för det är ju dom det gäller. Dessutom spolar jag inte någon geggig häst på vintern. Jag har kallstall och bara kallt vatten i stallet. Jag är mer rädd om mina hästar änn så.

Om man tävlar två klasser i regn så är det ju på sommaren, på vintern är tävlingarna inomhus. På sommaren har hästarna inte vinterpäls + att det är varmt i luften. Mina hästar får på ett fleecetäcke mellan klasserna. Torkar både svett och ev regn.
 
"annars ska den ridas"
:confused:

Det finns körhästar, och så har vi ju folk som gärna utbildar hästen i dressyr från marken. Och vissa andra vill bara ha hästarna i hagen och pyssla med dem.
Vem är du att bestämma att en häst SKA ridas? Det finns många sätt att bruka sin häst, ridning är bara ett av dem.

Och fortfarande svarade du inte på min "fråga". Ska jag anmäla någon på grunderna att de har en häst som haltar så minimalt att ingen bryr sig? Eller menar du tvärtom, att om den är så lite halt att ingen ser så ska jag rida honom?
 
Korrigering:

"annars ska den brukas"

Jag skiter i om ni rider eller kör eller vad ni gör, dock anser jag att hästar ska jobba.

Varför inte säga till de? Vad är viktigast? Hästens bästa (som inte är att gå skadad i en hage) eller din vänskap med de?

Dessutom undrar jag vad det är för hälta som endast du ser.
Känns smått hypokondriskt. Men ingen fara, det delar du med många på Buke...
 
Äschdå. Dressyrtjejen i stallet nedanför och 2 av ägarna ser hältan. Men de uppsatta människorna ser det inte.
Hörde att dressyrtjejen i stallet nedanför ridit en ridskolehäst och sagt till att den kändes oren, men hon fick "Nejdå, han är fin" till svar. En vecka senare var denna häst tillräckligt halt för att de skulle märka det.
Och sist vi hade en annan halt häst i stallet (denna var däremot betydligt värre) så ville veterinären göra böjprov för att se hältan, trots att den syntes väl i skritten enligt alla som stod runtom. Så jag funderar på hur kompetent folk är i dessa trakter.

Säga till vem? Om vad?

Och gå skadad? Han lider knappt alls om han inte belastas. Det är i trav efter ett litet tag det syns. Han älskar att gå där i hagen med sina hästkompisar, och tugga hö. Hästar är avlade för att nöja sig med mat, utevistelse och sällskap, de har inget behov av träning.
 
Så det är vi som "vant" dem vid arbete också då?

Min får gå i stor hage men hon knatar knappast några mil som hon skulle gjort i frihet. Därför behövs arbete. min är inte alls nöjd med hag-gående endast.

Säg till ägarna att deras häst är halt och att det är deras skyldighet att undersöka den.
 
Svar till LIA




Tröttnar du aldrig på den frasen om att det alltid är "VI" som skulle ha dåligt samvete???

Tröttnar du aldrig på att undra varför ingen på detta forumet orkar ha en saklig diskussion med dig??
Inte för att vara elak , men hallå! Det kan ju aldrig ha något med DIG att göra :angel:



[/quote]





Nej men du missade tydligen detta! :devil:

Men du är som Atös "BINGO BINGO"
 
Jag tycker ditt resonemang är bra att ha som utgångslägedvs man bör hela tiden fundera på om man gör saker och ting för hästens skull eller för sin egen skull.

Sen tvingas man säkert göra avsteg från en naturlig hästhållning då och då men har man ändå hästens behov som ledstjärna hela tiden så tror jag man hamnar ganska rätt.

Jag blir också lite förfärad över att så många har taggarna ut när man diskuterar tex täcke.
 

Jag blir också lite förfärad över att så många har taggarna ut när man diskuterar tex täcke.


[/quote]


Och det kan ju ALDRIG ha något med att göra att vi har haft den diskussionen 2 miljoner gånger redan :angel:

Vilken nytta har det gjort?? Jo att folk bara blir ovänner och så spårar tråden ut till en djurplågeritråd som allt annat.
Suck.......

Jag har ett tunt termotäcke + tunt regntäcke till mina hästar nu.
Dom rids och tränas i stort sett varje dag.


Och ja ,dom har skor på sig på alla 4 fötterna.

Och ja , jag har mina hästar för mitt eget nöjes skull, att använda dom till att rida och tävla på.

Inte fan skulle jag lägga nästan 10.000kr i månaden för att få se dom gå i en hage och få glädjen att borsta av leran på dom då och då :devil:



Sen är det alltid "ni" med islandshästar som förfärar er över täcken och annat.
Ni utgår ju alltid från eran egen ras när ni fördomer täcken osv.
 
TomasN,
Ja, nog blir man konfunderad över en del reaktioner. Det kan väl inte ha med raser att göra, för hemma går 4 otäckade halvblod och mår gott. :d


Passar på att bifoga ett par svar till!

Med dom ställningstaganden och åsikter jag (och andra?) står för, följer med nödvändighet undantag. Det blir orimligt, om man hela tiden skall gardera sig mot alla speciella förutsättningar. Redan det faktum att hästar är individer, borgar för återkommande undantag. Naturligtvis FINNS det hästar som inte kan gå barfota, resp skodda, som måste ha soltäcke, som inte kan äta kraftfoder, resp grovt grovfoder, osv.

Med det sagt, skall jag svara Ponte först:
1 Nej, naturligtvis inte bara negativ. Men i grunden!
2 Se ovan.
3 ”i någon större utsträckning” står det! Det viktiga missar du. Dvs att hästarna i mycket stor utsträckning fortfarande har kvar sina ursprungliga egenskaper.
4 Nej, det hoppas jag är extrema undantag, men läser du inlägg i olika trådar, så är det nog inte fritt här heller. Fr a verkar mycket vara att önska när man kommer till hästarnas utevistelse. Faktum är, att jag med egna ögon sett de uppräknade (”bara” 4 täcken - dom 7 står om här i tråden) exemplen, så jag vet att dom existerar. Men tråkigare är, att du ånyo missar det viktiga, nämligen den första meningen i min slutsats!

Domaren och Snuffsan.
Igen då, det var bara en fundering! Läste det inte i en tidning, utan här på Bukefalos. Har dessutom en kompis, vars häst gör det regelmässigt. Sticker iväg och rullar direkt efter utsläpp, alltså. Framför allt, så har jag inte påstått att hästar generellt har den vanan!! Jag bara ställde en funderande fråga!! :confused:
Svar fick jag av Snuffsan. Tack! Jag funderar vidare efter ditt svar: Om vinter= minusgrader, borde det betyda tjäle och ingen lera? Om det= några få plusgrader, kan man väl spola av hästen med kallvatten och gnugga den efteråt? Så gör jag efter körturerna! Fr a under magen och där seldonen legat an.
Varför går det inte att göra så med en ridhäst, FÖRE ridningen? Fukt under sadeln gör väl ingenting, under förutsättning att allt är OK i övrigt? Alla rider väl sina (svettiga/fuktiga under sadeln) hästar under sommaren?

En fundering till: En människa blir inte förkyld pg av kyla! Då blir väl inte hästar det heller? Jag har sett sådana tankar här. Bara en tanke, alltså!! :)

LIA
 
Hovarna mår mycket bättre, när dom får fungera naturligt!

nej inte allti . min förra häst hade riktigt dåliga hovar . gick han två dagar utan skor ( bara i hage ) hade han halva hovarna kvar . biotin o torskleverolja gjorde susen :)

Är vi tvungna att vräka i dom kraftfoder, när dom är gjorda för grovfoder (80% har/har haft magsår!)? Måste dom stå inomhus året runt, dygnet runt? Måste dom klippas/skötas så att 7!!! täcken är nödvändiga? Måste dom stå i en box, klädd med eltrådar för att inte bryta sig ut?

ja har allti varit för att ha hästarna ute så mycke som möjlit . dom senaste två dagarna har min häst få stå inne . anledning : hon vill itne gå ut :eek:
d är fyra hästar i hagen , tre ston o en valack . valacken är ledaren , mitt sto i rang efter honom . valacken är absolut inte taskig mot henne , utan verkar lite småkär emellanåt . men min häst vill inte stå ute . hon står vid grinden o gnäggar tills hon får komma in . när hon stått inne ( själv ) har hon stått lugnt , har sällskap me grisen som e i boxen brevid men e lugn .
vette katten hur ja ska göra ... hon får fortsätta gå nu men ja vi får se ...

om ja inte klipper henne blir hon svettig när ja rider . om ja bara skulle skritta hela vintern skulle hon 1 vara ur form till tävlingssäsongen 2 bli svettig när hon kutar runt i hagen
klipper ja henne måste ja täcka henne ännu mer . men å andra sidan fryser hon redan nu utan täcke .
 
Med dom ställningstaganden och åsikter jag (och andra?) står för, följer med nödvändighet undantag. Det blir orimligt, om man hela tiden skall gardera sig mot alla speciella förutsättningar. Redan det faktum att hästar är individer, borgar för återkommande undantag. Naturligtvis FINNS det hästar som inte kan gå barfota, resp skodda, som måste ha soltäcke, som inte kan äta kraftfoder, resp grovt grovfoder, osv

Varför måste ni då jämt och ständigt dra upp dessa diskussioner som alltid börjar med "jag fattar inte varför folk har täcke på hästen".

3 ”i någon större utsträckning” står det! Det viktiga missar du. Dvs att hästarna i mycket stor utsträckning fortfarande har kvar sina ursprungliga egenskaper.
Självklart har de det men vissa saker har vi förändrat och därför behöver de idag täcke, kraftfoder och skor.

Men tråkigare är, att du ånyo missar det viktiga, nämligen den första meningen i min slutsats!

Du menar denna meningen "Slutsatsen blir, att alla borde fråga sig: vad/hur kan vi göra, för att hästarna skall leva så naturligt som möjligt. " Jag svarar: det viktiga är att hästarna mår bra, oavsett om det är mer eller mindre naturligt.
 
Varför går det inte att göra så med en ridhäst, FÖRE ridningen? Fukt under sadeln gör väl ingenting, under förutsättning att allt är OK i övrigt?

Ofta har man både benskydd, träns och martingal på hästen förutom sadeln och att kyla ner hästen med vatten är väl inte att rekommendera? Många har inte ens vatten i stallet.
 
Sen är det alltid "ni" med islandshästar som förfärar er över täcken och annat.
Ni utgår ju alltid från eran egen ras när ni fördomer täcken osv.

Jag fördömer inte täcken, vi använder det ibland när hästarna blivit svettiga. Det jag inte gillar är de som med automatik alltid har täcke, tom varma dagar under sommarhalvåret ser man friska hästar med täcke på.

Jag tycker man kan ha en sansad diskussion om detta och ogillar man diskussionen för den varit uppe förut så kan man låta bli att vara med!

Och skillnaden mellan tex islandshästar och övriga raser anser jag inte vara så stor som många verkar tycka. Alla hästar har samma grundläggande behov.
 
Är vi tvungna att vräka i dom kraftfoder, när dom är gjorda för grovfoder (80% har/har haft magsår!)? Måste dom stå inomhus året runt, dygnet runt? Måste dom klippas/skötas så att 7!!! täcken är nödvändiga? Måste dom stå i en box, klädd med eltrådar för att inte bryta sig ut?

Vad är det för trams? Är det så du ser på andras hästhållning så förstår jag varför det är så svårt att föra en sansad debatt med dig.

Mina hästar får en balanserad foderstat som passar för det arbeta som just den hästan presterar. Tävlingsponnyn får en hel del kraftfoder naturligtvis. Magsår har mina hästar aldrig haft. De är ute mellen 9 och 16 varje dag. Utom när det stormat och/eller är is i hagarna. Tävlingsponnyn är den enda som klipps i år. Unghästen ska vila i vinter och den lilla rids inte alls, alltså klipps inte dom. Men som sagt tävlingsponnyn är klippt nu. Han har dock inga 7 täcken på sig, mest för att jag bor i en del av landet där vi som tur är inte behöver ha så varma täcken, det är mest blåst och väta han ska skyddas ifrån. Och lera som jag skrivit tidigare. Eltråds-uppfostran har mig veteligt bara en användare här på forumet ägnat sig åt, och det var verkligen inte jag.

Sluta hålla på och ta den här debatten till dina konstiga ytterligheter. De flesta här är sansade, tänkande hästägare som sköter sina hästar på ett bra sätt även om det inte är på ditt sätt. Skärp dig LIA !
 
Intressant diskussion.

Det finns ju hur många åsikter som helst om detta, och jag tror inte att ni kan övertyga varandra om vem som har fel eller rätt. :smirk:

Min häst (fullblodsarab) är oskodd året om, har täcke på sig när det regnar under höst/vinter, har fri tillgång till hö och han mår hur bra som helst.

Det är så jag vill att min häst ska ha det, om det är andra som inte delar min åsikt så respekterar jag det.
Men ni kommer säkerligen inte få mej att ändra mej.

Jag tycker oxå att det blir dålig stämning mellan flera olika personer så fort sådana här ämnen dyker upp.
Varför?
 
Vilka är "ni"? :confused:
Jag bidrar med mina inlägg i egenskap av enskild person och inte som tillhörig någon organisation eller annat. Det är mina åsikter, kunskaper och tankar jag för fram och ingen annans. Fast när det gäller inställningen till täcken, kan jag skriva under på det TomasN skriver ovan. :)

"därför behöver de idag täcke, kraftfoder och skor." Se, det är just frågan det. Behövs det och i så fall, hur och i vilken utsträckning? Det är väl det, vi diskuterar om?

Ju mer onaturligt liv för hästarna= ju troligare att hästarna inte mår bra!

Beträffande att vaska av hästen före ridturen, så ser jag inga argument mot det, i ditt svar. Jag funderar på principerna, inte undantagen.

LIA
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
769
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 117
Senast: Jerseyite
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 120
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp