Tips på buske i hästhage?

Lona

Trådstartare
Ja, rubriken låter väl lite konstig men jag tänkte begrava min hunds aska i hästarnas sommarhage. Hon älskade verkligen att vara i stallet med allt vad det innebar.
Det skulle vara fint om jag kunde märka ut platsen på något sätt, givetvis kan jag lägga dit en fin sten av modell större men jag funderade även på om man kunde plantera någon buske eller annan växt? Kruxet är ju då att det givetvis inte får vara något giftigt eftersom det är i en hage, samtidigt som hästarna helst inte skall äta upp växten...
Eller någon som har en annan idé?
 
Varför inte bara göra som man gör med oss människor,sprid askan i hagen så är vovven med dig överallt.
 
Ja, rubriken låter väl lite konstig men jag tänkte begrava min hunds aska i hästarnas sommarhage. Hon älskade verkligen att vara i stallet med allt vad det innebar.
Det skulle vara fint om jag kunde märka ut platsen på något sätt, givetvis kan jag lägga dit en fin sten av modell större men jag funderade även på om man kunde plantera någon buske eller annan växt? Kruxet är ju då att det givetvis inte får vara något giftigt eftersom det är i en hage, samtidigt som hästarna helst inte skall äta upp växten...
Eller någon som har en annan idé?

Rhododendron, Syrén, Havtorn, Hagtorn, Krikon, Björnbär, Ros och Berberis är sådant jag kommer på på rak arm som de låter vara ifred. Björnbär som klänger över den större stenen låter väl trevligt? :)
 
Hagtornets taggar skulle jag däremot se upp med. Häst fick en i ögat, veterinär fick tillkallas, och efter det blev ögat extra känsligt både för flugor och annat.
 
Vet inte om jag skulle vilja göra soppa på de stora runda nypon som växer runt uteplatsen på jobbet. Såna har jag fått itutat sen barnsben att de bara är till för prydnad och som klipulver.

Jag menar de små avlånga bär, som jag alltid fått höra att de är äkta nypon. Såna som växer vilt i hagar och skogar.

Har aldrig hört några namn på dem...
 
Tack alla för era svar, ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare. Startade en massa olika trådar relaterade till min hund och sedan gick luften ur mig, det blev så påtagligt att Skroffan faktiskt var borta och det gjorde alldeles för ont att svara :heart.
Jag har i alla fall kommit fram till hur det ska bli: i söderläge i ett lugnt hörn av hagen växer en fin rönn med en stor sten under. Så, Skroffans och de andra hundarnas aska skall grävas ner där (att sprida ut askan vill jag inte, känns fel av någon anledning).
Ska sätta någon form av dekoration på stenen men den lär väl få limmas fast så inte någon snor den.
Det blir alltså antagligen ingen växt alls, så slipper dessutom folket i stallet att fundera på huruvida den är giftig eller inte.
Jag tänkte spara lite, lite aska från varje hund och så ska en av killarna på gården tillverka ett litet träskrin som jag kan lägga askan i. Hans svägerska som också bor där ska teckna/måla en rönnkvist (eftersom hundarna ligger under en rönn) och hundarnas namn på skrinet så ska det stå här hemma på hundhyllan.
Det här känns i alla fall bra, nu ska jag bara ta mig ork att begrava askan men det är egentligen ingen brådska.
Tack för er feedback!
 
Tack alla för era svar, ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare. Startade en massa olika trådar relaterade till min hund och sedan gick luften ur mig, det blev så påtagligt att Skroffan faktiskt var borta och det gjorde alldeles för ont att svara :heart.
Jag har i alla fall kommit fram till hur det ska bli: i söderläge i ett lugnt hörn av hagen växer en fin rönn med en stor sten under. Så, Skroffans och de andra hundarnas aska skall grävas ner där (att sprida ut askan vill jag inte, känns fel av någon anledning).
Ska sätta någon form av dekoration på stenen men den lär väl få limmas fast så inte någon snor den.
Det blir alltså antagligen ingen växt alls, så slipper dessutom folket i stallet att fundera på huruvida den är giftig eller inte.
Jag tänkte spara lite, lite aska från varje hund och så ska en av killarna på gården tillverka ett litet träskrin som jag kan lägga askan i. Hans svägerska som också bor där ska teckna/måla en rönnkvist (eftersom hundarna ligger under en rönn) och hundarnas namn på skrinet så ska det stå här hemma på hundhyllan.
Det här känns i alla fall bra, nu ska jag bara ta mig ork att begrava askan men det är egentligen ingen brådska.
Tack för er feedback!
Du kan hugga ut ett litet minnesmärke över hunden i stenen. Det finns batteridrivna borrhammare om det inte finns ström i närheten, jag har provat och blev överraskad hur lätt det gick :)

Här i min park är flera hundar och hästar begravda och någon har även en minnessten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 101
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 964
Senast: jemeni
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 202
Senast: alazzi
·
Relationer En av mina vänner (jo på riktigt, det är inte mig det handlar om) sitter i en tråkig sits. Hon är gift med sitt livs stora kärlek och de...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
15 262
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp