Tips på kombinerad kött- veganmat

Vegansk lasagne

Ingredienser:
  • Lasagneplattor ca 400 g (köp en förpackning bara)
  • Havremjölk (du kommer använda hela paketet, till bechamelsås)
  • 4 dl röda linser
  • 500 g passerade tomater
  • 1 msk tomatpuré
  • 1 msk olivolja
  • 1-2 dl rapsolja
  • Vetemjöl 2-3 dl
  • 1 msk socker
  • 1 msk vitvinsvinäger
  • 2 tärningar grönsaksbuljong (alternativt 2 msk Vegeta för lite bredare smak)
  • Ca 450 g rivna morötter
  • 2-3 msk basilika
  • salt och peppar
  • finriven muskot
Gör såhär:
  1. Sätt ugnen på 225 c.
  2. Koka upp linserna i buljong. Jag brukar fylla vatten 1/2-1 cm över linserna beroende på grytans storlek, och efter vattnet kokat upp sänker du värmen och låter det puttra under lock tills vattnet kokat bort (nästan, inte helt, rör om och håll lite koll då och då).
  3. Finriv morötterna.
  4. Blanda ner morötter och passerade tomater med linserna. Smaksätt med tomatpuré, olivolja, socker, vitvinsvinäger, basilika, och salt & peppar. Du kan ha i lite lökpulver om det är möjligt, men går hur bra som helst utan.
  5. Gör bechamelsåsen genom att blanda rapsolja i havremjölken, koka upp, och vispa ner vetemjöl efterhand tills den har fin konsistens. Krydda med muskot, salt, & peppar.
  6. Varva lasagneplattor, linsröra, och bechamel. Toppa med plattor och bechamel. Jag personligen gillar mycket plattor och tunna lager, men det är en smaksak.
  7. Grädda ca 30 min, tills den har fin yta.
  8. Servera med någon fräsch sallad.

Om det nu är så att havremjölken är ett big nono så går det utmärkt att servera bara linssåsen med pasta och sallad, den är verkligen hur god som helst, men jag tycker alltid lasagne är lite festligare :)

Jag gillar lasagne så får testa detta, tack!
 
Funkar havregrädde? När jag inte har kokosmjölk hemma gör jag thaismakande/liknande grytor med havregrädde istället. Tycker det är så mycket smaksättning i att inte havregrädden märks mer än att det är nån sorts gräddig vätska. Mindre smak än kokosmjölk.

Jag vet inte, har ännu ingen åsikt om havregrädde så får testa 🙂 Jag själv kan inte äta mycket fibrer pga IBS-mage men det är väl inte så mycket havre i havreprodukterna egentligen?
 
Jag vet inte, har ännu ingen åsikt om havregrädde så får testa 🙂 Jag själv kan inte äta mycket fibrer pga IBS-mage men det är väl inte så mycket havre i havreprodukterna egentligen?
Nej det är ju så utspätt. Vet flera med IBS som kan äta det men det verkar ju individuellt vad som funkar.
 
Jag gillar lasagne så får testa detta, tack!

Kom på gällande lasagne att om man är ett gäng och ändå behöver göra minst två formar så kan man ju göra en kött/en vegetarisk/en vegan beroende på gäster - tillräckligt lika mat för att det ska kännas som att man äter samma.

Lasagne kanske inte är vad jag bjuder på till en typ födelsedagsmiddag men en vanlig fredagkväll funkar det fint!
 
Kom på gällande lasagne att om man är ett gäng och ändå behöver göra minst två formar så kan man ju göra en kött/en vegetarisk/en vegan beroende på gäster - tillräckligt lika mat för att det ska kännas som att man äter samma.

Lasagne kanske inte är vad jag bjuder på till en typ födelsedagsmiddag men en vanlig fredagkväll funkar det fint!
Lyxkänslan hos en lasagne styrs väldigt mycket av dryckesvalet, tycker jag. Med vatten en helt rimlig måndagslunch, med ett bättre rödvin en helt rimlig lördagsmiddag.
 
Vegansk lasagne

Ingredienser:
  • Lasagneplattor ca 400 g (köp en förpackning bara)

Törs veganer äta lasagneplattor, med tanke på att risken att få i sig ägg finns?
Screenshot_20211017-055128_Chrome.jpg
 
Vegansk lasagne

Ingredienser:
  • Lasagneplattor ca 400 g (köp en förpackning bara)
  • Havremjölk (du kommer använda hela paketet, till bechamelsås)
  • 4 dl röda linser
  • 500 g passerade tomater
  • 1 msk tomatpuré
  • 1 msk olivolja
  • 1-2 dl rapsolja
  • Vetemjöl 2-3 dl
  • 1 msk socker
  • 1 msk vitvinsvinäger
  • 2 tärningar grönsaksbuljong (alternativt 2 msk Vegeta för lite bredare smak)
  • Ca 450 g rivna morötter
  • 2-3 msk basilika
  • salt och peppar
  • finriven muskot
Gör såhär:
  1. Sätt ugnen på 225 c.
  2. Koka upp linserna i buljong. Jag brukar fylla vatten 1/2-1 cm över linserna beroende på grytans storlek, och efter vattnet kokat upp sänker du värmen och låter det puttra under lock tills vattnet kokat bort (nästan, inte helt, rör om och håll lite koll då och då).
  3. Finriv morötterna.
  4. Blanda ner morötter och passerade tomater med linserna. Smaksätt med tomatpuré, olivolja, socker, vitvinsvinäger, basilika, och salt & peppar. Du kan ha i lite lökpulver om det är möjligt, men går hur bra som helst utan.
  5. Gör bechamelsåsen genom att blanda rapsolja i havremjölken, koka upp, och vispa ner vetemjöl efterhand tills den har fin konsistens. Krydda med muskot, salt, & peppar.
  6. Varva lasagneplattor, linsröra, och bechamel. Toppa med plattor och bechamel. Jag personligen gillar mycket plattor och tunna lager, men det är en smaksak.
  7. Grädda ca 30 min, tills den har fin yta.
  8. Servera med någon fräsch sallad.

Om det nu är så att havremjölken är ett big nono så går det utmärkt att servera bara linssåsen med pasta och sallad, den är verkligen hur god som helst, men jag tycker alltid lasagne är lite festligare :)

Det här *ser* enkelt ut, men. I affären kan man inte köpa sin vanliga pasta. Man måste kolla att man hittar en utan ägg. Likaså behöver man kolla buljongen/fonden så att det inte finns nåt otillåtet e-nummer i den. Det är här det blir svårt för oss som inte är vana. Veganer själva har koll på vilka märken osv som funkar, jag har det inte. Och det är ok, men det gör att det inte är så "bara" som det ger sken av.

Bjuder jag en vegan på mat räknar jag med att jag får köpa 'nytt' av alla ingredienser som behövs, bortsett från rena råvaror typ lök. På samma sätt som jag får kolla alla varor jag köper om jag bjuder kompisen som äter FODMAP. För de som lever med det är det enkelt, för de vet vilka varor och märken som är säkra. Jag gör det, som sagt var, inte och det gör att det inte bara känns extra krångligt med vegansk matlagning men också att jag får använda tex buljong jag inte är van vid, osv. Det gör det svårare för mig att få maten att smaka som jag vill.
 
Det här *ser* enkelt ut, men. I affären kan man inte köpa sin vanliga pasta. Man måste kolla att man hittar en utan ägg. Likaså behöver man kolla buljongen/fonden så att det inte finns nåt otillåtet e-nummer i den. Det är här det blir svårt för oss som inte är vana. Veganer själva har koll på vilka märken osv som funkar, jag har det inte. Och det är ok, men det gör att det inte är så "bara" som det ger sken av.

Bjuder jag en vegan på mat räknar jag med att jag får köpa 'nytt' av alla ingredienser som behövs, bortsett från rena råvaror typ lök. På samma sätt som jag får kolla alla varor jag köper om jag bjuder kompisen som äter FODMAP. För de som lever med det är det enkelt, för de vet vilka varor och märken som är säkra. Jag gör det, som sagt var, inte och det gör att det inte bara känns extra krångligt med vegansk matlagning men också att jag får använda tex buljong jag inte är van vid, osv. Det gör det svårare för mig att få maten att smaka som jag vill.
Ja, det är ju det där med att "hålla tungan rätt i mun"..... :nailbiting: Jag håller absolut med dig. Det är inte så "bara" att ställa om till vegansk matlagning/bakning! Just pastan hade jag absolut kunnat tänka fel med och helt glömma att det är ägg i den.... O_o
 
Det här *ser* enkelt ut, men. I affären kan man inte köpa sin vanliga pasta. Man måste kolla att man hittar en utan ägg. Likaså behöver man kolla buljongen/fonden så att det inte finns nåt otillåtet e-nummer i den. Det är här det blir svårt för oss som inte är vana. Veganer själva har koll på vilka märken osv som funkar, jag har det inte. Och det är ok, men det gör att det inte är så "bara" som det ger sken av.

Bjuder jag en vegan på mat räknar jag med att jag får köpa 'nytt' av alla ingredienser som behövs, bortsett från rena råvaror typ lök. På samma sätt som jag får kolla alla varor jag köper om jag bjuder kompisen som äter FODMAP. För de som lever med det är det enkelt, för de vet vilka varor och märken som är säkra. Jag gör det, som sagt var, inte och det gör att det inte bara känns extra krångligt med vegansk matlagning men också att jag får använda tex buljong jag inte är van vid, osv. Det gör det svårare för mig att få maten att smaka som jag vill.
Om man nu finner det svårt att hitta rätt pasta och buljong är det enkelt åtgärdat genom att fråga den tilltänkta gästen. Jag brukar generellt kolla med mina gäster så att jag inte råkar bjuda på något de inte kan äta (av olika anledningar) så att göra en check ur ett vegan-perspektiv är inte krångligare.
 
Om man nu finner det svårt att hitta rätt pasta och buljong är det enkelt åtgärdat genom att fråga den tilltänkta gästen. Jag brukar generellt kolla med mina gäster så att jag inte råkar bjuda på något de inte kan äta (av olika anledningar) så att göra en check ur ett vegan-perspektiv är inte krångligare.
För mig är problemet att ens komma på/ihåg att det skulle kunna vara ett problem. Som att man inte får pensla bullarna med ägg. Det höll jag på att göra i bara farten.
 
Lyxkänslan hos en lasagne styrs väldigt mycket av dryckesvalet, tycker jag. Med vatten en helt rimlig måndagslunch, med ett bättre rödvin en helt rimlig lördagsmiddag.
Jag tycker helt ärligt lyxkänslan i det mesta styrs av presentationen och tillbehör.

Att bjuda på en uppvärmd korv ärtsoppa en sommardag känns kanske lite udda. Att göra egen ärtsoppa, servera med fläsk och/eller korv vid sidan, flera sorters senap och varm punsch en ruggig höstkväll är något annat.
 
All matlagning och bakning där mottagarna finns utanför ens vanliga kontext kan innebära att autopiloten får stängas av ett tag. Men så är det ju så fort man gör något nytt.

Och därför känns det obekvämt. Vilket det FÅR göra. Men känslan finns där i alla fall.

Man vill göra rätt, men ångesten och rädslan för att det skall bli fel är ändå där.

Och det är väl egentligen det jag vill få fram. Jag är obekväm med det; i vanliga fall när jag bjuder på saker gör jag saker jag är bekväm med (väljer dem just för att jag är bekväm med dem, att bjuda är stressfullt tillräckligt som det är) och att då välja att göra två olika måltider är ett sätt att hantera att nåt blir rätt i alla fall.

Det är inte så "bara" att servera veganskt till alla. Inte för mig, och tydligen inte några andra här inne heller. Det är inte veganernas fel, utan känslan ligger hos mig. Men det betyder inte att känslan är fel heller.
 
Och därför känns det obekvämt. Vilket det FÅR göra. Men känslan finns där i alla fall.

Man vill göra rätt, men ångesten och rädslan för att det skall bli fel är ändå där.

Och det är väl egentligen det jag vill få fram. Jag är obekväm med det; i vanliga fall när jag bjuder på saker gör jag saker jag är bekväm med (väljer dem just för att jag är bekväm med dem, att bjuda är stressfullt tillräckligt som det är) och att då välja att göra två olika måltider är ett sätt att hantera att nåt blir rätt i alla fall.

Det är inte så "bara" att servera veganskt till alla. Inte för mig, och tydligen inte några andra här inne heller. Det är inte veganernas fel, utan känslan ligger hos mig. Men det betyder inte att känslan är fel heller.
Precis så.
 
Men jag har haft vegansk gäst som vägrade äta maten för att jag använt fel sorts grönsaksbuljong (nåt e-nummer).

Där tror jag mer att det handlar om en individuell grej än att personen skulle vara just vegan. Många vill undvika tillsatser oavsett vilken typ av kosthållning de har i övrigt, det kan bero på överkänslighet eller vad som helst annat. Att det kan finnas spår av andra saker är ju nästan ofrånkomligt för vissa produkter, och jag tror att det är rätt få veganer som bryr sig om det, utan det är att animalier inte ska spela några huvudroller som är viktigast.

Jag tycker att en del i tråden verkar ta ut sin ängslan kring sin egen matlagningsförmåga på de som inte kan äta vad som helst utan knussel, och det är tråkigt att se. Nej, det är klart att det inte kommer smaka samma som "originalet" om man använder ersättning för vissa saker eller skippar en del helt, men det betyder ju inte att det automatiskt kommer att bli dåligt? Ibland tror jag att attityden kring saken kan göra att man lurar sig själv.

For the record ser jag mig som flexitarian, men det är mycket jag inte äter pga NPF-relaterade matproblem. Kanske har det gjort att jag är mer flexibel kring att justera recept, jag vet inte. Jag har väldigt svårt att förstå varför ens tanken verkar så jobbig för många.

Undrar man kring något specifikt så får man väl fråga personen/personerna som är berörda, helt enkelt? Det kostar inget, och i alla fall jag föredrar alla gånger att få en fråga - eller hundra om så krävs - än att personen ska slita ont för att försöka gissa sig till vad som passar och inte. Även vi med egna matideér är ju individer, som bekant.
 
Jag har själv matallergi med risk för mycket allvarliga följder och (ska) bär med mig en epipen med adrenalin då jag riskerar allergichock om jag får i mig något jag inte tål Min allergi är diffus, men har sedan många år och några vändor på intensivvårdsavdelningar förhållningsorder om att undvika 'nötter & mandel'. Och det låter ju skitenkelt, undvik nötter och mandel. Men så enkelt är det inte, då vissa proteiner kan vara korsreagerande. Rosépeppar är nära släkt med cashewnöt som jag har visat reagens mot, mandel och aprikos är nära släkt och kan ge allvarliga reaktioner. Jag vet inte om jag reagerar mot det eller inte. Jag har levt med allergin i många år nu och jag chansar en hel del, utefter dagsform och - närhet till sjukhus. Jag vet inte helt enkelt vad jag tål eller inte, vissa dagar kan jag vara mer känslig än andra.

Jag har kontroll över min matsituation, inga problem alls. Men jag måste vara försiktig när jag inte har den kontrollen, och blir jag bjuden på middag upplyser jag om min allergi. Det absolut värsta jag vet, är om min allergi ska gå ut över andra i sån situation, jag vill inte krångla till det för någon annan för min skull men ber ändå om att i alla fall undvika nötter/mandel. Men oj vad det sätter ångest i princip i alla. Jag får frågor om innehåll och råvaror, om jag kan äta det eller inte. "Är kokosnöt en nöt, tål du det?" - nej det är ingen nöt och det är ovanligt med allergisk reaktion så det är okej. "Muskotnöt - tål du det?" - Muskotnöt är inte släkt med andra nötter och ja jag tål det" osv osv. Jag brukar säga att jag frågar innan jag stoppar något okänt i min mun och ansvaret är bara mitt, men planera helst inte någon mat med uppenbara nötter eller mandel i maten så löser det sig. Är jag osäker, så äter jag det inte helt enkelt, och jag har inga problem med att stoppa det jag är osäker på åt sidan. Livsmedelskapitlet och vad saker och ting egentligen innehåller är en lika stor djungel som allergireagenserna är men jag har koll, hoppas jag. Det finns alltid en osäkerhet för 'nya' livsmedel jag inte är bekant med. Luftburen allergi mot jordnöt är omdebatterad, jag vet inte om jag reagerar på det men undviker att vara i närheten av sånt - även i affärer där det säljs i lösvikt. I min bekantskapskrets vet man om detta och har inte sånt framme när jag kommer.

Alltså, nu handlar min allergi om att jag faktiskt kan dö om jag får i mig mitt allergen. En vegan dör inte av att få i sig animalier, men det är, tycker jag faktiskt respektlöst att mata en vegan med animalier. Jag själv har tycker jag bra koll på råvaror, lite mindre koll på e-nummer, etiska begränsningar i tillsatser och hur strikta veganer är, jag antar att det kanske varierar. Jag förstår, jag fattar de många frågor som poppar upp när någon ska tillaga mat till mig, och jag tänker lika om jag ska laga mat till en vegan. Jag skulle ta det säkra före det osäkra och tillaga en särskild veganrätt om nu inte den rätten är vad jag kan och vill bjuda alla på. Svårare än så behöver det inte vara. Men självklart begränsar en vegan vad jag som värd VILL och KAN bjuda på, precis som jag själv som allergiker begränsar andra som lagar min mat.
Skillnaden är bara den detaljen att jag kan dö av fel sak i min mun, medan veganen blir kränkt.
 

Liknande trådar

Mat Fyller 40 om drygt 2 veckor och för att fira detta har jag bjudit mina vänner på bla en picknick nästa helg. 🥳 I gruppen finns bla 2...
Svar
13
· Visningar
1 477
Senast: Tilly_85
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 559
Senast: Voeux
·
Mat Jag vill bjuda en person som är speciell för mig på middag. Jag har en ytterfilé av lamm i frysen, och eftersom det lille lammet är har...
Svar
6
· Visningar
966
Senast: Karfitsa
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp