Bukefalos 28 år!

Tips på en bra instruktör!

Sv: Tips på en bra instruktör!

Åh:cry:
Vad var det som hände?
Hur såg situationen ut?

Han visade sig ju verkligen från sin bästa sida när jag var med.
Verkar vara en trevlig hund, men med vissa problem.
Tänk om de ändå kunde prata!
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

+1

TS: Har ni rutiner så hunden vet vad ni ska göra? Om inte kanske det kan underlätta att göra på samma sätt varje gång så hunden vet vad ni gör och att det inte kommer att ske något obehagligt?

Hoppas ni hittar någon bra instruktör som kan hjälpa er!
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Jag skulle börja torka av honom då han var så otroligt skitig, då högg han tag i armen. Hehe ja visst hade det varit bra om dom kunde prata!

Idag har vi träffat Alex som har Bockegårdens kennel, jag säger bara:love::eek:
Vi fikade i över en timme, Jag berättade om vårt problem och sen berättade han om sig själv och om vad han håller på med. Vi kollade igenom hundens stamtavla och mh.
Sen träffade han hunden, och han kunde ganska snabbt säga att hans morrningar och bitande beror på att han har fått som han har velat. Han visade inga tecken på rädslor och hade heller inga reflexer som visade på det.

I morgon ska vi träna ett par timmar tillsammans, ser verkligen fram emot det!
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

+1

TS: Har ni rutiner så hunden vet vad ni ska göra? Om inte kanske det kan underlätta att göra på samma sätt varje gång så hunden vet vad ni gör och att det inte kommer att ske något obehagligt?

Hoppas ni hittar någon bra instruktör som kan hjälpa er!

Vi har fått nya rutiner idag (gäller allt i vardagen) som vi ska börja följa:)
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

För oss handlade det om att "sagt ord gäller". Sitt är sitt, nej är nej. Oavsett störningar.

Vi körde mycket i koppel, då jag sa sitt så kastades det bollar och gick förbi hundar på ett lämpligt avstånd. Allt handlade om att jag sa ett kommando och sedan bekräftade och belönade när han gjorde rätt. Även miljöträning stärkte vår relation, att be hunden hoppa och sätta sig på höga höjder, gå i gallertrappor eller vad man nu kan hitta på. Samtidigt som man som ägare berömmer sin hund, det stärker en relation.

Mycket beror också på hur man bryter hunden. När hunden gör utfall så är det för sent. Då är det inte mycket mer man kan göra än att försöka komma undan! Istället så satte jag Focus ner, hade halti på för att lättare ha kontroll under träning, innan hundmöten. Sitt, som vi befäst genom toleransövningar och nej om han så bara tittade åt hundens håll. "Bra, duktig kille." om han gjorde rätt. För att bryta honom så tillförde vi den klassiska "vattenkorrigeringen", eftersom det var omöjligt att ens hala in honom eller ens koppelkorrigera vid ett utbrott.

Nej - vattensprut - Bra!

Jag vet en person som är duktig på just relation, hon finns i Göteborgsområdet :) Det var hon som hjälpte oss under Focus kritiska period. Han är idag 9 år och beter sig nästintill exemplariskt med MIG, med min sambo är det dessvärre inte lika bra. Det handlar som sagt om relation. Jag ser hela tiden steget framför, korrigerar när svansen åker upp och öronen fram. Allt för att vi inte ska komma till att han behöver bli rädd och arg.

Mycket av det du skriver sa instruktören till mig idag som vi träffade!

Hunden ska alltid oavsett miljö/störning kunna: Sitt, ligg och stanna kvar. Nej är ett ord som han också alltid ska kunna.

I morgon ska vi på miljöträning:) Vi ska gå i gallertrappor, högre höjder och på halt underlag. Allt för att stärka våran relation och för att han ska inse att jag är en viktig "retusch" för honom.
 
Sv: Tips på en bra instruktör!

Rottisen är ju en hund som ofta låter som om den pratat.
När uppstår detta morrande? Jag hoppas ni lyckas lösa detta.
Mvh
Majpinglan
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 755
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 070
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Igår började äntligen den efterlängtade agilitykursen på klubben hemmavid. Hunden (Dsg-tik, 1 år gammal) skötte sig utmärkt, inga...
Svar
9
· Visningar
1 261
Senast: Elementary
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 715
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp