Tips på övningar som stärker galoppen

Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Och de dagar vi bara skrittar eller travar så vill jag hitta på övningar man kan göra för att stärka baken. De vill ja få mest hjälp med. Har funderat på bomarbete mdn tyvärr har vi endast 2 bommar :(

Ut och rid lite off road, då får du styrkan och en glad häst som naturligt lär sig balansera upp sig själv i svårare terräng. Det är viktigt för unghästar att få hitta sin egen balans under ryttare.

Sen skaffa en tränare som kan hjälpa dig med ridningen, den kommer säkert också kunna ge bra råd angående övningar som passar den hästen.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

I dom 30 min så ingår fram och avskrittning. Hon har gått på banan två gånger förra veckan (ena gången longering) och en gång denna vecka. Kommer bli två med löshoppningen. Tycker inte det är hårt även för en 4 åring.

Hon tycker det är skit kul att springa och har öronen spetsade framåt så ja tror inte på stress. Inte heller att hon inte förstår då hon kan hjälpen.

De gånger jag ridit eller longerat på banan har ja endast bett om galopp en gång i vardera varv. Avslutar alltid med något enkelt hon kan bra som hon gillar. Man vill ju ha en glad häst ;).

Men som sagt tips på stärkande övningar som inte behöver innebära galopp både ute o på volten?
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Jag rider min ca 5 dagar i veckan plus en dag skritttur!
Vissa veckor blir lite si och så då jag jobbar heltid med delade turer..
Men du hade ingen 4 åring väl? Eller unghäst?

Jag rider min 7 dagar i veckan, men nu handlar detta om en 4 åring som inte blivit riden på ett halvår och som inte har varken muskler balans eller kondition. Det är skillnad.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

På volten är det svårt utan bommar och utan galopp tror jag. Men klättra.. Både uppför och nerför! Det är det absolut bästa sättet att stärka hästen
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Har redan en men har inte råd att rida för henne så ofta. Det gör jag så gott jag kan. Rider hellre på ängen än på asfalten. Har dock bara en pytteliten skogsdunge att rida i off road om man inte vill rida i 1,5 h. Där har ja inte ridit än nu efter olyckan men gjorde det mkt förr. Men det blir även av när ja ska klättra på fredag för man måste genom den för att komma till backen som även den är lite off road (ojämn terräng)
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Men du hade ingen 4 åring väl? Eller unghäst?

Jag rider min 7 dagar i veckan, men nu handlar detta om en 4 åring som inte blivit riden på ett halvår och som inte har varken muskler balans eller kondition. Det är skillnad.

Oj! Nej det har jag ju inte :p
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Det gör jag redan :)
En normal vecka när hon eller ja inte va skadad så tog vi en dag tömkörning/longering, en dag bommar, två dagar uteritt och en dag dressyr. Det försöker jag sträva efter nu med. Men måste köp ny gjord först då den gamla gick sönder när ja longerade sist.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

I dom 30 min så ingår fram och avskrittning.
Men då är det väldig kort fram och avskrittning eftersom du kämpade 20 min med galoppfattningarn häromdagen? Eller var det en engångsföreteelse?
Hon tycker det är skit kul att springa och har öronen spetsade framåt så ja tror inte på stress. Inte heller att hon inte förstår då hon kan hjälpen.
Fast hur hästen har öronen är ingen gatanti för att hästen inte blir stressad av fattningarna. Hästen gör det ju inte för att vara dum, hade hästen kunnat så hade hästen fattat galoppen.

Det finns en anledning till att hästen inte fattar galoppen och jag tror inte på att det enbart är styrkan utan antingen ryttarfel eller någonting annat som gör det svårt för hästen. Skriver det igen, det är därför det är otroligt viktigt med en tränare i denna fasen av inridningen så att den kan se vad du gör för fel.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Hon har faktiskt bra balans. Väldigt stadig på volt och rakt spår. Har aldrig någonsin varit vinglig. Inte ens under inridningen. Så balansen är nog inte mkt fel på utan ja tror fortfarande det har att göra med styrka och kondition.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Har redan en men har inte råd att rida för henne så ofta. Det gör jag så gott jag kan.
Jag tycker ju att går det inte att reda ut själv så gör bara det hästen har svårt för när du har tränaren där och rid ut dom andra gångerna. Hellre det än att ge hästen en dålig start.

Det är ju så med unghästar, för att ge dom en bra utbildning så behövs det tränare regelbundet så att dom får en riktigt bra grundridning, en bra grundridning är guld värd för hästens framtid. Då har man alltid något att falla tillbaka på. Så fungerar hästen ute så håll dig ute och ta träningen på banan med tränaren.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Vänd på det hela!

Skritt skritt skritt, fem dar i veckan. Gärna länge och lugnt, sen mer explosiva övningar nån eller ett par gånger i veckan.

Skritten ska helst vara i skog och mark, på både bra och dåligt underlag.

Inkörningsövningar för mer stimulans till huvudet kanske. Tömkör så får du din träning i skog och mark. Ha kul ihop! Sen kommer det,hästen är ung än.

Ptr
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Hon har faktiskt bra balans. Väldigt stadig på volt och rakt spår. Har aldrig någonsin varit vinglig. Inte ens under inridningen. Så balansen är nog inte mkt fel på utan ja tror fortfarande det har att göra med styrka och kondition.
En häst som är bra utbildad och fått en bra start, den fattar galoppen även ifall den inte har styrkan. Sen kanske inte hästen orkar bära upp sig korrekt en särskilt lång stund utan kanske max ett par steg men fattar galoppen gör den om den är bra utbildad.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Idag blev det ett 45 mins pass. Det pga att vi inte ville ge oss men hästen blev trött tillslut så då fick vi ge oss iaf. Vanligtvis rider jag inte mer än 30 min. Uteritterna blir oftast längre eftersom vi måste skritta på asfalt en bra bit innan man kommer till de härliga grusvägarna.

Alltså jag känner "min" häst. Har kännt henne sen hon va ett så jag vet hur hon är i stressat tillstånd och vid lugnt tillstånd. Ja lovar att hon inte stressade. Det var väl bara väääldigt jobbigt och då tog hon trav istället för det är enklast.

Som ja redan skrivit har jag tränare som ja tränar för ibland men har inte RÅD med mer! Har även riktigt duktiga kompisar som är med och ingen kan hitta fel i ryttaren. Alla säger att det nog beror på kondition och styrka. Kan vi utgå ifrån det? Övningar som stärker?
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Tack för den.. Enligt kunnigt folk häromkring är hon bra grundutbildad. Eller va i vintras. Jag är ingen idiot. Jag har ridit in och utbildst hästar i flera år. Jag kan min sak. Inte ens min kompis halvblod på 10 år ville eller kunde inte ta galoppen mez ryttare efter en liknande skada och vila. Den hästen tävlar på msv b nivå men tränad högre så jag tror inte det beror på dåligt grund utbildning..
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Jag skiter snart i att svara en del. Jag vill ha tips på övningar jag kan göra. Inte få "expert" råd från alla buke experter om hur dålig jag eller min häst är eller att jag måste ta ut tränare.

Om ni inte ger mig tips på stärkande övningar så behöver ni inte skriva alls.

Tack ni som gett mig tips på övningar redan. Ska fortsätta med de ja redan testat och även de ni skrivit. Hon måste få upp styrkan till visningen. Hade vi inte haft deadline så hade vi tagit det mer som det kom. Men nu är det inte så.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Jag vill ju ha tips på övningar så jag kan reda ut saker själv. Eller åtminstone kan försöka eftersom jag inte är miljonär.

Men jag kommer inte sluta rida på volten nu utan fortsätta träna till visningen. Men varierad träning. Kommer inte kräva max av henne jämt utan bara när det känns rätt.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Uteritterna blir oftast längre eftersom vi måste skritta på asfalt en bra bit innan man kommer till de härliga grusvägarna.
Är det långt till ridvägarna så skritta med hästen för hand och sitt upp när du kommit fram till ridvägarna, så sparar du hästen litegrann iallafall.
Alltså jag känner "min" häst. Har kännt henne sen hon va ett så jag vet hur hon är i stressat tillstånd och vid lugnt tillstånd. Ja lovar att hon inte stressade. Det var väl bara väääldigt jobbigt och då tog hon trav istället för det är enklast.
Fast hästar reagerar på olika sätt när dom blir stressade, att springa ifrån ryttarens hjälper som din gör är en form av stress. Den försöker komma undan din obalans. För jag tror ändå det är en del ryttarfel och det har blivit en grej helt enkelt att inte galoppera på banan.
Som ja redan skrivit har jag tränare som ja tränar för ibland men har inte RÅD med mer! Har även riktigt duktiga kompisar som är med och ingen kan hitta fel i ryttaren. Alla säger att det nog beror på kondition och styrka. Kan vi utgå ifrån det? Övningar som stärker?
Fast ingen rider perfekt, det finns alltid någonting en ryttare kan förbättra, även duktiga ryttare måste rida för tränare. Handlar om pyttefel som oftast bara bra tränare kan se och rätta till. Kan vara så att bara ändra sitsen millimetervis kan räcka för att göra hästen nöjd, därför det är otroligt viktigt med tränare.

Jag står fast vid att en häst med bra grund fattar galopp och gör det ryttaren vill dock med sämre bärighet för att den inte orkar längre pass. Därför är det guld värt att lägga pengarna på en bra grundutbildning. Jag tror inte det handlar om hästens styrka eller kondition. Jag tror det handlar om missförstånd och eventuell stress av olika anledningar.

Och har du inte råd med tränare så rid ut och vänta med att galoppera på banan tills du har tränaren där som kan hjälpa till.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Hur stor är volten? Mina unghästar brukar inte orka galoppera på volt innan de är ridna rätt mkt.
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Du får tro vad du vill du som verkar kunna det mesta. Även hur hon fungerar som du aldrig träffat..

Om det var din häst då och att du inte är miljonär och har endast 1,5 månader kvar tills din häst ska kunna vissa saker och du bara har råd att ta ut tränare en gång. Tex 3 åring som ska visas på 3 års test. Då har du en deadline som hästen ska kunna vissa saker. Inte fan skulle du skita i att försöka träna upp hästen?

Har man inte förutsättningarna med pengar osv så försöker man själv. Och jag kan lova dig att i vinter kommer hon va mer välriden än de flesta privathästar som ej tävlas är. Jag har format henne helt hur ja vill ha en häst. Men nu pga dessa omständigheter så har vi båda tappat muskler och kondition.

Ingen är perfekt nej men det är ingenting i min ridning som gör att hästens förutsättning att klara fatta galopp inte finns.

Det med att skritta förhand gör ja när ja rider på banan men inte i uteritter. Det ska jag nog börja med!
 
Sv: Tips på övningar som stärker galoppen

Den är precis så stor att om ja sätter hästen i longeringslina och står i mitten så blir den precis sträckt. Det finns kanske nån halvmeter kvar till staketet.

Det är ju det ja oxå tror att hon inte orkar för det mesta på den ytan. Men har ju oxå fått henne i galopp där förra veckan.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 979
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 127
Senast: Nevermind
·
Dressyr Hej! Jag och min häst har bekymmer med galoppen. Blir ofta ganska öppen i formen i fattningen, blir ofta hastig galopp och slutar med...
Svar
4
· Visningar
1 147
Senast: josqla
·
Dressyr Jag har som mål att starta en lätt klass dressyr med min häst i år. Hon är orutinerad och otränad men ingen unghäst. Jag fokuserar mest...
2
Svar
29
· Visningar
6 986
Senast: leoparden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp