Tips glömma sorgen från död/såld häst/ponny

Moacaro

Trådstartare
Vill ha hjälp att sluta vara så ledsen över min sålda sköthäst. Han stog i en box/hage i ca 3år utan nån som brydde sig om honom så jag kom till honom varje vecka. Jag red, träna och rykta honom i ca 2 år och en dag fråga en som har en ardener valack fråga vem jag skulle ta hand om och jag svara med glädje att jag skulle ta hand om honom. Hon berättade att han hade sålts en dag när jag inte var där. Jag gick och satte mig i en liten reserv sadelkammare och sms:a alla som kände honom och alla blev jätte ledsna. Ca 1 månad senare förlorade jag klassen, min bästis och killen jag gillade, ca 2 veckor senare fick jag reda på att min älsklingshäst på ridskolan skulle avlivas samma dag som min andra bästis rammlade av under en ridlektion och nästan bröt benet. Men oavsett vad glömmer jag aldrig min sköthäst, jag älskade honom och han älskade mig tillbaka. Jag träna honom inte så länge men jag kunde få honom att göra sånt som för en vanlig häst kan ta ca 5-6 år att lära sig. Han kom alltid springande till mig i hagen och han är inte som en vanlig häst, han är mycket mycket bättre. Glömmer honom aldrig men önskar jag kunde sluta vara så ledsen så om någon varit med om nåt liknande och har något tips snälla skriv då
 
Sv: Tips glömma sorgen från död/såld häst/ponny

Man lär sig acceptera med tiden. Vissa hästar sätter sig djupare i hjärtat än andra.
 
Sv: Tips glömma sorgen från död/såld häst/ponny

Jag vet men tro mig han är inte som vanliga hästar, han är mer som en hund eller som ens bästa vän (människa) än en häst han är som en sagohäst/drömhäst det är inte så lätt i det här fallet hade det varit en annan häst hade jag inte brytt mig och det vet jag! Förut tog jag hand om en annan häst i flera år och när hon såldes var jag ledsen i ca 1-2 veckor och hon var som hästar brukar vara och jag älskade henne men nu minns jag inte ens vad hon hette, hur hon såg ut eller vem hon var
 
Sv: Tips glömma sorgen från död/såld häst/ponny

Varför ska du glömma den eller vad du nu menar? Vi har alla minnen av vissa djur och det är det som är livet. Djur lever i allmänhet mycket kortare tid än vi. Men det blir ju lättare när det gått en tid, eller längre tid ibland. Det är ju det som är medaljens baksida med att ha djur, vansinnigt roligt men sen vansinnigt tråkigt när dom gått bort.
Jag sörjde min hund i 10 år men sen släppte det, hur det ska gå med min häst som jag haft i 15 år begriper jag inte :cry:
 
Sv: Tips glömma sorgen från död/såld häst/ponny

Nej jag menar inte att jag vill glömma honom, det gör jag aldrig. Jag vet men han är inte som andra, alla djur är speciella på sitt sätt men han är mer speciell än vilket djur som helst, andra säger det samma om sina djur men dom vet att det är inte 100% sant men när det gäller honom är det sant, fråga vem som helst som känner honom alla vet att det är sant
 
Sv: Tips glömma sorgen från död/såld häst/ponny

Varför skulle inte andra tycka att deras hästa/hästar är speciella bara för att du sörjer din sköthäst? Det kan väl vara 100% sant för dem, likväl som det är det för dig? Du känns väldigt ung i ditt sätt att resonera, tyvärr finns det inget annat sätt att komma över en sorg än att sörja, att försöka stänga inne den håller den istället levande.

Glädj dig över att du haft möjligheten och tog chansen att få den tid du fick med honom, tillåt dig sörja och sörj även ditt ex, din klass och din älsklingshäst på ridskolan. Saknaden och smärtan kommer du inte förbi, det är en del av livet och alla du älskar kommer du en dag att mista. Det kommer att finnas andra och det blir aldrig samma sak, men det blir något annat, något nytt och lika värdefullt.

Några kommer alltid att finns kvar i ens hjärta och även sorgen över att ha förlorat dem, men det kommer att finnas dagar då du inte vaknar med samma tomhet och saknad även om du inte känner så nu. Det är ok att sörja och det är viktigt för att du ska kunna komma vidare.
 
Sv: Tips glömma sorgen från död/såld häst/ponny

Jag tycker inte du ska leta tips på hur du ska glömma sorgen av hästen. Njut av era fina minnen och er fina relation ni hade.

Sen tycker nog alla att sin häst/medryttare/foderhäst osv. är den speciellaste i världen och det är okej att tycka det. Men att säga att andra har fel när dom tycker det på det sättet du gör är inte snällt. Hur gammal är du?
 
Sv: Tips glömma sorgen från död/såld häst/ponny

Kan du inte fråga de som köpte honom om du kan få fortsätta sköta honom eller åka dit o hälsa på ibland bara.
Tänk som så att han har lärt dig massor o du kommer aldrig glömma honom men genom livet kommer du möta många underbara hästar som fastnar på sitt lilla vis.

Lycka till
 
Sv: Tips glömma sorgen från död/såld häst/ponny

Ska lämna denna tråden helt pga att jag inte har tid. Så om ni vill byta ämmne till något annat så går det bra för mig
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 545
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 806
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 469
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 605
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tjockistråden 3
  • Willes bilköpstråd
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp