Tips från olika yrken

Sv: Tips från olika yrken

Skulle nog egentligen kunna skriva spaltmeter i ämnet egentligen, det var så otroligt mycket jag störde mig på när jag jobbade på klubb (fanns sådant jag älskade också som tur är), men det får väl räcka såhär.
Neeej, dina inlägg var ju riktigt roliga. Kanske inte så nyttiga för mig som inte går på strippklubb, men en slags utbildning på hur man gör ifall man är där. :)
 
Sv: Tips från olika yrken

Jobbar på en akutmottagning och det kan ju ofta bli långa väntetider där..

Sök inte om du lider av något som pågått under lång tid men du har tröttnat på det just idag. Det är lämpligare att först kontakta din vårdcentral för utredningar.

Kom inte hit för att det var slut på telefontider på vårdcentralen eller att det var närmare att gå hit. Om du mot förmodan blir insläppt kommer du ändå att få vänta halva dagen medan de som är mer sjuka behandlas först.

Klaga inte på att det tar lång tid om du sökt av ovan nämnda anledningar. Vi jobbar på så fort det går men måste prioritera de som är sjukast först. Därför kan det vara en bra idé att ringa 1177 och få råd om var du ska vända dig om det är något som är besvärligt men inte livshotande. Att hamna i rätt vårdinstans är en fördel för att man ska få smidigare hjälp med sitt problem.
Även om du blir hänvisad till oss av 1177 kan det vara så att vi gör en annan bedömning när vi träffar dig, än de som fått en beskrivning via telefon. Du behöver inte vara döende med andra ord.

Jag kan inte rå för att du inte ätit sedan igår och är jättehungrig nu. Jag kan heller inte rå för att vi inte har en lunchrestaurang för väntande patienter. Jag kan heller inte fixa någon middag åt er, jag har andra uppgifter som att ta hand om sjuka patienter.

Jag lånar gärna ut telefon om du behöver men jag kan tyvärr inte erbjuda laddare till din mobiltelefon och jag kan inte springa runt och fråga alla kollegor om någon har en att låna ut.

Våra väntetider beror även på andra instanser som kö till röntgen, platsbrist på avdelningar och liknande och det är inte för att vi är lata som det tar tid.

Får du vänta är du förmodligen ganska frisk, så se det positivt även om jag förstår att det är drygt. Det kan ju vara så att det bakom väggen pågår livräddning och att det är därför du får vänta med t.ex. huvudvärk.

Sjuksköterskor kan inte göra läkarnas jobb så även om vi inte ser ut att ha massor att göra så kan vi inte skynda på processen då det är kö till läkaren. Bli därför inte arg på oss, klaga på sjukhusledningen som bestämmer hur mycket läkare det ska finnas på jour.

Om du äter någon ovanlig medicin som det är väldigt viktigt att ta på samma tid varje dag, ta gärna med den då. Vi försöker gärna hjälpa till men kan inte trolla.

Bli inte otrevlig mot personalen, vi gör vårt jobb så gott vi kan (de flesta iaf) och det går inte fortare för att man skäller ut oss heller. Vi måste ofta följa riktlinjer, PM, gällande lagstiftning och dylikt och kan därför inte uppfylla alla önskemål.

Om du tycker att avgiften är dyr eller att sjukresan du tjatat dig till kostar för mycket kan du ju fundera över vad det förmodligen kostar egentligen.

Som tur är har de flesta förståelse och är trevliga, men det finns ju vissa som förstör stämningen genom att vara direkt dumma.

:bow: :bow:

Jobbar inte i sjukvården men har själv fått några vändor på akuten vid benbrott och en annan livshotande skada. Benbrottet var okomplicerat och råkade ligga på årets första halkdag = akuten var överfull av just benbrott. Allting tog 12 timmar, från ingång till hemgång. Klagade jag? Nej. Jag fattade ju själv att jag inte var den enda. Personalen gav mig smärtstillande och mitella och jag kunde gå och hämta kaffe och gå ut röka under tiden. No biggie. Men jag hörde folk klaga och skrika på att deras förkylningar inte prioriterades. Åh jag blir så arg :mad:

Vid den livshotande skadan tog det 30 min från inskrivning till akut operation. Kan slå vad om att det fanns folk i väntrummet som gnällde medan läkarna höll på att rädda livet på mig :(

Värsta gången var en känd krönikör på Aftonbladet som gnällde över hennes akutbesök. Hon hade haft problem en längre tid med magen, packade väska med tandborste och dyl, och åkte till akuten för - citat - "en ordentlig utredning". Trodde hon skulle bli inlagd och daltad med på momangen.
Seriöst?? Och hon hade dessutom mage att klaga på att hon inte fick ett eget rum.
 
Sv: Tips från olika yrken

Detta blir jag också helt vansinnig av! Vuxna människor som verkligen GLOR bara för att personen i fråga sitter i rullstol/ser lite annorlunda ut. Kan förstå att barn glor, men vuxna?! SKÄMMES!!! :rage:
Det här håller jag med om. Fruktansvärt otrevligt.
 
Sv: Tips från olika yrken

Men kanske mest av allt:
* Knöla inte ned smörgåsplast, tepåsar, servetter och matrester i din halvdruckna kopp.. det blir oerhört äckligt och vi som jobbar i köket måste för hand tömma dessa. Det är både äckligt och tidskrävande.


Jag jobbar som köksbiträde och detdär är nog det värsta som finns! Är ju nertryckt i var o varann kopp/glas, så fruktansvärt äckligt att behöva ta upp sörjan.
 
Sv: Tips från olika yrken

Det där har jag alltid undrat över, varför måste man ta ut datorn ur väskan? Vad är det som inte syns på röntgen när datorn ligger i väskan?
Egentligen beror det helt på vad som ligger i väskan och hur det är placerat. Därför är det lättast om alla tar ut datorerna så att det går snabbare, annars tvingas man röntga om de allra flesta väskorna. Väldigt ofta vill resenärer låta saker ligga kvar och då tvingas vi gör om allt igen, eftersom röntgenbilderna blir svårare att granska med så stor elektronik i bilden.

Ärligt talat vet jag inte hur mycket jag får förklara, förutsätter att min tystnadsplikt/sekretess gäller fortfarande.

Generellt kan man väl säga att elektronik är något av det man tittar närmast på och därför vill få så rena bilder som möjligt. Är väskan fullpackad ligger det exempelvis mycket organiskt i samma bild som gör det svårare att upptäcka risker.

Nu är det inte riktat till dig men väldigt många tjafsar om detta utan att ens ha en tanke på att de kanske helt enkelt inte vet varför man gör nåt, ändå förutsätter de att det är genompuckat.
 
Sv: Tips från olika yrken

Neeej, dina inlägg var ju riktigt roliga. Kanske inte så nyttiga för mig som inte går på strippklubb, men en slags utbildning på hur man gör ifall man är där. :)
:D

Kan lägga till några:

- Ta inte kort, och filma inte, om du inte uttryckligen får tummen upp. Med största sannolikhet är det förbjudet och ta inte kort på dansare om du inte fått deras tillåtelse. I vissa klubbar är det inte ens tillåtet att ta fram sin telefon av just denna anledning.

- Ropa inte "Gör ett trick!" åt någon på scen. Särskilt inte om du inte har planer på att ge dricks. Du vet inte hur mycket tequila/whiskey/champagne människan har i kroppen, eller i hur många timmar den dansat runt i skyhöga klackar. Och säg inte "Du måste jobba för det" samtidigt som du viftar med någon sedel i dricks. Ge den eller behåll den, bestäm dig, det är inte hundgodis och dansaren är ingen hund.
 
Sv: Tips från olika yrken

Jag jobbar (när jag inte är föräldraledig) som kyrkvaktmästare och kan ibland önska att folk satt kvar på begravningskaffet en kvart extra, innan de går för att titta på graven. Även om vi utför vårt jobb prickfritt och så försiktigt vi kan vill man inte alltid ha publik när man återfyller en grav.

Sen är det många som inte kan hantera vår sopsortering. Två olika tunnor, på den ena står det ”komposterbart avfall - växter och jord”, och på den andra står det ”övrigt - plast och papper”. Det är tydligen för avancerat för väldigt många som inte lyckas klura ut vad som är vad...
 
Sv: Tips från olika yrken

kl

Imorgon ska jag ordna namn och nr på min postlåda efter att ha läst tråden, nr finns inte och namnen syns dåligt efter väder och vind.

När det gäller bananer så försöker jag verkligen att ta en hel klase utan att plocka bort någon, men ser jag att en banan är skadad så vill jag faktiskt inte betala för den så då plockar jag bort den.

Annars har jag väl inga tips från mitt jobb (jobbar som djurskötare) men det som kan vara lite jobbigt är att folk automatiskt utgår från att man "inte bryr sig" när man tex kastrerar smågrisar.

Jag tycker om djuren och bryr mig mycket för att djuren inte ska lida, vi har bl a numera bedövning vid kastrering och jag hanterar de små varsamt. Folk som köper kött från andra sidan jordklotet däremot, undrar hur mycket de bryr sig om djuren kastreras smärtfritt eller ej :meh: kanske är de uppfödda lika bra, men det är ju svårare att kontrollera än djur som fötts här i sverige.
 
Sv: Tips från olika yrken

inte mitt yrke, men alla som jobbar i support skulle ha mycket färre irriterade kunder om det första som den automatiska rösten sa var:

"vill du inte ha meningslösa råd som du redan hört förra gången du ringde, tryck 1"

"vill du inte bli irriterad över att höra vilken plats du har i kön, utan bli uppringd så fort någon är ledig tryck 2"

"vill du vänta kvar och få dina svordomar inspelade och utvärderade tryck 3"

"har du gett upp och vill bomba oss samtidigt som du tar livet av dig, tryck 4 för islamism, 5 för white power, 6, för hinduisk eller buddistisk terrorism, 7 för statsanknutna terrordåd (var god ange nation)
:bow: :laugh:
 
Sv: Tips från olika yrken

Jag jobbar som köksbiträde och detdär är nog det värsta som finns! Är ju nertryckt i var o varann kopp/glas, så fruktansvärt äckligt att behöva ta upp sörjan.

:o
Jag lovar att skärpa mig!
Jag gör ofta så, av någon slags gammal vana bara... har inte tänkt på att det kan vara ett problem för dem som jobbar där. *skärper till mig*
 
Sv: Tips från olika yrken

I mitt jobb får jag ganska ofta be föräldrar att se till att deras barn:

' inte knackar på akvarieglasen
' inte drar med olika saker mot gallren på djurburarna
' slutar tuta med hundleksakerna
' inte kastar skräp i visningsakvariet
'

Det finns mycket man kan irritera sig på, men det som är värst är när halvvuxna människor står och maniskt tutar med nån jäkla hundleksak - ,man blir TOKIG!!!!!!!
 
Sv: Tips från olika yrken

Från det tillfälliga jobbet som säljare/bokare:
* Du får tacka nej till mitt erbjudande, men snälla, kalla mig inte för idiot och skrik åt mig i telefonen. Jag är också en människa. Och NEJ, jag kan inte veta att just DU inte vill ha ett samtal från mig. Jag kan heller inte veta att din make dog för 3 år sedan och jag tycker inte att jag förtjänar en utskällning för att jag ringer och ber att få prata med honom när du inte tagit bort hans namn från telefonkatalogen.

Från jobbet som handläggare på Försäkringskassan:
(gäller "allmänheten" i första hand, till exempel folk på olika forum som uttalar sig. De försäkrade/kunderna var aldrig otrevliga)
* Nej, det är inte en merit att vara en elak och oempatisk jävel när man blir anställd som handläggare på Försäkringskassan.
* Vi är också människor som försöker sköta ett jobb; göra bedömningar om vem som har rätt till ersättning enligt sjukförsäkringen.
* Vi sitter INTE och gör godtyckliga bedömningar beroende på att vi är elaka, oempatiska jävlar. Om så sker så begår vi tjänstefel.
* Vi FÅR inte bevilja sjukpenning för att det står en (vinklad) snyftartikel i tidningen om en person med en svår sjukdom. Ibland vet vi dessutom mer än vad som framgår i artikeln, men vi FÅR inte säga det eftersom vi har tystnadsplikt gentemot individen.

Och en sak till som också gäller sjukskrivningar och vad folk kan "snacka" om:
* Du kanske tycker att din granne "inte alls verkar ha ont i ryggen för igår målade han faktiskt huset!". Det är INTE säkert att du vet orsaken till varför grannen har sjukersättning/förtidspension. INTE ens för att han berättat själv att det är "ryggbesvär". Det KAN finnas andra diagnoser eller en HELT annan diagnos; men han vill inte berätta sanningen för just dig bara.

Från jobbet som handledare för arbetslösa:
* Nej, arbetsförmedlingen ger dig inget jobb. Såvitt du inte sökt en tjänst som just platsförmedlare. Det är arbetsgivaren som anställer, ingen annan. Arbetsf ö r m e d l i n g e n arbetar med att förmedla jobb.

Från jobbet som personalare har jag ingenting att komma med tror jag. Jag tycker folk beter sig bra mot vår yrkeskår. Jo, möjligen en sak riktat till chefer:
* Skjut inte budbäraren. Vi har inte skrivit arbetsmiljölagen, arbetstidslagen eller Lagen om anställningsskydd. Det är inte vårt fel att du inte kan avskeda folk åt höger och vänster för att du tröttnat på ett beteende som du inte ens pratat med personen om.
 
Sv: Tips från olika yrken

Jag jobbar som köksbiträde och detdär är nog det värsta som finns! Är ju nertryckt i var o varann kopp/glas, så fruktansvärt äckligt att behöva ta upp sörjan.


Jag jobbar som undersköterska och kan många gånger uppleva att äldre gör så för att vara snälla och lämna sin plats snygg och prydlig. Tror det är någon gammal vana. Men jag håller med om att det är äckligt.


kl*

Som sagt är jag USK och jobbar inom hemtjänsten och mina vårdtagare är till 99% de mest goa, snälla, fina och tacksamma som finns, liksom deras anhöriga. Men något jag och alla mina kollegor skulle vilja är att de som sitter högre upp och bestämmer om hur vi ska disponera vår tid kommer ut och är med oss, träffar våra vårdtagare och ser hur lång tid det faktiskt tar att: utföra de vårdmoment som är beställda, bemöta vårdtagaren på ett värdigt sätt, dokumentera i intraphone och ta sig emellan bostäderna innan de bestämmer att vi ska klara av trehundasjuttioelva moment samtidigt. Det är tex ofta vi ska lämna ett ställe vid exakt samma tidpunkt som vi ska vara inloggade på nästa. Är vi inte inloggade den tid som är utsatt (för att vi behöver ta oss emellan platserna, hämta/lämna nycklar sinsemellan, prata med en sjuksköterska, eller gud förbjude kanske gå på toaletten) så finns risken att biståndsbedömmaren anser att vårdtagaren inte behöver fullt så lång tid på sin beställning, vilket resulterar i att vi får ännu mindre tid på oss.

Jag vill så gärna göra ett bra arbete men det är svårt att slå knut på sig själv. Det vore också bra om det fanns marginaler för att människor ska få vara människor och det inte blev kaos hela dagen/kvällen om ett besök tar lite längre tid för att en vårdtagare behöver lite extra tid.
 
Sv: Tips från olika yrken

Jag jobbar som målare,

-Känn inte efter om spacklet/färgen har torkat på väggen, är inte kul att behöva spackla/måla om för att någon fått för sig att känna efter. Känns som folk har något tvångsbeteende och måste göra det. (även om det är skyltat NYMÅLAT!)
-Gå inte och stryk dig mot väggar när det renoveras, risken är stor att du får färg på dina kläder och du får en grinig målare som ger dig onda ögat.
-Om du är på samma bygge som oss: Såga inte i ett rum som vi precis har målat i, är inte kul att få massa sågspån i färgen.
-När du ska ha ha ommålat/tapetserat hemma hos dig se till att ställa möblerna i mitten av rummet så vi kommer runt utan att det är någon hinderbana. Vi behöver ha fritt minst 1meter från väggarna.

Finns mer men de här är de jag kom och tänka på just nu :p
 
Sv: Tips från olika yrken

Från jobbet som studievägledare på ett universitet:

- Sluta ring om era myndiga barn, jag har sekretess så jag kommer inte att berätta hur det går för dem och hur många poäng de har tagit.


Från jobbet som Enhetschef inom både funktionshinder, personlig assistans och hemtjänst:

- Jag kan inte skydda er mamma från er bror när han lurar av er dementa mamma pengar, det måste anmälas till polisen, personalen kan inte användas som spioner.
- Jag bestämmer tyvärr inte hur mycket tid som varje hjälpbehov ska ta i vardagen så ring till biståndshandläggaren angående detta. Jag disponerar bara ut tiden så gott jag kan.
- Till kunden (som till 98 % var bra att ha att göra med), men till de 2 % som inte var det, om ni skadar era omyndiga barn och era djur så kommer jag att anmäla er, så är det bara. Om ni skadar min personal måste jag naturligtvis göra något åt detta.
- Till kundernas släktingar om era äldre släktingar inte är omyndigförklarade, kan jag inte tvinga min personal att ge dem "vettig mat" bara för att du inte tycker om att de dricker kaffe och äter bullar på morgonen. De har precis som du rätt att äta vad de vill.
- Nej jag kan inte veta vad enhetschefen för 5 år sedan lovade om detta inte finns nedskrivet, till kunder, personal och släkt till kunderna.
- Till min personal (som till 98% är bra och underbara människor), sluta trakassera varandra. Prata med varandra som ni vore vuxna utan pikar, elaka kommentarer och att skrika åt varandra :banghead:

Från arbetet som jobbcoach

- Jag bestämmer inte reglerna för var du får söka jobb eller inte, reglerna säger att du ska söka jobb i hela landet annars får du inte a-kassa, socialbidrag eller andra bidrag.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips från olika yrken

Kl

Från kundtjänst:
Var trevlig, det hjälper inte att du kallar mig för idiot eller annat. Jag försöker HJÄLPA dig!:banghead:

Ge mig all information ex ordernummer så får du snabbare hjälp, det är inte alltid superlätt att hitta din order om du heter Anders andersson.

Skriv rätt mailadress och bli inte sur på mig för att du skrivit fel och således inte fått mitt svar

Skriv rätt adress i din order, annars kommer du inte få ditt paket (det verkar vara svårt att kunna sin egen adress)

Hota inte med att gå till tidningen för att du själv gjort fel.:meh:

Svara gärna med tidigare konversation under, det är lättare att ge mer korrekt hjälp då istället för att du raderar/skriver ett helt nytt mail

Summa kardemumma: var lite ödmjukt och inse att kundtjänsten inte är bemannad av robotar utan människor. Vi vill hjälpa dig så snabbt och korrekt som möjligt!:)

som telefonförsäljare:
Om du inte är intresserad, tacka nej. Du behöver inte säga att jag är världens idiot, det räcker med att säga: "nej tack, jag är inte intresserad, hej då" och sen lägga på.

Svara om du kan, systemet kommer fortsätta ringa dig tills du svarar och säger nej eller ja
 
Sv: Tips från olika yrken

Svara om du kan, systemet kommer fortsätta ringa dig tills du svarar och säger nej eller ja
Det här driver mig till vansinne just nu. Varje dag har jag missade samtal från ett särskilt företag. Jag har telefonen på ljudlöst på dagarna för att slippa bli störd på jobbet och jag skulle verkligen, verkligen önska att om personen ifråga in svarat de första 25 gångerna så stryks den ur listorna.
 
Sv: Tips från olika yrken

Haha, jag håller egentligen med dig, men (iaf när jag jobbade med det) så fortsatte det ringa tills personen svarat. Så vill man inte få en massa samtal och har möjlighet att svara, gör det och säg att de ska stryka dig. så borde du inte få fler samtal:)
 
Sv: Tips från olika yrken

Jo, jag vet, och jag svarar alltid när jag kan. Men som sagt, jag vill inte bli störd på dagarna så jag måste ha ljudlöst på telefonen. Oh well. Får väl leva med ständigt tre missade samtal per dag :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 861
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 253
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 107
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp