Tips på träningsglada raser?

Jag håller med övriga om att det låter som om en bruksras skulle passa dig bra! Där har du ju fått många bra tips att titta på utifrån vilken mentalitet och storlek skulle passa dig bäst. Själv skulle jag välja mellan kelpie och bruksschäfer om jag ville ha en ras med mer drag än min nuvarande. Känner många väldigt trevliga av båda raserna och tror att de skulle trivas ypperligt hos dig!

Precis som @Vastgota har jag korthårig collie(min yngsta är kullsyster med hennes). Jag valde rasen för 15 år sedan eftersom jag ville ha en ras att träna och gärna tävla med men inte visste hur mycket träning jag egentligen skulle orka med. Jag har aldrig ångrat mig men då har jag också hamnat i en situation där jag är sjuk långa perioder och det är bättre med en ”brukshund light” än en riktig arbetsmaskin.
Problemet med korthårscollie kan vara att hitta en bra kull att köpa valp från. Vill man träna med sin hund har jag märkt skillnad på arbetslust mellan min första, jag visserligen kollade upp mentalitet på kullen, och de andra två där åtminstone en av föräldrarna varit uppflyttad till högre i bruks. Det föds dock inte kullar som jag skulle kunna tänka mig att köpa valp från särskilt ofta. Som det ser ut nu rekommenderar jag inte rasen om man har riktigt höga ambitioner men annars ett bra korthår är en supertrevlig hund för träning och tävling i bruks och lydnad. Den skillnad som är markant mellan min yngsta - som är skitrolig att jobba med eftersom man faktiskt kan hålla på att peta med saker i lydnaden utan att hon tröttnar - är att henne är det bäst att dra upp i energi när hon ska jobba. Vi lattjar lite innan vi går in på plan, om belöningen är godis kan hon få det i en burk som kastas för att hålla uppe energinivån osv. Träningskompisar med bruksschäfer och malle kan få jobba mer med att dämpa och rama in sina hundar.

Vad gäller lapsk vallhund är det en ras jag har ett gott öga till och jag tittade på den när jag skulle köpa hund första gången men det föll på att så få utvärderades mentalt. Jag upplever rasen som rätt spretig, vilket även korthårscollien är men på den senare har man mentalbeskrivningar till hjälp i letandet. Pratade om detta med en kvinna jag känner som har lapska när vi var på kursdag i lydnad tillsammans och hon höll med. Hon hade en superhärlig valp med sig då men sa också att merparten av kullarna i rasen var helt ointressanta för henne och att man behövde vara insatt i linjerna just eftersom det utvärderades så pass lite. Ljudande är ett problem hon har för att ta sig upp i klasserna med sina hundar, i övrigt är de väldigt trevliga.

Det råkade bli en följetong men det är roligt med hundar och hundträning...:D
 
Jag håller med övriga om att det låter som om en bruksras skulle passa dig bra! Där har du ju fått många bra tips att titta på utifrån vilken mentalitet och storlek skulle passa dig bäst. Själv skulle jag välja mellan kelpie och bruksschäfer om jag ville ha en ras med mer drag än min nuvarande. Känner många väldigt trevliga av båda raserna och tror att de skulle trivas ypperligt hos dig!

Precis som @Vastgota har jag korthårig collie(min yngsta är kullsyster med hennes). Jag valde rasen för 15 år sedan eftersom jag ville ha en ras att träna och gärna tävla med men inte visste hur mycket träning jag egentligen skulle orka med. Jag har aldrig ångrat mig men då har jag också hamnat i en situation där jag är sjuk långa perioder och det är bättre med en ”brukshund light” än en riktig arbetsmaskin.
Problemet med korthårscollie kan vara att hitta en bra kull att köpa valp från. Vill man träna med sin hund har jag märkt skillnad på arbetslust mellan min första, jag visserligen kollade upp mentalitet på kullen, och de andra två där åtminstone en av föräldrarna varit uppflyttad till högre i bruks. Det föds dock inte kullar som jag skulle kunna tänka mig att köpa valp från särskilt ofta. Som det ser ut nu rekommenderar jag inte rasen om man har riktigt höga ambitioner men annars ett bra korthår är en supertrevlig hund för träning och tävling i bruks och lydnad. Den skillnad som är markant mellan min yngsta - som är skitrolig att jobba med eftersom man faktiskt kan hålla på att peta med saker i lydnaden utan att hon tröttnar - är att henne är det bäst att dra upp i energi när hon ska jobba. Vi lattjar lite innan vi går in på plan, om belöningen är godis kan hon få det i en burk som kastas för att hålla uppe energinivån osv. Träningskompisar med bruksschäfer och malle kan få jobba mer med att dämpa och rama in sina hundar.

Vad gäller lapsk vallhund är det en ras jag har ett gott öga till och jag tittade på den när jag skulle köpa hund första gången men det föll på att så få utvärderades mentalt. Jag upplever rasen som rätt spretig, vilket även korthårscollien är men på den senare har man mentalbeskrivningar till hjälp i letandet. Pratade om detta med en kvinna jag känner som har lapska när vi var på kursdag i lydnad tillsammans och hon höll med. Hon hade en superhärlig valp med sig då men sa också att merparten av kullarna i rasen var helt ointressanta för henne och att man behövde vara insatt i linjerna just eftersom det utvärderades så pass lite. Ljudande är ett problem hon har för att ta sig upp i klasserna med sina hundar, i övrigt är de väldigt trevliga.

Det råkade bli en följetong men det är roligt med hundar och hundträning...:D

Lite OT, men jag ser fler och fler korthårscollie (främst inom agility, men även lite i lydnads/bruks) som verkar vara riktigt käcka och roliga hundar :) ! Alltid kul när raser börjar överraska en positivt!
 
@Voff du får inte lägga ut såna bilder :love:

Va? Jag förstår inte vad du skriver :angel:

FB_IMG_1571746811994.jpg
 
Livet är inte komplett utan en dobermann!
Skämt åsido - det är många raser som innehåller individer jag tror jag skulle ha ett bra liv tillsammans med. Inklusive dobermann.

Eftersom min Pyssling är den första hund jag målmedvetet försökt träna med (utom viltspår) för att inta tala om tävla, så håller jag nu på att nosa på alla hundsporter jag kommer åt. (Man kan vara åskådare, hejarklack och funkis också)

När det blir dags för nästa hund så kommer jag antingen att ta det som ramlar över mig (på kort tid har två på pappret fina unga bruksisar av olika raser behövt nytt hem) OCH/ELLER som kommer jag att hänga överallt, prata folk och kolla hundar. Och så ta en kombo av folk jag gillar med en kull jag tror på. (dvs inte snöa in på en ras, om det inte händer under processen). Då har jag sannolikt också kontakter att förvalta det jag skaffar mig.

Jag lär mig mycket och har ganska kul (förutom att jag vill starta krig mot Evidensia, och att risken finns att det blir ingen hund eller många hundar)

Så TS får förlåta lite tråd-kap men jag suger i mig svaren hon får. Mer om de lappska var intressant.
 
Usch blä. Jag är allergisk mot valpar :idea: just det. Jätteallergisk.

Jag är äckligt valpsjuk. Det var meningen att jag och maken skulle haft en kull på vår senaste tik jusst nu, men så gick vi ju isär istället.
I slutet av November ska den svarta valpen på bilen ovan göra MT (Hon är 3,5 år nu) och gör hon bra ifrån sig så ska ägaren para henne. Då ska jag vara med på valpresan som mentor. Hoppas, hoppas :love:
 
-Klipp-

Vad gäller lapsk vallhund är det en ras jag har ett gott öga till och jag tittade på den när jag skulle köpa hund första gången men det föll på att så få utvärderades mentalt. Jag upplever rasen som rätt spretig, vilket även korthårscollien är men på den senare har man mentalbeskrivningar till hjälp i letandet. Pratade om detta med en kvinna jag känner som har lapska när vi var på kursdag i lydnad tillsammans och hon höll med. Hon hade en superhärlig valp med sig då men sa också att merparten av kullarna i rasen var helt ointressanta för henne och att man behövde vara insatt i linjerna just eftersom det utvärderades så pass lite. Ljudande är ett problem hon har för att ta sig upp i klasserna med sina hundar, i övrigt är de väldigt trevliga.

Det är sant att alldeles för få lapska vallhundar utvärderas (förvånandsvärt nog när det ändå är en arbetande ras!), men det har blivit bättre, vilket är därför jag rekommenderar att noga välja uppfödare, och en uppfödare som kan hitta en hund passande till det man vill. Men ändå hittar man väldigt många lapska för att vara en liten ras som gör bra ifrån sig i många grenar.
 
Nu ska jag snart sova, men svarar vad jag hinner med idag.
Ang det här med att du är rädd att inte vara tillräckligt kunnig, påhittig i träning osv... Mitt intryck av dig är att du helt klart är villig att lära dig och göra ditt bästa med hunden. Alla är nya någon gång, men är man villig att lära mer, gå kurser, lära känna kunnigt folk att träna med osv så finns alla möjligheter att lyckas.

Jag kan utan tvekan säga att jag inte var duktig på att lära hundarna saker i början, och skaffade mig hundar som är som katt i hundförpackning. Kvicktänkta, otroligt intelligenta och "will to please" är inget de någonsin hört talas om (eftersom de bestämmer sig för att bli döva när jag försöker prata med dem om sådant ). Det blev bra till sist ändå och jag har kunnat både träna och tävla med mina hundar i flera olika hundsporter. Inte för att jag är någon stjärna på hundträning, utan för att jag hela tiden försökt lära mig. Kan jag det med min typ av hund, då kan du utan tvekan det med en hund som är avlad för att vilja träna.
Jag vill absolut göra det bästa jag kan med framtida hunden. Det är lite självklart (för mig), speciellt om det blir en brukshund. Då behöver jag all hjälp jag kan få från instruktörer eller annat kunnigt folk. Så länge jag vågar ta emot hjälp om det går åt fanders ska det nog gå bra ;)

Men jag ska fundera en, två eller hundra gånger till vad som känns bäst, och träffa olika raser så får jag se vad jag fastnat för.

Strongt gjort att träna vinthundar. Du måste ha ett enormt tålamod ;)
Vill du ha en lite mindre ras så tycker jag absolut du kan titta på mudi. Jag råkar ha en mudität bekanskapskrets och det är hundar du kan köra "allt" med, från nose work till bruks i de högsta klasserna. Lättmotiverade, enkla att ha lösa, mycket behändigt format och praktisk päls. Nackdelar: finns individer med rädslor, de har lätt till skall.
Jag såg de på SKK, och det verkar vara en käck hund, om än ovanlig. Får läsa på lite mer om dem och se om de kan passa mig.
Nu har jag inte en brukarnas, men ändå en aktiv ras (tollare) och tänker bara svara utifrån den grunden. Jag var väldigt länge rädd för att jag inte skulle orka med en ras som kräver en hel del. Jag vill gärna träna en hel del men har perioder när jag mår väldigt dåligt och helt enkelt inte har ork för så mycket.

Det har visat sig gå alldeles utmärkt med i alla fall min hund. Hon är alltid sjukt på när det är något på gång, men har absolut inget problem med att ta det lugnt en period om jag mår lite sämre. Jag har sett till att vänja henne vid den livsstilen sen hon var valp. Visst kräver hon viss stimulans alltid, men hon blir liksom inte galet rabiat om hon inte får massa stimulans hela tiden vilket det ibland kan låta som på folk på internet som tränar sina hundar x antal timmar varje dag.

Jag tror att du med dina önskemål och ambitioner skulle bli alldeles för uttråkad av raser utan lite driv, så satsa på någon sport- eller bruksras istället skulle jag säga.
Det här ger mig lite hopp om att det kanske skulle fungera hos mig också.

Egentligen tror jag att en bruksras är mest lämpad för det jag söker, men ändå har jag svårt att släppa att jag kanske tar mig vatten över huvudet som tänker så. Det skulle inte vara kul om hunden visar sig vilja ha mer än jag vill/kan ge, samtidigt som jag inte heller vill ha en hund som begränsar mig.

Nu har jag inga erfarenheter av sport/brukshundar, så bäst är att skaffa sig det innan jag utesluter dem i alla fall. :)
Gällande lapphundarna så brukar de svenska ha mer fart och will-to-please i sig än de finska vad jag förstått. Har själv en svensk lapphundsvalp på 5 månader och märker redan nu att han har mycket träningsvilja i sig och vill jobba med mig, är helt kär i honom redan. Nackdelen med de svenska jämfört med finska är att de är ovanligare och det är väldigt sällan som det finns otingade valpar utan man får kontakta uppfödare i tid
Jag har gott om tid på mig att höra efter med uppfödare innan jag tänkt skaffa hund, så lite väntetid spelar ingen roll ;) Låter bra att de är träningsvilliga. Jag får kolla upp rasen lite närmre känner jag, det är ingen jag känner till. Men eftersom det är en fluffboll, hur mycket pälsvård tror du att kräver? Hur ofta borstar du din? Nu är din relativt ung, men hur mycket tränar ni? Är han alltid med och villig?
Jag hade om jag varit du kört på bruksras.

Jag tänkte ungefär som du (fast andra grenar) när jag skulle skaffa min första hund. Hon är förvisso rolig att träna, går att nöta bara hon får lön för det etc. Men jösses vad jag saknar will to please i henne.

Du skriver att du inte är särskilt påhittig för att utmana en träningsvilligare hund.
Kan säga att med en som är svårare att motivera blir man ganska påhittig för att motivera

Jag kommer skaffa Kelpie nästa år.

Min nuvarande är dansk svensk gårdshund.
Det beror nog på hurdan man är som person ;) Min egen motivation försvinner när hunden är svårmotiverad, det är delvis därför jag söker en ras som gillar att träna utan att man behöver motivera en massa innan. Men ja, jag känner mig inte så påhittig, men det kanske ger sig om man tränar på klubb ofta och får tips där J

Vilka är dina ambitioner till nästa hund, om man får fråga?
Det finns helt klart en schäfer till dig - det finns en schäfer till alla. Det gäller bara att hitta den och sedan att få köpa den. Om rätt uppfödare har rätt hund och läser din trådstart så borde det funka.

Oavsett vad du väljer för ras handlar det om att få tips om bra kennlar. Studera deras hundar i hunddata. Prata med folk . Åk på nosework och lydnadstävlingar - kolla vad folk har för hundar (stirra dig inte blind på att nosework inte är en publiksport - vi är snacksaliga hela bunten). Kanske ställa upp som funktionär. Prata med folk.

Jag tittade på lappsk när jag ville nedgradera från schäfer - jag upplevde dem som ojämna.
Jättebra tips, jag får ta tag i att vistas mer bland folk så jag kan ställa lite frågor :D Men hur hittar man dessa tävlingar/nosework för att titta på?

På vilket sätt menar du att lapsken är ojämn? Och vilken ras skaffade du istället för lapsk när du nedgraderade dig från schäfer?
 
Träningsapportering är en form av simulerad jakt :) Vanligtvis tränar man med dummies, tygpåsar, men t ex b-prov går på kallvilt (vilt som skjutits vid jakt och frusits in, för att sedan tinas och användas till träning/prov).
Jaktapportering är ganska mycket lydnadsträning. Hunden ska stanna på stoppsignal trots retningar, gå att skicka höger/vänster/ut, gå att skicka på en rak linje typ 150m i "blindo", ha ett stabilt fotgående lös och en bra stadga, vara tyst, kunna jaga tight i ett anvisat område osv. Utöver det är det även en del andra moment som hunden ska hantera, det också är träningsbart men mer medfött, t ex markeringar och sökarbete.

Linjer (dirigeringsträning) kan t ex se ut så här:
Fantastiskt roligt att se! Snacka om agility! Den gule är din Floyd? Har nog aldrig sett en så musklad labbe någon gång.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 080
Senast: Bulldoozer
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 236
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 463
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp