Bukefalos 28 år!

Tips på en bra instruktör!

Sv: Tips på en bra instruktör!

Svarar till alla!

Han morrar ifrån magen, djupt och mörkt. Sen pratar han mycket när man leker och kliar honom, men det är ett helt annat läte, mer stön/morr.
Vi köpte honom i påskas förra året, då var han 10 månader.
Jag behöver inte hålla på med bakdelen, men jag vill gärna att vi ska kunna torka honom med handduk under magen och bakdelen (då pratar jag om halva kroppen bakåt). Just nu blir det bara att jag torkar av huvudet,bröstet och lite över ryggen.

Hur bygger man upp en relation? Jag tycker att vi har en bra relation, men antagligen så har vi inte det.

Vi klarade inträdesprovet till FM men fick tillsägelse att träna bort morrningarna vid lyft, annars kommer han inte att klara cert-provet. Känns just nu som en omöjlighet, men jag vill så gärna lyckas.
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Är hunden veterinärundersökt U.A så att inte bekymren med bakdelen kommer av att han har ont?
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Du kanske inte behöver gå direkt på? Ungefär när stelnar han till då du närmar dig bakdelen? Du kanske borde hålla dig precis utanför "farozonen" och successivt försöka minska den?

Ni har kanske en bra relation i övrigt, men just den biten med tilliten måste ju bort antar jag för att det ska vara helt tryggt och säkert för honom.
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Han har hd A, ed UA. Han är även undersökt hos veterinär men inget fel hittades, gjordes i samband med röntgen i somras. Funderar på om man ska göra en ny undersökning? Och vad för undersökning man ska fråga om isåfall?

Ibland kan man faktiskt få ta på bakdelen utan att han gör något (sällan), sen ibland får man inte ens komma i närheten och ibland får man hålla handen i luften ovanför bakre ryggen. Det är alltså olika, vet inte vad det beror på.
Torka med handduk går inte, då morrar han ordentligt och nafsar.
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Jag hade tagit hunden till en fysioterapeut för att gå igenom den. Det kan vara något i ryggen som spökar för honom.
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Han har hd A, ed UA. Han är även undersökt hos veterinär men inget fel hittades, gjordes i samband med röntgen i somras.
Morrade han inte hos veterinären då? Vet. borde ju ha reagerat på det i så fall? Har han morrat hela tiden som han har varit hos dig?

Jag tror också det kan vara något i ryggen som spökar, jag skulle röntga igenom hela hunden, ryggen i första hand.
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Morrade han inte hos veterinären då? Vet. borde ju ha reagerat på det i så fall? Har han morrat hela tiden som han har varit hos dig?

Jag tror också det kan vara något i ryggen som spökar, jag skulle röntga igenom hela hunden, ryggen i första hand.

Jo han morrade. Veterinären blev rädd och gav han dubbel lugnande, en hund med hårt psyke och tufft temperament. Efter en vecka ringde kliniken och berättade att skk inte godkände plåtarna då han låg snett, så han fick röntgas om. Ska ta kontakt med en annan veterinär.

Han har blivit mycket bättre, jag trodde knappt att vi ens skulle komma såhär långt. I början kunde vi exempel inte klippa klorna på honom, fick gå till veterinären och göra det. Men nu den senaste tiden har jag klarat av att klippa en tass själv, har munkorg på ifall han skulle hugga men han har suttit helt still:)
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Tror jag missuppfattade ditt inlägg, trodde det var killen de ville ge en smäll :D
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Åh just det, ska kolla upp hur jag har det med barnvakt i nästa vecka så återkommer jag! :)
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Idag hände det som absolut inte får hända:cry: Han bet mig i armen, det gör så förbannat ont och jag är så ledsen för hela situationen.
Jag börjar snart tro att det är en dumhet han fått för sig. Igår träffade jag Simba_112, vi hade jätte trevligt och spårade tillsammans, då kunde jag ta på honom utan att han gjorde någonting.

I morgon ska Bockegårdens kennel kika på honom, jag hoppas att han kan hjälpa oss. Annars vet jag inte vad jag ska göra.
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Jag är hemskt ledsen över att läsa dina inlägg. Jag känner igen mig något i det du beskriver ifrån min första hund, han avskydde andra hundar och när han blev förbannad fick han överslag och bet mig. Det kunde vara i magen, armen, bröstet, ja helt enkelt där han fick tag.

För oss hjälpte det med en kastration och relationsträning. Att jobba ihop med varandra och inte emot som innan. Att mitt "Nej" blev helt befäst och att han lärde sig uppskatta mig och belöningar.
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

när han blev förbannad fick han överslag och bet mig. Det kunde vara i magen, armen, bröstet, ja helt enkelt där han fick tag.

För oss hjälpte det med en kastration och relationsträning. Att jobba ihop med varandra och inte emot som innan. Att mitt "Nej" blev helt befäst och att han lärde sig uppskatta mig och belöningar.

Kastrera har jag faktiskt inte tänkt på, det kanske vi ska ta och göra. Hur relationstränade ni? Våran kommunikation brister antagligen, trots att jag tycker vi har en bra relation.
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Aha okej då förstår jag.

Jag tror inte på dominans mellan människa och hund. Men jag vet inte om det beror på osäkerhet eller "dumhet".
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på en bra instruktör!

För oss handlade det om att "sagt ord gäller". Sitt är sitt, nej är nej. Oavsett störningar.

Vi körde mycket i koppel, då jag sa sitt så kastades det bollar och gick förbi hundar på ett lämpligt avstånd. Allt handlade om att jag sa ett kommando och sedan bekräftade och belönade när han gjorde rätt. Även miljöträning stärkte vår relation, att be hunden hoppa och sätta sig på höga höjder, gå i gallertrappor eller vad man nu kan hitta på. Samtidigt som man som ägare berömmer sin hund, det stärker en relation.

Mycket beror också på hur man bryter hunden. När hunden gör utfall så är det för sent. Då är det inte mycket mer man kan göra än att försöka komma undan! Istället så satte jag Focus ner, hade halti på för att lättare ha kontroll under träning, innan hundmöten. Sitt, som vi befäst genom toleransövningar och nej om han så bara tittade åt hundens håll. "Bra, duktig kille." om han gjorde rätt. För att bryta honom så tillförde vi den klassiska "vattenkorrigeringen", eftersom det var omöjligt att ens hala in honom eller ens koppelkorrigera vid ett utbrott.

Nej - vattensprut - Bra!

Jag vet en person som är duktig på just relation, hon finns i Göteborgsområdet :) Det var hon som hjälpte oss under Focus kritiska period. Han är idag 9 år och beter sig nästintill exemplariskt med MIG, med min sambo är det dessvärre inte lika bra. Det handlar som sagt om relation. Jag ser hela tiden steget framför, korrigerar när svansen åker upp och öronen fram. Allt för att vi inte ska komma till att han behöver bli rädd och arg.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 759
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 070
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Igår började äntligen den efterlängtade agilitykursen på klubben hemmavid. Hunden (Dsg-tik, 1 år gammal) skötte sig utmärkt, inga...
Svar
9
· Visningar
1 261
Senast: Elementary
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 715
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp