Tips från olika yrken

Sv: Tips från olika yrken

Jo, jag vet, och jag svarar alltid när jag kan. Men som sagt, jag vill inte bli störd på dagarna så jag måste ha ljudlöst på telefonen. Oh well. Får väl leva med ständigt tre missade samtal per dag :D

Eller lägg till numret i blockerat-listan på telefonen bara :).
 
Sv: Tips från olika yrken

Alltså jag la den i spärrlistan men den står bara som missat samtal - avvisat :confused:
 
Sv: Tips från olika yrken

Kl
Brevbärare: Jag lovar att alla brevbärare är trötta på dessa räknings-skämt. "Räkningarna kan du slänga" , "Räkningarna kan du lägga hos grannen" osv.:wtf:
Utöver tidigare nämde problem med husnummer. Eller hopplösa brevlådor som man måst stanna cykeln och stå och bråka med i minuter för att få i posten. Vi har det tillräckligt stressigt ändå, tack!


Restaurang: Nej, att du skriver ditt nr på korkvittot istället för en signatur klockan 2 på natten när du har druckit för mycket, gör inte att jag kommer ringa dig. Det fungerar annars heller. Att du målar någon obskyr bild gör heller ingen större nytta.

Ridlärare: Till de flesta föräldrar, nej ditt barn på 5 år som har ridit sju gånger kommer inte att få galoppera och hoppa hinder än på ett tag.
 
Sv: Tips från olika yrken

* Vi FÅR inte bevilja sjukpenning för att det står en (vinklad) snyftartikel i tidningen om en person med en svår sjukdom. Ibland vet vi dessutom mer än vad som framgår i artikeln, men vi FÅR inte säga det eftersom vi har tystnadsplikt gentemot individen.

Det är nog det jobbigaste med såna jobb. Där ser man på den illa vinklade, dokumentären/artikeln som berättar om hur hemskt allting är utan att kunna säga ett enda knyst. Man blir så arg då det kan handla om nästan enbart lögner, och vi kan inte ens berätta hur det egentligen ligger till :cautious:

Sen tänker folk "Jaha, sjukhuset har inte kommenterat, de vågar inte!". :banghead:
 
Sv: Tips från olika yrken

kl

När ni ska lämna in jackor, väskor och annat i garderoben på olika konferenser, mässor etc., ha gärna det ni ska hänga in redo när ni kommer fram till disken. Är det lång kö bakom er blir det frustrerande för oss som jobbar att stå och titta på medan ni ska rodda med jackor, tröjor och halsdukar. Är det däremot ingen kö så är det självklart okej att använda disken som avlastingsplats, men man kan ställa sig lite åt sidan. Samma gäller när ni ska hämta ut det ni lämnat in; ha brickan redo (och stoppa den för guds skull inte i bakfickan på jeansen - den kommer trilla ur. Gör du ändå det så bli inte förbannad när jag vänligt men bestämt förklarar att du tyvärr får vänta tills garderoben är tom om du tappat den. Det är inte jag som bestämt reglerna kring det, det ÄR däremot jag som får skit om jag skulle lämna ut en jacka till dig som du inte har kvittens på och det sedan visar sig att den tillhör någon annan...).

Är vi flera som jobbar i samma garderob så håll gärna koll på vem som gick iväg med din jacka. Det är troligen samma människa som kommer tillbaka med just din bricka. Ha lite förståelse för att vi som jobbar under ett stort evenemang hänger in tusentals jackor och möter lika många människor, ni behöver bara ha koll på en människa som gick iväg med er jacka.

Ta med mobilen ur jackfickan! Om det är full garderob och din jacka hänger längst in är det inte askul att gräva fram den och sedan hänga tillbaka den igen när du hämtat mobilen (eller biljetten, läppglanset eller whatever...).

Och en sista sak; när ni ska hämta saker behöver ni inte förklara vad eller hur många saker ni hängt på samma bricka. Vi har ett system för att märka och hålla koll på vad som hör till samma bricknummer och det tar oftast bara längre tid om du ska skrika instruktioner om din svarta karbinväska (Nej! Inte den, den där bakom... Aa, den! Nej, där du var förut! Nej, det vara bara en väska!). Om jag inte uttryckligen frågar dig om det så har jag koll på dina saker, jag lovar.

Sen skulle jag egentligen önska att folk slutade ha fleece och syntetdun eller liknande i kombination. Det blir så jävulskt statiskt...! Men det inser jag att det inte är ett helt rimligt önskemål mitt i vintern. :D
 
Sv: Tips från olika yrken

Är vi flera som jobbar i samma garderob så håll gärna koll på vem som gick iväg med din jacka. Det är troligen samma människa som kommer tillbaka med just din bricka. Ha lite förståelse för att vi som jobbar under ett stort evenemang hänger in tusentals jackor och möter lika många människor, ni behöver bara ha koll på en människa som gick iväg med er jacka.
Fast det där låter ju heltokigt!

Jag har jobbat i massor med garderober och där har man alltid lämnat brickan och samtidigt tagit jackan. Alltså, man har nästa galge redo i handen när man möter nästa gäst.

Att gå iväg med jackan och sen komma tillbaka med en bricka låter ju helt vårdslöst. Hur många människor går iväg utan sin bricka liksom?

Bricka i handen på gästen, sen hänger du upp jackan.
 
Sv: Tips från olika yrken

Jag tycker ju att det låter mer vårdslöst att ge brickan innan du hängt upp jackan; hur kan du garantera att du minns numret på brickan du lämnade ut så att du hänger jackan rätt?
Att gästen går iväg utan sin bricka sker väldigt sällan. Under senaste evenemanget jag jobbade på hade vi full garderob 3 dagar av 4 (3000 krokar i garderoben) och det hände mig 1 gång, då ropade jag tillbaka kunden som inte hunnit långt.
 
Sv: Tips från olika yrken

Jag tycker ju att det låter mer vårdslöst att ge brickan innan du hängt upp jackan; hur kan du garantera att du minns numret på brickan du lämnade ut så att du hänger jackan rätt?
:nailbiting: :wtf: :eek:
Du håller ju i galgen med de andra brickorna på?

Jag har jobbat i gadd sedan jag var typ 15 år. Är 35 är nu. Slutade i mars i år eftersom jag fått nog. På alla ställen jag jobbat har man 3 st brickor på varje galge. En för att numrera galgen, en som gästen ska ha och en som eventuellt sätts på en tillhörande väska. Om det inte finns någon väska sitter det två brickor på galgen och en hos gästen.

Du: "Hej och välkommen" och sträcker fram en bricka till gästen.
Gästen: "Hej" och lämnar över jackan till dig.
Du hänger upp jackan på den galgen du har i handen och hänger upp den i nummerordning. Finns det en väska sätter du galgen med jackan på under armen medan du sätter på en bricka på väskan/paraply/sulky/whatever gästen vill hänga in och lägger den där den ska vara.
 
Sv: Tips från olika yrken

Men vi jobbar väl efter olika system helt enkelt, det är väl ingenting att :eek: och :wtf: -a över?

På mitt ställe har vi inte galgar till de jackor som går att hänga utan, för att spara plats helt enkelt. Börjar vi springa runt med brickorna i handen hamnar de förr eller senare på fel krok och det blir problem. Därför stannar brickorna i regel på sin egen krok tills det är dags att hänga en jacka där. I övrigt har vi tre brickor per krok och markerar kollin på samma sätt som du.

Jag vet inte om det gör skillnad att vi har betalgarderob. Man hälsar gästen, tar jackan, säger "det blir x kronor tack, så kommer brickan alldeles strax" så tar kunden fram pengar medan jag går iväg med det som ska hängas. Sedan får kunden brickan och jag får pengarna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 863
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 253
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 107
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp