Tips från olika yrken

Sv: Tips från olika yrken

Jobbar i växel.
Kan inte folk sluta ringa upp växelnummer och tro att man är ett levande uppslagsverk?
-Ja ni har ringt mig...
-Jag ringde bara upp missat nummer
- Växelnr nähä, men då vet jag inte, vem är det då som har ringt? :banghead:
Många inlägg i tråden är oerhört konstruktiva, jag har t.ex. lärt mig att man ska klippa av sladdar på elektronikgrejer, vilket jag säkert skulle kunna missa annars.

Det här var dock inte speciellt konstruktivt... Jag förstår att det är frustrerande, men vad ska människor göra då? Det är kanske inte alltid man tänker på att det är en växel man kommer till, t.ex. Jag vet att jag har gjort precis ovanstående, men då löste den trevliga personen på andra sidan telefonen det eftersom jag visste ungefär i vilket ärende det missade samtalet rörde sig.

I mitt fall hade jag beställt en grovfoderanalys, företaget ringde upp pga. fråga men jag kunde inte svara eftersom jag satt på föreläsning. Var ju dock nyfiken på varför de hade ringt mig, och därför kontaktade jag dom istället för att vänta.
Skulle jag inte gjort så då, eftersom det är så(?) störande för växeltelefonister?
 
Sv: Tips från olika yrken

Kl

Som arbetande i skogen så uppskattar jag olåsta bommar till skogsbilvägar, särskilt när ägaren vetat jag ska dit. Jag har inte nycklar och de flesta vägar är gemensamma för flera fastigheter. Är den olåst så kan det bero på att någon granne ska ha ut folk som inte vill bli inlåsta för att du är rätt att någon kan åka in på din väg. Vi stänger bommar efter oss som var stängda när vi kom så det syns fortfarandea tt det inte är allmän väg.
Bli ilsket utstirrad av kringboende är inte så trevligt heller, undrar du vad jag är för någon och vad jag pysslar med så är du varmt välkommen att fråga mig. Det är rätt ensamt i skogen och jag har inget emot att byta några trevliga ord med någon nyfiken. Tror du Jag är förklädd tjuv som spanar på din bostad med stulen skogsbolagsskylt i bilen med mitt telenr på och utrustning med mig värd ett antal tiotusen kronor bör du söka hjälp för din paranoia.
Och är du skogsägare, märk ut fastighetsgränserna och underhåll rågångar, det är lättast för alla så slipper det bli grannosämja och risken att skördaren går över gränsen minskar. En GPS har felmarginal på upp mot femton meter i dåliga förhållanden.

OT - Men jag har alltid trott att rågång = viltstig. Nu googlade jag det och fick reda på den riktiga betydelsen. Och jag är uppvuxen på landet med en pappa som jobbar i skogen :o.
 
Sv: Tips från olika yrken

Och varför drar i princip varje kund av en banan från klasen?
Inte två eller tre, utan en? Ja det är faktiskt väldigt vanligt och jag har i många år undrat varför... :p Inte så farligt eg då den bananen hamnar i barnens låda, men bara själva fenomenet är så underligt.

JA! Det här med att nästan tvångsaktigt bryta loss en ensam stackare, och kasta tillbaka i hyllan. Jag har jobbat i butik med detta i snart tolv år, och kan helt ärligt säga att det är ett av de största bidragen till svinn i frukt och grönt, folk vill inte köpa singelbananer, eller klasar som blivit isärbrutna oförsiktigt så det skadat bananerna som är kvar. Vi ger också ut barnbananer, och tar upp i lunchrummet, men får fortfarande slänga massor :( (haha, ja, jag är väldigt frustrerad över detta emellanåt :o )

dela-banan-kampanj-703452.jpg
 
Sv: Tips från olika yrken

Jag har jobbat mycket på café bland annat, här kommer lite tankar från mig:

* Snälla, ställ disken och brickan i brickstället om sådant finns.

* Om ditt barn kletar oboy, sylt, ketchup eller annat på möbler, dukar, gardiner och liknande - var snäll och stoppa det innan. Eller sanera efter dem. Eller säg åtminstone till.:cautious:

Men kanske mest av allt:
* Knöla inte ned smörgåsplast, tepåsar, servetter och matrester i din halvdruckna kopp.. det blir oerhört äckligt och vi som jobbar i köket måste för hand tömma dessa. Det är både äckligt och tidskrävande. Lägg det hellre i en hög på assietten/brickan eller så! :)

Tankar från andra yrken:
* Om du kan öppna kyldisken kan du väl stänga den också? Det är samma rörelse, fast åt andra hållet! :idea:

Och:

*Om du står i kö, kolla i montrarna/på menyerna så du vet vad du vill ha när det är din tur att beställa. Går såå mycket snabbare än att du ska börja tänka när det är din tur och det fortfarande är 10 pers i kö bakom dig.

*Tillägna den som står i kassan din uppmärksamhet när du beställer istället för att prata med din kompis samtidigt, så kanske du kommer ihåg att beställa allt du vill ha (och tror dig ha sagt) samt uppfatta och svara på personalens frågor ang din beställning. Efter att ha ställt samma fråga tre gånger utan uppmärksamhet/svar skiter jag it.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips från olika yrken

Många inlägg i tråden är oerhört konstruktiva, jag har t.ex. lärt mig att man ska klippa av sladdar på elektronikgrejer, vilket jag säkert skulle kunna missa annars.

Klippa sladdar osv är väl inget man "ska" men det gör återvinningssorterare oerhört glada. Det går ca sju ton grejer om dagen på ett löpande band, varje pryl ska gås igenom O_o. Alla som haft en sladd i fickan vet vad de gör innan man drar upp dem igen. Vi som sorterar har flera ton sladdar om dagen som trasslar in sig i ALLT. Man blir så innerligt glad när det kommer grejer med avklippt sladd :).

Typ *kl*

Kul att få se vad olika yrken tycker om oss andra. Håller med någon föregående, det mesta är vanligt hyfs. Men det är intressant att få veta vad folk gör för tokigheter :cautious:
 
Sv: Tips från olika yrken

*KL*

som städerska:
skiter du inte på golvet hemma, skit inte på golvet i tvättstugan/trapphuset/hissen heller. Händer en olycka och du av någon underlig anledning inte vill ta reda på det själv. Ring fastighetsägaren så skickas saneringspersonal ut.
Ta bort ALLT från trapphuset, det ska inte ligga dörrmattor/blommor/ leksaker/cyklar/whatever i trapphuset. Främst för brandrisken men också för att underlätta mitt arbete.
NEJ jag bär inte ner din dörrmatta sju våningar och dammar den ute.
Tycker du att det städas för sällan? klaga inte på mig, klaga hos din fastighetsägare.
NEJ jag använder inte parfymerade rengöringsmedel och JA det BLIR rent även om det inte luktar "blomma och hav".



Som telefonsupport:
1.Var hemma när du ringer för att internet inte fungerar. Vi vill gärna mäta på ledningen när allt är urdraget ur alla telefonjack.
2.Har du ingen mobiltäckning hemma, dra ur ALLT ur ALLA telefonjack innan du åker iväg till där du nu har mobiltäckning.
3.Ta med dig serienumret på modemet om du har operatörens modem.
4.Kolla vilka lampor som lyser på modemet innan du drar ur det.

5.Enkel felsökning som du lika gärna kan göra före du ringer, annars kommer du få göra felsökningen med mig i luren:
Starta om modemet.
Surfar du trådlöst, testa koppla en kabel mellan modem och dator.
Testa med bara modemet i telefonjacken, inga telefoner etc.
Prova ansluta till modem/router med olika datorer/telefoner.

6.Ring INTE från hemtelefonen om det är fel på ditt ADSL. (se punkt 1)

Nej jag är inte nummerupplysningen.

Nej jag kan inte felsöka din telefon om du har en annan operatör. Det handlar inte om att jag inte vill, det handlar om att det inte går.

Skäll inte på mig för att åskan slog ner i ditt hus, jag kan inte styra vädret!

Och ja, jag ställer förmodligen dumma frågor enligt dig, men det är inte utan anledning jag frågar.

Säger jag att jag inte kan lämna ut telefonnumret till chefen så är det så. Däremot kan jag ordna så att chefen ringer upp dig.

Nej vi sitter inte och fikar, det är lång kö för att många ringer, vi jobbar så snabbt vi bara kan.
 
Sv: Tips från olika yrken

Kl

Jag vill nog bara be folk att läsa sina mail från början till slut och att om man har frågor- samla ihop dem till ett mail. Rekordet idag är en man som skickade 16 mail till mail, med en fråga i varje.
Jag tror stundtals på maildöden...

Läs också vad jag skriver, inte vad du tror att jag skriver.

Om du mailar något till mig, ring inte efter 2 minuter och fråga om jag fått det. Om jag ber om 2 exempel, skicka inte 10. Om jag ger klartecken och allt fungerar, börja inte skruva på inställningarna tvångsmässigt.
 
Sv: Tips från olika yrken

Alla har väl nåt de önskar att andra visste som skulle underlätta jobbet man gör?

Mycket är säkert sånt "vanligt folk" inte tänker på, men som man kan störa sig på om man jobbar med det.

Jag jobbar med elektronikåtervinning och önskar att folk:
*Klipper sladdar av grejer innan de kastar.
*Tar ur batterier.
*Inte slänger saker i påsar.
*Bara slänger elektronik i avsedda behållare. Inte blöjor, hundbajspåsar och motorolja.

Fler yrken som vill dela med sig av önskat beteende hos folk?


inte mitt yrke, men alla som jobbar i support skulle ha mycket färre irriterade kunder om det första som den automatiska rösten sa var:

"vill du inte ha meningslösa råd som du redan hört förra gången du ringde, tryck 1"

"vill du inte bli irriterad över att höra vilken plats du har i kön, utan bli uppringd så fort någon är ledig tryck 2"

"vill du vänta kvar och få dina svordomar inspelade och utvärderade tryck 3"

"har du gett upp och vill bomba oss samtidigt som du tar livet av dig, tryck 4 för islamism, 5 för white power, 6, för hinduisk eller buddistisk terrorism, 7 för statsanknutna terrordåd (var god ange nation)
 
Sv: Tips från olika yrken

Söt skylt :D

Allt som oftast går singelbananerna åt till barnen hos oss, går åt i rasande fart, men visst händer det då och då att vi måste slänga singlarna också. :(

Undrar vart fenomenet kommer ifrån?? En banan gör ju liksom ingen skillnad, så som tre eller till och med två kan göra. Varför??!!! O_o
 
Sv: Tips från olika yrken

Men menar ni att folk drar av en banan på ett knippe?

Jag fick för mig att ifall man bara ville ha en eller två bananer, så tog man den bunten med minst i och sen drog av de man ville ha. Och därför kanske det blir en kvar ibland, eftersom vi är flera på samma lilla knippe som drar av. Men den sista bananen är ju alltid så brun enligt mig, så jag väljer också bort singelbananerna, trots att jag ofta bara köper en banan. Då tar jag en från ett knippe istället.
 
Sv: Tips från olika yrken

*kl*

Jag är geolog som jobbar med prospektering, dvs malmletning. Jag skulle uppskatta det enormt om jag inte fick "du våldtar Moder Jord" kastat i ansiktet, speciellt från någon som kör en stor bil, använder dator, har el i sitt hus osv. Japp, det har hänt flera gånger.

Jag förstår att det kan vara känsligt med gruvor men jag utför ett jobb som faktiskt är uppmuntrat av svenska staten och jag följer alla lagar till punkt och pricka. Vill man ändra på något får man påverka politiskt men att sas skjuta budbäraren gör ingen nytta.
 
Sv: Tips från olika yrken

inte mitt yrke, men alla som jobbar i support skulle ha mycket färre irriterade kunder om det första som den automatiska rösten sa var:

"vill du inte ha meningslösa råd som du redan hört förra gången du ringde, tryck 1"

"vill du inte bli irriterad över att höra vilken plats du har i kön, utan bli uppringd så fort någon är ledig tryck 2"

"vill du vänta kvar och få dina svordomar inspelade och utvärderade tryck 3"

"har du gett upp och vill bomba oss samtidigt som du tar livet av dig, tryck 4 för islamism, 5 för white power, 6, för hinduisk eller buddistisk terrorism, 7 för statsanknutna terrordåd (var god ange nation)

Inte konstigt om du inte brukar få hjälp när du ringer. Gå en kurs i anger management först. Får du samma "meningslösa råd" varje gång så ska du inte skälla på dom i supporten, utan då har dom gett dig dom råden dom kan och får ge. Är du missnöjd med svaret, fråga någon annan istället - ex Buke/Flashback/Sweclockers. Hatar du telefonköer, skicka ett mail.
 
Sv: Tips från olika yrken

kl

Om du går på strippklubb:

- Gå inte upp på scen och försök dansa runt stången, det kan vara farligt både för dig och för andra runt omkring. På samma tema stå inte för nära levande ljus.

- Dra inte med din partner om den uppenbarligen inte trivs, det kommer inte sluta bra.

- Se inte förvånad eller arg eller förfärad ut om dansare kommer fram och frågar om en dans. Du är i en strippklubb, inte i en nattklubb, du kommer inte passera obemärkt. "Ser jag ut som någon som köper en dans?!" Ja. Du ser ut som någon som köper en dans. Du befinner dig i en strippklubb.
Och om du är kvinna och får frågan av en kvinnlig dansare svara inte med ett förskräckt "Nej JAG är inte homosexuell!" 1, Du glömde skriva det i pannan innan du gick ut och 2, det spelar ingen roll du kan fortfarande roa dig. :D

- Be gärna en strippa om en dans, det är inte ohyfsat utan mycket uppskattat. Behövs ingen introduktion, bara räck fram pengarna.

- Pruta inte. Priset är satt. Nej, du får ingen rabatt för att du "ser bra ut".

- Tafsa inte, fråga inte efter sex. Ingen orgasm. Inget sånt, det är ingen bordell. Prata inte dirty om inte dansaren uppmuntrar till det, ge däremot gärna komplimanger. Kort sagt ha lite hyfs och visa respekt.

- Förvänta dig inte gratis samtal och sällskap. Tid är inte gratis i en strippklubb, hur trevlig du än är.

- Ge gärna dricks. Syftar alltså främst på sedlar. Inte mynt.
 
Sv: Tips från olika yrken

När ni skall gå ombord på ett flyg:

1) ombordstigning för rad 20 och bakåt betyder att ni som sitter på dom främre raderna inte ska slänga er fram i kön för att sedan blockera mittgången.

2) när ni kommer fram till disken; vore det inte effektivast om ni då har biljett och pass framme och inte börjar leta i väskan då?

3) stå inte och blockera mittgången!! Antingen tar man av sig jackan, plockar fram boken o.s.v. på vägen in, och slänger upp det man inte ska ha på hyllan innan man sätter sig. Alternativt går man in och sätter sig och reser sig sedan efter att alla har gått på om man vill stå och pyssla med handbagaget i mittgången.

Skönt att skriva av sig!
Som resenär håller jag SÅ med. Får svåra eksem varje gång jag flyger pga alla dessa människor som ska stå i mittgången i fan hundra år när de kommit på planet. Driver mig till vansinne varenda flygning fan, förstår att ni som jobbar blir ännu tokigare på det.
 
Sv: Tips från olika yrken

Som resenär håller jag SÅ med. Får svåra eksem varje gång jag flyger pga alla dessa människor som ska stå i mittgången i fan hundra år när de kommit på planet. Driver mig till vansinne varenda flygning fan, förstår att ni som jobbar blir ännu tokigare på det.

Allrahelst de som sitter på första raderna:banghead:
 
Sv: Tips från olika yrken

Och tips från säkerhetskontrollen på en flygplats:

Snälla förstå att det inte är personalen i kontrollen som hittat på alla regler som du tycker är ÅH så fåniga.
Snälla förstå att det kan vara bättre att ta tåget om man tycker att det är en grov kränkning av mänskliga rättigheter att behöva ta ut datorn ur väskan.
Snälla förstå att kontrollanten du talar med inte nödvändigtvis kontrollerar alla flygplatser och kontrollanter i hela världen och därför inte kan ta ansvar för vad som hände dig på Umeå flygplats för sex månader sen.
Snälla dra inte skämt om bomber, explosives, vapen eller knivar så fort du går igenom kontrollen.
Snälla försök att inte tafsa, dra snuskiga skämt eller komma med öhöhöhö-roliga kommentarer till kontrollanterna.

Slutligen:
När man jobbar på en flygplats jobbar man ofta jättetuffa tider. Man kan gå upp vid två eller tre på morgonen och jobba 13 timmar eller mer. Dessutom får man ta skit i snitt varenda jäkla timme från nån resenär som bestämt sig för att vara rolig på din bekostnad eller ta ut sina frustrationer på dig. Kom därför inte med griniga kommentarer i stil med "du kan väl se lite jävla glad ut i alla fall", eller bli arg om man inte skrattar åt ditt skämt (som man hört 134 gånger tidigare, bara på samma pass).
Och om en kontrollant springer ikapp dig för att du glömt ditt bälte i kontrollen kan det vara trevligt att svara nåt annat än "hade det inte varit för er hade jag inte behövt ta av mig skiten från början".

mvh så jävla glad att jag inte jobbar kvar.
 
Sv: Tips från olika yrken

Jobbar på en akutmottagning och det kan ju ofta bli långa väntetider där..

Sök inte om du lider av något som pågått under lång tid men du har tröttnat på det just idag. Det är lämpligare att först kontakta din vårdcentral för utredningar.

Kom inte hit för att det var slut på telefontider på vårdcentralen eller att det var närmare att gå hit. Om du mot förmodan blir insläppt kommer du ändå att få vänta halva dagen medan de som är mer sjuka behandlas först.

Klaga inte på att det tar lång tid om du sökt av ovan nämnda anledningar. Vi jobbar på så fort det går men måste prioritera de som är sjukast först. Därför kan det vara en bra idé att ringa 1177 och få råd om var du ska vända dig om det är något som är besvärligt men inte livshotande. Att hamna i rätt vårdinstans är en fördel för att man ska få smidigare hjälp med sitt problem.
Även om du blir hänvisad till oss av 1177 kan det vara så att vi gör en annan bedömning när vi träffar dig, än de som fått en beskrivning via telefon. Du behöver inte vara döende med andra ord.

Jag kan inte rå för att du inte ätit sedan igår och är jättehungrig nu. Jag kan heller inte rå för att vi inte har en lunchrestaurang för väntande patienter. Jag kan heller inte fixa någon middag åt er, jag har andra uppgifter som att ta hand om sjuka patienter.

Jag lånar gärna ut telefon om du behöver men jag kan tyvärr inte erbjuda laddare till din mobiltelefon och jag kan inte springa runt och fråga alla kollegor om någon har en att låna ut.

Våra väntetider beror även på andra instanser som kö till röntgen, platsbrist på avdelningar och liknande och det är inte för att vi är lata som det tar tid.

Får du vänta är du förmodligen ganska frisk, så se det positivt även om jag förstår att det är drygt. Det kan ju vara så att det bakom väggen pågår livräddning och att det är därför du får vänta med t.ex. huvudvärk.

Sjuksköterskor kan inte göra läkarnas jobb så även om vi inte ser ut att ha massor att göra så kan vi inte skynda på processen då det är kö till läkaren. Bli därför inte arg på oss, klaga på sjukhusledningen som bestämmer hur mycket läkare det ska finnas på jour.

Om du äter någon ovanlig medicin som det är väldigt viktigt att ta på samma tid varje dag, ta gärna med den då. Vi försöker gärna hjälpa till men kan inte trolla.

Bli inte otrevlig mot personalen, vi gör vårt jobb så gott vi kan (de flesta iaf) och det går inte fortare för att man skäller ut oss heller. Vi måste ofta följa riktlinjer, PM, gällande lagstiftning och dylikt och kan därför inte uppfylla alla önskemål.

Om du tycker att avgiften är dyr eller att sjukresan du tjatat dig till kostar för mycket kan du ju fundera över vad det förmodligen kostar egentligen.

Som tur är har de flesta förståelse och är trevliga, men det finns ju vissa som förstör stämningen genom att vara direkt dumma.
 
Sv: Tips från olika yrken

Snälla förstå att det kan vara bättre att ta tåget om man tycker att det är en grov kränkning av mänskliga rättigheter att behöva ta ut datorn ur väskan.
Det där har jag alltid undrat över, varför måste man ta ut datorn ur väskan? Vad är det som inte syns på röntgen när datorn ligger i väskan?
 
Sv: Tips från olika yrken

KL

Har jobbat med flera olika jobb.

Personlig assistent:

Stör mig även på att folk stirrar som galningar. Okej om man tittar lite, men verkligen stirrar och till och med stannar/vänder sig om för att fortsätta stirra... Trodde vuxna människor, särskilt föräldrar av någon anledning, visste att det inte var ok att stirra?

Detta blir jag också helt vansinnig av! Vuxna människor som verkligen GLOR bara för att personen i fråga sitter i rullstol/ser lite annorlunda ut. Kan förstå att barn glor, men vuxna?! SKÄMMES!!! :rage:
 
Sv: Tips från olika yrken

På samma tema stå inte för nära levande ljus.
Fast ska jag vara ärlig tänkte jag ibland "ajdå man skulle varit där" när jag hörde att någon fattat eld.

Kom på en till som jag självklart borde ha nämnt:

- Bete dig inte som om du är 10x intelligentare än en dansare. Jag vet inte hur många gånger jag störde mig på människors översittarattityd. Det hände ibland att de köpte en drink åt mig och då kunde jag lägga ner lite tid på att smula sönder deras antaganden men oftast la jag inte ner den tiden eftersom de inte la pengar på mig och det var helt enkelt inte värt det, ibland tjänade man dessutom på att spela dum. Men det där "lilla vän" bemötandet alltså, som ofta kom från idioter... :banghead:

Skulle nog kunna skriva spaltmeter i ämnet egentligen, det var så otroligt mycket jag störde mig på när jag jobbade på klubb (fanns sådant jag älskade också som tur är), men det får väl räcka såhär.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 838
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 252
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 107
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp