Tips på övningar som stärker galoppen

Fjordhast

Trådstartare
Hej alla smarta bukare :)

Jag behöver hjälp med att komma på övningar som stärker galoppen. Det är så att jag rider en 4 åring som i stort sett bara stått i ett halvår. Har satts igång nu under sommaren och nu fortsätter utbildningen. Hon är lite efter i utbildningen pga vissa omständigheter, men hon kan galoppfattning osv. Nu efter att hon stått så mkt har hon tappat en del muskler. Och det jobbar vi på att de ska komma tillbaka. Hon har redan fått mer muskler.
Men nu till problemet. Hon har börjat med att ta korsgalopp och har svårare för vänster galopp. Hon springer gärna in i galoppen. Har tänkt att det beror på bristen på muskler och styrka. Men när ja rider ex i uppförsbacke på grusvägen då kan hon fatta galopp från skritt. Inne på volten går det bra ibland. Men idag gick det inte alls. Hon slängtravade bara tills hon va trött.

Så nu vill jag ha tips på övningar som stärker galoppen. Både tips som jag kan göra på volten och tips ute. Fungerar oftast bättre på rakt spår ute än inne på volten.

Kan tillägga att hon inte har ont och hon har en passande sadel. Hon är heller aldrig hoppad.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Det är inte så att du ger hjälperna fel? Sitter snett eller liknande? Tränar du för tränare?
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Det spelar ingen roll hur jag sitter. Har testat att verkligen tänka på sitsen och att jag ska sitta rakt över hästen. Testat med övertydliga hjälper, normala hjälper och små hjälper. Förstärker hjälperna med rösten. Från backen lyssnar hon bra på rösten. Rider mkt med vikten och det hjälper inte. Jag har testat att verkligen stå i inner stigbygel på volt och försökt fatta men hon gör samma sak ändå. Testade att slänga upp en annan ryttare idag som kan rida (vilket jag oxå kan men vi rider lite annorlunda). Hon lyckades inte heller. Det är jag som ridit in henne så hon är ju lärd på mina hjälper. Ute funkar det utan problem. Men på volten kan hon ibland vägra galoppera. Hon har även svårt för vänster galopp även ute. Men den tränar vi på att fatta ute.
Men grejen är den att vissa dagar går det kanon bra och hon fattar när man ber henne och vissa dagar är som idag när hon bestämt sig för att hon absolut inte ska galoppera.

Hon har inte nån styrka eller ork. Hon orkar typ bara galoppera i typ 10 m totalt innan hon blir trött o saktar av.

Hon måste lära sig att galoppera på volt då vi ska stambokföra henne i slutet av nästa månad och då ska vi göra ridprov där det ingår galopp på volt.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Det spelar ingen roll hur jag sitter. Har testat att verkligen tänka på sitsen och att jag ska sitta rakt över hästen.

Jag har testat att verkligen stå i inner stigbygel på volt och försökt fatta men hon gör samma sak ändå.
Jodå, sitsen och tajmingen betyder allt och hästen gör vad den kan för att balansera upp ryttaren. Att luta sig innåt på det sättet får hästen rejält ur balans och då kan jag mycket väl förstå att inte hästen kan fatta någon galopp.
Ute funkar det utan problem. Men på volten kan hon ibland vägra galoppera. Hon har även svårt för vänster galopp även ute. Men den tränar vi på att fatta ute.
Kan vara så att på volten krävs det mera balans, det krävs mera av dig som ryttare att sitta korrekt för att ge hästen bästa stöd. Ute har hästen ofta en mera naturlig framåtbjudning och drivkraft och det är lättare att galoppera på rakt fram utomhus för hästen.
Hon har inte nån styrka eller ork. Hon orkar typ bara galoppera i typ 10 m totalt innan hon blir trött o saktar av.
Hästen är 4 år och inte blivit riden på ett halvår och knappt ens innan det antar jag. Hästen ska tycker jag egentligen inte överhuvudtaget gå på banan alls, uteritter som främjar framåtbjudning och som du skriver så fungerar galoppen ute, träna bara den ute så faller det säkert på plats tillslut även på banan. Sen bör du skaffa en tränare till en sådan ung häst.
Hon måste lära sig att galoppera på volt då vi ska stambokföra henne i slutet av nästa månad och då ska vi göra ridprov där det ingår galopp på volt.
Att stressa och skynda fram något är aldrig bra, med den tanken så är det nog som gjort för att det inte ska fungera. Skaffa som sagt en tränare som kan göra rätt från början.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Har du låtit hästen springa när du försöker att fatta galopp? Min nuvarande kom in i en sådan period då hon bara rusade när jag skulle fatta galopp. Det ända jag gjorde annorlunda då var att flytta fram inner skänkeln. På henne måste jag nästan sätta skänkeln på sadelgjorden för att hon ska reagera!
Innan dess satt mamma upp på henne som har en lite starkare skänkel än vad jag har. Och sen gäller det ju att inte låta dem springa iväg. Visa tydligt att det inte är okej, så det inte blir en vana.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Först o främst jag har en bra sits. Följer med bra och vet när jag ska ge kommandot. Jag är ingen nybörjare utan har ridit i många år och rider på relativt hög nivå. För det andra så tränar jag för tränare ibland. Har inte råd med mer. För det tredje så rider jag mestadels ute i blandad terräng. Har klättrat mkt, gör många fattningar och även tränat intervaller för att få upp flåset lite på hästen.

Hon har blivit riden mer. Men om man ska ta det från början så blev hon inriden våren 2012. Eller ja vi skritta och trava själva. I augusti börja vi med galoppen ute på rakt spår. I november kunde hon båda galopperna utan problem. Blev skadad i samma veva och stod till början av januari. I början av jannuari sattes hon försiktigt igång igen. Blev riden i ca 2 månader (vi hann precis börja med galoppen som då fungerade felfritt) sedan vila pga att hon skulle föla. Va mammaledig och skulle sättas igång igen i slutet av april, början av maj men så blev det inte. I slutet av april ramla jag av unghingsten som vi höll på att rida in och bröt ryggen. Hon fick därför vila längre. I början av juli sätts hon igång av en annan tjej. I förra veckan satt jag upp igen för första gången. Hon bråkade massor men släppte och var sitt vanliga jag igen efter tredje passet. Tog galopp i uppförsbacke i måndags förra veckan. Fick höger galopp men gav vänster skänkel. Brydde mig inte då ja bara ville känna på galoppen. Dagen efter longerar jag på volten. Alla gångarter. Det gick trögt men hon fattade i båda varven. Två dagar efter rider
jag på volten med. Här släppte hon och blev mjuk och fin. Tog galopp i båda varven. Märktes att vänster var svårare men hon tog den ändå. Sedan red andra tjejen två dagar och fokusersde på galoppen. Hon gick bra ena dagen men inte andra. Igår red jag ut. Hon tog endast höger galopp hur mkt ja än kämpade. Idag red jag på volten. Då gick hon kanon i skritt o trav. Men vägrade ta galopp. Hon slängtravade bara. Bytte ryttare och likaså där. Fick reda på av den andra tjejen som ridit henne senaste månsden att hon varit så till och från. Så nu för att vi ska hinna få den att sitta till slutet av september så vill jag få tips på övningar både ute och på volten. Allt som stärker henne. Det är inget jag som ryttare gör för fel utan hon är dåligt musklad med lite kondis så det är det som är problemet. Så snälla hjälp till med övningar istället då jag har ide torka.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Hon sprang iväg idag. Ibland springer hon in i galoppen ute med men inte alltid. Jag struntsr helt ärligt i om hon springer in i galoppen nu i början, bara hon tar galoppen. Sen kan vi finlira fattningarna när galoppen sitter mer.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Använder ni spö?
Fatta galopp och ta några språng, sakta av till trav en stund och fatta sedan igen. Då präntas fattningen in i hästen och det blir lättare med fattningen.
Typ galoppera ett halvt varv på volten, bryt av och trava ett kvarts varv och sedan fatta igen.
När hästen väl kan galopera i en jämn och stadig galopp kan man ju börja träna balansen och testa förvänd galopp.
Jag har gjort detta med min, som inte är en unghäst men betedde sig som det. Hästen tröttnar rätt så fort på det men det är verkligen bra!

Min kan till och med göra en volt i förvänd galopp i ena varvet nu! Hon var helt obalanserad och hade inte alls mycket muskler när jag fick henne. Galoppera med frambenen och travade med bakbenen, korsgalopp och annat fuffens hade hon för sig.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Hon sprang iväg idag. Ibland springer hon in i galoppen ute med men inte alltid. Jag struntsr helt ärligt i om hon springer in i galoppen nu i början, bara hon tar galoppen. Sen kan vi finlira fattningarna när galoppen sitter mer.

Ja okej så hon fattar ändå galopp då? Trodde du menade att hon bara rusade iväg i trav!
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Ja har alltid spö med när jag rider. Använder det dock sällan, men har testat att lägga till med spöt på bog och rumpa utan resultat. Grejen är ju den att vi inte alltid får galopp på henne. Så det blir svårt med den övningen. Dock kan vi givetvis göra det när man väl får galopp. Är lite så jag gjort hittills. Fattat galopp, ta några steg och sakta av sen fatta igen. Ute har hon orkat tre fattningar som mest på rad.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Idag fatta hon inte galopp en endaste gång. Eller jo ett språng korsgalopp fick jag i vänster varv men mer gick inte. Vi tröttnade på att försöka efter 20 min. Andra dagar så kan hon springa in i galoppen. Alltså slängtrav några meter sen faller över i galopp. Andra dagar kan hon fatta direkt i stort sett. Men hur f*n ska ja göra när hon är som idag? Vilka mer övningar finns det som stärker rumpan utan galopp inblandat?
Har bestämt löshoppning på torsdag och klättring på fredag sen ledig lö-sö. I morgon rider andra tjejen och då vet jag inte vad hon gör.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Sluta då när hon inte orkar mer. Det är ryttaren som bestämmer när det räcker. Så börja med kanske bara två fattningar. Nästa träning tre osv.. Försök hålla det en längre tid för varje träning också. Så du lixom trappar upp det lite??

Vet ingenting om inridning och sånt men ja.. :)
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Kan väl tillägga att hon vill jobba och trivs med det. Därför arbetas hon 5 dagar i veckan. Men mestadels ute i ungefär 30 min så vi rider inte sönder henne. Vi lyssnar på henne. Självklart är inte alla veckor lika mkt träning. Så eventuella kommentarer om detta undanbedes. Vet hur buke kan vara (inte riktat till någon speciell utan mer allmänt)
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Eller så tar du inte galoppen varje träning. Utan vissa dagar nöjer du dig med trav och skritt. Så får hästen tid att ta in galoppen efter ett pass där det fungerat
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Ja då va de mest test o se vad hon klarade. Har inte haft någon tillräckligt lång väg för mer än 2-3 fattningar. Alltså var det en engångs grej.

Det är det vi gör, lyssnar på henne. Vi brukar avsluta när det går som bäst oftast innan hon blir trött så hon fortfarande tycker det är kul :)
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Idag fick vi ju nöja oss med skritt o trav. Lägger in lugna pass någon eller några dagar i veckan. Denna veck har de inte blivit av än men på fredag blir det klättring i skritt sen vila så då blir de inte galopp på ett tag. Andra tjejen rider olika från gång till gång. Ibland endast skritt o ibland alla tre. Så vi lägger in lugna pass med :)
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Kan väl tillägga att hon vill jobba och trivs med det. Därför arbetas hon 5 dagar i veckan. Men mestadels ute i ungefär 30 min så vi rider inte sönder henne. Vi lyssnar på henne. Självklart är inte alla veckor lika mkt träning. Så eventuella kommentarer om detta undanbedes. Vet hur buke kan vara (inte riktat till någon speciell utan mer allmänt)
Fast jag måste tycka lite, 5 dagar i veckan även ifall det är "bara" 30 minuter vilket jag inte tycker är bara sålänge det inte innefattar fram och avskrittning. Allt handlar om kvalitet istället för kvantitet, och för mig så låter det som att hästen faktiskt går ganska så hårt för att vara en oriden 4 åring utan styrka.

Sen tycker jag även det låter som att det är lite av en stress när hästen bara slängtravar och springer ifrån ryttaren, den orkar inte och vill inte (förstår inte?) och gör det bästa av situationen och försöker komma undan genom att springa ifrån.

Fattar hästen galopp en gång så nöj dig med det, gör hästen rätt så nöj dig och beröm och gör något hästen tycker om och har lätt för som avslutning så det alltid slutar positivt. Ha tex bara max en dag i veckan på banan och resten ute i skogen.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Och de dagar vi bara skrittar eller travar så vill jag hitta på övningar man kan göra för att stärka baken. De vill ja få mest hjälp med. Har funderat på bomarbete mdn tyvärr har vi endast 2 bommar :(
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Jag rider min ca 5 dagar i veckan plus en dag skritttur!
Vissa veckor blir lite si och så då jag jobbar heltid med delade turer..

Ska lära mig att tömköra också så kan jag göra det!
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 978
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 127
Senast: Nevermind
·
Dressyr Hej! Jag och min häst har bekymmer med galoppen. Blir ofta ganska öppen i formen i fattningen, blir ofta hastig galopp och slutar med...
Svar
4
· Visningar
1 147
Senast: josqla
·
Dressyr Jag har som mål att starta en lätt klass dressyr med min häst i år. Hon är orutinerad och otränad men ingen unghäst. Jag fokuserar mest...
2
Svar
29
· Visningar
6 965
Senast: leoparden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp