Bukefalos 28 år!

Tips på kombinerad kött- veganmat

Nej, mat tillagad på substitut & ersättningsvaror är inte 'vanlig' mat.
Jag tror att er inställning beror på att ni inte ens ids googla vegansk mat. Jo. Det är vanlig mat. Ofta är det precis så jädra enkelt. Jag gjorde till exempel en grönsaksgratäng igår med enbart grejer jag normalt sett har hemma. Och - märk väl - jag är köttätare. Som sagt. Okunnighet och dåliga bortförklaringar.
 
Jag tror att er inställning beror på att ni inte ens ids googla vegansk mat. Jo. Det är vanlig mat. Ofta är det precis så jädra enkelt. Jag gjorde till exempel en grönsaksgratäng igår med enbart grejer jag normalt sett har hemma. Och - märk väl - jag är köttätare. Som sagt. Okunnighet och dåliga bortförklaringar.
Så vad ersatte du mjölken och osten med?
 
Det är inte en produkt jag använder alltså är likheten med veganen och köttfond mycket stor. Det är en för mig oätlig produkt som blir stående oanvänd.
Om jag ska skicka med veganen överbliven havregrädde hem kan ju veganen skicka med den där överblivna köttfonden hem (och nej jag ser inget behov av att veganen köper köttfond lika lite som jag ser behov av att blandkostaren köper, för denne, oanvändbara produkter).
Det är enorm skillnad eftersom veganen kanske har ett etiskt problem med att köpa köttfond.

Jag kom på att jag köpt färskost (heter det så? Philadelphia) och komjölksglass till vänner som ska äta hos mig. Har ju definitivt ingen användning av det själv sen. Men kött skulle jag inte köpa.
 
Jag tror att er inställning beror på att ni inte ens ids googla vegansk mat. Jo. Det är vanlig mat. Ofta är det precis så jädra enkelt. Jag gjorde till exempel en grönsaksgratäng igår med enbart grejer jag normalt sett har hemma. Och - märk väl - jag är köttätare. Som sagt. Okunnighet och dåliga bortförklaringar.
Du svarar mig med härskarteknik som är ganska otrevlig. Okej, jag är okunnig och förmodligen mycket mer än så. All done here.
 
Jag tror att er inställning beror på att ni inte ens ids googla vegansk mat. Jo. Det är vanlig mat. Ofta är det precis så jädra enkelt. Jag gjorde till exempel en grönsaksgratäng igår med enbart grejer jag normalt sett har hemma. Och - märk väl - jag är köttätare. Som sagt. Okunnighet och dåliga bortförklaringar.
Jag googlade "grönsaksgratäng vegansk" och fick knappt inte upp någonting. De flesta träffar var på vegetariska gratänger. Men i de få (typ två) veganska gratänger jag såg användes vegansk ost och havregrädde. Inget jag har hemma i kylskåpet.
 
Jag tror att er inställning beror på att ni inte ens ids googla vegansk mat. Jo. Det är vanlig mat. Ofta är det precis så jädra enkelt. Jag gjorde till exempel en grönsaksgratäng igår med enbart grejer jag normalt sett har hemma. Och - märk väl - jag är köttätare. Som sagt. Okunnighet och dåliga bortförklaringar.
Skulle jag göra en vegansk grönsaksgratäng på sånt jag normalt har hemma skulle det bli ugnsstekta grönsaker på smörpapper, det är inte vad jag skulle kalla för gratäng.

Vegetariskt = inga problem.
 
Det är enorm skillnad eftersom veganen kanske har ett etiskt problem med att köpa köttfond.

Jag kom på att jag köpt färskost (heter det så? Philadelphia) och komjölksglass till vänner som ska äta hos mig. Har ju definitivt ingen användning av det själv sen. Men kött skulle jag inte köpa.
Ja och jag har ett etiskt problem i att köpa mat som ska slängas.
Varför är veganens etik viktigare än min etik?
 
Jag tror att er inställning beror på att ni inte ens ids googla vegansk mat. Jo. Det är vanlig mat. Ofta är det precis så jädra enkelt. Jag gjorde till exempel en grönsaksgratäng igår med enbart grejer jag normalt sett har hemma. Och - märk väl - jag är köttätare. Som sagt. Okunnighet och dåliga bortförklaringar.
Orkade googla grönsaksgratäng, ingen av dom 10 första var vegansk utan var både med Crème fraiche och/eller någon ost i dom 10 första.
 
Fast för oss som brukar laga mat/baka med smör, grädde, ost, ägg, honung, osv så blir det lite "yttre rymden" om vi inte får använda dessa produkter.....
Jag lagar ofta mat utan dessa produkter, jag är ingen mästerkock men nog fan är jag läskunnig så jag kan reda ihop ett recept i alla fall. Även med kött. Ser inte problemet alls faktiskt.
Så vad ersatte du mjölken och osten med?
Jag gör en redning med tomat och aubergin istället. Men det gör jag vanligen med potatisgratäng också. Ost har vi aldrig hemma. Barnen äter inte det, så det använder vi aldrig ändå. Det måste ju inte vara exakt precis samma ingredienser liksom ;-) Sedan om du har etiska problem med att handla saker som du inte äter upp - nej - det är ingen som har sagt att veganens etik är viktigare än din. Bjuder du dock hem en vegan på middag hade jag nog sett dig som väldigt otrevlig om du förutsätter att veganen ska titta på medan ni äter vanlig potatisgratäng och en biff. Hade jag varit veganen då hade det såklart varit första och sista gången jag umgicks med dig.
Du svarar mig med härskarteknik som är ganska otrevlig. Okej, jag är okunnig och förmodligen mycket mer än så. All done here.
Ja. Jag tycker det. Tror man att vegansk mat enbart handlar om quornbiff istället för vanlig biff så har man ingen djupare kunskap, men googling är ju liksom enkelt.
 
Grejen är ju att det går att laga vegansk mat utan några ersättningsvaror. Dock verkar de flesta som är ovana vid vegansk mat tycka att det är enklare att använda det.
Men bara för att det går, innebär inte nödvändigtvis att det blir bra. Jag har provar veganost några gånger och det var ingen högre smakupplevelse och jag skulle näverbäver använda det igen i min matlagning. Jag har provat (och jag menar inte enstaka gång) havremjölk, havregrädde etc men jag tycker fasen inte att det är gott, och tycker att produkterna inte bidrar med högre smaker i min matlagning. Det går bort, jag vill laga, äta och bjuda på mat som faller inom mina egna referensramar - livet är för kort för att äta mat utan smak.
 
Men bara för att det går, innebär inte nödvändigtvis att det blir bra. Jag har provar veganost några gånger och det var ingen högre smakupplevelse och jag skulle näverbäver använda det igen i min matlagning. Jag har provat (och jag menar inte enstaka gång) havremjölk, havregrädde etc men jag tycker fasen inte att det är gott, och tycker att produkterna inte bidrar med högre smaker i min matlagning. Det går bort, jag vill laga, äta och bjuda på mat som faller inom mina egna referensramar - livet är för kort för att äta mat utan smak.
Då är det väl bättre att du lagar utan ersättningsvaror. Mer än hälften av mina middagar är utan ersättningsvaror övht (och när jag använder det är det vanligaste lite havregrädde eller havre fraiche). Men om man tycker det är svårt så kan ju ersättningsvaror underlätta, om man nu vill bjuda veganen på något.

Just ost undviker jag när jag bjuder på mat, för gissar att de flesta skulle ogilla den. Tog flera år för mig att gilla den. Sen använder jag det sällan ändå, näringsmässigt värdelös.
 
Sedan om du har etiska problem med att handla saker som du inte äter upp - nej - det är ingen som har sagt att veganens etik är viktigare än din. Bjuder du dock hem en vegan på middag hade jag nog sett dig som väldigt otrevlig om du förutsätter att veganen ska titta på medan ni äter vanlig potatisgratäng och en biff. Hade jag varit veganen då hade det såklart varit första och sista gången jag umgicks med dig.
Så du menar att veganen ska ta illa upp om jag bjuder mina gäster på mat som de uppskattar och försöker laga något till veganen som denne kan uppskatta? Veganen får ju mat som passar dennes preferenser och lär ju inte uppskatta den vanliga potatisgratängen med biff (skulle inte bjuda gäster på just det, det är rätt tråkig mat).
Vad ska övriga gäster äta för att veganen inte ska känna sig åsidosatt menar du?
 
Så du menar att veganen ska ta illa upp om jag bjuder mina gäster på mat som de uppskattar och försöker laga något till veganen som denne kan uppskatta? Veganen får ju mat som passar dennes preferenser och lär ju inte uppskatta den vanliga potatisgratängen med biff (skulle inte bjuda gäster på just det, det är rätt tråkig mat).
Vad ska övriga gäster äta för att veganen inte ska känna sig åsidosatt menar du?
Du får gärna återkoppla var exakt jag skrivit det någonstans.
 
Det är ju enkelt löst: skicka med veganen överbliven mat hem.

Det är ju bara tramsigt att tycka det är samma sak att be en vegan köpa kött som att be en blandkostare köpa vegansk produkt.
Jag kan inte förstå varför det är tramsigt och varför jag ska köpa "oätbar" mat för att en av mina gäster äter den när jag kan laga mat som passar personens preferenser OCH mitt skafferi. Varför är mitt skafferi mindre viktigt att hålla "rent" än vegansens? Varför är vegansens personliga val mer värda än mina? Varför anser så många veganer att deras samveten är så mycket mer värda än andras? (ja dina svar tyder på att du anser det). Och varför i all världens dagar är det mitt ansvar att fylla veganens skafferi bara för att jag bjuder denne på fest en kväll?
 
Du får gärna återkoppla var exakt jag skrivit det någonstans.
Det står ju i citatet i inlägget du citerade. Ordagrant står det såhär
"Bjuder du dock hem en vegan på middag hade jag nog sett dig som väldigt otrevlig om du förutsätter att veganen ska titta på medan ni äter vanlig potatisgratäng och en biff. Hade jag varit veganen då hade det såklart varit första och sista gången jag umgicks med dig."
Här tar du ju förgivet att veganen ska ta illa upp för att denna får för personen etiskt acceptabel kost bara för att andra sitter och äter för dem etiskt acceptabel kost och veganen inte får delta i den maten.
 
Då är det väl bättre att du lagar utan ersättningsvaror. Mer än hälften av mina middagar är utan ersättningsvaror övht (och när jag använder det är det vanligaste lite havregrädde eller havre fraiche). Men om man tycker det är svårt så kan ju ersättningsvaror underlätta, om man nu vill bjuda veganen på något.

Just ost undviker jag när jag bjuder på mat, för gissar att de flesta skulle ogilla den. Tog flera år för mig att gilla den. Sen använder jag det sällan ändå, näringsmässigt värdelös.

Ur min synvinkel (som äter och älskar ost) blir en rätt som ska ha ost i rätt smaklös och tråkig utan ost. T.ex. lasagne, gratäng, paj osv.
 

Liknande trådar

Mat Fyller 40 om drygt 2 veckor och för att fira detta har jag bjudit mina vänner på bla en picknick nästa helg. 🥳 I gruppen finns bla 2...
Svar
13
· Visningar
1 497
Senast: Tilly_85
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 672
Senast: Voeux
·
Mat Jag vill bjuda en person som är speciell för mig på middag. Jag har en ytterfilé av lamm i frysen, och eftersom det lille lammet är har...
Svar
6
· Visningar
973
Senast: Karfitsa
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 726
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp