Tips på hingst önskas!

S

sialina

Har nu pga olika omständigheter beslutat mig för att låta betäcka mitt sto och behöver hjälp med val av hingst. Stoet är e: Maraton ue: Unesco uue: Obelisk. Hon är 160 cm i mkh och lätt i typen med bra gångarter, speciellt galoppen. Exteriört så har hon något lågt ansatt hals och sluttande kors, vackert huvud och lång hals. (Rättså lik Unesco). Till temperamentet är hon nervig och rätt svårriden men genomsnäll och har lugnat sig med åren (är 19 nu). Hon har en tidigare avkomma med Rubignon, avkomman är 165 i mkh som 5 åring, kraftig och oerhört lugn, alltså inget av hennes temperament. Också han har något lågt ansatt hals men är annars väldigt olik henne i typen, mycket grövre). Hans gångarter är medel eller lite över medel men stoet rör sig bättre. Önskemål om avkomman (om man får önska alltså) är en lätt häst om ca 165 i mkh, ädel och högrest, god ridbarhet och ett gott temperament. Funderar hit och dit om jag ska ta hopp eller dressyr blod men är velig. Stoet har bara tävlat hoppning och hoppar lätt och med bra teknik men jag känner mer själv för att rida dressyr nu. Så kanske en dressyrhingst med god hoppteknik vore bäst? Har ni något förslag så är jag tacksam!:bump:
 
Sv: Tips på hingst önskas!

Nu är jag alldeles insnöad på Quite Easy, så jag ber om ursäkt om någon tycker att jag är tjtig... MEN han hade kunnat förbättra allt som du ber om. Han lämnar god typ, bra halsar och förbättrar gångarter.

Annars gillar jag hingstar som Camaro M, Aerline H och Crelido.
 
Sv: Tips på hingst önskas!

Jag har ett sto e: Maraton-Unesco-Immer :) Henne har jag betäckt med Danone, Richfield och Figaro och alla har blivit jättefina. men vill du ha med hopp kanske Nobel vore något, har själv funderat på honom iår. Annars brukar ju Donnerhall hästarna hoppa ganska hyffsat för att vara dressyr hingstar. Och bra temprament.
 
Sv: Tips på hingst önskas!

Vad kul med en syster till min häst! Nu blev jag jätte nyfiken...Skulle gärna se en bild på henne och få reda på lite om henne, hur hon är osv. Har funderat på att betäcka henne med Richfield eller Figaro, och kanske kan det då passa bra. Har också varit inne på Quite Easy men vet inte, måste snart bestämma mig.
 
Sv: Tips på hingst önskas!

Jag föreslår, att du fortsätter på svensk linje, varför inte black coffe, eller Lamborghini, sistnämnda är en snygg hingst med bra hopp, men med gångartshingstar bakom sig! O ger super söta fölungar! Lycka till!
 
Sv: Tips på hingst önskas!

Jag har också ett Maratonsto (ue. Lansiär uue. Safari). Hon är också lite lågställd och lite åt grövre hållet, men annars fin i typen och med bra gångarter, 160 cm. Hon har fått föl e. Looping, Electro, Aerline H, Dardel och Channon.
Alla har blivit mer högställda än sin mor och alla utom Electrosonen har blivit större. Den som verkar bli ädlast är nog årets e. Channon. I år är hon betäckt med Highlander och det blir nog också ädelt skulle jag tro.
Men du ville nu ha lite hoppinriktning, så av "mina" hingstar tror jag på Aerline H, han har bra gångarter också.
Mycket nöjd med den avkomman som mitt sto fick (klass I som föl och vidare till Riksfölet, ska gå kvalitets i höst).

Annars kanske Silvano kan vara nåt. Honom har jag också funderat på till mitt Maratonsto.
 
Sv: Tips på hingst önskas!

Mitt sto är väldigt likt Maraton, liten (161cm) och nätt, svartbrun med bläs och 2 vbb, kort i ryggen och en redig hingstnacke.... Fölet e: Richfield finns det bild på flyinges hemsida. (Ray-Ban) men jag har inte tagit några på Figaro stoet ännu...:cool:
Jag velar mellan 4 hingstar iår, Richfield, Figaro R, Nobel eller Donelli.... ska iväg med henne på söndag så det är bäst jag bestämmer mig snart... Men det skulle vara kul att ta en hopphingst nu efter alla dressyrhingstar för hennes helbror fick 10/10 i hoppning och vann rix när han var ung.:bump:
 
Sv: Tips på hingst önskas!

Med risk för att verka tjatig, men med den stammen på ditt sto och med de önskade egenskaperna du vill se i den blivande fölisen så skulle jag satsa på den så skitpratade multitalangen Akribori.:smirk: (I Sverige får ingen vara för poppis). Jag har precis fått ett helt ljuvligt stoföl där mamman är e Magini-Hertigen och pappan Akribori. Bättre kombo kunde det inte bli! ;) Akribori är verkligen en typförbättrare (Maraton-linjens burkiga kropp och elektriska mentalitet i kombination med modern elegant überridbarhet) som dessutom nedärver ett mycket fint temperament - som behövdes till mitt "nerviga" fyrkantiga Magini-sto. Mitt stoföl är supersocial, orädd, nyfiken, glad, pigg och har mycket motor. Dessutom så gör det ju inget att Akriboris avkommor brukar bli för***t läckra att se på också.:p Lycka till med hingstvalet!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips på hingst önskas!

Vad blev det för hingst? Igår körde jag ner mitt sto till ystad men jag kunde inte bestämma mig för vilken hingst, så jag fick dra lott... så det blev Richfield igen...:)
 
Sv: Tips på hingst önskas!

Tack för era svar. Nu är valet gjort och det blir Akribori. Hoppas på ett fint föl!:rofl:
 
Sv: Tips på hingst önskas!

kskemilie skrev:
Jag föreslår, att du fortsätter på svensk linje, varför inte black coffe, eller Lamborghini, sistnämnda är en snygg hingst med bra hopp, men med gångartshingstar bakom sig! O ger super söta fölungar! Lycka till!

Black Coffee? Om man önskar en hingst med god hoppteknik?:confused:
 
Sv: Tips på hingst önskas!

sialina skrev:
Har nu pga olika omständigheter beslutat mig för att låta betäcka mitt sto och behöver hjälp med val av hingst. Stoet är e: Maraton ue: Unesco uue: Obelisk. Hon är 160 cm i mkh och lätt i typen med bra gångarter, speciellt galoppen. Exteriört så har hon något lågt ansatt hals och sluttande kors, vackert huvud och lång hals. (Rättså lik Unesco). Till temperamentet är hon nervig och rätt svårriden men genomsnäll och har lugnat sig med åren (är 19 nu). Hon har en tidigare avkomma med Rubignon, avkomman är 165 i mkh som 5 åring, kraftig och oerhört lugn, alltså inget av hennes temperament. Också han har något lågt ansatt hals men är annars väldigt olik henne i typen, mycket grövre). Hans gångarter är medel eller lite över medel men stoet rör sig bättre. Önskemål om avkomman (om man får önska alltså) är en lätt häst om ca 165 i mkh, ädel och högrest, god ridbarhet och ett gott temperament. Funderar hit och dit om jag ska ta hopp eller dressyr blod men är velig. Stoet har bara tävlat hoppning och hoppar lätt och med bra teknik men jag känner mer själv för att rida dressyr nu. Så kanske en dressyrhingst med god hoppteknik vore bäst? Har ni något förslag så är jag tacksam!:bump:
Wind Dancer är en kanon fin hingst som finns i Tyskland. Han lämnar underbara avkommor.Bra psyke,bra gångarter o exellent extriör.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 083
Senast: pastejja
·
Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 414
Senast: Hippocampus
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp