Tips och råd önskas!!!!!

Fillifjonkan

Trådstartare
Ska bygga stall till sommaren och frågorna hopar sig.... Trodde jag visste hur jag vill ha men det gör jag tydligen inte.

Pållarna (2 st) går på lösdrift och ska så fortsätta göra men jag vill ändå ha 4 boxar dels ifall jag får inack. och dels så vill jag kunna ha hästarna inne när hovis kommer osv.

Frågan är om jag ska bygga ett vanligt stall eller 3 uteboxar med en del som är byggd som ett vanligt stall fast bara med en box? Vad tycker ni?
Jag bor i Jämtland och vintrarna är både kalla och snöiga. Om jag väljer uteboxar så kommer vattnet att frysa i hinkarna (vill inte ha vattenkoppar) men å andra sidan kanske jag kan ha stampat jordgolv i de boxarna vilket drar ner kostnaden. Sen så funderar jag på hur det kommer att bli med köldridå vid uteboxarna, även om hästarna kan sticka ut huvudet så känns det liksom lite instängt men har jag inte köldridå så kommer det ju att blåsa in snö vid oväder.

Jag har alltid sagt att jag ska ha tvättmaskin och torkrum i mitt stall men nu har jag börjat fundera på om det verkligen är nödvändigt. Dels så kostar det en del med en tvättmaskin och samtidigt stjäl det en del yta från min redan begränsade yta. Kommer användningen ingen av det uppvägas av kostnaden? Vad tror ni, kommer jag att ångra mig om jag struntar i "tvättstugan"?
Om jag tar bort tvättstugan så kan jag göra redskaps/ foder förrådet större.

Vad tror ni om att ha ljusinsläpp i taket? Det känns som om det kan bli ganska mörkt så det skulle vara skönt med mera ljus. Hästarna kommer med all sannolikhet inte att stå inne på sommaren pga av insekter då vi bor väldigt högt upp och det blåser lite nästan alltid.

En annan fråga är om jag ska ha galler eller inte mellan boxarna. Dels
vill jag ha ett öppet och ljust stall men samtidigt är min quarter en
riktig "bit-orvar" som inte kan lämna en pryl i fred vilket innebär att
jag inte kan hänga något alls i närheten av boxarna.

Ska jag ha galler mellan boxarna för att de ska skiljas åt lite tex när de ska äta? Hur hög är lämplig boxfront egentligen? Har läst att 130-140 cm är vanligt men samtidigt låter det lågt om kusarna är oroliga och om man inte har galler.
 
Sv: Tips och råd önskas!!!!!

Varför inte tänka "utanför ramarna" så att det passar dina önskemål och inte standardbilden av ett stall?

T ex isolerade väggar (blir svalt på sommaren också) och stora portar. Flexibla/ flyttbara boxväggar så att en del kan användas till kompletterande lösdrift, eller för att bygga den fjärde boxen när och om det blir aktuellt. Kan du ha bädd och mocka ut med traktor, sparar du både tid och kropp t ex.
Det finns många funktioner som man inte ser så ofta, och det har varit trådar om detta innan här på forumet.

Tänk på att några extra kvadrat inte är så dyra när du håller på, men kan öka värdet på byggnaden rejält.

Och du har väl BOKEN?! ... alltså denna:
http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm
 
Sv: Tips och råd önskas!!!!!

Tack för ditt svar!

Jag har en yta som jag kan bygga stallet på och tyvärr kan jag inte göra den större.
Jag kan inte använda stallet till lösdriften eftersom stallet ligger mitt på gården omgivet av vägar, hus osv. Ligghallen och hagarna ligger 50-100 m bort.

Två av boxarna blir 2.65 x 3.5 vilket inte är så stort men jag kan ju göra en löstagbar mellanvägg mellan dem såklart.



Och du har väl BOKEN?! Jajamen. det har jag men jag vill ha lite åsikter från alla kunniga, erfarna och intresserade här på Buke.
 
Sv: Tips och råd önskas!!!!!

Svårt att veta sånna saker innan de skrivs ;)
Men - en flexibel lösning för en mera lättarbetad och föränderlig miljö skulle jag personligen satsa på. Och då menar jag flyttbara väggar överallt, för att enkelt kunna mocka ut permanentbäddar med maskin etc. Det finns ju roligare saker att göra :idea:

Har ni fler byggnader, med tanke på foder/ förråd/ tvättstuga?

Vi har i dag isolerat stall, och innertak i vit plåt. Det blir mycket ljusare och går suveränt enkelt att spola av med högtrycken.
 
Sv: Tips och råd önskas!!!!!

ska också bygga stall (inreda/bygga om befintlig byggnad)
har funderat massor.
ligghallen kommer jag att dela av i 2 boxar som vardera kommer att ha 2 dörrar, en utåt så att de kan gå och komma som de vill och en inåt stallgången. 1 box ska byggas extra men den kommer inte att ha någon dörr utåt. har inte bestämt om jag ska ha galler men det är en senare fråga, material finns om det skulle bli nödvändigt. ska ha många fönster. separat sadelkammare som inte blir så jätte stor men uppvärmd. nytt innertak på ca 3m höjd.


just nu ser det förjävligt ut.
den stora porten kommer att byggas igen o dubbeldörrarna blir mindre.
14649732.jpg


boxdörrarna utåt byggs på den gaveln och hallen delas rakt av.
14649733.jpg



det som är roligt är att man mer eller mindre kan fixa stallet så att de passar ens egna behov.
 
Sv: Tips och råd önskas!!!!!

Jo en fråga kom jag på nu på morgonkvisten om detta med att göra flyttbara mellanväggar så att en traktor ska kunna komma in och mocka. Om man har en isolerad yttervägg, kan man då göra så att den går att ta bort? Det låter väldigt svårt att få det bra och det måste ju bli vääldigt tungt att få bort denna väggen. Då måste man ju ha bärande stolp på flera stället . Tänker jag fel?
 
Sv: Tips och råd önskas!!!!!

Skjutportar, heter nog lösningen i det fallet. Det kan också vara användbart om byggnaden skall få annan användning, dvs att du bygger för en oviss framtid – vilket kan vara nog så tryggt för gårdens värde om livssituation eller prioriteter ändras.

Jag skulle nog börja med att klura över HELA gården och hur den skall användas/ utvecklas i framtiden.
 
Sv: Tips och råd önskas!!!!!

Aha, du tänker så. Vi ska inte ha någon annan form av verksamhet på gården, max 4 hästar. Det enda som vi ska ordna är ett nytt garage till nästa sommar. Gården ligger nästan 6 mil från östersund så ur lägessynpunkt ligger den inte så bra till varför för stora investeringar känns lite "overkill" om man tänker försäljning.
Men jag förstår hur du tänker och det är absolut bra att tänka till.
 
Sv: Tips och råd önskas!!!!!

Läget skall som sagt också tas i beaktande, helt rätt. Det jag också är ute efter är en BRA miljö även för tvåbeningar, inte minst ur arbetssynpunkt. Att sköta rutinjobb i stall på så tids- och arbetsbesparande sätt som möjligt är något jag skulle sträva efter, det underlättar ju ens dagliga liv.
 
Sv: Tips och råd önskas!!!!!

Du har väl knappt börjat än - jag har ju "bara rört till" förutsättningarna hittills ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 708
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 190
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 552
Senast: Ajda
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 132
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp