Tips på trygg och lugn ras?

Vad jag vet från ägaren var den genomgången både en och flera gånger och hade alltid varit sur ända sedan den var föl. Hon älskade sin häst men jag hade inte ens tagit emot den om den varit gratis, vem vill komma till stallet och se en sur häst varje gång?
Nä, det låter ju inte kul. Men även om den fysiskt mår bra kanske den inte mår bra ändå.
 
Exakt! Det är därför jag vänder mig mot sådana resonemang 😊
Jag tänker att det beror nog lite på vad man avlar på. Avlar man t ex på hårda skallar och ett djävulskt humör så kommer det ju bli avkommor som får det åxå. Typ vissa travare. Men långt ifrån alla travare är ju såna. Sen beror det ju även på omständigheter och omgivning.
 
Det är väl ingen som påstått att alla araber är så?
Mja, inte rakt ut. Men det är ändå en ganska märklig antydan nedan..
Annars vet jag inte vad du ville ha sagt med det.
de otrevligaste hästar jag träffat på har varit araber.


Men för att återgå till tråden så tycker jag new forest är en väldigt trevlig ras. Det var många år sen jag hade en, men den ponnyn var inte av sportponny-typ utan mer robust. Väldigt arbetsvillig och fantastiskt positiv!
 
Jag tänker att det beror nog lite på vad man avlar på. Avlar man t ex på hårda skallar och ett djävulskt humör så kommer det ju bli avkommor som får det åxå. Typ vissa travare. Men långt ifrån alla travare är ju såna. Sen beror det ju även på omständigheter och omgivning.
Jag håller med.
Men det är ju ändå inte kanske reprentativt för rasen i stort tänker jag.
 
Mja, inte rakt ut. Men det är ändå en ganska märklig antydan nedan..
Annars vet jag inte vad du ville ha sagt med det.



Men för att återgå till tråden så tycker jag new forest är en väldigt trevlig ras. Det var många år sen jag hade en, men den ponnyn var inte av sportponny-typ utan mer robust. Väldigt arbetsvillig och fantastiskt positiv!
Du missade helt där jag skrev att jag vet att alla araber inte är så + att min kompis hade en jättetrevlig?
Det ändrar dock inte att de otrevligaste hästar jag träffat var araber men jag påstår ingenstans att de är representativa för rasen utan då får du nog läsa om.
 
Du missade helt där jag skrev att jag vet att alla araber inte är så + att min kompis hade en jättetrevlig?
Det ändrar dock inte att de otrevligaste hästar jag träffat var araber men jag påstår ingenstans att de är representativa för rasen utan då får du nog läsa om.

Nej, jag läste det också. Jag tyckte bara det var en märklig kommentar.
 
En bra uppfostrad arab är underbar och absolut inte "galen". Problemet är bara att alltför många av dem antingen uppfostras inte ordentligt eller så uppfostras de av folk som inte kan häst. De är i allmänhet lättlärda och reaktiva så gör en då fel blir det jättefel.

Sedan finns det absolut blodslinjer det sprakar lite mer om, precis som hos andra raser.
Även vi hade arab på ridskolan när jag var liten, ett brunt sto som var min stora favorit :heart Väldigt känslig och en riktig dam, minns när en äldre tjej hade ridit henne utanför lektionstid någon gång och kanske inte hade varit helt snäll - hästen blev svinförbannad och vägrade gå fram mer. Minns detta väl för jag kom väl överens med henne och fick i uppdrag att försöka få henne glad igen. Det tog tid men hon blev sig själv igen efter en tids terapi och ursäkter, och funkade bra på ridskolan i många år.
Hade även en jättesöt skimmelvalack som var privathäst, uppstallad på ridskolan först men inte funkade så bra med sin ägare. Slutade med att ridskolan tog över honom och han var en väldigt omtyckt ridskolehäst länge.

Min sista ponny var en dansk ridponny, med arabpappa och på mammas sida var det både arab och welsh en bit bak. Han var å ena sidan helknasig och var känd som livsfarlig (visade sig sedan vara ett smärtutlöst beteende), men å andra sidan världens mildaste och snällaste farbror som vilket barn som helst hade kunnat pyssla med och åka på.
 
@cambodia
Detta blir säkert en upprepning, men jag tänker att det viktiga är att hitta rätt individ som matchar i lagom storlek och temperament mot vad ni vill ha.

Här kommer en liten roman:
Under min egen uppväxt hade vi New Forest, Ridponny och Connemara.
New Forestponnyerna var mycket häst, riktiga allroundponnyer som gjorde allt, men det var mycket häst som inte gjorde sig som "barnponnyer" utan passade bättre till ungdom/mindre vuxen. Jag har även nu i vuxen ålder varit medryttare på en New Forest och samma där, riktig allroundhäst som både hoppade och gick fint i dressyr, men passade helt klart bäst till en ungdom/vuxen - om vi inte bara pratar "åka häst" för ett mindre barn. Med mycket häst menar jag att det var mycket kropp (c-ponnyn bar lätt upp mina 170cm i vuxen ålder) stabila men starka ponnyer med både fart och vilja i :p

Av ridponnyerna hade vi två modeller; en stor och rejäl ponny med New Forest och SWB i stammen, han var tuff och stark - ingen barnponny men var en fin sportponny som gick SM i dressyr vid flera tillfällen och hade tävlat hoppning och fälttävlan innan. Den andra var arab och welsh i, mycket mjukare och lättare att rida. Nu var min lite svår, men det visade sig vara smärtutlöst så det är inte riktigt representativt för honom, han var väldigt enkel i grunden. Han hade nog både varit snäll att åka på för ett mindre barn, och varit möjlig att lära sig rida mer på för ett större barn som börjar lära sig mer. Även den hade hopptävlat en del, men gick dressyr på elitnivå.

Connemaran var en fantastisk ponny. Också ganska mycket kropp och massa, men herregud en så fin ponny. Hon var inte trög nånstans, men skulle aldrig sticka iväg, bocka eller liknande. Stabil och lättriden. Dessutom var hon vacker att se på - gulbrun med bläs och strumpor, och fick 43p på riksutställning. Henne hade jag velat ha idag, både för egen del och för framtida barn. Alla skulle haft en Merrielegs 🤩:love:

Annars så har en del bekanta med barn runt om mig haft shetlandsponnyer och welsh mountain. Shettisarna har varit blandade från räserponnysar som droppat barn till höger och vänster, till såna där perfekta barnponnyer som lärt barnen grunden med vänlig, om än fast ;) ponnyhand. Welsharna har varit pigga, lite känsliga. Vi hade en i förra stallet som var världens sötaste, och var fin i både hoppning och dressyr. Funkade bra med riktigt små barn där man fortfarande höll i snöre, men ett litet busigt troll som var snabb med 90-graderssvängar med de större barnen som red självständigt :p I nuvarande stall finns en WM också som är en superrar barnponny och en annan bekant har också en WM som även den är en jättebra barnponny, stabil och trygg i sig själv och barnen lär sig massor på den - med bibehållet självförtroende.
 
Senast ändrad:
Ja det är fördelen med kallblod, hur dom än bockar, sparkar bakut eller gör ett race så sitter man alltid kvar :D Men dom hästar jag själv köper får gärna vara utan explosions-delen.
Håller inte med om det.
Vi hade 2 kallblod i förra stallet, det var dom som "slängde av" mest. En nordis och en tinker. Båda var generellt kolugna, men kunde på millisekund vända eller sticka när de blev "rädda". Dessutom var de rätt svåra att få stopp på när de väl dragit iväg.

Araben, kwpnen och fullblodet lyckades inte alls tappa sina ryttare lika ofta.

KWPN skulle jag annars tipsa om som urtrevlig ras. Eller så är det bara vår brune som är guld värd. Snällare jätte får man leta efter :heart.
 
Ja det är fördelen med kallblod, hur dom än bockar, sparkar bakut eller gör ett race så sitter man alltid kvar :D Men dom hästar jag själv köper får gärna vara utan explosions-delen.
Haha då har du inte träffat min fjordhäst, det är ju med ett kallblod om än mindre :D. Fast hittills går hon mer banans med bocksprång avsuttet än uppsuttet åtminstone för hon kan ta i :laugh:. Men i övrigt håller jag med dig :up:
 
Exakt. Och jag hade inte skrivit så heller.
Jag har inte heller gått på dem som skriver det, det är deras upplevelse av raserna och det är inget jag ens försöker ta ifrån dem. Om de inte gillat SWB så är det deras erfarenhet. Min erfarenhet är att de otrevligaste jag träffat har varit araber, det är min erfarenhet och inget du skriver ändrar min erfarenhet. En bekant har några xx som är även de förvånansvärt otrevliga att hantera, fortfarande min erfarenhet av hennes hästar. Andra xx jag träffat har varit mycket trevliga, även min egen. Återigen min erfarenhet.
 
Jag har inte heller gått på dem som skriver det, det är deras upplevelse av raserna och det är inget jag ens försöker ta ifrån dem. Om de inte gillat SWB så är det deras erfarenhet. Min erfarenhet är att de otrevligaste jag träffat har varit araber, det är min erfarenhet och inget du skriver ändrar min erfarenhet. En bekant har några xx som är även de förvånansvärt otrevliga att hantera, fortfarande min erfarenhet av hennes hästar. Andra xx jag träffat har varit mycket trevliga, även min egen. Återigen min erfarenhet.

Men vad säger den erfarenheten någon annan? Jag förnekar dig inte den, men jag förstår inte vad det ger att uttrycka sig så generellt, från någon.
Men vi lämnar det där, tror vi tänker olika 😊
 
Nu är det över 20 år sedan jag hade någon större kontakt med araber men de otrevligaste hästar jag träffat på har varit araber. En tjej hade köpt sin som föl och den hade aldrig spetsade öron utan de låg för det mesta slickade bakåt, även mot ägaren. Alltid sur i all hantering och hotade ofta i boxen. Tränade för instruktör, snäll ägare, vad jag vet fullt frisk men en otroligt trist personlighet. Även träffat andra araber som varit jag inte gillat men ingen som surkarten ovan.

Aldrig upplevt samma humör med arabkorsningar eller andra raser men jag vet att det finns väldigt många trevliga araber. Min kompis med tanthästen köpte en äldre polsk arab som jag tror startat galopp, han var mycket snäll i all hantering och en bussig ridhäst. :up:

Eftersom det var så länge sedan undrar jag lite om bencystestatusen rent spontant (dvs ev smärtproblematik) men visst, det är klart att det finns individer som inte är trevliga (jag undrar också över blodslinjerna :laugh:).

Generellt tycker jag hästar som gått någon form av löp brukar vara trevliga och lätthanterade. De har i allmänhet blivit behandlade som hästar och fått ramar att bete sig efter. Men alla tränare är ju inte bra... jag känner några polska arabston som inte gick att sadla pga upplevelser på banan :cry: De var dock snälla i övrig hantering och gick att rida barbacka.
 
Eftersom det var så länge sedan undrar jag lite om bencystestatusen rent spontant (dvs ev smärtproblematik) men visst, det är klart att det finns individer som inte är trevliga (jag undrar också över blodslinjerna :laugh:).

Generellt tycker jag hästar som gått någon form av löp brukar vara trevliga och lätthanterade. De har i allmänhet blivit behandlade som hästar och fått ramar att bete sig efter. Men alla tränare är ju inte bra... jag känner några polska arabston som inte gick att sadla pga upplevelser på banan :cry: De var dock snälla i övrig hantering och gick att rida barbacka.
Jag har ingen aning om varesig blodslinjer eller ev cystor men hon gick träningar utan problem och någon sk NH-mupp var även inblandad. Tyckte bara det var så otroligt konstigt att hon var konstant sur, jag har aldrig sett någon som hon. Den andra tror jag bara var odrägligt ouppfostrad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 884
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 860
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 854
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 232
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp