Tips på trygg och lugn ras?

Min erfarenhet är att det inte går att utgå från ras.

Det handlar så mycket om hur man är själv också.

När jag var ung, var jag fodervärd åt en arab.

"Alla" sade hur kan var, utifrån rasen. Det stämde inte alls.

För mig var han en känslig och mjuk häst som var lugn i nästan alla situationer.

Om det var för att han var ovanlig som arab eller om det var för att vi klickade som ekipage, det vet jag inte?

Jag har också en god vän som skaffade sig en nordsvensk, men där relationen inte blev bra. Han var inte alls så som hon förväntade sig av rasen.

Vad som är vad, är inte lätt att veta.

En bra uppfostrad arab är underbar och absolut inte "galen". Problemet är bara att alltför många av dem antingen uppfostras inte ordentligt eller så uppfostras de av folk som inte kan häst. De är i allmänhet lättlärda och reaktiva så gör en då fel blir det jättefel.

Sedan finns det absolut blodslinjer det sprakar lite mer om, precis som hos andra raser.
 
En bra uppfostrad arab är underbar och absolut inte "galen". Problemet är bara att alltför många av dem antingen uppfostras inte ordentligt eller så uppfostras de av folk som inte kan häst. De är i allmänhet lättlärda och reaktiva så gör en då fel blir det jättefel.

Sedan finns det absolut blodslinjer det sprakar lite mer om, precis som hos andra raser.
Så är det nog. Jag har hört alla möjliga och nedsättande ord om araber från människor som faktiskt aldrig ägt någon.

"Min" arab var ljuvlig. Så mjuk att ha att göra med och enkel, tyckte jag.

Nu har jag sett en ponny i min närhet som är arab (utan känd härstamning, så visst... kan vara lite welsh också), och denne häst är helt fantastiskt vänlig och trevlig. Precis som jag minns min.

Tyvärr är ryttaren tuff och otålig och hästen visar därför hetsigt temperament och ofta dryper han av svett bara pga onödiga missförstånd.

Jag har ridit hästen ett par gånger och jag upplever honom som loj och lite bekväm, men lydig. Han gör det man vill. Men jag har inte tappat humöret eller tagit någon brysk kontroll. Kanske är jag lite mesigare sorts ryttare också.

Så, tja... Ingen häst "är" bara si eller så. Det hänger också på ryttaren.

Men utifrån frågeställningen, vissa raser kan passa sämre eller bättre, men det är ändå individer det handlar om.
 
Jag hade en tinker en kort period efter att jag haft ett fullblod med lite väl mkt nerv i sig. Kan såhär i efterhand säga att det hade varit bättre att behålla fullblodet och inte köpa tinkern överhuvudtaget.

Jag köpte en relativt ung köttbulle på fyra ben som under ungefär de tre månaderna jag hade honom gav mig mer problem än nån annan häst jag ägt eller för den delen känt. Han skulle vara så snäll, så snäll- och det var han. Ibland. Han hade även en urgullig mustasch vill jag minnas.

Majoriteten av tiden var han en 700 kg hårig pansarvagn som sprängde staket nästan på veckobasis, var hungrig konstant, otroligt seg i ridningen både i ridhus och ute med den enda skillnaden att ute kunde han även explodera när bägaren rann över för honom, var mer känslig för väder och vind än mkt ädlare hästar än honom och hatade blåsten så pass att han multipla gånger slet sig och dundrade in i stallet obrydd om vad som stod i hans väg. Droppen kom när jag ju snabbt insåg att det där måste han ju sluta upp med omedelbart och använde ett kedjegrimskaft på honom. Då vände han röven till och skulle till och sparka när vi gick fram hagen och när inte det funkade tröck sen in mig (garanterat fullt medvetet) med full kraft in i ett järnstaket. Efter detta åkte han ut på annons.

Så nä, jag kan verkligen inte påstå att tinkrar är en lugn och snäll ras. Såna här beteenden är dessutom nåt som verkar vara väldigt utbrett bland rasen och sannolikt inte bara jag som hade otur med just en individ.
Åh herregud, mardröm :nailbiting:
 
Jag hade en tinker en kort period efter att jag haft ett fullblod med lite väl mkt nerv i sig. Kan såhär i efterhand säga att det hade varit bättre att behålla fullblodet och inte köpa tinkern överhuvudtaget.

Jag köpte en relativt ung köttbulle på fyra ben som under ungefär de tre månaderna jag hade honom gav mig mer problem än nån annan häst jag ägt eller för den delen känt. Han skulle vara så snäll, så snäll- och det var han. Ibland. Han hade även en urgullig mustasch vill jag minnas.

Majoriteten av tiden var han en 700 kg hårig pansarvagn som sprängde staket nästan på veckobasis, var hungrig konstant, otroligt seg i ridningen både i ridhus och ute med den enda skillnaden att ute kunde han även explodera när bägaren rann över för honom, var mer känslig för väder och vind än mkt ädlare hästar än honom och hatade blåsten så pass att han multipla gånger slet sig och dundrade in i stallet obrydd om vad som stod i hans väg. Droppen kom när jag ju snabbt insåg att det där måste han ju sluta upp med omedelbart och använde ett kedjegrimskaft på honom. Då vände han röven till och skulle till och sparka när vi gick fram hagen och när inte det funkade tröck sen in mig (garanterat fullt medvetet) med full kraft in i ett järnstaket. Efter detta åkte han ut på annons.

Så nä, jag kan verkligen inte påstå att tinkrar är en lugn och snäll ras. Såna här beteenden är dessutom nåt som verkar vara väldigt utbrett bland rasen och sannolikt inte bara jag som hade otur med just en individ.

Ja alla irländska cobar jag Jobbat med har varit liknande. Det rör sig om kanske femtio individer. Dock inte svenska renrasiga tinker/irish cob, kanske har man avlat bort lite av beteendet här i Sverige? Man kan ju hoppas. Men just den där kombinationen av ”jag bryr mig inte” och ”jag är jätterädd” är obehaglig tycker jag.
 
Vill du ha en liten ponny som är större än shetland så är många welsh-mountain trevliga barnponnyer. Lite mjukare än shetlandsponnyer och t ex russ, men de är inte lika viktbärande eller robusta kanske. Går att köra om man är för stor att rida.
 
En bra uppfostrad arab är underbar och absolut inte "galen". Problemet är bara att alltför många av dem antingen uppfostras inte ordentligt eller så uppfostras de av folk som inte kan häst. De är i allmänhet lättlärda och reaktiva så gör en då fel blir det jättefel.

Sedan finns det absolut blodslinjer det sprakar lite mer om, precis som hos andra raser.
Åh vi hade en fantastisk maxad d-ponny arab på ridskolan för 10-15 år sen. Min absoluta favorit fortfarande. Alla kunde rida honom och han passade till allt❤️ Utom hopptävling, han var tvungen att kolla en gång på tävlingshindren innan han kunde tänka sig hoppa över dem ❤☺️
 
Vill du ha en liten ponny som är större än shetland så är många welsh-mountain trevliga barnponnyer. Lite mjukare än shetlandsponnyer och t ex russ, men de är inte lika viktbärande eller robusta kanske. Går att köra om man är för stor att rida.
Ja just, de har jag ”glömt bort” faktiskt :)
 
Åh vi hade en fantastisk maxad d-ponny arab på ridskolan för 10-15 år sen. Min absoluta favorit fortfarande. Alla kunde rida honom och han passade till allt❤️ Utom hopptävling, han var tvungen att kolla en gång på tävlingshindren innan han kunde tänka sig hoppa över dem ❤☺️
Vi hade en Morgan-häst på en ridskola där jag red, många var rädda för den men jag älskade att rida henne. Vet inte alls hur den rasen är generellt annars. Och jag var väl något mer orädd på den tiden :o

(Hmm. Det hade inget alls med araber att göra, kom bara på det nu :rofl: Araber är väldigt fina :heart)
 
Åh herregud, mardröm :nailbiting:
Ja, det var hemskt. Till saken hör att jag har häst uppstallad på en ridskola och kan och vill inte riskera att en unge blir nejmejjad av en galen idiot till häst.
 

Bifogade filer

  • IMG_20220205_160638.jpg
    IMG_20220205_160638.jpg
    37,2 KB · Visningar: 88
Vi hade en Morgan-häst på en ridskola där jag red, många var rädda för den men jag älskade att rida henne. Vet inte alls hur den rasen är generellt annars. Och jag var väl något mer orädd på den tiden :o

(Hmm. Det hade inget alls med araber att göra, kom bara på det nu :rofl: Araber är väldigt fina :heart)
Fantastiskt att minnas gamla underbara kamrater ❤️❤️ Man önskar man kunde hitta på deras dubbelgångare nån mer gån i livet ❤️
 
Nej, det har jag inte gjort! Måste googla :)
Nordlandshäst, jag red en för några år sedan och hade jag haft möjlighet(och ägaren velat sälja) så hade jag köpt honom på studs :love: perfekt storlek, otroligt samarbetsvillig och intelligent. Lite för intelligent emellanåt, testade trickträning och han lärde sig fort men lika fort lärde han sig att om han låtsades inte förstå så fick han godis snabbare utan att behöva sätta hoven ända upp på stubben :p En av 2 hästar av alla jag ridit där man verkligen kunde slappna av på uteritter, bla en låång galopp i hög fart men så fort jag kramade tygeln saktade han av :love: visserligen var han välriden men jag har ridit andra som varit väldigt välridna och de hästarna hade man definitivt inte kunnat ge lika fria tyglar.

Utifrån den enda hästen håller jag definitivt med om att du ska kolla in rasen :angel: även om han bara var en enda :angel:
 
Visst är han? Lika snäll som han är vacker dessutom. Jag har hittills inte träffat en som inte varit helt igenom ljuvlig i temperamentet
I have. :-)

Jag fick rida honom när han slängde av ungarna på ridskolan och jagade dom. Han var totalt odräglig i stallet, kunde inte stå uppbunden (då fick man ett trasselnystan av trådar att reda ut, inkl ponny) eller lös - då rymde han. Han gick alltid in i fel box vid insläpp och rymde vid utsläpp. Han var liten, snabb och överjävlig.

När jag ridit honom ett tag och hanterat honom älskade jag honom. Han drog under staketet på ridbanan för att vara med mig. Slängde av ridlägereleverna i vattenpölar och gjorde precis vad han ville. Jag funderade på att köpa honom, vad nu jag som vuxen skulle med en sån liten buse till ;-).

Men han kan ha varit ett unikum för rasen. Hoppa kunde han och dressyr blev har riktigt trevlig i - men bara för riktigt kunniga. Första gången jag red honom vek han halsen åt höger och drog ut genom ridhusdörren till vänster. Jag hade inte en chans!! :heart :heart :heart
 
I have. :-)

Jag fick rida honom när han slängde av ungarna på ridskolan och jagade dom. Han var totalt odräglig i stallet, kunde inte stå uppbunden (då fick man ett trasselnystan av trådar att reda ut, inkl ponny) eller lös - då rymde han. Han gick alltid in i fel box vid insläpp och rymde vid utsläpp. Han var liten, snabb och överjävlig.

När jag ridit honom ett tag och hanterat honom älskade jag honom. Han drog under staketet på ridbanan för att vara med mig. Slängde av ridlägereleverna i vattenpölar och gjorde precis vad han ville. Jag funderade på att köpa honom, vad nu jag som vuxen skulle med en sån liten buse till ;-).

Men han kan ha varit ett unikum för rasen. Hoppa kunde han och dressyr blev har riktigt trevlig i - men bara för riktigt kunniga. Första gången jag red honom vek han halsen åt höger och drog ut genom ridhusdörren till vänster. Jag hade inte en chans!! :heart :heart :heart
Haha! Det tror jag nog, jag har träffat väldigt många och de har varit änglar allihop, men det är givet att det alltid finns individer som inte håller sig till normen 🤣
 
Dessa fördomar om araber har jag heller aldrig begripit. Tycker att många morderna varmblod är betydligt hispigare än dom flesta araber jag mött.
Håller med! Var nära på att köpa en arab en gång, världens bästa nybörjarhäst och klok som en bok. Möta timmerbil? Lugnt. Låta grabbar på svensexa rida för första gången? Absolut, inga problem. Grämer mig fortfarande att jag inte köpte.
 
Dessa fördomar om araber har jag heller aldrig begripit. Tycker att många morderna varmblod är betydligt hispigare än dom flesta araber jag mött.
Jag tror det kommer av "back in the days". Iaf när jag växte upp och va 12 år i stallet. Dom allra flesta halvblod hade oldenborger blod i sig runt vart jag red, och va grövre i typen, därav mycket mindre hispiga än halvbloden vi ser idag. Oldenborgere och fredriksborgere va hästar som folk mest red/hanterade, eller korsningar av dessa. Inte så många fullblod, och jämfört med dom är araber ju mycket mer känsliga och "finare". Men som halvbloden ser ut idag håller jag med, dom flesta halvbloden jag har haft att göra med har gjort jag faktiskt lagt av och nu köpt en lusitano. Jag gillar hästar som är framåt och känsliga, men orkar inte rida en energibomb som kan exploderar i en rodeo/bock serie tvärs över ridhuset, eller stegrar för dom inte orkar stå still. Jag har faktiskt inte träffat många araber som inte va otroligt snälla, även om dom är känsliga, så tycker jag dom varit mindre reaktiva på "utomhus grejor" vart många av halvbloden i stallet hållit på att dö för en sten låg annorlunda på uteritten. :angel::laugh:

Jag tycker att det där gamla tänket "hänger kvar" även idag, har jag märkt på vissa :D

Jag ville ha en arab som min första häst, men det blev ett halvblod ändå, så fick aldrig leva ut min Wendy dröm :D:arghh:
 
En bra uppfostrad arab är underbar och absolut inte "galen". Problemet är bara att alltför många av dem antingen uppfostras inte ordentligt eller så uppfostras de av folk som inte kan häst. De är i allmänhet lättlärda och reaktiva så gör en då fel blir det jättefel.

Sedan finns det absolut blodslinjer det sprakar lite mer om, precis som hos andra raser.
Red en helt underbar arab som var så försiktig med barn men med oss vuxna kunde hon busa till det 😁
CC1F03CE-7794-4692-BC61-8C633AE13879.jpeg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 943
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 880
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 267
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp