Bukefalos 28 år!

Tips & Trix - Egen Barnmat

Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Äta tillsammans är äta samtidigt, som jag förstår det.

Okej, enligt den förståelsen äter bebis först, därefter äter vi tillsammans (simultan ätning av för det mesta samma mat).

Till lunch äter jag i 99% av fallen rester, så då micrar jag maten när jag matat bebis färdigt. Till middagen lagar i regel den ena av mig och sambon mat, medan den andra matar bebis. Således blir ingen mat kall.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Jag skulle i så fall vara lite orolig för att bebisen i leken med maten fick för sig att stoppa den i munnen - det verkar inte hälsosamt att försöka svälja kycklingbitar hela, vilket ju skulle bli resultatet för oss eftersom vår bebis inte kan tugga än. Om syftet är att få leka med lite olika små saker så väljer jag hellre andra leksaker man inte riskerar att sätta i halsen.

Nyfikenhet med maten handlar för mig mer om att prova olika smaker. Så för mig bejakar man matnyfikenhet mer genom att få prova grönsakscurry och lingonpäron, än genom att få prova att hålla i en morot. Ny smak snarare än ny leksak, så att säga.:laugh:
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Okej, enligt den förståelsen äter bebis först, därefter äter vi tillsammans (simultan ätning av för det mesta samma mat).

Till lunch äter jag i 99% av fallen rester, så då micrar jag maten när jag matat bebis färdigt. Till middagen lagar i regel den ena av mig och sambon mat, medan den andra matar bebis. Således blir ingen mat kall.

Fast då sitter ni ju inte ens tillsammans, om en matar, och en står vid spisen?

Så gör vi också ibland, om våra måltider råkar sammanfalla tidsmässigt. En matar bebis medan den andre fixar mat till oss, när bebis ätit klart äter vi vuxna vår mat medan bebis sitter kvar tillsammans med oss. Enda skillnaden mot er är i så fall att er bebis leker med en körsbärstomat medans ni äter, och vår med t ex en träring.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Själva meningen är att maten ska i munnen ;). Min bebis har fått plockbitar i många månader, och får han loss för stora bitar så petar han ut dem ur munnen igen. Annars gnager och tuggar han, och nya smaker blir det ju eftersom han får av vår mat snarare än den tämligen intetsägande burkmaten.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Då är det mer en definitionsfråga, och den psykologiska betydelsen för föräldrarna att man vet att körsbärstomaten i teorin är mat, även om den mer praktiskt för bebisen snarare är en röd boll.

Ja, jag kan hålla med om att det är en definitionsfråga - men min bebis "röda boll" har i alla fall egenskaper som inte vanliga röda bollar har, man kan gnaga hål på den och sörpla i sig delar av innehållet. Har han inte förstått att det är mat nu så förstår han väl att det är det förr eller senare!
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Då kommer vi ju tillbaka till en tidigare diskussion här i tråden, vår mat är i princip alltid mycket olämplig bebismat. Den är saltad, stark, stekt, soppa eller på annat sätt inte särskilt lämplig om man är liten.

Det beror på vad de vuxna äter.

Sen misstänker jag att din bebis är äldre än sju månader? Det gör ju också skillnad.

Ren burkmat serverar vi sällan (eftersom den precis som du skriver är så intetsägande), den här tråden handlar ju just om att laga egen mat, som man då kan krydda så att bebis kan äta egen mat, men som ändå är smakrik och omväxlande.

Det är hela poängen (ok, det är rätt kul att hitta på rätter och se hur bebis gillar dem också;)) med egen mat till bebis för mig, att man kan variera och krydda mycket mer, och erbjuda mycket fler olika smakupplevelser, än om man bara ger burkmat.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Jo, min bebis är nio månader korrigerad ålder nu, så han börjar ju bli lite äldre. Och så äter vi lite simplare mat än vad ni gör, fast jag har trots det tyckt att det varit svårt att anpassa vår mat för honom, därav att han fortfarande bara äter lite grann av vår mat och i huvudsak burkmat - gödningen av bebis har fått gå före de kulinariska upplevelserna, får jag väl konstatera.

Men, jag tror också att det handlar om en inställningsfråga - för mig har det hela tiden känts viktigt att han i den mån han klarar ska få prova att äta själv, jag tror att det ger mer för hans upptäckarlust än att enbart "exponeras" för nya smaker.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Jag tänker nog att upptäckarlusta för att känna på saker med händerna kan man få utlopp för på så otroligt många andra sätt än just genom att leka med mat.

Mat är väldigt mycket smak och lukt för mig, jag tycker inte jag kan uppleva en måltid lika bra genom att känna på den med handen som genom att smaka på den.

En matupplevelse för mig är mycket smak, lukt och utseende, inte lika mycket att få prova att äta samma sak med sked, med gaffel eller med pinnar. Hur maten så att säga hamnar i munnen är i sammanhanget mindre viktigt än hur den smakar och luktar.

Det är kanske där det skillnaden ligger? För dig handlar mat kanske mer om "kan själv"-känsla och känsel (så här känns kycklingen, så här känns pastan), för mig är det framförallt en smakupplevelse?
 
Senast ändrad:
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Som vuxen ja! Men bebisar brukar tycka det ar jatteroligt och intressant att fa kanna pa mat, prova att stoppa i munnen, suga pa maten, lara sig att tugga, kladda med den osv. Det ar ju ocksa en del av utvecklingen. Sjalvklart behover man inte ata trist ickesmakande mat under flera ar for barnets skull, man maste inte ata exakt samma sak nar man ater tillsammans i ett sa tidigt skede. Barnet kan t.ex. ata lite pasta och gurka utan skal, kladda med pure (japp, med fingrarna!) etc medan foraldrarna ater sin mat.

Om du tanker vanta tills din bebis fatt sina kindtander (som ju ar dem som behovs for tuggning) sa lar du fa vanta ett tag, de brukar komma sist ;)
Bebisar KAN tugga med gommen, sjalvklart inte stekt kott etc men overkokt pasta t.ex. brukar funka alldeles utmarkt.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

kyckling kan man koka, likaså fisk och köttfärs. de går att skära i yttepyttebitar, så små att en 7-månaders kan äta dem. om ni ska äta stark fisk med starkt ris är det bara att koka lite vatten i en egen katrull och göra bebisens mat i den.

du verkar ju vara väldigt intresserad av matlagning så själva smakkompositionen har du säkert inga problem med, men testa göra i lagom storlek så bebisen kan plocka själv. barnet klarar sig jättebra på bröstmjölk som huvudsaklig föda hela första året så känn inte att den måste äta en massa mat för att få i sig vitaminer och så.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Jo, fast jag jobbar ju om dagarna, så att leva på bröstmjölk med lite tillskott av plockmat funkar inte alls för oss. Eftersom bebis nu är sju månader och tycker det är gott med mat, så ser jag ingen jätteanledning att sluta ge mat, börja helamma igen och ge lite plockmat att leka med som tillskott.

Bebisen har hela världen att plocka med, varför är det så jätteviktigt att plocka just med mat? Det är nog det jag inte riktigt förstår, är man rädd att bebisen inte ska tycka det är kul med mat annars? Eller att de inte lärsig äta själva tillräckligt fort? Eller vad?
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Som vuxen ja! Men bebisar brukar tycka det ar jatteroligt och intressant att fa kanna pa mat, prova att stoppa i munnen, suga pa maten, lara sig att tugga, kladda med den osv. Det ar ju ocksa en del av utvecklingen. Sjalvklart behover man inte ata trist ickesmakande mat under flera ar for barnets skull, man maste inte ata exakt samma sak nar man ater tillsammans i ett sa tidigt skede. Barnet kan t.ex. ata lite pasta och gurka utan skal, kladda med pure (japp, med fingrarna!) etc medan foraldrarna ater sin mat.

Om du tanker vanta tills din bebis fatt sina kindtander (som ju ar dem som behovs for tuggning) sa lar du fa vanta ett tag, de brukar komma sist ;)
Bebisar KAN tugga med gommen, sjalvklart inte stekt kott etc men overkokt pasta t.ex. brukar funka alldeles utmarkt.

Vi tänker nog olika där, helt enkelt. Detta med smaker är ju också något man behöver lära sig, det är en hel värld att utforska. Och det tycker jag maten är en bra sak för. Sen är det spännande att känna på saker, olika material osv, men det måste ju inte vara just mat man leker med då.

Maten måste inte stå för alla intryck, som jag ser det, utan den kan få vara just smak, känsla i munnen och lukt. Alldeles tillräckligt så.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

For min del handlar det nog om min grundinstallning: Det ar kul att kunna sjalv. Och min andra installning, det ar nyttigt att kladda. Nyttigt for att man just kanner med hela kroppen. Man ovar finmotorik och det ar latt att lara nar man far harma andra.

Nar tanker du att barnet ska fa borja ata sjalv?

Jag forstar att du inte kan amma heltid men det gar ju att kombinera purematning med att barnet ater sjalv. T ex att barnet far en liten skal med mat och en plastsked. Eller var favorit, ha tva skedar och lat barnet ta skeden och hjalp den in i munnen.

Men detta har nog funkat for oss for att det har passat mitt barn. Den yngste har alltid varit intresserad av mat och vi har latit honom smaka och kanna sen han var mycket liten. Vissa veckor har han inte velat ha mat alls, da har vi bara ammat. Innan han var ett ar ratade han mos helt och nu vill han bara ha vad vi och storebror ater. Jag matar aldrig honom och har inte gjort pa flera manader.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Bebisen har hela världen att plocka med, varför är det så jätteviktigt att plocka just med mat? Det är nog det jag inte riktigt förstår, är man rädd att bebisen inte ska tycka det är kul med mat annars? Eller att de inte lärsig äta själva tillräckligt fort? Eller vad?

Jag förstår inte varför du föreslår att det skulle grundas i oro eller rädsla - bottnar din vilja att ge din bebis mer smakrik mat i oro över att den annars aldrig kommer lära sig att tycka om något annat än burkmat?

I min värld är inte puréer inte matglädje. Jag kör inte min mat i mixern innan jag äter den, och tycker det verkar mycket roligare för bebis att få känna på olika konsistenser vartefter förmågan till det utvecklas, än att vara hänvisad till en och samma mer eller mindre släta massa i olika smakutföranden.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Nej, den bottnar i min egen glädje över smakrik mat, ett av livets glädjeämnen, som jag gärna vill ge min bebis också. Jag har svårt att med någon entusiasm mata bebis med mat som jag själv håller för äcklig. Dessutom tycker jag det är kul att prova olika saker och upptäcka vad bebis tycker är gott. Och det är jätteroligt att se bebis smak utvecklas, från att bara tyckt att bröstmjölk är gott, till att också kunna uppskatta spiskummin, lingon, chili, och andra smaker.

Nu är det förståss möjligt att detta med att känna på mat och plocka med den är ett av livets glädjeämnen för dig, och att det är därför du vill att ditt barn också ska få ta del av det?

Puréer kan absolut vara matglädje! Det kräver lite uppfinningsrikedom, men det är ju en kul utmaning i köket. Det händer absolut att jag kör vår mat i mixern innan vi äter den, t ex när jag gör soppor eller röror av olika slag.

Givetvis kan man sedan gradvis introducera bitar i maten, just nu är det lagom för bebis med bitarna som är i sexmånadersburkarna, och det är jag rätt nöjd med. Man måste inte vara extra tidig med allt.

Vindvissla:

Jag tänker att det är lagom att börja äta själv när intresset och de finmotoriska förutsättningarna finns. Och de är då definitivt inte där än.

Spädbarn lyckas ju varje vecka med nya saker, så glädjen över "kan själv" får utlopp på så många sätt att jag inte tycker just ätandet måste vara en av dem. Det är väldigt mycket som bebisar inte kan, t ex klä på sig och sköta sin hygien. Jag tror spädbarn är lika lite ledsna över att inte kunna klä på sig eller byta sin egen blöja, som över att bli matade. Vår bebis har dessutom rätt mycket humör och egen vilja, så om matning inte var populärt skulle vi definitivt veta det!
 
Senast ändrad:
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Nja, fasen att känna på/plocka med maten med händerna har jag passerat - jag har ju trots allt stött på så många broccolibuketter och laxbitar under mitt liv att jag inte behöver undersöka varje ny bukett/bit för att se hur den är beskaffad. Bebis, däremot, har inte den erfarenhetsbasen än utan uppskattar den biten också. Vad som däremot är ett glädjeämne även för mig är hur maten inte bara smakar utan också känns och beter sig i munnen - en saftig tomat eller en mjukfräst svampbit - det är sådant jag vill att bebis ska få uppleva.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Men barnet tränar ju finmotoriken när det får plocka med maten.

sen verkar du tro att barnet har samma smaklökar som du. Även om du inte gillar spenat (ett exempel) så är det nya värsta supergoda smaken för barnet. Barn är i regel öppna för det mesta, för de har inte lärt sig att nåt är äckligt. Om de spottar ut mat är det i regel konsistenser de inte gillar.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Men det finns många fler sätt att träna finmotorik än att plocka med just mat.

Just spenat är ju kanske inte ett så bra exempel - jag är väldigt förtjust i det själv, men det är en av få saker man inte ska ge till barn under ett år eftersom det inte är bra för dem.

Så du menar alltså att eftersom barn gillar alla smaker, så spelar det ingen roll vad man ger dem? De kan lika gärna få äcklig mat, eller mat som smakar ingenting, för de gillar ändå allt? Det är inte alls min upplevelse, dessutom - mitt barn verkar definitivt kunna känna skillnad på olika smaker, gillar en del och ogillar annat. Och gillar fler olika smaker nu än i början.Det handlar ju inte precis om att spotta ut maten, utan att det är tydlig att vissa saker äts med mer entusiasm än andra. Och om att smaksinnet liksom alla andra sinnen kan tränas upp - jämför t ex hur en vinkännare smakar på vin, jämfört med någon som aldrig smakat vin förut. Vinkännaren kan urskilja mycket fler nyanser, medan nybörjaren mer känner "surt".

Och nä, jag tror inte att mitt barn har samma smaklökar som jag själv. Då hade jag haft redigt med ingefära och chili i curryn, så den blev stark och god!:D
 
Senast ändrad:
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Dessutom andrar sig smaklokarna allteftersom barnet vaxer. Mina barn alskade t.ex. mango nar de var bebisar och just nu raknas mango till bland det ackligaste som finns :D
Det kommer sakert att andra sig igen om ett tag ;)
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Ja, precis, det är ju det som är så kul! Mitt barn tyckte potatis var genomäckligt för några månader sen, nu är det riktigt gott. Roligt att se hur de utvecklas, både att de får mer nyanserat smaksinne, och att de utvecklar sina egna preferenser för vad just de gillar och inte.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 707
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
842
Senast: Rosett
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 452
Senast: MiaMia
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 374
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp