Bukefalos 28 år!

Tips på 30-årspresent åt bästis

Twihard

Trådstartare
Hej!

Min kompis fyller 30 i år och jag vill ge henne något speciellt. Vi är som systrar och känner att hon är värd något mer än "det gamla vanliga" (typ bio, filmer osv). Problemet är bara att jag är student och har inte så mycket pengar. Tänkte en spa-upplevelse tillsammans men det fanns dåliga avbetalningsalternativ. Hon önskar sig inget speciellt, vill inte ha saker till hemmet direkt (tänkt ge en graverad skål). Tänkte någon gemensam upplevelse eller något bra personligt men har inga idéer och hon kommer inte med något heller. :(

Hon gillar/kan inte/vill inte osv dessa saker (vet jag. Hon har en sjukdom som begränsar med och höjdskräck):

*Matupplevelser
*Badhus
*Saker på hög höjd
*Tivoli/saker som snurrar
*Turridning (red förr men vågar inte pga sin känsliga kropp nu)
*Där "man är utsatt för mycket folk mer inpå" - såsom dans, sång. Får prestationsångest

Jag dricker inte alkohol, så kan inte ta upplevelse med ex vinprovning eller så, hon dricker inte så mycket heller. Jag blir sjösjuk så kan inte kryssa ihop :( Det känns SÅÅÅÅÅ hopplöst! Hade tänkt vi kunde hyra stuga några dagar någonstans i sommar - men hon är den enda som har körkort ännu och vågar inte köra utan familjen fast hon haft körkortet i 6 år - jag äger en bil men det räcker inte, hon vägrar köra utan sina föräldrar.

Vad ska jag göra eller ge! Blir totalt utom mig, hon kan inte ge ett förslag på vad hon vill ha utan säger bara "hitta på något" - det värsta jag vet att få höra haha :D :(
 
Just nu i januari när hon fyller.... 200 kr haha men får CSN innan hennes fest så kan avvara mer då. Funderar på att ge henne en "kompislåda" (som alla prenumerationsboxar nuförtiden). Med lite saker hon gillar i och "presentkort" att nyttja genom året. som En biokväll, en picknick, gå på utställning, filmkväll, shoppingdag - lagar middag osv åt henne. Sådant som inte kostar massa samtidigt. Och kanske en ask med 365 positiva lappar åt henne att nyttja varje dag året ut? Hon älskar kaffe så lite sådant, ljus... Tänkte först en fotobok med men hon rensade nyss ut 300 foton ur sina album och gav till mig "Jag är så trött på kort".

Tror ni det kan vara något?
 
Något graverat smycke och ett handskrivet brev där du förklarar hur mycket hon betyder för dig?

Tänker om ni har något speciellt ord/talessätt som kan graveras in? Något speciellt datum?

Vi fistbumpar alltid varandra, eller vad det heter. Knogar mot knogar när vi säger något som liksom ger feeling. :) Det är så ingrott att det går av rutin och omedvetet - vi vet bara när det ska göras och gör det samtidigt :D Skulle vara fint med något sådant
 
Funderar på att ge henne en "kompislåda" (som alla prenumerationsboxar nuförtiden). Med lite saker hon gillar i och "presentkort" att nyttja genom året. som En biokväll, en picknick, gå på utställning, filmkväll, shoppingdag - lagar middag osv åt henne. Sådant som inte kostar massa samtidigt. Och kanske en ask med 365 positiva lappar åt henne att nyttja varje dag året ut? Hon älskar kaffe så lite sådant, ljus... Tänkte först en fotobok med men hon rensade nyss ut 300 foton ur sina album och gav till mig "Jag är så trött på kort".

Tror ni det kan vara något?
Det där låter helt perfekt tycker jag! Jag hade blivit otroligt glad om en kompis gav det till mig :heart
 
Så, jag håller på att göra 12 presentkort till min kompis, både sådant som inte kostar och sådant som kostar. Jag behöver tips på fler saker till de kvarvarande månaderna. Detta har jag kommit fram till hittills:

*Shoppingdag där jag bjuder på lunch/fika och vi går till butiker hon vill gå till.
*Kulturdag med museibesök i vår hemstad (de flesta av dem är gratis och ett kostar 60 kr, mycket till bra pris, bjuder på fika med).
*Picnick, dit hon vill gå med spel och mumsig matsäck.
*Utflykt, vi väljer något vi båda vill besöka och åker dit! (ex. Gränna, En sjö osv)
*Kompisfika på ett kafé
*Skräckfilmskväll
*Biokväll

Har 7 presentkort gjorda, behöver 5 till. :/ :)
 
Så, jag håller på att göra 12 presentkort till min kompis, både sådant som inte kostar och sådant som kostar. Jag behöver tips på fler saker till de kvarvarande månaderna. Detta har jag kommit fram till hittills:

*Shoppingdag där jag bjuder på lunch/fika och vi går till butiker hon vill gå till.
*Kulturdag med museibesök i vår hemstad (de flesta av dem är gratis och ett kostar 60 kr, mycket till bra pris, bjuder på fika med).
*Picnick, dit hon vill gå med spel och mumsig matsäck.
*Utflykt, vi väljer något vi båda vill besöka och åker dit! (ex. Gränna, En sjö osv)
*Kompisfika på ett kafé
*Skräckfilmskväll
*Biokväll

Har 7 presentkort gjorda, behöver 5 till. :/ :)

Vilken fin idé! Skulle blivit jätteglad som kompis över det! :love:

En hemmaspa-dag kanske? Måla naglarna, lägga ansiktsmasker, fotbad och dricka (alkoholfritt) bubbel och käka vindruvor.

4H-gård och klappa getter (typ, beroende på vad som finns i närheten)

Gå ut och äta hotellfrukost tillsammans (du skrev visserligen i ga matupplevelser, men jag tänker att det är i klass med fika på café)

Kanske en kvällskurs hos medborgarskolan (här har jag sett att de har kurser som liksom bara är en kväll, typ "ikväll lär vi oss göra sushi") eller en spännande föreläsning om du hittar något ämne hon är intresserad av.
 
Jag gillar någonting i stil med: "Vi gör något ingen av oss gjort förut."
Typ går och klättrar, provar på dans, går till bokcirkel, hoppar bungyjump, äter sushi....? Något nytt bara!

Bra idé! Ska kolla upp, de flesta av de du sa funkar inte, pga fysik eller allergier, men kanske finns annat nytt. Ska kolla upp det, tack :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vilken fin idé! Skulle blivit jätteglad som kompis över det! :love:

En hemmaspa-dag kanske? Måla naglarna, lägga ansiktsmasker, fotbad och dricka (alkoholfritt) bubbel och käka vindruvor.

4H-gård och klappa getter (typ, beroende på vad som finns i närheten)

Gå ut och äta hotellfrukost tillsammans (du skrev visserligen i ga matupplevelser, men jag tänker att det är i klass med fika på café)

Kanske en kvällskurs hos medborgarskolan (här har jag sett att de har kurser som liksom bara är en kväll, typ "ikväll lär vi oss göra sushi") eller en spännande föreläsning om du hittar något ämne hon är intresserad av.

Tack för tips! Ska se om vi har någon medborgarskola här där vi bor :) Och som inte är dyrt :)
 
Bra idé! Ska kolla upp, de flesta av de du sa funkar inte, pga fysik eller allergier, men kanske finns annat nytt. Ska kolla upp det, tack :)
Såklart, det var bara exempel på saker jag själv aldrig gjort typ. Det måste ju personfieras! :D
Prova en lektion i teckning/målning, åka ut med segelbåt, gå en snabbkurs i bakning? Här i byn har vi en choklaterieskola, det verkar hur kul som helst!
 
Såklart, det var bara exempel på saker jag själv aldrig gjort typ. Det måste ju personfieras! :D
Prova en lektion i teckning/målning, åka ut med segelbåt, gå en snabbkurs i bakning? Här i byn har vi en choklaterieskola, det verkar hur kul som helst!

Tack, ska titta in vad som finns för utbud! :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Alla förslag låter ju superbra.
Finns det något hon tycker är jättetråkigt som ni kan göra tillsammans? Städa ut någon garderob, tvätta/städa/byta vindrutetorkare på bilen, sortera ut kläder och lägga ut till försäljning t ex. Jag skulle bli själaglad över att få hjälp med något sådant som man drar sig för att göra.
Skulle det kunna vara något för ett av presentkorten?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 765
Senast: Rie
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 049
Senast: MayGrace
·
Relationer Min sambo fyller 30 år om ungefär en månad. Jag skulle helst vilja ge honom en heldag bestående av olika "aktiviteter" men jag vet...
2
Svar
21
· Visningar
4 007
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 155
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp