Tips mot svullna öron?

Kristall10

Trådstartare
Behöver era bästa tips och huskurer mot igensvullna öron, håller på bli galen!
Har haft öroninflammation och fick antibiotika. Smärtan är borta men svullnaden och tryckkänslan är kvar och jag hör nästan ingenting. Känns som att öronen är fullproppade med typ bomull.
Tar ipren, avsvällande nässpray, nasonex, sinupret forte men inget hjälper 😫
 
Fick tips från vårdmänniska för länge sen om att nässpray verkar avsvällande även i öronen, men spraya inte som in i näsan. Mer att man låter en mindre mängd rinna in i örongången. Funkar utmärkt på mina öron :up:
 
Behöver era bästa tips och huskurer mot igensvullna öron, håller på bli galen!
Har haft öroninflammation och fick antibiotika. Smärtan är borta men svullnaden och tryckkänslan är kvar och jag hör nästan ingenting. Känns som att öronen är fullproppade med typ bomull.
Tar ipren, avsvällande nässpray, nasonex, sinupret forte men inget hjälper 😫
Tror nog det bara är tid och tålamod som hjälper. Då jag har haft öroninflammation har jag haft känslan av bomull i öronen i några veckor efter avslutad antibiotikakur. Jäkligt irriterande!!!
 
Tror nog det bara är tid och tålamod som hjälper. Då jag har haft öroninflammation har jag haft känslan av bomull i öronen i några veckor efter avslutad antibiotikakur. Jäkligt irriterande!!!
Ja jag har förstått att det kan hålla i sig ett bra tag efter. Har haft en del öroninflammationer när jag var barn och då hade jag aldrig besvär med att öronen kändes svullna, bara väldigt onda.
 
Fick tips från vårdmänniska för länge sen om att nässpray verkar avsvällande även i öronen, men spraya inte som in i näsan. Mer att man låter en mindre mängd rinna in i örongången. Funkar utmärkt på mina öron :up:
Jag provade nässpary i öronen för några dagar sedan. Sprayade in och låg sedan på sidan ett tag så det borde ju ha runnit in i örat. Men det hjälpte inte. Kanske ska testa en gång till.
 
Sova med huvudänden höjd, nästan sittande är ett tips som fungerar för mig. Tar Rinexin så kortas tiden för mig. Tryckutjämna säger läkare alltid, men det är omöjligt, jag kan inte. Jag mötte en gång en läkare som frågade om jag kunde tryckutjämna, jag bara gapade av förvåning först och svarade sedan att nej det har jag inte kunnat på många år nu, men att jag alltid får det rådet som det mest självklara av vården, som om alla kan det. Så tryckutjämning kan underlätta, men går det inte så är det ju inte heller konstigt.
 
Sova med huvudänden höjd, nästan sittande är ett tips som fungerar för mig. Tar Rinexin så kortas tiden för mig. Tryckutjämna säger läkare alltid, men det är omöjligt, jag kan inte. Jag mötte en gång en läkare som frågade om jag kunde tryckutjämna, jag bara gapade av förvåning först och svarade sedan att nej det har jag inte kunnat på många år nu, men att jag alltid får det rådet som det mest självklara av vården, som om alla kan det. Så tryckutjämning kan underlätta, men går det inte så är det ju inte heller konstigt.
Det är för svullet för att jag ska kunna tryckutjämna. Har lyckats på ena örat någon av de dagarna jag fortfarande åt antibiotika, men det blev lika tätt direkt igen.
Rinexin får jag inte utskrivet då läkaren sa att det inte brukar hjälpa mot svullnad i öron utan bara näsa och bihålor. Provat Sinupret forte som ska motsvara Rinixin men ingen bättring.
Ingen skillnad i svullnaden om jag är upprätt eller ligger.
Får nog helt enkelt stå ut några veckor till 😝
 
Det är för svullet för att jag ska kunna tryckutjämna. Har lyckats på ena örat någon av de dagarna jag fortfarande åt antibiotika, men det blev lika tätt direkt igen.
Rinexin får jag inte utskrivet då läkaren sa att det inte brukar hjälpa mot svullnad i öron utan bara näsa och bihålor. Provat Sinupret forte som ska motsvara Rinixin men ingen bättring.
Ingen skillnad i svullnaden om jag är upprätt eller ligger.
Får nog helt enkelt stå ut några veckor till 😝
Jo i längden är det skillnad om du sitter och sover, men det kommer tyvärr inte genast :( Jag har kroniska besvär med vätska bakom trumhinnorna och det är så jobbigt så förstår din uppgivenhet, absolut! Men testa att sitta och sova och se om du inte kan få någon förändring.

Tråkigt med Rinexin, har haft sådan läkare också, på mig har de effekt, jag tar dem förebyggande när jag får ont i halsen- annars slutar det med öroninflammation och sedan problem med ännu mer vätska i öronen. När jag drabbas av det och inte har tagit de här tabletterna i tid (tar ju inte varje dag) så tar jag dubbel dos under någon dag, håller fast vid vad den urgamla öronläkaren sa till mig när han skrev ut receptet första gången. Sedan jag kom på att min öroninflammation alltid börjar med lite halsont så tar jag alltid Rinexin då och så har det gjort att jag sluppit ha så stora problem de senaste åren. Bara det är bra eftersom det alltid slutade med trasiga trumhinnor pga vätskan.
 
Även om det inte känns som om det hjälper, så fortsätt att tryckutjämna. 10x3 flera gånger om dagen. Får du tag på någon nässpray med kortison är den bättre än vanlig (har en vän som "köper ut") Jag har alltid lock för öronen när jag är förkyld, det är verkligen handikappande att höra så dåligt :(
 
Även om det inte känns som om det hjälper, så fortsätt att tryckutjämna. 10x3 flera gånger om dagen. Får du tag på någon nässpray med kortison är den bättre än vanlig (har en vän som "köper ut") Jag har alltid lock för öronen när jag är förkyld, det är verkligen handikappande att höra så dåligt :(
Nässpray med kortison finns väl receptfritt?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 973
Senast: mackan
·
Hundhälsa Tänkte höra om någon hade lite erfarenheter att dela med sig av. Innan jag fortsätter, jag har sökt jourhavande distriktsveterinär i...
Svar
11
· Visningar
11 478
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min ena häst fick en allvarlig reaktion på vaccinationen i slutet av augusti. Kvar blev en rejäl svullnad vid vaccinationsstället. Den...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 901
Senast: Lindsen
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 162
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp