Tips på övningar som stärker galoppen

Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Men du..
Försök se det som att de som svarar inte gör det för att sätta åt dig och vara taskiga.
Jag har inget att vinna på att göra dig ledsen. Jag gillar inte sånt.

Men av det du skriver så kan jag förstå att du är hyfsat ung. Du är säkert jätteduktig för att vara i din ålder. Och har säkert mer erfarenhet än de flesta andra i din ålder och kanske än de andra där du bor.

Men hade du vetat vad du gjorde hade du inte behövt skriva den här tråden tex. För du hade själv vetat hur du skulle lösa det. :)

Och du säger en hel del saker som man ofta tror när man inte är lika rutinerad som proffs med ett gäng års erfarenhet tex.

Oavsett om hästen verkar gilla arbete och du upplever att den tycker det är festligt att jobba 5 dagar i v tex så är det inte så jag lagt upp det om hästen lämnats till mig på utbildning.
Jag hade arbetat en så oriden 4-åring mindre. Och jag hade fokuserat på att stärka den på annat sätt.

För varje gång du försöker och misslyckas så befäster du misslyckandet.
Det man tränar på blir man bra på.
Din häst har fått en jäkla massa träning i att slängtrava när ni vill galoppera.
Även om det inte är vad ni vill träna på är det det ni omedvetet tränat hästen i. Idag har ni tränat 20 min på att svara så som hästen gjort på de hjälper ni testat.
Jämför det med hur mkt ni tränat på rätt respons.
För att det ska bli tydligt och rätt för en unghäst, som inte alls vet vad galoppfattning är(!), måste man nästan alla gånger göra det rätt.
Har hästen svårt att galoppera och man inte reder ut det så gör man alltså hästen en större tjänst om man låter bli att testa alls.
För då får den iaf inte träna på och lära sig och befästas i att "göra fel".
Fel är alltså i det här läget annat än det du vill.

Man brukar säga att misslyckas man 3 gånger har man ett befäst beteende.
Det går att ändra på, absolut. Men likväl har det blivit befäst, kvarstående. Och något man måste jobba med en längre period.
Missar man bara 2 ggr kan man klara sig..

Jag skulle rekommendera dig att antingen bara rida ut hästen offroad, kanske tömköra offroad. Promenera den offroad.. Hellre så att du går, rider, går rider etc lite längre sträckor än att du rider så koncentrerat och oftare.
Just för hästens framtida hållbarhets skull OCH för att den ska få behålla sin arbetsvilja.
Sen tränar du bara galopp när du har tränarhjälp. Och då en tränare som är rutinerad på att just rida in. Det är HELT annat än att skolrida äldre hästar.
Äldre hästar som är utbildade kan man korrigera och arbeta på annat sätt iom att de har arbetsvana i kroppen och man inte riskerar att döda deras lust till ridning/rörelse lika lätt. och de är mer utbildade och vet förhoppningsvis vad man menar.

Vet man att hästen verkligen är fräsch? Dvs har en vet sagt det?
En häst gör inte saker för att vara dum.
Galopperar den inte hade jag funderat kring om den är fräsch om jag nu inte direkt såg varför den uppför sig som den gör.

En av de bästa gyllene reglerna då man arbetar med att utbilda häst är att låta det ta tid.
Ha inte bråttom med din häst! Låt utbildningen ta den tid hästen kräver. Planera inte utbildningen efter datum för att det är visningar, tävlingar, försäljningar etc på g.

Lycka till med din häst! Ta hellre för mycket hjälp än för lite..
Har du en bra tränare ska den kunna se på hästen vad som felas och ge dig verktyg att arbeta med tills nästa gång ni ses.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Men varför måste hon visas då?
Kan du inte vänta ett år om du nu tänkt avla och därför vill ha henne visad eller så?
Då har du ju också mer tid att rida henne så hon kommer till sin rätt.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Jag tror om du vill galoppera med henne, måste du sänka kraven på henne. Hon orkar inte galoppera på så liten volt, så träna galoppen på större yta så att du ger henne en chans att klara av det. Jag har stamboksfört mitt sto i år och ridprovet gjordes på en stor ridbana. Tror inte att man gör ridprovet på mindre yta än 20*40
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Jag är trött på att försvara mig nu. Men nu ska jag göra det igen. Eller ja ska mer förklara läget.

Jag är en vuxen människa som har svårt att få fram det jag menar i ord och än mindre i skrift. Inte nog med det blir jag lätt upprörd och irriterad när folk inte svarar på min fråga utan anser sig vara experter o ja har fel. Jag skriver dessutom från ny mobil så det blir lite stavfel osv ibland. Jag är inte direkt påhittig av mig och har just nu ide torka på övningar som stärker hästen. Det betyder inte att jag är 15 år som ridit på ridskola ett par år som tror sig rida på elit nivå. Jag rider långt ifrån lika bra som baryard osv. Men jag rider på medelsvår nivå. Jag har ridit in och utbildat ett tiotal unghästar. Tränat regelbundet för tränare. Bland annat lotta björe. Så jag tror inte jag kan rida utan jag vet att jag kan. Jag har mina svagheter och de vet jag om. Det har alla.

Jag vet vad jag sysslar med. Men det jag är dålig på är bland annat att hitta på övningar i skritt och trav som stärker rumpan utan hjälp av bommar. Det är det jag behöver hjälp med och hoppades på att få här vilket ja delvis fick men delvis inte.
Jag är inte intresserad av att få veta hur andra hade lagt upp träningen om det var deras häst. Alla hästar är olika. Denna gillar arbete och får det till lagom mängd. En annan unghäst ja hade klarade inte av mer än max 3 dagar i veckan vid samma utbildningsnivå. Därför fick han inte gå mer än max 3 dagsr i veckan.

Jag har försökt en gång och misslyckats. Tror inte det sätter några spår. Hon har gått 5 dagsr i veckan en vecka denna sommar vilket var förra veckan. Denna vecka ska hon troligtvis gå lika många dagsr. Nästa veck får vi se. Det beror helt på henne och på hur jag mår.

Hästen är kollad av vet och sadeln är kollad. Inga problem där alls.

Men eftersom jag inte får svar på min fråga så säger jag tack och adjö. Det var lika trevligt som alltid här på buke...
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Det är inte min häst utan jag rider henne endast. Hon har fått föl i år och ska därmed stambokföras i år. Jag har inget att säga till om där. Förra året var det på bana 20*40 men galoppen skulle vara på 15 m volt. Därför måste hon kunna gå i galopp på våran volt. Men jag ska nog strunta i galoppen helt på volten i några veckor o bara köra på ute.

Men det är ju det ja ber om hjälp med! Vilka övningar kan jag göra UTE som stärker henne?
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Varför jag skrev hur jag skulle göra är för att jag arbetar med att utbilda hästar.
Och för att man inte vill ge råd rakt ut om man inte vet vem man ger dem.

Vi vet inte alls om du är 13 år eller om du är 45 år. Vi vet inte om du har fenomenal sits och kroppskontroll eller helt katastrofal.
Något man lär sig genom att arbeta som tränare är att de historier folk berättar stämmer inte alltid.
Så därför vill man se själv innan man ger direkta råd.
Jag säger alltså INTE att din historia inte stämmer. Men man måste anta att ingens gör det iom att det blir så fel, så fel om det nu är så att man missar att genomskåda den där som snackar goja..
Och då menar jag alltså inte dig! För jag vet som sagt inget om dig.

Däremot så vet en riktigt rutinerad tränare sånt här om det är just unghästar man är riktigt rutinerad på. Det står jag fast vid!
För det är en enorm skillnad på att rida in och att rida bra annars!

Och du har sagt att det inte bara är idag hästen inte fattat galopp.

Jag säger inte det här för att såra dig. utan för att få dig att tänka steget längre.
Vem fasen har INTE gjort fel? Jag har garanterat gjort runt en miljard saker fel. Och kommer göra många fel bara imorgon.
Trots att jag är tränare och mer medveten än de flesta.

Så ta inte allt som personliga påhopp!
Just för hästarnas skull måste man fråga saker som kanske är självklara för dig. För de är tyvärr inte det för alla. Och better safe than sorry!

Ganska ofta har man löst galopproblem med att stärka hästen genom ridning offroad innan man sen börjar galoppera dem.
Som redan sagts är liten volt ibland för tufft för en del.
Att ta det i lina där för att befästa galoppkommando kan funka.
Men uppsuttet kan vara snudd på taskigt.

Är den dessutom arbetad flera dagar i veckan kan den vara trött, ha träningsvärk etc och därför inte riktigt vilja/orka galoppera.
Låt den vila sig fräsch i kroppen mellan passen. Så det inte tar emot pga träningsvärk eller att den känner sig svag/trött i kroppen.
Det ska vara kul för en unghäst att jobba. Kul är det bara om det är lagom svårt.

Jag har redan sagt hur man ute löser sånt här bra: offroad.
det behövs inga direkta övningar då.. Rid i terräng och låt hästen få lyfta benen mellan rötter, stockar, stenar etc.. Klättra lite små backar, ta er över diken och rid slalom mellan träd..
Gå mycket offroad också.

Det finns inga skäl att spy över buke och att folk är elaka här. Folk har gett dig superfina råd:
tömkör ute, rid ute etc..
Om det sen är så att du inte tycker om de råd och svar du fått är ju det ngt annat.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Övergångar stärker hästen. Skritt-trav-skritt-halt-trav-skritt osv. Passa på att få upp reaktionssnabbheten i övergångarna, se till att hästen går fram direkt när du ber om det och stannar direkt när du ber om det. Det har du hjälp av när du väl ska fatta galopp sedan. Klarar hästen av att galoppera på volten när du longerar den? I så fall - arbeta med galoppen på lina tills vidare. Gör många fattningar. Jag tror absolut att det kan vara så att banan är lite för trång för hästen just nu. Har du någon hage eller något fält där du kan galoppera på en större volt? Jag har en bana som är 20x40, men jag börjar oftast galopparbetet med unghästarna på en äng där de har mer plats. När de orkar flyttar vi in på banan.
Om det är så att det är styrkan som saknas är det övergångarna som är ditt viktigaste arbete framöver - oavsett om du rider på bana eller ute. Lägg övergångarna tätt och räkna stegen så du får övergångarna precis när du vill. T ex: 10 steg trav, 5 steg skritt, 15 steg trav, 8 steg skritt, halt i 5 sek, 20 steg trav.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Edit:
Jag säger som så rid ut i skogen och skaffa styrkan där, det verkar mycket kontraproduktivt att försöka fatta galopp på volten om det ändå inte går.

Om det dessutom inte är din häst så tycker jag att det borde ligga i ägarens intresse att ta ut en tränare så ni får till galopperna
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Jag har ju redan tackat för de råden. Och jag är tacksam för råd. Jag orkade bara inte med massa annat som inte hade med frågan att göra.
Jag får väl säga förlåt för min tråkiga ton i tidigare inlägg men det är alltid likadant. Man frågar ens sak och efter det kommer experterna som ska korrigera allt och lite till istället för att ge tips på det man själv frågat om. Jag vet precis som många andra att det är viktigt med rätt träning för en unghäst och att man gör rätt från början. Hittills har vi inte gjort något större fel då hon är en helt annan häst idag än hon var vid inridning. Mkt lugnare, mer arbetsvillig och orädd. Hon har även blivit lyhörd. Jag vet att tränare kan vara bra men har man inte dom förutsättningarna att ha tränare på plats ofta så är det bra att kunna fråga andra efter enkla övningar som stärker. Jag tror knappast jag har sönder hästen om du ger mig tips på stärkande övningar.

Du kanske är en super duktig tränare och utbildare. Det vet inte jag. Du kanske bara egentligen är 17 år och skriver vad du läst på nätet. Jag kan omöjligt veta. Men jag tycker att eftersom du utgör dig för att vara tränare och utbildare borde du veta många bra och stärkande övningar som inte innefattar ridhus ridning. Du låter kunnig men nätet kan ha fel.

Men kort och gott så är det i skogen vi ska rida för det mesta. Vilket blir tråkigt då den är ca 100*100 m. Det är även sump mark på större delen nu pga mycket regn. Vi har dåliga träningsmöjligheter och jag har inte tillgång till att åka någonstans. Men vi får väl försöka att hitta på saker själva.

Eftersom vi inte har någon bra skog eller bra med bommar hade jag hoppats på att det fanns några kul övningar vi kunde jobba med på vägen när vi rider ut. Men där får jag väl fortsätta med fattningar på rakt spår tills hon orkar ett par stycken på rad. Efter det kanske volten kan gå bra att galoppera på. Även fortsätta med klättring någon dag i veckan och kanske löshoppning någon gång till innan visningen.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Det kan man tycka men hon är heller inte stenrik. Vi har ju heller inte några bra träningsmöjligheter så det känns rätt surt att betala för tränare och bara rida runt på volten hela tiden. Under hösten kanske vi har tur i år igen att få rida på fältet. Då har vi plötsligt helt andra förutsättningar och då känns det mer värt med att lägga pengar på tävlingar.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Dina inlägg inspirerar till frågor.

För det första: vad är det för ras på hästen? Jo, det har betydelse för vad man kan förvänta sig för styrkor och svagheter och vad hästen har lätt respektive svårt för.

För det andra: har jag fått tidsförloppet rätt för mig: hästen är riden sammanlagt fem-sex månader och däremellan varit dräktig och gått med föl?

Du bröt ryggen för ca tre månader sedan och har nu problem med galoppen, när du nu åter är hel i ryggen???

Dessutom blir du sur när du får råd som påpekar att ryttarens balans och sits har betydelse för galoppfattningar. Tja...
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Fast ingen rider perfekt, det finns alltid någonting en ryttare kan förbättra, även duktiga ryttare måste rida för tränare. Handlar om pyttefel som oftast bara bra tränare kan se och rätta till. Kan vara så att bara ändra sitsen millimetervis kan räcka för att göra hästen nöjd, därför det är otroligt viktigt med tränare.

Jag står fast vid att en häst med bra grund fattar galopp och gör det ryttaren vill dock med sämre bärighet för att den inte orkar längre pass. l.

Du har så rätt!:)
Jag har också en fyraåring, en fjording.
Hon reds under fyra månader som treåring, ställdes sedan av för vintern och är nu riden sedan i april, det vill säga ytterligare ca fyra månader. Under de perioder hon rids, blir det tre pass per vecka ungefär.
Min fyraåriga fjording ska debutera LB dressyr på söndag och om hon håller koncentrationen räknar jag med drygt 60% i resultat.
Hon har inga svårigheter att ta galopp varken på rakt spår eller volt och hon orkar faktiskt tiometersvolter i båda galopperna samt har inga svårigheter att länga och korta sig lite.
Fjording är ju inte precis en typ som har lättast för sig heller.

Min fyraåring är riden lika lite som TS jämnåriga häst och det låter som om det är stor skillnad i vad hästarna klarar.
Min häst har dock inte gått med föl - framför allt digivningen kan ju kosta på dem om fölet "suger ur" för mycket. De kan tappa mycket i muskulatur och styrka där vilket förstås kan försvåra.
Att forcera fram det så som TS önskar, låter inte rimligt eller helt görligt.
Om vi också tar hänsyn till TS ryggfraktur (????) så låter det som om TS sits måste ha förändrats och ha blivit stelare.

Eller så är TS faktiskt ett troll.
Eller så är TS okunnig trots att TS försäkrar oss om motsatsen.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Om det var din häst då och att du inte är miljonär och har endast 1,5 månader kvar tills din häst ska kunna vissa saker och du bara har råd att ta ut tränare en gång. Tex 3 åring som ska visas på 3 års test. Då har du en deadline som hästen ska kunna vissa saker. Inte fan skulle du skita i att försöka träna upp hästen?


Ingen är perfekt nej men det är ingenting i min ridning som gör att hästens förutsättning att klara fatta galopp inte finns.

!

Om hästen har de svårigheter du beskriver, ska du "fan skita i att försöka träna upp hästen" på så kort tid och tänka långsiktigt igen.

Jo, jag skulle strunta i den deadline som finns och acceptera att hästen inte är färdig för det.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Jag har 2 st 5 åringar, den ena riden i skogen som 3 åring, på sommaren, sedan dr och mammaledig, jag var oxå gravid. Hon blev riden 6 v inför stamboksföringen nu i sommar, men reds 2 ggr på ridbana, där vi fattade galopp i hörnet in på långsidan och hon fick galopperaden långsidan ner, sedan avsaktning o trav på kortsidan och en ny galoppfattning i hörnet. Andra gången fick hon galoppera varvet runt. Min andra 5 åring är riden i 8 mån och orkar med 15 m volter, men då fattar jag galopp i början av långsidan och styr sedan in på volt. Jag tycker det är för mkt begärt att hästen ska fatta galopp på en 15 m volt, det kräver att hästen orkar gå balanserat i trav, annars har man slängtrav direkt. Tråkigt att du inte har bättre träningsmöjligheter, då är det svårt att komma fram till ngn lösning.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Du får tro vad du vill du som verkar kunna det mesta. Även hur hon fungerar som du aldrig träffat..
Det är min teori, vad jag tror. Jag tror inte på det enbart att det saknas styrka hos hästen utan att det är en kombination med en viss obalans från ryttaren där det krävs tränare för att kunna se. En stark utbildad häst tex kan klara av den obalansen som kanske ryttaren ger och fatta galopp ändå medan en häst som är svagare inte klarar av det och kräver därför ännu mera stadga hos ryttaren.
Tex 3 åring som ska visas på 3 års test. Då har du en deadline som hästen ska kunna vissa saker. Inte fan skulle du skita i att försöka träna upp hästen?
Jag har vänner som hade senast i år 3 åringar som inte var färdiga för ridning i kroppen och tänka sig så hoppade dom ridprovet på 3 års testet. Och jo, dom struntade faktiskt i att träna upp hästen och har väntat med inridningen tills nu på hösten då hästarna växt till sig lite till. Finns inget sunt i att stressa.
Ingen är perfekt nej men det är ingenting i min ridning som gör att hästens förutsättning att klara fatta galopp inte finns.
Den attityden är farlig att ha som ryttare, med den kommer man inte någonstans och det finns risk att man fastnar i utvecklingen. Det gäller att vara lite ödmjuk och gå tillbaka till sig själv och fråga sig själv vad gör jag för fel. Det finns ingen ryttare som är perfekt, alla behöver träning. Tänk på det att allt din häst gör under ryttare är en reaktion på hur du som ryttare sitter.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Det kan man tycka men hon är heller inte stenrik. Vi har ju heller inte några bra träningsmöjligheter så det känns rätt surt att betala för tränare och bara rida runt på volten hela tiden. Under hösten kanske vi har tur i år igen att få rida på fältet. Då har vi plötsligt helt andra förutsättningar och då känns det mer värt med att lägga pengar på tävlingar.

Men det kan räcka såpass lite att en tränare kommer och ser över sits och ridning även ifall det inte blir någon vidare träning av det. Men som sagt så är dom små detaljerna i ridning direkt avgörande för hur hästen går ofta. Och det kan man få hjälp med plus många tips.

Under mina lugnare perioder i träningen med min häst så har jag ut tränare en gång i månaden och det räcker för att förbättra ridningen i veckor efter. Små tips och detaljer och få nya ideer på dom tankar man har kommer man långt med.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Om det var din häst då och att du inte är miljonär och har endast 1,5 månader kvar tills din häst ska kunna vissa saker och du bara har råd att ta ut tränare en gång.

...

Ingen är perfekt nej men det är ingenting i min ridning som gör att hästens förutsättning att klara fatta galopp inte finns.

Nu är inte frågan riktad till mig men jag svarar ändå.

Jag hade aldrig riskerat hästens framtida ridbarhet och hållbarhet för en deadline. Jag har på nära håll sett människor rida sönder sina unghästar pga för mycket, fel eller för hård ridning. Och om jag inte var miljonär skulle jag inte vilja riskera att ha en häst med upprepad hältproblematik.

Och jag får gratulera dig till bra sits och perfekt hjälpgivning. Det är få förunnat och kommer hjälpa dig gå långt i ridsporten.

Lycka till!
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Har inte orkat läsa igenom hela tråden eftersom det blev lite tjatigt från vissa här. Vill mest säga att du inte är ensam om unghäst som är knepig med fattningarna. Ställde av min och hoppas på att vila hjälper.

Du kan jobba på töm med fattningarna, återbefäst röstkommandot och ta det med upp i sadeln. Rid skänkelvikning för att "mjuka upp" lite och försök även att tänka öppna för att få lite mer vikt på det bakben som är svagt. Träna skritt-trav övergångar, klättra, rid off-road. Om du kan komma iväg till någon som har bommar är det ju bra precis som du skrev. Halt i nedförsbacke skall vara stärkande för bakkärran, men bör nog göras med försiktighet om hästen är omusklad.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 978
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 127
Senast: Nevermind
·
Dressyr Hej! Jag och min häst har bekymmer med galoppen. Blir ofta ganska öppen i formen i fattningen, blir ofta hastig galopp och slutar med...
Svar
4
· Visningar
1 147
Senast: josqla
·
Dressyr Jag har som mål att starta en lätt klass dressyr med min häst i år. Hon är orutinerad och otränad men ingen unghäst. Jag fokuserar mest...
2
Svar
29
· Visningar
6 966
Senast: leoparden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp