Tips på kombinerad kött- veganmat

Det står ju i citatet i inlägget du citerade. Ordagrant står det såhär
"Bjuder du dock hem en vegan på middag hade jag nog sett dig som väldigt otrevlig om du förutsätter att veganen ska titta på medan ni äter vanlig potatisgratäng och en biff. Hade jag varit veganen då hade det såklart varit första och sista gången jag umgicks med dig."
Här tar du ju förgivet att veganen ska ta illa upp för att denna får för personen etiskt acceptabel kost bara för att andra sitter och äter för dem etiskt acceptabel kost och veganen inte får delta i den maten.
Haha. Nej. Det tar jag inte förgivet, möjligtvis i din hjärna då. Men självklart ska en vegan som man bjuder hem på middag få ett veganskt alternativ. Så nej, det jag skrivit säger inte emot ditt sista inlägg.

"Så du menar att veganen ska ta illa upp om jag bjuder mina gäster på mat som de uppskattar och försöker laga något till veganen som denne kan uppskatta? Veganen får ju mat som passar dennes preferenser och lär ju inte uppskatta den vanliga potatisgratängen med biff (skulle inte bjuda gäster på just det, det är rätt tråkig mat)."

Och det var inte ens det som jag diskuterade från början. Om du har mat som passar din veganska vän är det ju liksom ingen diskussion?
 
Haha. Nej. Det tar jag inte förgivet, möjligtvis i din hjärna då. Men självklart ska en vegan som man bjuder hem på middag få ett veganskt alternativ. Så nej, det jag skrivit säger inte emot ditt sista inlägg.

"Så du menar att veganen ska ta illa upp om jag bjuder mina gäster på mat som de uppskattar och försöker laga något till veganen som denne kan uppskatta? Veganen får ju mat som passar dennes preferenser och lär ju inte uppskatta den vanliga potatisgratängen med biff (skulle inte bjuda gäster på just det, det är rätt tråkig mat)."

Och det var inte ens det som jag diskuterade från början. Om du har mat som passar din veganska vän är det ju liksom ingen diskussion?
Ja och jag har i alla inlägg jag skrivit också sagt att jag skulle bjuda veganen på en för denne etiskt korrekt middag baserad på det som finns i mitt skafferi och som jag kan laga. Det kanske inte blir den festligaste maten men den blir troligen god iom att det är mat jag lagar då och då till mig själv.
 
Jag kan inte förstå varför det är tramsigt och varför jag ska köpa "oätbar" mat för att en av mina gäster äter den när jag kan laga mat som passar personens preferenser OCH mitt skafferi. Varför är mitt skafferi mindre viktigt att hålla "rent" än vegansens? Varför är vegansens personliga val mer värda än mina? Varför anser så många veganer att deras samveten är så mycket mer värda än andras? (ja dina svar tyder på att du anser det). Och varför i all världens dagar är det mitt ansvar att fylla veganens skafferi bara för att jag bjuder denne på fest en kväll?
Jag tycker det är tramsigt att inte vilja köpa nåt till en gäst bara för att du själv tycker det är äckligt. Om en av mina gäster är glutenintolerant och jag ska bjuda på pasta så köper jag glutenfri pasta åt denne, oavsett vad jag själv tycker om smaken.

Om du kan laga vegansk mat utan nån ersättningsprodukt så är det ju bara att göra det? Diskussionen handlar ju om huruvida det är samma sak att be en vegan köpa kött som att be en blandkostare köpa vegansk produkt.

Som mitt exempel, om resten av sällskapet ska äta nånting med glass till dessert tycker jag det är sjukt tramsigt att vägra köpa vegansk glass till veganen.
 
Ja och jag har i alla inlägg jag skrivit också sagt att jag skulle bjuda veganen på en för denne etiskt korrekt middag baserad på det som finns i mitt skafferi och som jag kan laga. Det kanske inte blir den festligaste maten men den blir troligen god iom att det är mat jag lagar då och då till mig själv.
Ja, jag har inte läst dina inlägg, svarade på det du svarade till mig och förutsatte att du läst vad jag skrivit. Då är vi säkert överens.
 
"Ni" fattar vad du säger, självklart skulle jag köpa en veganglass till veganen, självklart skulle jag kunna laga en helt separat rätt till veganen efter förmåga, däremot att anpassa en hel middag till ett helt sällskap efter vegankost är ett lite övermagat krav kan jag tycka, jag kan inte laga sån mat och vill heller inte bjuda på sån mat som jag känner mig begränsad av.
Tack för en perfekt sammanfattning.
 
Ur min synvinkel (som äter och älskar ost) blir en rätt som ska ha ost i rätt smaklös och tråkig utan ost. T.ex. lasagne, gratäng, paj osv.
Ja, därför undviker jag att bjuda på sånt där ost behövs. Gratänger tycker jag iofs går bra att göra utan. Det finns ju extremt många rätter utan ost.
 
Kan man få lite tips på veganrätter som passar någon som är långt ifrån en mästerkock? Dvs "smaka av med valfria ingredienser och kryddor du har hemma" går bort - behöver ha ett recept att följa. Helst inte så många olika saker som ska lagas för jag är värdelös på att få saker klart samtidigt om det blir för många grejer...

Behöver undvika svamp, lök, majs, bönor och nötter. (Samt quorn/ersättningsprodukter verkar det som i tråden....)

Ge mig tips, tack! Skulle gärna lära mig någon eller några rätter som jag känner mig trygg med att laga och själv tycker är gott. Då skulle jag inte ha något problem att bjuda alla på det.
 
Kan man få lite tips på veganrätter som passar någon som är långt ifrån en mästerkock? Dvs "smaka av med valfria ingredienser och kryddor du har hemma" går bort - behöver ha ett recept att följa. Helst inte så många olika saker som ska lagas för jag är värdelös på att få saker klart samtidigt om det blir för många grejer...

Behöver undvika svamp, lök, majs, bönor och nötter. (Samt quorn/ersättningsprodukter verkar det som i tråden....)

Ge mig tips, tack! Skulle gärna lära mig någon eller några rätter som jag känner mig trygg med att laga och själv tycker är gott. Då skulle jag inte ha något problem att bjuda alla på det.
Inte optimalt för årstiden, men sommarrullar med lättförberedda dipsåser brukar vara gott. Strimla valfria grönsaker (jag brukar ta typ gurka, morot, avokado, mango, ev röd paprika eller liknande för färgen) samt färsk koriander. Man kan stoppa i strimlad tofu om man vill, eller ha med räkor om någon är rädd att dö av akut proteinbrist. Jag brukar servera med vattenskål att doppa rispapprena i vid bordet, så slipper jag göra själva rullarna (ja jag är lat). Jag brukar göra en dippsås på jordnötssmör blandat med sweet chili, samt en på soja blandat med lime, mynta, vitlök och chili, ifall jordnötter och vitlök är ok?

För min del är frånvaron av lök en minst lika stor begränsning som vegankosten. De enda goda lökfria rätter jag kommer på är efterrätter. :o
 
Inte optimalt för årstiden, men sommarrullar med lättförberedda dipsåser brukar vara gott. Strimla valfria grönsaker (jag brukar ta typ gurka, morot, avokado, mango, ev röd paprika eller liknande för färgen) samt färsk koriander. Man kan stoppa i strimlad tofu om man vill, eller ha med räkor om någon är rädd att dö av akut proteinbrist. Jag brukar servera med vattenskål att doppa rispapprena i vid bordet, så slipper jag göra själva rullarna (ja jag är lat). Jag brukar göra en dippsås på jordnötssmör blandat med sweet chili, samt en på soja blandat med lime, mynta, vitlök och chili, ifall jordnötter och vitlök är ok?

För min del är frånvaron av lök en minst lika stor begränsning som vegankosten. De enda goda lökfria rätter jag kommer på är efterrätter. :o

Om man inte mår bra av lök har man inget val. Jag älskar lök och vitlök men kan inte äta det. Magen flippar ut helt tyvärr. Purjolök går bra i mindre mängd och picklad rödlök. Vitlök är värst men jag kan fuska och äta tillagad vitlök i mindre mängd om jag skött mig och undvikt lök och vitlök. Otroligt tråkigt! Men jag har inget val.
 
Om man inte mår bra av lök har man inget val. Jag älskar lök och vitlök men kan inte äta det. Magen flippar ut helt tyvärr. Purjolök går bra i mindre mängd och picklad rödlök. Vitlök är värst men jag kan fuska och äta tillagad vitlök i mindre mängd om jag skött mig och undvikt lök och vitlök. Otroligt tråkigt! Men jag har inget val.
Förstår att det är trist! Men man ska såklart inte äta sådant man mår dåligt av. Är det flera som ska ha specialkost är det såklart svårare att få ihop något kul som passar alla, jämfört med om det bara är någon enstaka.
 
Inte optimalt för årstiden, men sommarrullar med lättförberedda dipsåser brukar vara gott. Strimla valfria grönsaker (jag brukar ta typ gurka, morot, avokado, mango, ev röd paprika eller liknande för färgen) samt färsk koriander. Man kan stoppa i strimlad tofu om man vill, eller ha med räkor om någon är rädd att dö av akut proteinbrist. Jag brukar servera med vattenskål att doppa rispapprena i vid bordet, så slipper jag göra själva rullarna (ja jag är lat). Jag brukar göra en dippsås på jordnötssmör blandat med sweet chili, samt en på soja blandat med lime, mynta, vitlök och chili, ifall jordnötter och vitlök är ok?

För min del är frånvaron av lök en minst lika stor begränsning som vegankosten. De enda goda lökfria rätter jag kommer på är efterrätter. :o

Tack för tips! Jordnötter går tyvärr inte heller, glömde att skriva det. Vitlök går bra i mindre mängd om den är tillagad, eller som pulver.

Ja, lök är helt klart en begränsning men det är som för @Lingon, det finns inget val då personen ifråga blir jättedålig. Och det är väl överlag det som är svårt med bjudningar, om man ska bjuda alla på samma mat för att vara en god värd så blir det många gånger svårt med kombination av alla allergier, preferenser och dieter.
 
@Thaliaste - i vilket sammanhang tänker du?

Jag har en linssoppa jag brukar göra när det är många personer men enkelt (t ex stallträffar) och jag inte orkar tänka på gluten, laktos osv:

Ca 4-5 personer:
1 tetra tomater, går bra med passerade, krossade eller hela.
3 dl röda linser
(1 stor lök, röd eller gul går lika bra. Går att utesluta. Ta mer buljongtärning.)
Grönsaksbuljongtärningar efter smak
1 kanelstång
Citron efter smak
Chili efter smak
Spiskummin efter smak
Olivilja, ca 1-2 msk
Vitlök, 2-3 klyftor

Hacka lök och vitlök. Fräs i oljan. Häll i ca 2 kryddmått spiskummin och fräs med. Chili kan också fräsas med här. Mängden beror på vilken chili du har + hur starkt du vill ha. Pulver, flakes eller finhackad färsk går lika bra. Häll i tomatkross. Fyll tetran/burken med vatten och häll i. Smula ner en buljongtärning, lägg i kanelstången och häll i linserna. Låt koka upp. Sänk värmen och låt puttra till linserna är mjuka. Det tar ca 20 minuter.

När detta skett - smaksätt med citron. Vill du ha saltare och/eller fylligare, smula i ytterligare en buljongtärning. Vill du ha hetare - ta i mer chili.

Soppan äts med gott bröd. Vill man låter man den tjockna och bli en gryta. Då äts den med ris och sallad. Eller med pita/liba/nan-bröd som doppas i.

Har bjudit på denna soppa vid flera större stallträffar och alla har gillat den, inklusive barn. Tror den påminner om köttfärssås för dem...

En annan enkel vegansk variant är thaismakande gryta med cocosmjölk. Dessa görs ofta med t ex kyckling men den kan bytas ut mot tofu eller bara mer grönsaker. Med cocosmjölken får man en krämig, "gräddig" vegansk gryta. Fisksås går att byta mot soja.
 
Tack för tips! Jordnötter går tyvärr inte heller, glömde att skriva det. Vitlök går bra i mindre mängd om den är tillagad, eller som pulver.

Ja, lök är helt klart en begränsning men det är som för @Lingon, det finns inget val då personen ifråga blir jättedålig. Och det är väl överlag det som är svårt med bjudningar, om man ska bjuda alla på samma mat för att vara en god värd så blir det många gånger svårt med kombination av alla allergier, preferenser och dieter.
Många som inte klarar lök fixar purjolök som TILL VISS DEL kan användas i stället för lök. Just i sommarrullar går det bra med purjolök tycker jag.
 
Ett par andra trevliga recept är att googla "livets godaste gryta" - innehåller dock både kokos, jordnötssmör, lök och en massa annat gott, men är det "bara" veganism att ta hänsyn till är den jättegod.

En annan lättanpassad favorit är en smakrik, lyxig grönsakssoppa - stek chili, lök och vitlök i massor av olivolja. Släng i morotsslantar, stjälkselleri, ett par förpackningar krossade tomater, grönsaksbuljong. Mixa ett paket vita bönor och häll i, det ger lite substans och simmighet till soppan. Tillsätt strimlad grönkål. Toppa med god olivolja, persilja, krutonger på bröd stekt i olivolja (går att göra glutenfria vid behov) och för icke-veganer ett lass riven parmesan. :d
 
@Thaliaste - i vilket sammanhang tänker du?

Jag har en linssoppa jag brukar göra när det är många personer men enkelt (t ex stallträffar) och jag inte orkar tänka på gluten, laktos osv:

Ca 4-5 personer:
1 tetra tomater, går bra med passerade, krossade eller hela.
3 dl röda linser
(1 stor lök, röd eller gul går lika bra. Går att utesluta. Ta mer buljongtärning.)
Grönsaksbuljongtärningar efter smak
1 kanelstång
Citron efter smak
Chili efter smak
Spiskummin efter smak
Olivilja, ca 1-2 msk
Vitlök, 2-3 klyftor

Hacka lök och vitlök. Fräs i oljan. Häll i ca 2 kryddmått spiskummin och fräs med. Chili kan också fräsas med här. Mängden beror på vilken chili du har + hur starkt du vill ha. Pulver, flakes eller finhackad färsk går lika bra. Häll i tomatkross. Fyll tetran/burken med vatten och häll i. Smula ner en buljongtärning, lägg i kanelstången och häll i linserna. Låt koka upp. Sänk värmen och låt puttra till linserna är mjuka. Det tar ca 20 minuter.

När detta skett - smaksätt med citron. Vill du ha saltare och/eller fylligare, smula i ytterligare en buljongtärning. Vill du ha hetare - ta i mer chili.

Soppan äts med gott bröd. Vill man låter man den tjockna och bli en gryta. Då äts den med ris och sallad. Eller med pita/liba/nan-bröd som doppas i.

Har bjudit på denna soppa vid flera större stallträffar och alla har gillat den, inklusive barn. Tror den påminner om köttfärssås för dem...

En annan enkel vegansk variant är thaismakande gryta med cocosmjölk. Dessa görs ofta med t ex kyckling men den kan bytas ut mot tofu eller bara mer grönsaker. Med cocosmjölken får man en krämig, "gräddig" vegansk gryta. Fisksås går att byta mot soja.

Tack för tips! Till en hemmamiddagsbjudning tänkte jag.

Jag gillar grytor, så att göra den varianten på första receptet lätt gott. Och toppen med ett tydligt recept 👍

Jag har dessvärre svårt för cocos, dock bara en smaksak så jag kan äta det men helst inte...Men bra tips med ersättning!
 
Kan man få lite tips på veganrätter som passar någon som är långt ifrån en mästerkock? Dvs "smaka av med valfria ingredienser och kryddor du har hemma" går bort - behöver ha ett recept att följa. Helst inte så många olika saker som ska lagas för jag är värdelös på att få saker klart samtidigt om det blir för många grejer...

Behöver undvika svamp, lök, majs, bönor och nötter. (Samt quorn/ersättningsprodukter verkar det som i tråden....)

Ge mig tips, tack! Skulle gärna lära mig någon eller några rätter som jag känner mig trygg med att laga och själv tycker är gott. Då skulle jag inte ha något problem att bjuda alla på det.
Vegansk lasagne

Ingredienser:
  • Lasagneplattor ca 400 g (köp en förpackning bara)
  • Havremjölk (du kommer använda hela paketet, till bechamelsås)
  • 4 dl röda linser
  • 500 g passerade tomater
  • 1 msk tomatpuré
  • 1 msk olivolja
  • 1-2 dl rapsolja
  • Vetemjöl 2-3 dl
  • 1 msk socker
  • 1 msk vitvinsvinäger
  • 2 tärningar grönsaksbuljong (alternativt 2 msk Vegeta för lite bredare smak)
  • Ca 450 g rivna morötter
  • 2-3 msk basilika
  • salt och peppar
  • finriven muskot
Gör såhär:
  1. Sätt ugnen på 225 c.
  2. Koka upp linserna i buljong. Jag brukar fylla vatten 1/2-1 cm över linserna beroende på grytans storlek, och efter vattnet kokat upp sänker du värmen och låter det puttra under lock tills vattnet kokat bort (nästan, inte helt, rör om och håll lite koll då och då).
  3. Finriv morötterna.
  4. Blanda ner morötter och passerade tomater med linserna. Smaksätt med tomatpuré, olivolja, socker, vitvinsvinäger, basilika, och salt & peppar. Du kan ha i lite lökpulver om det är möjligt, men går hur bra som helst utan.
  5. Gör bechamelsåsen genom att blanda rapsolja i havremjölken, koka upp, och vispa ner vetemjöl efterhand tills den har fin konsistens. Krydda med muskot, salt, & peppar.
  6. Varva lasagneplattor, linsröra, och bechamel. Toppa med plattor och bechamel. Jag personligen gillar mycket plattor och tunna lager, men det är en smaksak.
  7. Grädda ca 30 min, tills den har fin yta.
  8. Servera med någon fräsch sallad.

Om det nu är så att havremjölken är ett big nono så går det utmärkt att servera bara linssåsen med pasta och sallad, den är verkligen hur god som helst, men jag tycker alltid lasagne är lite festligare :)
 
Jag har dessvärre svårt för cocos, dock bara en smaksak så jag kan äta det men helst inte...Men bra tips med ersättning!
Funkar havregrädde? När jag inte har kokosmjölk hemma gör jag thaismakande/liknande grytor med havregrädde istället. Tycker det är så mycket smaksättning i att inte havregrädden märks mer än att det är nån sorts gräddig vätska. Mindre smak än kokosmjölk.
 

Liknande trådar

Mat Fyller 40 om drygt 2 veckor och för att fira detta har jag bjudit mina vänner på bla en picknick nästa helg. 🥳 I gruppen finns bla 2...
Svar
13
· Visningar
1 477
Senast: Tilly_85
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 559
Senast: Voeux
·
Mat Jag vill bjuda en person som är speciell för mig på middag. Jag har en ytterfilé av lamm i frysen, och eftersom det lille lammet är har...
Svar
6
· Visningar
966
Senast: Karfitsa
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp