Tips på trygg och lugn ras?

Jag tror det kommer av "back in the days". Iaf när jag växte upp och va 12 år i stallet. Dom allra flesta halvblod hade oldenborger blod i sig runt vart jag red, och va grövre i typen, därav mycket mindre hispiga än halvbloden vi ser idag. Oldenborgere och fredriksborgere va hästar som folk mest red/hanterade, eller korsningar av dessa. Inte så många fullblod, och jämfört med dom är araber ju mycket mer känsliga och "finare". Men som halvbloden ser ut idag håller jag med, dom flesta halvbloden jag har haft att göra med har gjort jag faktiskt lagt av och nu köpt en lusitano. Jag gillar hästar som är framåt och känsliga, men orkar inte rida en energibomb som kan exploderar i en rodeo/bock serie tvärs över ridhuset, eller stegrar för dom inte orkar stå still. Jag har faktiskt inte träffat många araber som inte va otroligt snälla, även om dom är känsliga, så tycker jag dom varit mindre reaktiva på "utomhus grejor" vart många av halvbloden i stallet hållit på att dö för en sten låg annorlunda på uteritten. :angel::laugh:

Jag tycker att det där gamla tänket "hänger kvar" även idag, har jag märkt på vissa :D

Jag ville ha en arab som min första häst, men det blev ett halvblod ändå, så fick aldrig leva ut min Wendy dröm :D:arghh:
Nu är det över 20 år sedan jag hade någon större kontakt med araber men de otrevligaste hästar jag träffat på har varit araber. En tjej hade köpt sin som föl och den hade aldrig spetsade öron utan de låg för det mesta slickade bakåt, även mot ägaren. Alltid sur i all hantering och hotade ofta i boxen. Tränade för instruktör, snäll ägare, vad jag vet fullt frisk men en otroligt trist personlighet. Även träffat andra araber som varit jag inte gillat men ingen som surkarten ovan.

Aldrig upplevt samma humör med arabkorsningar eller andra raser men jag vet att det finns väldigt många trevliga araber. Min kompis med tanthästen köpte en äldre polsk arab som jag tror startat galopp, han var mycket snäll i all hantering och en bussig ridhäst. :up:
 
Nu är det över 20 år sedan jag hade någon större kontakt med araber men de otrevligaste hästar jag träffat på har varit araber. En tjej hade köpt sin som föl och den hade aldrig spetsade öron utan de låg för det mesta slickade bakåt, även mot ägaren. Alltid sur i all hantering och hotade ofta i boxen. Tränade för instruktör, snäll ägare, vad jag vet fullt frisk men en otroligt trist personlighet. Även träffat andra araber som varit jag inte gillat men ingen som surkarten ovan.

Aldrig upplevt samma humör med arabkorsningar eller andra raser men jag vet att det finns väldigt många trevliga araber. Min kompis med tanthästen köpte en äldre polsk arab som jag tror startat galopp, han var mycket snäll i all hantering och en bussig ridhäst. :up:
Kan kanske vara därför. Dom araber jag har träffat på har varit så snälla, även dom jag kollade på då jag skulle köpa. Otroligt bussiga hästar, typ den snällaste hästen på ridskolan va en arab som blivit misshandlat av en tjej, fått stå i sin egna skit och hur tunn som helst. Han va så snäll och alla kunna rida honom, han verkade tacksam för att bli räddat.

Har träffat på fler fux-halvblodsmär som la öronen rakt ner och bet i luften/eller boxen om man gick förbi eller hug efter dom som gick i stallgången :rofl: som jag är nog lite färgad av detta.
 
Har träffat på fler fux-halvblodsmär som la öronen rakt ner och bet i luften/eller boxen om man gick förbi eller hug efter dom som gick i stallgången :rofl: som jag är nog lite färgad av detta.
Detta var min hjärtehäst som jag skötte i min ungdom :o

En fuxmärr, halvblod, avelssto som alla tyckte var lite halvgalen. Men vi var som gjorda för varann ❤️

Hon högg ofta i luften och ibland råkade hon bita mig på riktigt, då skulle hon smöra för en som att be om ursäkt :rofl:

När hon fick föl fick man muta henne i flera dagar med morötter för att ens få komma in i boxen, sen efter det var det inga problem.

Jag kunde inte rida henne men gick långa promenader med henne, och hon kunde gå efter mig lös som en hund.

När jag skulle tränsa la hon alltid ditt huvud på min axel. Åh, vad jag saknar henne…
 
Jag hade en tinker en kort period efter att jag haft ett fullblod med lite väl mkt nerv i sig. Kan såhär i efterhand säga att det hade varit bättre att behålla fullblodet och inte köpa tinkern överhuvudtaget.

Jag köpte en relativt ung köttbulle på fyra ben som under ungefär de tre månaderna jag hade honom gav mig mer problem än nån annan häst jag ägt eller för den delen känt. Han skulle vara så snäll, så snäll- och det var han. Ibland. Han hade även en urgullig mustasch vill jag minnas.

Majoriteten av tiden var han en 700 kg hårig pansarvagn som sprängde staket nästan på veckobasis, var hungrig konstant, otroligt seg i ridningen både i ridhus och ute med den enda skillnaden att ute kunde han även explodera när bägaren rann över för honom, var mer känslig för väder och vind än mkt ädlare hästar än honom och hatade blåsten så pass att han multipla gånger slet sig och dundrade in i stallet obrydd om vad som stod i hans väg. Droppen kom när jag ju snabbt insåg att det där måste han ju sluta upp med omedelbart och använde ett kedjegrimskaft på honom. Då vände han röven till och skulle till och sparka när vi gick fram hagen och när inte det funkade tröck sen in mig (garanterat fullt medvetet) med full kraft in i ett järnstaket. Efter detta åkte han ut på annons.

Så nä, jag kan verkligen inte påstå att tinkrar är en lugn och snäll ras. Såna här beteenden är dessutom nåt som verkar vara väldigt utbrett bland rasen och sannolikt inte bara jag som hade otur med just en individ.
Hemskt. 😟
De få tinkrar jag träffat har varit liknande, så jag skulle aldrig vilja köpa en själv. Den läskigaste häst jag nånsin träffat var en tinker. Men har som sagt bara träffat ett fåttal.
Skulle jag få frågan om vilken hästras jag aldrig skulle vilja skaffa så är det solklart tinker... och halvblod och kallblodstravare:p Tur att det finns många andra raser att välja på.
 
Hemskt. 😟
De få tinkrar jag träffat har varit liknande, så jag skulle aldrig vilja köpa en själv. Den läskigaste häst jag nånsin träffat var en tinker. Men har som sagt bara träffat ett fåttal.
Skulle jag få frågan om vilken hästras jag aldrig skulle vilja skaffa så är det solklart tinker... och halvblod och kallblodstravare:p Tur att det finns många andra raser att välja på.
Två av mina favoriter, kallblodstravare och SWB. :laugh:
 
Men sluta! ”Perfekta” hästen kom ut på annons igår, nära där jag bor och i mina hemtrakter. En svart shettisvalack :heart

Men jag har ingenstans att ha den än så måste ha lite is i magen. Måste vänta och se vad stallägaren säger också, troligtvis är det fortfarande fullt… men jag har i alla fall ”sagt upp” unghästen nu.

Ska försöka sova också, jobb imorgon. Sådana petitesser. Har inte tid! 😅
 
Dartmoor! Mycket snällare än russen, lite mindre eld under fötterna än welsharna. Det är min dröm för barnponny iallafall, de är ju dock små. Jag hade en och hon gjorde allt! Dressyr (SM-nivå), hoppning, fälttävlan, rida ut barbacka… flera av hennes syskon har tävlat i körning också. De är helt felfria i mina ögon.

Visa bifogad fil 85276
På bild Stjärnsunds Wictory
Jösses vilken snygg ponny! 😍
 
Hemskt. 😟
De få tinkrar jag träffat har varit liknande, så jag skulle aldrig vilja köpa en själv. Den läskigaste häst jag nånsin träffat var en tinker. Men har som sagt bara träffat ett fåttal.
Skulle jag få frågan om vilken hästras jag aldrig skulle vilja skaffa så är det solklart tinker... och halvblod och kallblodstravare:p Tur att det finns många andra raser att välja på.

Jag har ju bara träffat en tinker. Den är väldigt välriden och tävlas med på hyfsad nivå. Den häftigaste häst jag nånsin ridit! Otroligt snäll och vänlig häst! Aldrig en sur min! Men den har kallblodets envishet, kan bli en bulldozer om det är något den inte vill (eller om den blir rädd) och är explosiv och tittig. Men när explosionen kommer t.ex. på uteritt så sitter man kvar för rörelsemönstret är så pass långsamt att man hinner med och med den breda stadiga ryggen sitter man tryggt.

Men jag skulle inte heller köpa en tinker. Eller nåt annat kallblodigt heller för den delen. Jag trivs inte med kallblodsmentaliteten alls. Vill ha mjukare hästar som inte är lika hårda i huvudet.
 
Jag säger: Gå helt på individ! Finns ingen ras där du garanterat får en "perfekt ponny". Bara att läsa här i tråden, är det någon ras som nämnts där ingen träffat en "mindre barnvänlig" individ? 😂

Jag har väl ridit och hanterar några hundratals hästar genom åren och de mest bombsäkra och snälla, utan att för den sakens skull vara lata och motiga, har varit islandshäst, PRE, fullblod och tinker. Alltså en salig blandning, där jag också ridit sjövilda exemplar av varje ras 😉
 
Jag har ju bara träffat en tinker. Den är väldigt välriden och tävlas med på hyfsad nivå. Den häftigaste häst jag nånsin ridit! Otroligt snäll och vänlig häst! Aldrig en sur min! Men den har kallblodets envishet, kan bli en bulldozer om det är något den inte vill (eller om den blir rädd) och är explosiv och tittig. Men när explosionen kommer t.ex. på uteritt så sitter man kvar för rörelsemönstret är så pass långsamt att man hinner med och med den breda stadiga ryggen sitter man tryggt.

Men jag skulle inte heller köpa en tinker. Eller nåt annat kallblodigt heller för den delen. Jag trivs inte med kallblodsmentaliteten alls. Vill ha mjukare hästar som inte är lika hårda i huvudet.
Ja det är fördelen med kallblod, hur dom än bockar, sparkar bakut eller gör ett race så sitter man alltid kvar :D Men dom hästar jag själv köper får gärna vara utan explosions-delen.
 
Nu är det över 20 år sedan jag hade någon större kontakt med araber men de otrevligaste hästar jag träffat på har varit araber. En tjej hade köpt sin som föl och den hade aldrig spetsade öron utan de låg för det mesta slickade bakåt, även mot ägaren. Alltid sur i all hantering och hotade ofta i boxen. Tränade för instruktör, snäll ägare, vad jag vet fullt frisk men en otroligt trist personlighet. Även träffat andra araber som varit jag inte gillat men ingen som surkarten ovan.

Aldrig upplevt samma humör med arabkorsningar eller andra raser men jag vet att det finns väldigt många trevliga araber. Min kompis med tanthästen köpte en äldre polsk arab som jag tror startat galopp, han var mycket snäll i all hantering och en bussig ridhäst. :up:

Alla hästar är ju individer och jag tycker också den hästen inte låter så trevlig. Men jag har väldigt svårt att tro att en häst som alltid har slickade öron bakåt och är sur i hanteringen mår bra. Må hända är den inte direkt sjuk, men nåt är det ju som skaver.

Jag har haft en del kontakt med araber, varav en som jag ägt själv. Och jag känner inte igen mig alls i den bilden. En av dessa jag känt har väl inte direkt varit ett praktexemplar för sin ras, han var ganska bufflig. Dock var han klapphingst, och jag tror det spelade in ganska mycket. Men övriga har samtliga varit de mest följsamma hästar jag mött. Min hade jag nog snudd på kunnat leda i en sytråd.
Sen tror jag absolut inte alla kan läsa dessa hästar, men så är det ju ibland. Eller att deras typ inte faller på läppen.
Det finns raser jag inte har mycket för, men de är säkert älskade av dom som väljer dom, hoppas jag.
 
En bra uppfostrad arab är underbar och absolut inte "galen". Problemet är bara att alltför många av dem antingen uppfostras inte ordentligt eller så uppfostras de av folk som inte kan häst. De är i allmänhet lättlärda och reaktiva så gör en då fel blir det jättefel.

Sedan finns det absolut blodslinjer det sprakar lite mer om, precis som hos andra raser.
Jag håller givetvis med - men vill lägga till att aveln på arab är fri och därmed varierar kvalitén på rasen väldigt. Både om vi pratar exteriör, rörelser och temperament. Så det är lite vanskligt att säga att araber är si eller så.

Jag har haft hästar som aldrig någonsin blir rädda för något (seriöst, jag bad ena stoet gå över eld och hon vinklade inte ens öronen utåt) och de som står på bakbenen och har fullkomlig panik av att bästa kompisen är på andra sidan staketet. Alltså inte ens är långt bort utan typ 2 meter bort?

Men med det sagt så är de flesta jag har haft lugna och trevliga att hantera. Och jag personligen avlar inte på hästar med dåligt temperament.
 
Alla hästar är ju individer och jag tycker också den hästen inte låter så trevlig. Men jag har väldigt svårt att tro att en häst som alltid har slickade öron bakåt och är sur i hanteringen mår bra. Må hända är den inte direkt sjuk, men nåt är det ju som skaver.

Jag har haft en del kontakt med araber, varav en som jag ägt själv. Och jag känner inte igen mig alls i den bilden. En av dessa jag känt har väl inte direkt varit ett praktexemplar för sin ras, han var ganska bufflig. Dock var han klapphingst, och jag tror det spelade in ganska mycket. Men övriga har samtliga varit de mest följsamma hästar jag mött. Min hade jag nog snudd på kunnat leda i en sytråd.
Sen tror jag absolut inte alla kan läsa dessa hästar, men så är det ju ibland. Eller att deras typ inte faller på läppen.
Det finns raser jag inte har mycket för, men de är säkert älskade av dom som väljer dom, hoppas jag.
Vad jag vet från ägaren var den genomgången både en och flera gånger och hade alltid varit sur ända sedan den var föl. Hon älskade sin häst men jag hade inte ens tagit emot den om den varit gratis, vem vill komma till stallet och se en sur häst varje gång?
 
Vad jag vet från ägaren var den genomgången både en och flera gånger och hade alltid varit sur ända sedan den var föl. Hon älskade sin häst men jag hade inte ens tagit emot den om den varit gratis, vem vill komma till stallet och se en sur häst varje gång?
Jag känner åxå en sån arab. Alltid sur och verkar vara rädd för det mesta även om hon är nyfiken och vill titta. Blir inte bättre av att hon är dåligt uppfostrad pga mycket okunniga ägare som bokstavligen inte kan något.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 921
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 876
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 133
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 285
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp