Tips inför min första koloskopi?

Uppdatering 🏥

Koloskopin gick bra med lugnande och smärtstillande, men nedre delen är otroligt inflammerad och sårig.
Så man har valt att lägga in mig på sjukhuset på medicinavdelningen för tarmvila 🏥

Första gången jag blir inlagd så det är nervöst, jag skall äta min första näringsdryck om det hette det.
Men jag är så blyg och osäker på allting fick en liten kanna med vatten och en dryck och ska väll ta och dricka det nu 😊

Någon annan som har erfarenhet av sånt här och kan ge mig tips och sina erfarenheter om inläggning med dessa näringsdrycker mm.

6114BB1F-8E96-4E84-BCEF-C85306A01BD4.jpeg
 
Uppdatering 🏥

Koloskopin gick bra med lugnande och smärtstillande, men nedre delen är otroligt inflammerad och sårig.
Så man har valt att lägga in mig på sjukhuset på medicinavdelningen för tarmvila 🏥

Första gången jag blir inlagd så det är nervöst, jag skall äta min första näringsdryck om det hette det.
Men jag är så blyg och osäker på allting fick en liten kanna med vatten och en dryck och ska väll ta och dricka det nu 😊

Någon annan som har erfarenhet av sånt här och kan ge mig tips och sina erfarenheter om inläggning med dessa näringsdrycker mm.

Visa bifogad fil 71255
En fråga bara visst dricks näringsdrycken som den är ? Skakas om?
 
Uppdatering 🏥

Koloskopin gick bra med lugnande och smärtstillande, men nedre delen är otroligt inflammerad och sårig.
Så man har valt att lägga in mig på sjukhuset på medicinavdelningen för tarmvila 🏥

Första gången jag blir inlagd så det är nervöst, jag skall äta min första näringsdryck om det hette det.
Men jag är så blyg och osäker på allting fick en liten kanna med vatten och en dryck och ska väll ta och dricka det nu 😊

Någon annan som har erfarenhet av sånt här och kan ge mig tips och sina erfarenheter om inläggning med dessa näringsdrycker mm.

Visa bifogad fil 71255
Tyvärr ingen erfarenhet av att bli inlagd, klarade mig precis från det (men läkaren var inte helt glad på mig :p). Men fick näringsdrycker på recept. Vissa smakade bättre än andra, vill jag minnas.

Krya på dig.
 
Det finns inga dåliga frågor! Är det något som känns konstigt så är det bara att be om hjälp. Jag lovar dig att de som jobbar där har svarat på frågor långt konstigare än ”varför bubblar min mage som en fontän?”

Och jättebra att du blev inlagd på en gång.
 
Uppdatering 🏥

Koloskopin gick bra med lugnande och smärtstillande, men nedre delen är otroligt inflammerad och sårig.
Så man har valt att lägga in mig på sjukhuset på medicinavdelningen för tarmvila 🏥

Första gången jag blir inlagd så det är nervöst, jag skall äta min första näringsdryck om det hette det.
Men jag är så blyg och osäker på allting fick en liten kanna med vatten och en dryck och ska väll ta och dricka det nu 😊

Någon annan som har erfarenhet av sånt här och kan ge mig tips och sina erfarenheter om inläggning med dessa näringsdrycker mm.

Visa bifogad fil 71255

Skönt att du blev inlagd även om det inte är roligt :heart

När jag blev inlagd fick jag första dygnen inte äta alls, jag fick kortison och vätska intravenöst (jag var rätt dålig...) och sedan fick jag börja med näringsdrycker som du får. Jag rekommenderar att skaka dem och säg till om det är någon sort du inte tycker om. Testa dem varma och kalla, olika smaker funkar olika bra i olika temperatur.

Är det något du undrar över är det bara att fråga personalen. Ronden kan kännas lite märklig men våga fråga om det är något du undrar över (jag kände mig rätt ok med ronden eftersom det var min första behandlande läkare som höll i den).
 
Skönt att du blev inlagd även om det inte är roligt :heart

När jag blev inlagd fick jag första dygnen inte äta alls, jag fick kortison och vätska intravenöst (jag var rätt dålig...) och sedan fick jag börja med näringsdrycker som du får. Jag rekommenderar att skaka dem och säg till om det är någon sort du inte tycker om. Testa dem varma och kalla, olika smaker funkar olika bra i olika temperatur.

Är det något du undrar över är det bara att fråga personalen. Ronden kan kännas lite märklig men våga fråga om det är något du undrar över (jag kände mig rätt ok med ronden eftersom det var min första behandlande läkare som höll i den).
Ronden? Är det när alla läkare/sjuksköterskor går runt till alla patienter som man sett på filmer eller vad är det?
 
Får man se om man lyckas sova första natten på sjukhus då 🙈😅

Jag är så van att sova med fyra hundar i sängen typ 😂

Näringsdryckerna dom två jag fått än så länge har varit hyfsat goda, sitter nu även med två dropp samt fått kortison spruta. Och så har dom kollat blodsockret som dock låg högt, men dom sa innan att det kan göra det pga av någon av droppen/medicinen.
Glad att jag har eget rum och egen toa, men är ändå ”rädd” att man ska höra när man 💩.

Nu ska jag snart lista ut sängen så att den hamnar i rätt läge så det går att sova lite senare 😴
 
Vaknade väldigt lätt under natten när dom kom in och kolla droppet, samt så vart jag kissnödig hela tiden. 😅 Sen svårt att somna om men några timmars sömn fick jag allt. Magen har låtit och känts konstig och smaken i munnen efter troligtvis mat-droppet. Vilket också gjorde det svårt att sova.

Ska dock försöka fånga upp 💩 prover också med en silver skål som nog inte ens passar i toan 🙈

Trevlig onsdag man har 😬😅
 
Vaknade väldigt lätt under natten när dom kom in och kolla droppet, samt så vart jag kissnödig hela tiden. 😅 Sen svårt att somna om men några timmars sömn fick jag allt. Magen har låtit och känts konstig och smaken i munnen efter troligtvis mat-droppet. Vilket också gjorde det svårt att sova.

Ska dock försöka fånga upp 💩 prover också med en silver skål som nog inte ens passar i toan 🙈

Trevlig onsdag man har 😬😅

Hade du full fart på droppet under natten? För mig sänkte de litegrann under natten så jag inte skulle bli kissnödig så snabbt (men de drog givetvis inte ner till noll). Är du väldigt kissnödig mot kvällen kan du ju fråga om det går att sänka lite.
 
Även om jag redan checkat med personalen så är jag ändå lite nervös/”äcklad” av ett avföringsprov. Jag ska liksom tömma mig i den silvriga skålen, på nått sätt försöka få den i toan (handtaget är lite i vägen) Sen ska jag ringa på klockan när jag är klarså kommer dom 🤭

Känns lite awkward eller nåt, speciellt om det bara är löst 💩 😬🤭

någon som kan ge tips eller peppa min pinsamma hjärna?
 
Även om jag redan checkat med personalen så är jag ändå lite nervös/”äcklad” av ett avföringsprov. Jag ska liksom tömma mig i den silvriga skålen, på nått sätt försöka få den i toan (handtaget är lite i vägen) Sen ska jag ringa på klockan när jag är klarså kommer dom 🤭

Känns lite awkward eller nåt, speciellt om det bara är löst 💩 😬🤭

någon som kan ge tips eller peppa min pinsamma hjärna?
Förstår dina känslor men personalen gör det där varje dag, det är inget konstigt för dem.
 

Liknande trådar

Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 539
Senast: Texaz
·
S
Hundhälsa Jag står nu i det där valet som vi alla hundägare måste gå igenom förr eller senare.. Min hund är nu nyss fyllda 11 år (Amstaff/pitbull...
2
Svar
20
· Visningar
3 412
Senast: Diplomaten
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 834
Senast: Madick
·
Hästvård Har problem med min häst, någonting är fel och besvärar honom, men ingen tycks veta vad! Historia: Köpte honom ifrån Tyskland i...
2
Svar
20
· Visningar
2 742
Senast: russan 14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp