Bukefalos 28 år!

Tips på saker att göra tack!

S

_Sucy_

Tex att man släpper hästen lös i paddocken, vad kan man göra där då? :confused:
 
lek och busa me hästen!! ja brukar försöka få prinsessan att följa efter mig när jag går slalom mellan koner, går facktist oftast bra, ibland när hon går efter mig så springer jag rakt fram, och sen vänder jag mig snabbt om och springer åt andra hållet, ponnyn tycker att de är jätte kul att jag mig!

Vi hade en shettis förut som kunde stegra på befallning och buga när man bad om de, de är ganska kul att lära hästarna lite konster
 
det är ju bara din fantasi som sätter gränsen för vad ni kan göra. Börja med lite "basic" övningar ex. be h*n flytta undan rumpan eller framdelen för din hand, backa, gå framåt, sänka huvudet med ett lätt tryck för handen, lyfta huvudet.
Skrämselövningar är ofta till mycke nytta. Ha en platspåse och stryk lungt över hela kroppen, gå över presseningar, gå över träplattor, backa över bommar, gör olika bomövningat mm.
 
Ja, jag brukar busa med Chastra. Hon följer efter mig, jag stannar henne, hon får backa, pussas, buga eller något liknande. :D
 
Jag brukar nbörja med att kolla vart jag har hästen. Vart han står i relationen till mig.
Genom att se hur han reagerar på mina signaler så komunicerar vi ju och jag lär mig förtå honom. Sen när man hittat "knapparna" så kan man ju börja be hästen att göra något, tex. komma, flytta undan etc.
Sen ska även du lyssna på hästens signaler. Det är nog något man ofta glömmer. Att man är två.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
893
Senast: Lutten
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 669
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 035
Senast: mamman
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
226
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp