Bukefalos 28 år!

tips vid skrämselträning, blir han avtrubbad?

S

scesar

jag jobbar min unghäst en hel del från marken, och har hela tiden lagt in beröring med tömmar, påsar, filtar etc, fladdrar med grejor och sådant för att han ska bli van vid sådant, drar tömmarna runt honom. Hur som går det bra inne, uppbunden, han bryr sig föga. När jag har honom ute i lina har jag gjort samma och det fungerar, nu har jag stegrat träningen med att lägga tömmar/linor över honom som släpar vid sidan om, alternatvt dragit en lina genom en av ringarna i gjorden som släpar, och det är läskigt. Han drar inte iväg, men fnyser och steppar, jag har hittills gjort så att när han gör som jag vill dvs står stilla, eller kommer till mig trots linorna, så får han beröm och godis, och han står still när jag pysslar med linorna runt honom, men just när de släpar är de jäkligt otäcka, går det över? Ska jag fortsätta träna? Vill ju kunna köra in honom senare, och framförallt att han inte hoppar i luften när jag sitter på och tappar något...
Kan tillägga att han är spörädd, eller mer spöförbannad, jag kan dra det över honom och beröra med änden, men så fort jag ska driva honom med det blir han stressad och sur. Däremot driva med handen går bra.
 
Sv: tips vid skrämselträning, blir han avtrubbad?

Jag gjorde liknande med min häst, som visserligen är äldre. han tyckte också det var otäckt med saker som hängde från sidan, men det gick över efter ett par gånger. Mycket beröm när de går fint/står stilla är ju också att föredra. Så jag skulle nog ta det stegvis som du verkar ha gjort, och fortsätta. Blir hästen verkligt stressad/rädd skulle jag backa ett steg och fortsätta med momentet före, för att sedan gå vidare.
 
Sv: tips vid skrämselträning, blir han avtrubbad?

Tack! Det går redan mycket bättre! Jag tror allt id första gången jag börjar med en ny övning att hur ska det HÄR gå, men redan gången därpå så är han lugn och väntar på nästa grej. Tack o lov är han väldigt nyfiken och går direkt fram o nosar på allt.
 
Sv: tips vid skrämselträning, blir han avtrubbad?

Fortsätt träna! Du får en tryggare o säkrare häst. Det här är saker som ALLA skulle göra med sina hästar. Den största biten av ridsäkerhet sitter då inbyggd i hästen, till skillnad mot de som tror att ridsäkerhet sitter i en hjälm o väst, men det är ju dessa som blir avslängda när det händer nåt (och då är ju grejorna nödvändiga). Bättre då att ha en orädd häst, man slipper trilla av. Men det kommer man kanske på själv, men tyvärr , en del gör inte det.
 
Sv: tips vid skrämselträning, blir han avtrubbad?

Åh, är det en Rhodesian du har?? :love:
Haha från en sak till en annan.... :angel:
:p
 
Sv: tips vid skrämselträning, blir han avtrubbad?

Japp, en tjej på snart 3 år!
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 937
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 179
Senast: Mezcal
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 825
Senast: Nirvana
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 300
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp