Tips för täckes fanatiker och andra

Hästfynd riktar sig nog enbart till shettis och islandshästägare , till sådana som aldrig rider,tränar,tävlar eller ens måste borsta sin häst. Till dom som har sina hästar på lösdrift året om.

Tja till sådana som jag undrar varför dom ens har häst när dom knappt ser dom eller umgås med dom.

fio / som tvingar sina hästar att hoppa svår fälttävlan för att dom inte har något annat val. citat LIA :angel:
 
Mitt sto är barfota bak, så jag menar inte att man inte kan rida dem utan skor.
Men jag generaliserade i en diskussion om huruvida man skulle behandla hästar som vildhästar eller inte.
Självklart ska man ha sin häst barfota om det går! Det är bäst för hovarna, men om man rider mycket och hästen ömmar, eller att hoven flisar sig så ska man sko så hoven håller för det man kräver.
Och angående hästar och utegång, så JA självklart finns det olika sorters hästar som klarar olika förutsättningar. Min häst skulle inte klara att gå ute året runt. Hon älskar att vara inne, har man boxdörren öppen står hon hellre i boxen så det är ingen som tvingar henne.
Och jag håller med om ditt resonemang om gamla raser. Det leder tillbaka till mitt andra inlägg om hästavel och vildhästar. Vissa raser är avlade för att bli ädlare, andra inte. De har alla olika förutsättningar, men fungerar på samma sätt, behöver mat och energi för att inte frysa. Har man inte täcke får man fodra mer för att de ska hålla värmen.
Tävlas och tränas hästen mycket väljer man att ha täcke för att hästen ska spara energi bl.a.

Nu tänker jag inte debattera detta mer, eftersom det finns lika många åsikter som det finns hästar. :smirk:
 

.
Till dom som känner sig träffade:
Nog är det väl konstigt, att man inte skall kunna föra en saklig diskussion här och framföra sina synpunkter och åsikter för och emot olika företeelser, utan att elakheter och korkade överdrifter skall föras fram? Påminner inte så lite om Helena(?) i "Farmen". :smirk:
Nog undrar man över vissas reaktioner i den här tråden. Dåliga samveten, kanske?

LIA, som hoppas på seriösare diskussion.



[/quote]



Tröttnar du aldrig på den frasen om att det alltid är "VI" som skulle ha dåligt samvete???

Tröttnar du aldrig på att undra varför ingen på detta forumet orkar ha en saklig diskussion med dig??
Inte för att vara elak , men hallå! Det kan ju aldrig ha något med DIG att göra :angel:
 
Re: Naturlig hantering

Oj uppfattade ditt inlägg fel då,sorry :bow:
Jag är själv sjukskriven men dock barn & stort hus. Visst är det en härlig stund med att borsta hästen/arna :d
 
Har du ens öppnat Hästfynd någon gång? För den riktar sig till varken eller. Däremot är det mycket western tjosan hejsan i den och nh överhuvudtaget.
Imellan åt är det en och annan intr artikel,kan rek att kanske låna den om du inte vill köpa,så får du kanske en bra stunds läsning mellan alla dina träningar :idea:. :devil:
Du verkar (märk ordet )vara en av de som tyvärr fastnat i den trallen där man anser sig inte använda shettisar.
Kan beklaga för en tevligare och mer allround ponny får man leta efter för att inte tala om dess lynne och intellekt. :love: :smirk: :p
 
Jo jag har väl gjort det misstaget att öppna den "tidningen" vid något tillfälle och det var det trååååkigaste jag någonsin läst, en massa kackel till hästar som är till salu och något annat dravel.
 
Re: Naturlig hantering

Ha, ha, det är ok! :p
Jag surnade väl till lite tillfälligt.
Men nu är jag :) igen.
 
Re: Naturlig hantering

Ha, ha, det är ok! :p
Jag surnade väl till lite tillfälligt.
Men nu är jag :) igen.
 
Som sagt, det var bara en fundering. Läste någonstans att det första hästen gjorde vid utsläpp, var att springa iväg och rulla.

Här får du en annan fundering. Om man spolar ren en nygeggad häst, hur lång tid av gnoende tar det, innan den är såpass torr, att man kan rida på den?
Jmfr med att rida i regnväder, 2 klasser plus omhoppningar, vilket vi varit utsatta för mer än vid ett tillfälle.
Jag undrar alltså över, hur stort problemet med en blör/lerig häst egentligen behöver vara?

LIA, som är tacksam för hästar som inte rullar i lera. :)
 
Du måste ha missat mitt senaste låånga inlägg!? Framför allt den sista raden! :devil:

"Låt oss lyfta den här och andra trådar till en trevlig och givande nivå."

LIA
 
Min häst verkar tycka det är trevligast att rulla sig efter han har fått lunchhö i hagen. :D
Eller strax innan sambons ridlektion. :eek: :angel:
 
Till Domaren:
Dina 3 alternativ tycker jag är dåliga, alla tre. Motiveringar: Hästen skall naturligtvis inte stå inne från lunch, du skall naturligtvis inte behöva rida mitt i natten, och hästen skall inte behöva ha täcke bara för att hålla sig ren, så du slipper tvätta/borsta/rykta. Tycker jag, alltså. MÅSTE ett alternativ väljas, blir det täcke, dom gånger det är absolut nödvändigt. Vilket rimligen inte kan vara varje dag?
Jag frågade varför dina hästar vill vara leriga… Svaret på den frågan kan vara lösningen på ditt ”lerproblem”, om man tränger in i den. Fundera!
Vi har inte ditt problem med våra hästar. Varför skitar vissa hästar ner sig men inte andra? En fundering: Om hästen rullar sig i lera på morgonen, har den då inte torkat till eftermiddagen?


De flesta hästar rullar sig för att de tycker det är skönt, men även för att skydda sig mot bla inskter (vilket det inte fins så mkt av på vintern).
Vi har våra i en gruspaddock, nu är det hårt i marken på morgonen, så de blir itne skitig när de rullar sig. Men när de ska in på kvällen, ja då har de gjort en "grusinpackning" :crazy:.
Vilket leder till att en häst rullar sig mer än en gång och den rullar sig inte bara på morgonen :smirk:

Så täcke bör inte användas varje dag (höst-vinter), oavsätt om hästen är klippt eller inte??
 
Nej, jag tycker inte man ska ha häst om man inte har råd med veterinär. Vanvårdar ägarna hästen ska de anmälas.

Så enkel är min lösning.
 
Det är självklart så, att vår hästhållning i sig är negativt för hästen.
Detta håller jag inte med om. Visst har hästarna mist friheten men de får ju istället en bra vård. Vildhästarna lever trots skador och sår som så småningom kanske tar deras liv. Det gör inte våra. Våra hästar får bra mat året om, vildhästarna får äta det de hittar. Så bara negativt anser jag inte vår hästhållning vara.

När det gäller skor, kan man låta hästen gå barfota, använda gummigaloscherna vid ridning/körning och, för dom som tävlar riktigt högt, slå på skor när/om så behövs.
Nej igen, vissa hästar kräver skor året om oavsett aktivitet.

Däremot håller jag inte med om, att vi utvecklingsmässigt skulle ha förändrat hästarnas egenskaper i någon större utsträckning. Se bara på alla kusar som fortfarande ser lejon i våra svenska buskar.
Så du anser inte att vår avel förändrat hästarna? Jag tycker dagens hästar står bra mycket högre i blod jämfört med 70-talets.

Slutsatsen blir, att alla borde fråga sig: vad/hur kan vi göra, för att hästarna skall leva så naturligt som möjligt. Är vi tvungna att vräka i dom kraftfoder, när dom är gjorda för grovfoder (80% har/har haft magsår!)? Måste dom stå inomhus året runt, dygnet runt? Måste dom klippas/skötas så att 7!!! täcken är nödvändiga? Måste dom stå i en box, klädd med eltrådar för att inte bryta sig ut? Osv, osv…
Hur var det med den sakliga diskussionen? :smirk: Sådana här överdrifter ägnar sig få av bukes användare av.
 
Och om hästen inte är i sådant skick att en anmälan går att göras?

3 männskor utbildade på Flyinge har ridit hästen och instruerat ekipaget utan att tycka att något är fel på traven.

Hästen är inte blockhalt, frågan är om det ens går att ge hältan en etta på skalan. Det går hästar på regionala tävlingar här som är betydligt haltare än denna.

Så hur tror du att man ska kunna anmäla?
 
Och om du har läst det så är det alltså så..

Kan jag få den texten och läsa upp för att par av hästarna i vårt stall som i stort sett arje dag tar ullning ungefär 10 min innan det är dags att gå in, de har aldrig hört talas om att de ska rulla sig just på morgonen.

OM nu hästar bara tar sin ler inpackning på morgonen, så bort det vara torra och lätta att borsta av på kvällen enligt dina teorier, hur fungerar det så med en dag så det regnar hala dag, oavsett om hästen tagit lerinpakcningen på mogonen och eller eftermiddagen så är den likförbannat blöt och lerig på kvällen när den kommer in.

Men du kanske tycker man ska skita i det och rida ändå coh risker härliga skavsåt istället, eller bara skita i riningen ett par veckor??
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
788
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: valy
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 156
Senast: Jerseyite
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 148
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp