Tips från olika yrken

Sv: Tips från olika yrken

Jobbar i växel.
Kan inte folk sluta ringa upp växelnummer och tro att man är ett levande uppslagsverk?
-Ja ni har ringt mig...
-Jag ringde bara upp missat nummer
- Växelnr nähä, men då vet jag inte, vem är det då som har ringt? :banghead:
 
Sv: Tips från olika yrken

Som tidigare brevbärare kan jag säga att köp inte postlådor som har minimala springor där tom en dubbelvikt tidning knappt går in. Enormt frustrerande när det blir ett långsamt precisionsarbete för att få in posten i brevlådan öht.

Postlådor med en speciell typ av fjädermekanism fryser ofta på vintern, behövs en kofot för att öppna din postlåda får den förbli tom

Göm inte postlådan bakom, växter, hörn mm, kan vi inte se den kan vi inte dela ut något till dig.
 
Sv: Tips från olika yrken

Som väktare hade jag önskat att:

1. Folk slutade tro att vi är privatägda poliser.

2. Villalarmsägare (och framför allt deras grannar) släpper tanken på att vi kan bryta på ett larm tre minuter efter att det löst.

3. Ovanstående inser att vi (också) måste följa rådande hastighetsbestämmelser, även på väg ut till larm.

Å vad fint det varit att slippa ta dessa diskussioner! (Fast oftast så har jag ett himla trevligt och socialt yrke där jag stöter på fler glada än griniga människor :p.)
 
Sv: Tips från olika yrken

+ Niyama:

Jomen, det händer jämt och ständigt. Även omvänt; tonfiskburkar et c i frysdiskarna. Får härdsmälta i skallen. :banghead:
 
Sv: Tips från olika yrken

När ni skall gå ombord på ett flyg:

1) ombordstigning för rad 20 och bakåt betyder att ni som sitter på dom främre raderna inte ska slänga er fram i kön för att sedan blockera mittgången.

2) när ni kommer fram till disken; vore det inte effektivast om ni då har biljett och pass framme och inte börjar leta i väskan då?

3) stå inte och blockera mittgången!! Antingen tar man av sig jackan, plockar fram boken o.s.v. på vägen in, och slänger upp det man inte ska ha på hyllan innan man sätter sig. Alternativt går man in och sätter sig och reser sig sedan efter att alla har gått på om man vill stå och pyssla med handbagaget i mittgången.

Skönt att skriva av sig!
 
Sv: Tips från olika yrken

Som djurvårdare på en veterinärklinik skulle jag önska att alla kom med sina katter i en bur, inte lös eller i koppel eller i endast en filt. Har varit med om att mer än en katt smitit från sin ägare på väg in till oss, allt har inte slutat lyckligt.
Och låt inte djuren hälsa på varandra. Din hund må vara van vid katter, men katten den hälsar på kanske inte är det och sen ska vi hantera den.

Jag håller med! Jag blir galen på de som låter sina hundar gå fram till mina burar :mad: "Hunden är kattvan" Ja, möjligt, men mina katter är inte hundvana!! :rage:
 
Sv: Tips från olika yrken

Som bussförare önskar jag:

*Ha kort redo vid påstigning. Det spar tid för både oss förare och de andra resenärerna.
*Reflexer! Nu börjar det bli mörkt och inte ens en gatlampa är tillräcklig. Så på med reflexer eller ännu hellre en liten lampa att vifta med!!
*Sätt fast barnvagnen. I kraftiga svängar kan det hända att vagnen välter, så för framför allt barnets skull, sätt fast den! Ett litet spännband i väskan är bra att ha ifall banden i bussen är trasiga.
*Var redo vid avstigning. Att börja plocka ihop påsar/barn när bussen stannat är tidsslösande för alla. Man behöver inte stå upp, men var beredd!
 
Sv: Tips från olika yrken

Sätt nummer på era hus så man vet vilket hus som är vilket. Jag levererar paket! :) Det är förvånandsvärt många hus som inte har nummer på sig, även i stan. Men främst på landet. Sätt på nummer ifall ni vill ha era paket.

Och skickar ni paket se då till att skriva rätt adress på paketet eller i alla fall ange mottagarens telefonnummer så att man kan ringa dem och fråga.

Kommer man på krogen och personalen ber er göra någonting eftersom de vill ha det på ett visst sätt, gör det då eller gå någon annanstans. Tex om det är garderobstvång, tjafsa inte med personalen utan häng bara av jackan eller gå vidare till ett stället som inte har garerobstvång.

Kan verkligen hålla med dig där, krogen har jag ingen synpunkt på då jag bara sett de med tvång.
 
Sv: Tips från olika yrken

KL

Har jobbat med flera olika jobb.

Håller med om husnummer som brevbärare. Frustrerande när typ 5 hus på rad inte har nummer så man får stå och räkna från det senaste huset som hade nummer och gissa på att det är rätt. Gärna synliga husnummer också, inte precis bredvid dörren runt hörnet utan så man ser dem från brevlådan. Skadar aldrig att skriva numret på brevlådan också! :)

Jobbar som personlig assistent just nu. Bara för att man sitter i rullstol är det inte okej att komma fram och hälsa och gulla med den handikappade. Väldigt många rullstolburna har funktionshinder som påverkar kroppen, men inte hjärnan. Gå framför allt inte fram till en person, ta personen i handen och tala om för denne hur synd det är om hen (såvida du inte väldigt gärna vill få en utskällning av mig). :rage:
Stör mig även på att folk stirrar som galningar. Okej om man tittar lite, men verkligen stirrar och till och med stannar/vänder sig om för att fortsätta stirra... Trodde vuxna människor, särskilt föräldrar av någon anledning, visste att det inte var ok att stirra?

Jobbat på Burger King. Nej, vi är inga mirakelmänniskor bara för att vi jobbar där. Ja, vi glömmer, blandar ihop, osv. då vi tar många ordrar på samma gång. Kom gärna och säg till på ett trevligt sätt om vi råkar göra fel! Ibland glömmer man vilken person det var som skulle ha cheeseburgare utan ost. Oftast är man så stressad att man inte hinner tänka. Vem som stressar oss? Hm, ja. "Är inte det här en SNABBmatsrestaurang?!" "Ursäkta jag har väntat JÄTTELÄNGE (5 min) nu!!".
Maten tar tyvärr tid på sig, alla gör sitt bästa. Tro mig, i alla fall när jag jobbade var det ingen som "slappade" eller segade. Vi var stressade hela bunten.

Hotellstäderska. Snälla, kan du inte sikta på det stora hålet i mitten på toaletten så ta bara lite papper och torka bort det. Underlättar jättemycket för städerskorna!
 
Sv: Tips från olika yrken

..

Snälla sanda vid din brevlåda under den kalla årstiden. Oavsett om du upplever det som halt eller inte, och speciellt om tidningsbudet ber om sandning. Det är inte du som behöver utföra akrobatiska konster till cykel mitt i natten/tidiga morgonen och riskerar att bli liggande ute i kylan med brutna ben, därför är det inte heller du som bestämmer när sand behövs.

Och skotta bort plogvallar och snö så att man enkelt kommer åt brevlådan. Då går allt så mycket smidigare och tidningarna kommer ut snabbare. Detsamma gäller fordon, cyklar, barnvagnar osv. Ställ dom inte i vägen för brevlådor.

Det där är överöverkurs:banghead:. Min syster som bor så har fått en sträng lektion av mig och har försökt lära upp sina grannar också:D
 
Sv: Tips från olika yrken

Hotellstäderska. Snälla, kan du inte sikta på det stora hålet i mitten på toaletten så ta bara lite papper och torka bort det. Underlättar jättemycket för städerskorna!

håller med detta till 100% :wtf: somliga tror också att hotell är en gris stia där man kan trampa ner chips och choklad i mattan :meh:. inte deras problem men lagom roligt när man är själv och har gäster på ingång.

älskar när folk tar av sängkläderna också ^_^, folk som bäddar gör det i onödan då jag ändå måste riva upp allting och bädda rent.

inte hotellstäderska utan receptionist på camping/hotell/stugby men man får ju vara lite allt i allo ibland :p
 
Sv: Tips från olika yrken

Jag jobbar inom grusbranschen och har lite önskemål:

*fundera ut hur mycket du ska ha innan du ringer, det är hopplöst att sitta i telefon och försöka gissa hur stor uppfart du har.

*har du beställt grus, se till att det inte står en massa saker i vägen där du har bett att få gruset tippat.

*försök förstå att det är näst intill omöjligt för mig att ge en exakt tid, det beror på så väldigt många olika saker, jag kan styra till fm/efm men så mycket mer kan jag inte göra.

* nej jag kommer inte ihåg vilken sorts grus du beställde för fem år sedan av ett konkurrerande bolag. :banghead: Och även om du beställde av oss så har jag det tyvärr inte i huvudet, är jag hemma kan jag slå i datorn och kanske få fram det, men är jag inte vid datorn så är det omöjligt.

*lämna ett telefonnummer där någon svarar!! Speciellt om det ska tippas/köras på något specifikt sätt, får vi inte tag på dig så tippas det av på första bästa ställe. Vi har fler som vill ha leverans...
 
Sv: Tips från olika yrken

Som bussförare önskar jag:

*Ha kort redo vid påstigning. Det spar tid för både oss förare och de andra resenärerna.

Det önskar jag också, som passagerare. Blir helt jävla galen på folk som ska stå och leta efter kort eller fråga föraren vart sms:et ska skickas/hur man gör blablabla. Speciellt när bussen redan är sen och jag har bråttom.
 
Sv: Tips från olika yrken

Och skotta bort plogvallar och snö så att man enkelt kommer åt brevlådan.

Det f.d tidningsbudet hos mina föräldrar slängde helt sonika tidningarna på snön om det inte var skottat vid postlådan 04.30 på morgonen och plogbilen hunnit köra åt ena hållet... Jättekul sen när plogbilen kom och körde sin retursväng vid 05.00.
 
Sv: Tips från olika yrken

Kl

Som arbetande i skogen så uppskattar jag olåsta bommar till skogsbilvägar, särskilt när ägaren vetat jag ska dit. Jag har inte nycklar och de flesta vägar är gemensamma för flera fastigheter. Är den olåst så kan det bero på att någon granne ska ha ut folk som inte vill bli inlåsta för att du är rätt att någon kan åka in på din väg. Vi stänger bommar efter oss som var stängda när vi kom så det syns fortfarandea tt det inte är allmän väg.
Bli ilsket utstirrad av kringboende är inte så trevligt heller, undrar du vad jag är för någon och vad jag pysslar med så är du varmt välkommen att fråga mig. Det är rätt ensamt i skogen och jag har inget emot att byta några trevliga ord med någon nyfiken. Tror du Jag är förklädd tjuv som spanar på din bostad med stulen skogsbolagsskylt i bilen med mitt telenr på och utrustning med mig värd ett antal tiotusen kronor bör du söka hjälp för din paranoia.
Och är du skogsägare, märk ut fastighetsgränserna och underhåll rågångar, det är lättast för alla så slipper det bli grannosämja och risken att skördaren går över gränsen minskar. En GPS har felmarginal på upp mot femton meter i dåliga förhållanden.
 
Sv: Tips från olika yrken

Som livsmedelsproducent och maskinförare kan jag hälsa att...

-Min traktor går bara 40, det hjälper inte att du tutar och visar finger vid omkörning.

-Nej, jag styr inte över priset i butik och ja, jag är ärlig när jag talar om rådande avräkningspris.

-Nej, djurens gödsel doftar inte rosor och har aldrig gjort och kommer aldrig att göra.

-Nej, mina djur har det inte lika illa som den där vaddetnuvar från långtbortistan. Du är välkommen att hälsa på och se hur det ser ut.
 
Sv: Tips från olika yrken

Åh kul!

Jag arbetar med djurskydd.

Om det står anonym anmälan så innebär det att personen som har anmält har varit anonym. Jag vet fortfarande inte vem som ringt även om man surar, hotar eller beter sig illa.

Källkritik! En myndighet vars beslut är 3-mans beslut där jurist och länsveterinär samt handläggare är inblandad handlar mycket sällan om något annat än att djuren faktiskt farit illa eller att lagstiftningen säger att vi måste agera, oavsett vad som råkar stå i expressen eller någon persons egna blogg.

Alla kan få avvikelser, så ditt stall gick inte igenom helt rent, det innebär inte att din djurhållning är dålig! Om kommunen blundade för något helt olämpligt för fem år sedan så gör det inte till ett mer lämpligt stall idag. Skäll på kommunen som inte gjorde sitt arbete rätt till en första början.

Jag skriver inte lagstiftningen, jag håller inte med om allt själv heller, men jag gör vad jag kan för att på sikt förändra lagstiftningen, klaga på jordbruksverket, de skriver den!

Älskar mitt arbete och de flesta man träffar är trevliga :) ibland önskar man att det lades lite mer fokus på vad man behöver korrigera i sin djurhållning istället för fullt fokus på vem det var som anmälde. Ett mått med viss självinsikt saknas ibland. Nu är det här generellt kring våra anmälningsärenden. Vi har planerad kontroll på företag också och där är det annorlunda :)


Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: Tips från olika yrken

Som socialsekreterare så har jag två önskemål som skulle göra underverk
1. Byt helst inte telefonnummer oftare än underkläderna,!
Måste du ändå göra det så informera mig,arbetsförmedlingen och ändra ditt CV.

SVARA I TELEFONEN!!!
Ingen arbetsgivare kommer ringa dig femtioelva gånger, skicka sms,jaga dig med brev och slutligen av en händelse springa på dig för att kunna erbjuda dig ett jobb eller ge dig viktig information.
Det kommer inte heller försäkringskassan,sjukvården,rehab,polisen eller någon annan göra.
 
Sv: Tips från olika yrken

*kl*

Som egenföretagare så har jag egentligen bara ett önskemål: respektera mina arbetstider och mitt privatliv. Stänger vi 16:30 så är det väldigt trist att bli fast till 18 - 19 för att någon kund 'ska bara ställa lite frågor'. Jag svarar jättegärna på frågor men under arbetstid. Jag behöver också få min fritid. På samma sätt som jag också behöver få äta lunch. Det är inte heller speciellt roligt att bli uppringd på helger eller få kunder knackandes på dörren hemma.

Sen är det oerhört mycket lättare att hjälpa en kund om den vet vad den vill ha och är lite påläst. Anger du dessutom rätt mått så ökar chansen avsevärt att det du beställt passar;)
 
Sv: Tips från olika yrken

kl

Allt i den här tråden tillhör ju bara vanligt hyfs och grundläggande uppfostran; var trevlig, ta hänsyn, visa omtänksamhet, ta ansvar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 339
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 136
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 301
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 131
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp