Bukefalos 28 år!

Tips på en bra instruktör!

imac

Trådstartare
Nu måste vi gå till botten med våran hunds morrningar. Varannan person säger att det beror på osäkerhet och den andra halvan säger dominans. Jag tror på osäkerhet men har alldeles för lite erfarenhet för att uttala mig om vad det beror på. Han är kollad hos vet och inga fel hittades, frisk hund med attityd.

F.d ägaren finns ingenstans. Han bor inte kvar på adressen där han står skriven, inga nummer fungerar att ringa och han har ingen Facebook. Uppfödaren lika så, kenneln är nerlagd och det finns inget nummer eller Facebook att nå henne på. Innan fanns både hennes namn och kenneln på Facebook men dessa är borttagna. Kennelsidan på Facebook skulle finnas kvar för oss som har köpt hund men som sagt, inte ett spår!
Jag tycker det är tråkigt att man blir lovad hjälp och att det blir såhär.

Alla tips på en bra instruktör tas tacksamt emot! Har en Rottweiler.
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Det bästa är om du kan/vill tala om var du bor. Då är det lättare om någon i samma område kan ge dig råd angående rätt person/klubb/privat hundcenter att kontakta.

Du skulle även kunna kontakta rasklubben, de kanske har någon i ditt område som kan hjälpa till.
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Vi bor på Gotland. Tränar minst en gång i veckan med dom som har rottweiler här och ingen känner till någon instruktör. Jag tror att vi måste åka över till fastlandet för att få hjälp.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på en bra instruktör!

Det finns en hel drös med rottweilergrupper på FB (på svenska), där kan du säkert få hjälp med att hitta en bra instruktör nära dig..
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Caroline Hellgren skulle jag rekommendera. Du hittar henne om du googlar. Hon har eget företag inom hundträning.
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Finns tyvärr ingen bra instruktör till det du behöver hjälp med här på ön :(
Vet du alls vad din hund varit med om tidigare? Med tanke på vad du berättade om att han är rädd om bakdel/mage..
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Nej, tyvärr så verkar det inte finnas någon här nere. Har kontaktat rottweiler-klubben, väntar på svar.

Ägaren innan sa att han skulle fostras med våld. Uppfödaren sa att han fick vara mycket själv, fick ingen social kontakt med människor och livet utanför tomten fanns inte. Vi kommer aldrig att få veta vad som egentligt hänt.

Vi har kommit en otroligt bra bit på vägen, det enda problemet som vi har nu är hans morrningar. Annars är han helt perfekt! Idag satt jag och klappade honom, la handen på bakdelen:devil: Han morrade säkert i en minut, han fortsätter att morra även fast jag har tagit bort handen och börjat pyssla med annat. Ibland kan han fortsätta att morra ett tag efter jag har gått därifrån. Men sen kommer han springandes efter och ska gosa men när man närmar sig bakdelen/magen så börjas det igen..

Jag blir så frustrerad att jag inte få någon ordning på det:cry:
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Du kan inte hitta uppfödaren på hunddata (skk)?

Ang om det dominans eller osäkerhet. Ingen i din omgivning som kan läsa hund och se på kroppspråket?
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

.

Ägaren innan sa att han skulle fostras med våld. Uppfödaren sa att han fick vara mycket själv, fick ingen social kontakt med människor och livet utanför tomten fanns inte. Vi kommer aldrig att få veta vad som egentligt hänt.

Vi har kommit en otroligt bra bit på vägen, det enda problemet som vi har nu är hans morrningar. Annars är han helt perfekt! Idag satt jag och klappade honom, la handen på bakdelen:devil: Han morrade säkert i en minut, han fortsätter att morra även fast jag har tagit bort handen och börjat pyssla med annat. Ibland kan han fortsätta att morra ett tag efter jag har gått därifrån. Men sen kommer han springandes efter och ska gosa men när man närmar sig bakdelen/magen så börjas det igen..

Jag blir så frustrerad att jag inte få någon ordning på det:cry:

:eek:
I din hunds fall låter det onekligen misstänkt att han faktiskt blivit riktigt hårt tuktad, kan ju misstänka att han fått slag över bakdelen och därför markerar att "ge fan i"....
Men, det är ju bara spekulationer.
Träffar dig gärna nån dag så jag får se lite hur han är irl, jag är långt ifrån nån expert men har läst en hel del hundspråk.
Under tiden ska jag fundera ordentligt över om det finns någon här på ön som kan tänkas kunna hjälpa, dock ingen jag kan komma på i nuläget..
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Du kan inte hitta uppfödaren på hunddata (skk)?

Ang om det dominans eller osäkerhet. Ingen i din omgivning som kan läsa hund och se på kroppspråket?

Ingen som jag vet tyvärr. Tränar på klubben men alla tycker olika. Finns dock en kille som brukar sätta sig på golvet (tränar inomhus) bredvid våran hund och ge honom små köttbulle bitar samtidigt som han klappar, hunden morrar men viftar på svansen och killen är högt uppskattad när vi träffs. Och sen finns det dom som skulle vilja ge honom en smäll eller två så hans dumma idéer försvinner..

När jag söker på våran hund inne på skk så står bara uppfödarens för och efternamn. Kennel-namnet, adressen och tel nr är borttaget.
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

:eek:
I din hunds fall låter det onekligen misstänkt att han faktiskt blivit riktigt hårt tuktad, kan ju misstänka att han fått slag över bakdelen och därför markerar att "ge fan i"....
Men, det är ju bara spekulationer.
Träffar dig gärna nån dag så jag får se lite hur han är irl, jag är långt ifrån nån expert men har läst en hel del hundspråk.
Under tiden ska jag fundera ordentligt över om det finns någon här på ön som kan tänkas kunna hjälpa, dock ingen jag kan komma på i nuläget..

Ja vi kan ju bara gissa vad som hänt, sanningen kommer vi aldrig att få reda på. Du får hemskt gärna kika på honom när du har tid, kanske du ser något som vi andra har missat!:)
Jag har inte så stor koll på hundfolket här nere, hörde på klubben men det var ingen som kunde rekommendera.
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Nej, tyvärr så verkar det inte finnas någon här nere. Har kontaktat rottweiler-klubben, väntar på svar.

Ägaren innan sa att han skulle fostras med våld. Uppfödaren sa att han fick vara mycket själv, fick ingen social kontakt med människor och livet utanför tomten fanns inte. Vi kommer aldrig att få veta vad som egentligt hänt.

Vi har kommit en otroligt bra bit på vägen, det enda problemet som vi har nu är hans morrningar. Annars är han helt perfekt! Idag satt jag och klappade honom, la handen på bakdelen:devil: Han morrade säkert i en minut, han fortsätter att morra även fast jag har tagit bort handen och börjat pyssla med annat. Ibland kan han fortsätta att morra ett tag efter jag har gått därifrån. Men sen kommer han springandes efter och ska gosa men när man närmar sig bakdelen/magen så börjas det igen..

Jag blir så frustrerad att jag inte få någon ordning på det:cry:

Usch, låter som att han har farit illa och har dålig tillit till människor. Vad händer om du ger godis medan du tar på baken? Bara som ett experiment. Det går ju att "träna om" hjärnan och göra upplevelsen positiv och öka tilliten.

Har tyvärr ingen bra idé om någon som är duktig på att läsa hund, men gå för bövelen inte till någon som ska börja snacka om dominans det första de gör. Det är väldigt sällan den orsaken ligger bakom.
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Usch, låter som att han har farit illa och har dålig tillit till människor. Vad händer om du ger godis medan du tar på baken? Bara som ett experiment. Det går ju att "träna om" hjärnan och göra upplevelsen positiv och öka tilliten.

Har tyvärr ingen bra idé om någon som är duktig på att läsa hund, men gå för bövelen inte till någon som ska börja snacka om dominans det första de gör. Det är väldigt sällan den orsaken ligger bakom.

Jag håller helt med. Jag skulle försöka ombetinga hans känsla när du tar på baken, istället för att bli osäker vill du att han ska bli förväntansfull. Om du sätter dig i soffan med honom och närmar dig bakdelen, morrar han då? Om inte, klick och goooott godis! Sedan försvårar du successivt, du kommer närmre och närmre med handen, tillslut har du handen på honom. Om han börjar morra, backar du bandet lite och gör om.

En tanke kring det där med ont ska med ont fördrivas.. Om ens barn slår en, slår man tillbaka då? Nej, förhoppningsvis inte.
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Ingen som jag vet tyvärr. Tränar på klubben men alla tycker olika. Finns dock en kille som brukar sätta sig på golvet (tränar inomhus) bredvid våran hund och ge honom små köttbulle bitar samtidigt som han klappar, hunden morrar men viftar på svansen och killen är högt uppskattad när vi träffs. Och sen finns det dom som skulle vilja ge honom en smäll eller två så hans dumma idéer försvinner..

Varför skulle det vara en dum idé att ge godis när man klappar?
Misstänker att jag vet vem det är som gör så om övriga inte gillar honom:angel:
Om det ÄR den personen så är jag inget fan, MEN bara för att man inte gillar personen behöver det inte betyda att metoden inte är bra..

Hur har du det i nästa vecka?
Måndag och onsdag kan jag inte, men annars tror jag inte det är nåt planerat.
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Varför skulle det vara en dum idé att ge godis när man klappar?
Misstänker att jag vet vem det är som gör så om övriga inte gillar honom:angel:
Om det ÄR den personen så är jag inget fan, MEN bara för att man inte gillar personen behöver det inte betyda att metoden inte är bra..

Hur har du det i nästa vecka?
Måndag och onsdag kan jag inte, men annars tror jag inte det är nåt planerat.

Nej nej jag har inte sagt något om det:) Jag menade bara på att alla har olika idéer, och killen med kötbullar är mest uppskattad när vi kommer. Hunden blir super glad av att se honom och skulle säkerligen åka med honom hem om han fick det!

Killen är nog väldigt populär tror jag, tjejerna brukar prata med honom och håller med om det mesta han säger. Han och hans tjej är rottis uppfödare. Det finns två killar som föder upp rottisar som brukar vara med och träna, jag syftar på den yngre:)

Jag är ledig nästa vecka så det passar bra närsom, så vi kan ta dag/tid när det passar dig bäst!
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Usch, låter som att han har farit illa och har dålig tillit till människor. Vad händer om du ger godis medan du tar på baken? Bara som ett experiment. Det går ju att "träna om" hjärnan och göra upplevelsen positiv och öka tilliten.

Har tyvärr ingen bra idé om någon som är duktig på att läsa hund, men gå för bövelen inte till någon som ska börja snacka om dominans det första de gör. Det är väldigt sällan den orsaken ligger bakom.

Det beror helt på vad man har gjort innan. Har vi tex. lekt och busat innan jag tar på bakdelen så går det mycket bättre, det händer ibland att man kan klappa utan att han morrar.

Om jag har godis i handen och inte har lekt med honom innan så hoppar han över godisen när jag börjar närma mig bakdelen. Han blir stel i hela kroppen och släpper allt runt omkring, går in i sin egen värld kan man säga.

Ska se om jag kan filma sen, är så svårt att förklara hur han blir.
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Det är inte så att han "rottis-spinner"?
Dom kan ju ha ett knepigt språk och morra/gurgla då dom riktigt myser...
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Det är inte så att han "rottis-spinner"?
Dom kan ju ha ett knepigt språk och morra/gurgla då dom riktigt myser...

Det tänkte jag också på, alla jag känner med Rottis säger att dom "morrar" väldigt mycket men att det oftast egentligen är ett slags pratande. Men det måste man väl kunna avgöra om man ser till hundens kroppspråk i övrigt när den morrar? Det syns väl skillnad på en hund som morrar som avståndstagande och en som småpratar?
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Det är inte så att han "rottis-spinner"?
Dom kan ju ha ett knepigt språk och morra/gurgla då dom riktigt myser...

Min tanke också, det är rastyiskt att de låter mycket när man klappar och gosar med dem.

TS: Hur länge har du haft hunden? Är detta med att han morrar när du tar på bakdelen det enda problem du har med hunden? I så fall förstår jag inte varför du nödvändigtvis måste göra det? Jag känner inget behov av att hålla på o greja med mina hundars bakdelar i onödan, så för mig känns det som ett "ickeproblem". Har du inte haft hunden så länge så tycker jag det viktigaste borde vara att bygga en bra relation, och inte hålla på och trassla med olika metoder ifrån div. tränare. Med tiden kommer du ju också att lära dig tolka din hunds språk och signaler och förstå om det handlar om riktiga morrningar eller "mysljud". Mitt råd är alltså att strunta i bakdelen och bygg en bra relation med din hund.
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

*kl*

Fast TS skriver ju att hunden blir stel direkt man närmar sig bakdelen på hunden och sen kommer morret. Hon skriver också att hunden hamnar som i en egen värld vid dessa tillfällen. Det om något tyder ju på att hunden inte morrar av välbehag. Däremot kan jag hålla med Pumah att bygga upp en bra relation med hunden, men jag hade också försökt ta hjälp av någon som är duktig på hund för att försöka få hjälp med att reda ut om det är osäkerhet eller "dominans".
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 755
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 070
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Igår började äntligen den efterlängtade agilitykursen på klubben hemmavid. Hunden (Dsg-tik, 1 år gammal) skötte sig utmärkt, inga...
Svar
9
· Visningar
1 261
Senast: Elementary
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 715
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp