Bukefalos 28 år!

Tips på bestick

aprilmaj

Trådstartare
Inspirerad av @zassoos tallrikstråd, vill jag nu efterfråga tips på vardagsbestick. Jag vill ha enkla, vanliga bestick. Inte moderna och inte gamla utan "neutrala" som passar till det mesta. Vad skulle det kunna vara?
 
Jag har dessa från Fiskars!

F161836316-Posate-KitchenSmart-set-da-16-pezzi.png
 
Jag har bestick från ikea som heter dragon, de är enkla och ligger bra i handen, "goda" att äta med. Finns även dessert-, sallads- och barnbestick i samma serie.
 
Tack för svar allihop! Det är lite roligt, för jag har redan två av dem ni tipsar om :up: och en tycker jag är modern och den andra gammal :) Fina oavsett!

OT: Varför står det att det bara är en som har svarat i den här tråden? Ser det ut så hos er också?
 
Jag har letat länge efter de ultimata "vanliga" besticken utan en massa krusiduller. Tycker inte om för moderna, för då är de stela och ligger inte bra i handen, och old school-bestick är ofta ganska tunna och fippliga. Snubblade av en slump över mina drömbestick nyligen. Enkla, snygga och känns bra att hålla i. (Pinsamt nog är de Jamie Olivers eget märke, men vafan.) Jamie Olivers Everyday:

130089.jpg
 
Jag har letat länge efter de ultimata "vanliga" besticken utan en massa krusiduller. Tycker inte om för moderna, för då är de stela och ligger inte bra i handen, och old school-bestick är ofta ganska tunna och fippliga. Snubblade av en slump över mina drömbestick nyligen. Enkla, snygga och känns bra att hålla i. (Pinsamt nog är de Jamie Olivers eget märke, men vafan.) Jamie Olivers Everyday:

130089.jpg
Det kanske blir Jamie för mig också :)
 
@KattenKorven Förresten, nu när jag tittar närmare: Står det JO på knivbladet? Det skulle jag vilja slippa :mad:

Ja, det gör ju tyvärr det. Syns inte riktigt lika tydligt när man ser dem i verkligheten, men jo. Köpte dem trots det för de låg så grymt bra i handen (Maken gick och gömde sig när jag stod mitt i affären och provgungade bestick i handen och hummade...) och var de snyggaste besticken jag lyckats hitta i svenska butiker.
 
Ja, det gör ju tyvärr det. Syns inte riktigt lika tydligt när man ser dem i verkligheten, men jo. Köpte dem trots det för de låg så grymt bra i handen (Maken gick och gömde sig när jag stod mitt i affären och provgungade bestick i handen och hummade...) och var de snyggaste besticken jag lyckats hitta i svenska butiker.
Får nog titta på dem live - och göra som du, provgunga :grin:
 
Tack för svar allihop! Det är lite roligt, för jag har redan två av dem ni tipsar om :up: och en tycker jag är modern och den andra gammal :) Fina oavsett!

Misstänker att de du tycker är för gamla är de jag visade, svensk modell tror jag den heter. Själv tycker jag den är ganska modern, eller snarare tidlös, nästan alla mina bestick är i den modellen fast då i rostfritt :).
 
Vi har precis köpt Iittala Artik. Andra (billigare) bestick vi tittade på var Wmf Philadelphia och Anders Petter Ätran. Alla är enkla utan krusiduller och med snygg form på delarna, ligger bra i handen och har kniv med egg (vissa serier är utan egg, värdelöst).
 
Misstänker att de du tycker är för gamla är de jag visade, svensk modell tror jag den heter. Själv tycker jag den är ganska modern, eller snarare tidlös, nästan alla mina bestick är i den modellen fast då i rostfritt :).
Du misstänkte rätt :up: Jag har den alltså själv och använder den till mina fina gamla tallrikar. Tycker mycket om den, ja den är t o m min favorit. Men jag har flera olika sorters tallrikar och den passar inte till allt.
 
Inspirerad av @zassoos tallrikstråd, vill jag nu efterfråga tips på vardagsbestick. Jag vill ha enkla, vanliga bestick. Inte moderna och inte gamla utan "neutrala" som passar till det mesta. Vad skulle det kunna vara?

Jag har Hardanger Fjord här hemma, enkla, snygga och har enligt mig en bra tyngd i sig. :)
 
Vi har Anders Petters rostfria Ulrika :)
Är supernöjd med dem, de ligger bra i handen och är diskreta men fina tycker jag.

Bild lånad från Google.
206582541_0eadbf6d-c361-4db3-a187-b445cf0e460d.jpg
 
Jag kör på Jamie Oliver's "Vintage Cutlery". Ligger bra i handen, dock är de längre i både skaft och "front" vilket gör att de ser ut som att jag sitter med gigantiska bestick jämfört med mina student-vänner när vi äter våra matlådor. Tänk mer lite "elegantare" bestick än vardagsbestick. Kostar 499:- asken hos Royal Design, men så mycket betalade jag definitivt inte när jag köpte dem från ICA.
 
Jag har Hardanger Fjord här hemma, enkla, snygga och har enligt mig en bra tyngd i sig. :)
De köpte vi också, för bara någon månad sedan. Tycker de är helt underbara, ligger bra i handen och är snygga. Sambon tycker kniven är lite för lång för att bre mackor med, men han får helt enkelt lära sig vinkla kniven lite annorlunda :P
 
Tycker att Hardanger har flera snygga serier! Vi fick precis en startuppsättning av "Lykke" i bröllopspresent och jag gillar dem verkligen. Har dock inte börjat använda dem än, men det är den serien vi tänkt oss att fortsätta samla på och använda framöver (Den vi har nu är från Duka och det är visserligen jättetrevliga bestick, men de går ju inte att köpa längre och efter att ha förstört en gaffel hade vi behövt komplettera :down:)
22390946-origpic-00ca9c.jpg
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 428
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Fritid Det är så att jag kommer jobba in en större summa genom ett av mina intressen och eftersom jag är sjukpensionär kan jag inte ta emot...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 020
Senast: Cambrie
·
Mat Någon som har tips på bra app med olika recept? Vill ha tips om enkla rätter och där man kan göra veckomenyer och inköpslistor...
Svar
9
· Visningar
619
Senast: skogaliten
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
437
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp